Gå til innhold

Er jeg den eneste som reagerer på dette? Dyr klassetur

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette er ikke greit. Når man inviterer hele klassen med på noe bør gratisprinsippet gjelde, selv om det er foreldre som arrangerer. Selv om 1000 kr er enkelt å betale for mange er det noen som ikke klarer det. Og selv om det går an å ikke overnatte er det ikke gøy å være en av få, eller den eneste, som ikke har råd til å overnatte. Det er ekskluderende. Dessverre vil det ikke bli slutt på slike foreldrearrangerte turer med betaling hvis ikke andre foreldre står opp og sier i fra om at dette ikke er i orden.

Jeg blir helt matt over de som kritiserer TS og mener at denne forelderen er snill (!). Det er på ingen måte snilt å arrangere en tur ikke alle har råd til å være med på. Jeg lurer veldig på hva slags mindre intelligent boble slike mennesker lever i. Det er en så sjokkerende holdning at jeg nesten lurer på om det er trolling.

Endret av Arkana
  • Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1000 kroner er da ikke all verden. 

For 1000 kroner får du på en måte "barnevakt" for ett helt døgn, og barnet for gratis overnatting inkludert mat (regner jeg med?) Da er ikke 1000 kroner mye. 

Har man som forelder i dag ikke råd til å punge ut 1000 kroner så synes jeg faktisk dette nesten er litt skremmende. Er det ingen som sparer eller setter av penger lenger? Lever alle slik at kontoen er tappet før hver lønning?

Jeg er på ingen måte rik jeg heller. Har en helt vanlig jobb med 400k inntekt i året, men har allikevel klart og spare meg opp litt over 240.000 kroner de siste 20 årene. 

Men i dag hvor alle skal bo i hus til 6 mill, og ha en eller to Teslaer i oppkjørselen så ser jeg helt klart en trend som ikek ser bra ut. jeg kjenner hele fire yngre par som som betaler seg ihjel på huslån og billån. Det skal jaggu ikke mye til for å vippe dem av pinnen økonomisk. 

Hvis du synes 1000 kroner er ulevelig, så ville jeg kanskje prøvd meg på "Spleis". Eller evt. spurt foreldre eller besteforeldre. Jeg synes det blir feil at barna skal lide for vår "dumhet".

Anonymkode: 105ce...bb9

1000 kr er mye hvis du ikke har nok til mat og klær. 

Anonymkode: cdf45...539

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Alt i regi av skolen skal være gratis. Dette er vel ikke lov. Mange som ikke har råd til 1000 ekstra nå.

Snakk med skolen.  De bør ta tak i dette.

Kjipt for de som må stå utenfor, tankeløst av «ildsjelen»

Anonymkode: 1d7e8...33d

• Liker 10
Skrevet

Jeg er sjokkert over en del av svarene her. Har dere null empati med dem som er mindre heldig stilt enn dere? 1000 kroner var en uoverkommelig utgift for meg da jeg var alene med barna, det snakkes i det vide og det brede om viktigheten av å inkludere alle, men her ekskluderes barn pga foreldres økonomi, med et skuldertrekk.

Anonymkode: 361db...f86

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og hva viss man har 5 barn, og er enke eller ufør? 

Du viser at du ikke har noe forståelse for at det finnes mennesker i økonomiske situasjoner som gjør at de må velge mellom mat en uke eller klassetur for ungdommen. Dette bryter mot gratisprinsippet i skolen og er strengt tatt ikke lov.

Anonymkode: 41705...e61

Da har man selv satt seg i en situasjon som man må ta ansvar for. Derfor nevnte jeg "Spleis" besteforeldre og evt. foreldre som en mulig kilde til penger. Evt. må man nekte ungen(ene) å bli med denne turen. Det er ikke værre enn det, selv om det ikke er optimalt. 

Har man ikke penger så har man ikke penger. Man kan ikke forvente at alle andre skal betale gildet av den grunn. Det er ikke andres sin skyld at man er syk/enke/har 5 barn etc. Det er en tråkig situasjon ja, men da må man leve deretter. Man får ikke i pose og sekk. 

Jeg er fullstendig klar over at det er enkelte mennesker som sliter økonomisk, men hvem andre sitt ansvar er det bortsett fra den det gjelder? Man har jo et valg her. La ungen bli hjemme å saken er løst. Så kan man jo heller satse på litt kvalitetstid med ungen. Ellers så nevnte jeg Spleis, foreldre etc. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Syntes det er flott at ildsjelen tar tak og arrangerer noe for ungene! Kan ikke du ta initiativ til å sette i gang dugnad da? Selge kaker( blir levert to dager etter bestilling) samle inn pante-flasker i nabolaget, vaffelsalg utenfor den lokale butikken? Opprett loddsalg på spond, opprett en spleis, få elevene til å måke snø, handle for en pensjonist eller vaske hus hos besteforeldre?

skjønner 1000 kr er mye for mange, men regner med dere har fått vite om turen i god tid, og mulighet til å være litt kreative?

Anonymkode: d2368...d52

Dette! 
Det er flott at noen tar ekstra ansvar. Så hva med å bidra selv også, istedenfor bare å kritisere? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Arkana skrev (5 minutter siden):

Dette er ikke greit. Når man inviterer hele klassen med på noe bør gratisprinsippet gjelde, selv om det er foreldre som arrangerer. Selv om 1000 kr er enkelt å betale for mange er det noen som ikke klarer det. Og selv om det går an å ikke overnatte er det ikke gøy å være en av få, eller den eneste, som ikke har råd til å overnatte. Det er ekskluderende. Dessverre vil det ikke bli slutt på slike foreldrearrangerte turer med betaling hvis ikke andre foreldre står opp og sier i fra om at dette ikke er i orden.

Jeg blir helt matt over de som kritiserer TS og mener at denne forelderen er snill (!). Det er på ingen måte snilt å arrangere en tur ikke alle har råd til å være med på. Jeg lurer veldig på hva slags mindre intelligent boble slike mennesker lever i. Det er en så sjokkerende holdning at jeg nesten lurer på om det er trolling.

Nei, best å bare la være å inkludere de fattige barna (eller de med gnagete mødre da), og bare invitere med seg de andre uten å si noe da 🙄

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er sjokkert over en del av svarene her. Har dere null empati med dem som er mindre heldig stilt enn dere? 1000 kroner var en uoverkommelig utgift for meg da jeg var alene med barna, det snakkes i det vide og det brede om viktigheten av å inkludere alle, men her ekskluderes barn pga foreldres økonomi, med et skuldertrekk.

Anonymkode: 361db...f86

Jeg er sjokkert over hvor bitre mange med lav inntekt er. Virker som all energien de har brukes på å passe på at ingen får lov å gjøre noe hyggelig om ikke de selv har råd til det samme. Kanskje en del av dere hadde fått bedre råd om dere la litt mer av denne energien i å jobbe?

Dere som foreslår at det kan selges dopapir og småkaker for å tjene penger til turen - hvis alle uansett skal måtte det kan man jo heller gjøre noe ekstraarbeid til bedre timeløss for å finansiere turen. Ta en ekstravakt på sykehjemmet eller noe sånt. Jeg har i hvert fall ikke overskudd til å drive å selge ting, å tvinges til noe så nedverdigende, DET hadde vært ekskluderende for meg. Å pushe salg (i å praksis å tigge penger fra venner og bekjente og kanskje naboer for de som ikke har venner) er det verste jeg kan tenke meg.

Anonymkode: 340d9...65c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det kommer i hvilken setting. Man kjøper ikke en vase til 1000 kroner hvis det er trangt økonomisk. Men hvis barnet skal på klassetur så mener jeg det er viktig nok til å punge ut. 

Som nevnt. Har man ikke som forelder i dag usle 1000 kroner til overs for at barnet skal få dra på klassetur med overnatting, så mener jeg man strengt tatt på ta en liten runde med seg selv. 

Jeg er sikker på at man i en storfamilie med litt vilje LETT sparer inn 1000 kroner på andre ting i løpet av en måned hvis man vil. 

Jeg er ikke helt uenig med deg, samtidig så er jeg helt uenig fordi vi har gratisprinsippet i skolen. 

Allerede så dytter skolen kostnader over på oss foreldre, at nå ildsjeler med god råd også skal diktere hva andre familier skal bruke pengene sine på er ikke greit!

Mange familier har ikke 1000 å spare inn. Eller tenker du at de stiller seg i kø for å få gratis mat for moro skyld?

Anonymkode: 02ae2...da7

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En «ildsjel» i klassen til datteren min har satt i gang og arrangerer en klassetur - som er både i og utenom skoletiden. Dette er med overnatting, og det vil koste nesten 1000 kr pr elev. Det arrangeres transport fra skolen (av foreldre) for de barna som ikke vil overnatte. 

Jeg kontaktet denne «ildsjelen» og spurte henne om det er vurdert muligheten for enkelte foreldre å få dekket hele/deler av turen av klassekassen for de som har behov for det, evt innsamling av noe slag for å få ned prisen. Hun sa at det vil alltid være noen som ikke vil være med på overnattingen, evt kunne vi høre om skolen ville dekke dette. 

Jeg synes dette er utrolig korttenkt. Et slikt beløp kan være vanskelig å hoste opp for enkelte i disse dager, selv om vi bor i et område der mange har god råd. Og alternativet vil være at barnet ikke får være med!? Skolen vil jo ikke dekke en klassetur utenom skoletiden. Er det bare jeg som reagerer her? 

Anonymkode: 0d3d8...801

Jøss , prøver foreldre å markere sin egen status gjennom barna sine..? Det trodde jeg ikke 

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette hadde vært klassen til en av mine, og jeg hadde hørt at noen ikke kunne være med pga økonomi, så hadde jeg også holdt mitt barn hjemme. Vi har grei økonomi, og en tusenlapp velter ikke budsjettet, men her er det prinsippet som betyr noe.

Og du som mener at folk selv har skyld i lav inntekt: de aller fleste planlegger ikke å bli enke/enkemann, skilt eller ufør. Men ting skjer som vi ikke har kontroll over,  f.eks ulykker, sykdom osv. Noen må kanskje gå fra godt betalt turnusjobb til en dårligere betalt jobb på dagtid for å få hverdagen til å gå opp hvis de blir alene. Hvis f.eks min mann hadde blitt alene med ungene måtte han ha sluttet på sjøen, og siden han begynte der som 16-åring og har «gått gradene» til matros (uten fagbrev) har han ingen formell utdannelse. Dvs at de jobbene han kan få på land ikke er spesielt godt betalt. Oppsparte midler varer heller ikke evig, uansett hvor smart de er investert.

Anonymkode: 66095...74f

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men la os si du er midt i livet. (40 år). Da burde du strengt tatt ha klart og spare opp noen kroner i løpet av livet. En liten slant pr. mnd blir fort en ganske stor slant i løpet av noen år. 

Ikke fortell meg at alle pengene du har fått har holdt AKKURAT til det mest nødvendige og at du aldri har hatt en eneneste krone til overs noen gang. 

Jeg hadde skjønt hvis bilen gikk i stykker og man måtte ut med 100.000 kroner, eller hvis taket plutselig begynte å lekke vann etc. Men en 1000-lapp??

Sorry, den kjøper jeg ikke helt. 

Min farmor har vært minstepensjonist og har kun hatt vaskejobber som strøjobber gjennom hele livet. Min bestefar jobbet de siste 20 årene før han pensjonerte seg som fiskeoppsynsmann på frivillig basis, så han var også minstepensjonist. Dem hadde hele 6 barn og få på. Det var aldri mangel på mat og alle barnebarn fikk penger, godteri og det var aldri snakk om at vi hørte dem klage. 

men dem var sparsomme. Men dem brukte penger på det som var viktig. Forskjellen var at dem eide huset og hadde spart seg opp penger før dem kjøpte hus. Dem hadde heller ikke en bil til en mill.

Bare det at du tar opp generasjoner lenge før dagens foreldregenerasjon som en del av debatten viser at du ikke har innsikt. Det kan på ingen måte sammenlignes.

Jeg kan si at vi satt med en millioninntekt, forholdsvis god råd skulle en tro. Men livet skjer, kronisk sykdom og sak mot personforsikring som gikk til helsikes. Pluss 2million tap i forsikringssak på huset senere så er 1000kr ut av det blå vanskelig å finne.

Er forsåvidt vokst opp i en storfamilie hvor det var 1 pålegg på skiva, smørepålegg var uten smør og skoletur kunne en se langt etter uten dugnad så sparekunnskapene mine er temmelig gode for å si det sann.

Livet skjer og en har alle ulike utgangspunkt, det er ikke så vanskelig å forstå.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Her sparte vi fra 1. - 10. klasse til skoletur. Fra langt oppi nord til København. Det var frivillig å spare, og frivillig å være med. De fleste sparte 200 - 300 i året, så da var det overkommelig for alle. I tillegg jobbet de litt, og hadde noen kakelotteri. Pengene sto på konto, og oversikt over hvem som hadde betalt inn hva. Så om man ikke ville spare mer/ikke bli med, så kunne man ta ut pengene. De fleste manglet bare litt lommepenger.

Skjønner at 1000 kr kan være litt mye for noen nå, i den økonomiske situasjonen som råder.

Anonymkode: b3960...df0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En «ildsjel» i klassen til datteren min har satt i gang og arrangerer en klassetur - som er både i og utenom skoletiden. Dette er med overnatting, og det vil koste nesten 1000 kr pr elev. Det arrangeres transport fra skolen (av foreldre) for de barna som ikke vil overnatte. 

Jeg kontaktet denne «ildsjelen» og spurte henne om det er vurdert muligheten for enkelte foreldre å få dekket hele/deler av turen av klassekassen for de som har behov for det, evt innsamling av noe slag for å få ned prisen. Hun sa at det vil alltid være noen som ikke vil være med på overnattingen, evt kunne vi høre om skolen ville dekke dette. 

Jeg synes dette er utrolig korttenkt. Et slikt beløp kan være vanskelig å hoste opp for enkelte i disse dager, selv om vi bor i et område der mange har god råd. Og alternativet vil være at barnet ikke får være med!? Skolen vil jo ikke dekke en klassetur utenom skoletiden. Er det bare jeg som reagerer her? 

Anonymkode: 0d3d8...801

Slår ikke korpset som ville reise til Danmark under pandemien. Elevene fikk turen dekket mens foreldre måtte ut med ca 4000, disponere egen bil som andre barn også måtte få sitte på i, for å bli med å passe på en skokk unger... 4000!!!! Korpset hadde såpass overskudd at foreldre kunne fått det å bli med og passe på sitt eget pluss andres barn dekket. Under pandemien!! En risikerte jo i det å bli stående igjen på grensen også midt oppi dette her. 

Nei, da hadde det vært kjekkere å tigga til med en skikkelig camp, med bål, grillmat, telt og bading. Samt leker, is og skoy.

Anonymkode: f0857...661

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det går jo an å si til foreldregruppen "skal vi ha et kakesalg til inntekt for klassekassen, det kan jo også brukes til denne turen".

Trenger ikke å vente på at ildsjelen skal fikse alt heller. Kanskje flere tenker som deg og tenker at en eller annen form for pengeinnsamling hadde vært topp. 

Dette er en tur i regi av foreldre, så da gjelder ikke gratisprinsippet 

Anonymkode: 7b623...735

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Da har man selv satt seg i en situasjon som man må ta ansvar for. Derfor nevnte jeg "Spleis" besteforeldre og evt. foreldre som en mulig kilde til penger. Evt. må man nekte ungen(ene) å bli med denne turen. Det er ikke værre enn det, selv om det ikke er optimalt. 

Har man ikke penger så har man ikke penger. Man kan ikke forvente at alle andre skal betale gildet av den grunn. Det er ikke andres sin skyld at man er syk/enke/har 5 barn etc. Det er en tråkig situasjon ja, men da må man leve deretter. Man får ikke i pose og sekk. 

Jeg er fullstendig klar over at det er enkelte mennesker som sliter økonomisk, men hvem andre sitt ansvar er det bortsett fra den det gjelder? Man har jo et valg her. La ungen bli hjemme å saken er løst. Så kan man jo heller satse på litt kvalitetstid med ungen. Ellers så nevnte jeg Spleis, foreldre etc. 

Saken er avklart. Handler ikke hva folk syns at andre skal ha råd til. Opplæringsloven setter premissene. Det at man argumenterer for en ekskluderende, stigmatiserende og ulovlig praksis.... ok... er litt vanskelig å skjønne.

Jeg kan selvfølgelig invitere halvparten av guttene i klassen til sønnen min på å bli med på bursdagsfeiring på Disneyland Paris. Er faktisk til forskjell fra dette i tråden lovlig. Men er det et slikt skole- og klassemiljø som vi ønsker?

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Kort fra statsforvalteren om gratisprinsippet

Gratisprinsippet vil si at kommunen ikke kan kreve betaling fra elever eller foreldre for verken undervisningsmateriell eller aktiviteter (faglige eller sosiale) som skjer i skoletida og i skolens regi, og som er en del av grunnskoleopplæringa i samsvar med opplæringslova og lovens forskrifter. 

https://www.statsforvalteren.no/portal/nyheter/2016/08/gratisprinsippet-i-skolen/

Om skoleturer og gratisprinsippet

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/gratisprinsippet/grunnskolen/aktiviteter-og-turer/klasseturer/?path=cehmjmdcehmjmjcehmkdj

Dette er ikke noe kommunen krever penger for, så da gjelder ikke gratisprinsippet 

Anonymkode: 7b623...735

• Liker 4
Gjest takinova
Skrevet

Veldig bra at TS tør å ta opp et slikt spørsmål med en velmenende ildsjel. 

Skrevet

Det er selvfølgelig veldig synd med de som har satt seg selv i, eller kommet i, en situasjon der de ikke har disse pengene.

Men samtidig er det utrolig synd at det skal holde tilbake det store flertallet fra opplevelser. Slike turer ga mye samhold, man erfarte noe nytt, og det var mye spenning og glede husker jeg. 

Jeg vet det er feil å uttale seg når man ikke er i situasjonen. Men jeg føler meg veldig sikker på om jeg hadde det veldig trangt ville jeg likevel funnet en løsning for å gi egne barn tilsvarende opplevelser, fremfor å holde tilbake en hel klasse. 

Anonymkode: 74f75...46f

• Liker 3
Skrevet

1000kr er ikke mye når det er snakk om å bruke på barnet ditt. Det er mindre enn folk bruker når de går ut og spiser eller tar en tur på byen. Dersom det ikke er penger i kassa til dette er ikke problemet klassetur, men hva man ellers har brukt penger på

Anonymkode: 2960e...fd4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

1000kr er ikke mye når det er snakk om å bruke på barnet ditt. Det er mindre enn folk bruker når de går ut og spiser eller tar en tur på byen. Dersom det ikke er penger i kassa til dette er ikke problemet klassetur, men hva man ellers har brukt penger på

Anonymkode: 2960e...fd4

For meg er 1000 mye, og nei jeg er aldri ute å spiser eller er på byen.

Sparer det jeg kan så vi får en rimelig ferie sammen. Har ikke høy lønn selv om jeg jobber godt over 100%.

Anonymkode: 28c1e...543

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...