AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #81 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skoleturene utenlands har da aldri vært gratis? Ihvertfall ikke på Oslo vest skoler. Anonymkode: 29e6e...4a8 Her er de ikke gratis, men de finansieres 50/50 kommunen og fau-arrangert dugnad. Dugnaden er veldig grei, korte vakter med stå i cafe, ta imot billetter og slike ting. Anonymkode: 871c5...60a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #82 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): En «ildsjel» i klassen til datteren min har satt i gang og arrangerer en klassetur - som er både i og utenom skoletiden. Dette er med overnatting, og det vil koste nesten 1000 kr pr elev. Det arrangeres transport fra skolen (av foreldre) for de barna som ikke vil overnatte. Jeg kontaktet denne «ildsjelen» og spurte henne om det er vurdert muligheten for enkelte foreldre å få dekket hele/deler av turen av klassekassen for de som har behov for det, evt innsamling av noe slag for å få ned prisen. Hun sa at det vil alltid være noen som ikke vil være med på overnattingen, evt kunne vi høre om skolen ville dekke dette. Jeg synes dette er utrolig korttenkt. Et slikt beløp kan være vanskelig å hoste opp for enkelte i disse dager, selv om vi bor i et område der mange har god råd. Og alternativet vil være at barnet ikke får være med!? Skolen vil jo ikke dekke en klassetur utenom skoletiden. Er det bare jeg som reagerer her? Anonymkode: 0d3d8...801 Jeg er helt enig. Som alenemor til 2 hadde et slikt beløp virket uoverkommelig. Men jeg antar det er en stund til denne turen skal skje? Da setter du av litt penger hver måned. Eller spør om besteforeldre ønsker å bidra. Slik løste hvertfall jeg mye. Nå er jeg ikke aleneforsørger lenger, slik at 1000 kr er noe jeg kan hoste opp når som helst. Og slik er det sikkert for de fleste foreldrene i klassen til ditt barn. De har nok vansker med å sette seg inn i en situasjon som fattig. Anonymkode: 279f0...6ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #83 Del Skrevet 26. januar 2023 Bryter med gratisprinsippet, som (heldigvis) mange nevner her - betyr ikke noe hvor stort eller lite beløpet er - ei heller om man kan ta deg på dugnad ol - det skal ikke være sånn at foreldre blir pålagt å betale noe som helst for at barna skal være med på aktiviteter i skoletiden. Ta kontakt med lærer, evt rektor og si i fra. Ikke greit! Anonymkode: f186f...9cc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #84 Del Skrevet 26. januar 2023 Det må kunne gå an å ha flere perspektiv samtidig på en sak. Jeg ble så lei av at det er umulig å få til noe som helst, fordi alle skal finne noe å kritisere! Alt fra type mat, tidspunkt, kostnader, hva man har på seg osv. Jeg var blant pådriverne for det sosiale i klassemiljøet. Og til tross for mange hyggelig samlinger (eks aketur med kakao og slikt), så var det ALLTID noen sure foreldre. Og de bidro gjerne kun med kritikk og det var det. Nå har jeg sluttet å være pådriver pga dette. Orket ikke, rett og slett. Nå organiserer jeg kun for barna og deres nærmeste venner. Anonymkode: 0a33e...2bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #85 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det må kunne gå an å ha flere perspektiv samtidig på en sak. Jeg ble så lei av at det er umulig å få til noe som helst, fordi alle skal finne noe å kritisere! Alt fra type mat, tidspunkt, kostnader, hva man har på seg osv. Jeg var blant pådriverne for det sosiale i klassemiljøet. Og til tross for mange hyggelig samlinger (eks aketur med kakao og slikt), så var det ALLTID noen sure foreldre. Og de bidro gjerne kun med kritikk og det var det. Nå har jeg sluttet å være pådriver pga dette. Orket ikke, rett og slett. Nå organiserer jeg kun for barna og deres nærmeste venner. Anonymkode: 0a33e...2bb Hvis det ble så kritisert var det helt sikkert ikke særlig bra gjennomtenkt eller gjennomført. I så fall er det vel bare fint at du har sluttet å engasjere deg. Mine barn har nok tilbud - og det koster ikke kr 1000,- for en overnatting. Ikke for en helg engang. Anonymkode: d4604...2b0 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 26. januar 2023 #86 Del Skrevet 26. januar 2023 Orker ikke å lese hele tråden, fy søren så mange trangsynte, nedlatende mennesker det florerer av her! Å kreve så mye i betaling er FULLSTENDIG uhørt. Enten må man finne på noe billigere, eller så må man dekke kostnadene på andre måter. For meg er det langt viktigere å lære barna mine gode holdninger, å ta hensyn til hverandre, forståelse for at ulike mennesker har ulike livssituasjoner, enn at de får reise på fancy turer med klassen. Send de på telttur hvis det er så vanskelig å samle inn penger (lover deg, det er nok av folk skolen kan låne telt og utstyr fra). Og jeg har god økonomi altså, så handler ikke om bitterhet, men at det er helt ekstremt viktig for meg at barn ikke skal forskjellsbehandles i skoletiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #87 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis det ble så kritisert var det helt sikkert ikke særlig bra gjennomtenkt eller gjennomført. I så fall er det vel bare fint at du har sluttet å engasjere deg. Mine barn har nok tilbud - og det koster ikke kr 1000,- for en overnatting. Ikke for en helg engang. Anonymkode: d4604...2b0 Nå nevnte jeg aketur med kakao som eksempel, nettopp fordi jeg forventet et snerpete svar. Og jo - barna og de aller fleste av foreldrene var veldig fornøyde. Men de surmaga ødela. Anonymkode: 0a33e...2bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #88 Del Skrevet 26. januar 2023 Det er prioriteringer, vi lever på livsopphold sats og under fattigdomsgrensen, dvs minstesats i samfunnet. barnet går alltid først. Den tusenlappen hadde jeg klart å hoste opp, trekt fra boutgifter så har barnet 3500 i livsopphold og jeg har 9000. Vi bruker 4000 på mat. Dvs 8500 til andre ting hver måned. mange kan kutte bil,tobakk, nips etc Anonymkode: 59e90...d08 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #89 Del Skrevet 26. januar 2023 Er utrolig skuffet av at så mange her inne tror at det er så lett for alle å spare 1000nok til en klassetur for alle. Det er ikke det. Noen kanskje allerede sitter med så og si null på bankkontoen sin i slutten av måneden. Selv har jeg kjent flere som har hatt null før slutten av måneden, og må ty til sosial hjelp for å få dekket mat. Dette er mennesker som ikke lever ett liv i luksus og sløser bort penger. Det er snakk om mennesker som bor så billig som mulig, jobber lange dager, og sparer der de kan. Om du tror at 1000nok er så lett, så er det fantastisk for deg. Det betyr at du neppe har slitt mye i livet. Jeg tenker at her kan man sende ut en liten melding til foreldregruppa og si at de som absolutt ikke har råd, skal få dekt turen av de andre. Noe som betyr at resten må betale en liten sum mer. Det er det, eller ingen drar. Ingen barn skal stå utenfor fordi foreldrene ikke har råd. Anonymkode: a9a29...0c8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #90 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er prioriteringer, vi lever på livsopphold sats og under fattigdomsgrensen, dvs minstesats i samfunnet. barnet går alltid først. Den tusenlappen hadde jeg klart å hoste opp, trekt fra boutgifter så har barnet 3500 i livsopphold og jeg har 9000. Vi bruker 4000 på mat. Dvs 8500 til andre ting hver måned. mange kan kutte bil,tobakk, nips etc Anonymkode: 59e90...d08 8500 kr til å disponere fritt til klær, fritidsaktiviteter og egentlig bare gøye ting? Dét er det mange som ikke har! En annen ting ved denne tråden, hva slags overnattingstur er dette, egentlig? 1000 kr per pers er veldig mye. 20 elever = 20 000. Skal de spise hummer og sove på hotell, eller hva er greia? Anonymkode: 02ae2...da7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #91 Del Skrevet 26. januar 2023 1000,- er ikke mye penger. Er helt sjokka hvor dårlig stilt det er med folk. Anonymkode: 29e6e...4a8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #92 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 8500 kr til å disponere fritt til klær, fritidsaktiviteter og egentlig bare gøye ting? Dét er det mange som ikke har! En annen ting ved denne tråden, hva slags overnattingstur er dette, egentlig? 1000 kr per pers er veldig mye. 20 elever = 20 000. Skal de spise hummer og sove på hotell, eller hva er greia? Anonymkode: 02ae2...da7 Jeg hadde også hatt 8500 til eget forbruk om jeg brukte kun 4000 på mat, men der bruker jeg dessverre 8-10 000, så blir dårlig med klesshopping 😝 Anonymkode: 340d9...65c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 26. januar 2023 #93 Del Skrevet 26. januar 2023 andy capp skrev (18 timer siden): Dette bryter med gratisprinsippet. Er det i skoletiden/helt eller delvis i regi av skolen, skal det ikke være foreldrebetaling. Spiller ingen rolle om det er 50 kroner eller 10 000 kroner. Ingen barn skal oppleve å ikke være med på aktiviteter i regi av skolen/i skoletiden på grunn av økonomi. Det er ikke sikkert at gratisprinsippet gjør seg gjeldende her. Gratisprinsippet i Opplæringsloven legger til grunn at det er i skoletid OG i skolens regi. Hvis lærer får betalt for å være med(selv om det ikke er undervisning), vil man stort sett alltid regne det for å være i skolens regi. Dersom det er en foreldrearrangert tur, uten skolens medvirkning, faller man utenfor lovens ordlyd. Man må i disse tilfellene søke om fri fra skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #94 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg hadde også hatt 8500 til eget forbruk om jeg brukte kun 4000 på mat, men der bruker jeg dessverre 8-10 000, så blir dårlig med klesshopping 😝 Anonymkode: 340d9...65c Da ligger den tusenlappen til klassetur i matposten.. Anonymkode: 59e90...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 27. januar 2023 #95 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): En «ildsjel» i klassen til datteren min har satt i gang og arrangerer en klassetur - som er både i og utenom skoletiden. Dette er med overnatting, og det vil koste nesten 1000 kr pr elev. Det arrangeres transport fra skolen (av foreldre) for de barna som ikke vil overnatte. Jeg kontaktet denne «ildsjelen» og spurte henne om det er vurdert muligheten for enkelte foreldre å få dekket hele/deler av turen av klassekassen for de som har behov for det, evt innsamling av noe slag for å få ned prisen. Hun sa at det vil alltid være noen som ikke vil være med på overnattingen, evt kunne vi høre om skolen ville dekke dette. Jeg synes dette er utrolig korttenkt. Et slikt beløp kan være vanskelig å hoste opp for enkelte i disse dager, selv om vi bor i et område der mange har god råd. Og alternativet vil være at barnet ikke får være med!? Skolen vil jo ikke dekke en klassetur utenom skoletiden. Er det bare jeg som reagerer her? Anonymkode: 0d3d8...801 Sett bort fra spørsmål om prisen tenker jeg det er positivt at denne personen ønsker å gjøre noe hyggelig for barna. Selv om jeg forstår problemet med dette fra ditt perspektiv, synes jeg man kan ha to tanker i hodet samtidig. Mest sannsynlig har nok ikke denne personen tenkt gjennom og problematisert alt ved å arrangere dette. Det er naturlig, da man ellers aldri kan få til noe av denne type aktiviteter. Hva med å kontakte fau og si at det er veldig kjekt at noe slikt blir arrangert, men at prisen er utfordrende? På den måten fremstår du positiv og løsningsorientert samtidig som du får belyst problemet. Det som slo meg her var jo kanskje å foreslå at de foreldre som ble med som nattevakt kan får «betalt» ved at turen blir gratis for dem og deres barn? Hvis det er noe du har mulighet til selvfølgelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #96 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): 8500 kr til å disponere fritt til klær, fritidsaktiviteter og egentlig bare gøye ting? Dét er det mange som ikke har! En annen ting ved denne tråden, hva slags overnattingstur er dette, egentlig? 1000 kr per pers er veldig mye. 20 elever = 20 000. Skal de spise hummer og sove på hotell, eller hva er greia? Anonymkode: 02ae2...da7 Jo det er det, det er livsopphold satser Anonymkode: 59e90...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #97 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): 1000,- er ikke mye penger. Er helt sjokka hvor dårlig stilt det er med folk. Anonymkode: 29e6e...4a8 Tenker det samme. Skjønner ikke at folk får barn når det står så dårlig til. Ja, uforutsette ting kan skje, men man må jo regne med dette også før man kjører på med barn. Anonymkode: f143f...e13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #98 Del Skrevet 27. januar 2023 Ett år hadde jeg konfirmasjon og polentur. Konfirmasjonen kostet 6000,- og polenturen 10 000,-(da hadde de hatt kakesalg og tjent 600 kr hver) og det var ett barn så kan man legge til to barn til som går på aktivitet og bursdager. Da har man strekt budsjettet ganske hardt og en tur til 1000 på toppen er uaktuelt når far ikke vil bidra til noe som helst. Anonymkode: 4a464...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #99 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo det er det, det er livsopphold satser Anonymkode: 59e90...d08 Har du ikke utgifter til strøm, forsikringer, evt gjeld, bil, osv? Anonymkode: 871c5...60a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 27. januar 2023 #100 Del Skrevet 27. januar 2023 Det er ikke rart vi får store klasseskiller i samfunnet når det starter allerede på barneskolen. Trist å se at så mange ikke bryr seg om de som ikke har råd til å være med, og ikke evner å forstå at det ikke bare er "å hoste opp" 1000 kroner. Flere og flere faller utenfor, og det er derfor ekstra viktig at i hvert fall skolen er stedet hvor alle kan være med samme hva foreldrene tjener! Sønnen til en venn av oss er trener langrenn, og der hadde de en hel treningshelg i Trysil , med opphold på hotell for de som ikke har hytte der (!) - som foreldene måtte betale hvis ungen skulle være med. Kan man ikke være med på det går man glipp av trening, og da kommer man kanskje ikke langt treningsmessig og blir satset på videre. Det er helt forkastelig etter min mening, og selv om man selv har penger til alt dette burde man heve stemmen og sagt at dette ikke er greit under noen omstendigheter. Ikke la det samme skje i skolen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå