AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Del Skrevet 26. januar 2023 En «ildsjel» i klassen til datteren min har satt i gang og arrangerer en klassetur - som er både i og utenom skoletiden. Dette er med overnatting, og det vil koste nesten 1000 kr pr elev. Det arrangeres transport fra skolen (av foreldre) for de barna som ikke vil overnatte. Jeg kontaktet denne «ildsjelen» og spurte henne om det er vurdert muligheten for enkelte foreldre å få dekket hele/deler av turen av klassekassen for de som har behov for det, evt innsamling av noe slag for å få ned prisen. Hun sa at det vil alltid være noen som ikke vil være med på overnattingen, evt kunne vi høre om skolen ville dekke dette. Jeg synes dette er utrolig korttenkt. Et slikt beløp kan være vanskelig å hoste opp for enkelte i disse dager, selv om vi bor i et område der mange har god råd. Og alternativet vil være at barnet ikke får være med!? Skolen vil jo ikke dekke en klassetur utenom skoletiden. Er det bare jeg som reagerer her? Anonymkode: 0d3d8...801 34 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostekaker Skrevet 26. januar 2023 #2 Del Skrevet 26. januar 2023 Jeg er enig med deg. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Del Skrevet 26. januar 2023 Jeg er også enig med deg, TS. Anonymkode: b6050...057 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #4 Del Skrevet 26. januar 2023 Så flott at dere har en ildsjel. Det er jo også et alternativ å ta det uten overnatting, som du skriver. Så hva er da problemet? Koster det fortsatt 1000 kr uten overnatting? Anonymkode: 5110a...c2d 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Del Skrevet 26. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: En «ildsjel» i klassen til datteren min har satt i gang og arrangerer en klassetur - som er både i og utenom skoletiden. Dette er med overnatting, og det vil koste nesten 1000 kr pr elev. Det arrangeres transport fra skolen (av foreldre) for de barna som ikke vil overnatte. Jeg kontaktet denne «ildsjelen» og spurte henne om det er vurdert muligheten for enkelte foreldre å få dekket hele/deler av turen av klassekassen for de som har behov for det, evt innsamling av noe slag for å få ned prisen. Hun sa at det vil alltid være noen som ikke vil være med på overnattingen, evt kunne vi høre om skolen ville dekke dette. Jeg synes dette er utrolig korttenkt. Et slikt beløp kan være vanskelig å hoste opp for enkelte i disse dager, selv om vi bor i et område der mange har god råd. Og alternativet vil være at barnet ikke får være med!? Skolen vil jo ikke dekke en klassetur utenom skoletiden. Er det bare jeg som reagerer her? Anonymkode: 0d3d8...801 Skolen har ingen mulighet til å dekke dette. Vi har jo ikke råd til lærebøker engang😅 Snakk med læreren du. Så kan læreren ta det videre med ildsjelen at hun får finne en måte å samle inn penger slik at de som ikke har mulighet til å dekke selv kan få det dekket. I og med at turen også skal være i skoletiden så skal alle elever få være med, uten å måtte tenke på kostnad. Anonymkode: 27cdf...829 35 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Del Skrevet 26. januar 2023 1000 kroner er da ikke all verden. For 1000 kroner får du på en måte "barnevakt" for ett helt døgn, og barnet for gratis overnatting inkludert mat (regner jeg med?) Da er ikke 1000 kroner mye. Har man som forelder i dag ikke råd til å punge ut 1000 kroner så synes jeg faktisk dette nesten er litt skremmende. Er det ingen som sparer eller setter av penger lenger? Lever alle slik at kontoen er tappet før hver lønning? Jeg er på ingen måte rik jeg heller. Har en helt vanlig jobb med 400k inntekt i året, men har allikevel klart og spare meg opp litt over 240.000 kroner de siste 20 årene. Men i dag hvor alle skal bo i hus til 6 mill, og ha en eller to Teslaer i oppkjørselen så ser jeg helt klart en trend som ikek ser bra ut. jeg kjenner hele fire yngre par som som betaler seg ihjel på huslån og billån. Det skal jaggu ikke mye til for å vippe dem av pinnen økonomisk. Hvis du synes 1000 kroner er ulevelig, så ville jeg kanskje prøvd meg på "Spleis". Eller evt. spurt foreldre eller besteforeldre. Jeg synes det blir feil at barna skal lide for vår "dumhet". Anonymkode: 105ce...bb9 36 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg ostekaker Skrevet 26. januar 2023 Populært innlegg #7 Del Skrevet 26. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1000 kroner er da ikke all verden. For 1000 kroner får du på en måte "barnevakt" for ett helt døgn, og barnet for gratis overnatting inkludert mat (regner jeg med?) Da er ikke 1000 kroner mye. Har man som forelder i dag ikke råd til å punge ut 1000 kroner så synes jeg faktisk dette nesten er litt skremmende. Er det ingen som sparer eller setter av penger lenger? Lever alle slik at kontoen er tappet før hver lønning? Jeg er på ingen måte rik jeg heller. Har en helt vanlig jobb med 400k inntekt i året, men har allikevel klart og spare meg opp litt over 240.000 kroner de siste 20 årene. Men i dag hvor alle skal bo i hus til 6 mill, og ha en eller to Teslaer i oppkjørselen så ser jeg helt klart en trend som ikek ser bra ut. jeg kjenner hele fire yngre par som som betaler seg ihjel på huslån og billån. Det skal jaggu ikke mye til for å vippe dem av pinnen økonomisk. Hvis du synes 1000 kroner er ulevelig, så ville jeg kanskje prøvd meg på "Spleis". Eller evt. spurt foreldre eller besteforeldre. Jeg synes det blir feil at barna skal lide for vår "dumhet". Anonymkode: 105ce...bb9 Her skulle jeg ønske man kunne ta tommel ned. For noen er 1000 kr mye penger. Endret 26. januar 2023 av ostekaker 66 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Del Skrevet 26. januar 2023 Veldig korttenkt av arrangør, her burde skolen ta grep. Da kan jo denne «ildsjelen» først og fremst arrangere et par arrangementer for å få inn penger til klassekassa, slik at de har mulighet til å hvertfall halvere prisen OG dekke kostnadene for de som ikke har penger til slike ting.. Anonymkode: 54b99...0ac 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #9 Del Skrevet 26. januar 2023 1000 er mye for mange i dag hvor alle priser skyter i været. Glad dette ikke er klassen til mine tvillinger 🙈 Anonymkode: 28c1e...543 19 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg andy capp Skrevet 26. januar 2023 Populært innlegg #10 Del Skrevet 26. januar 2023 Dette bryter med gratisprinsippet. Er det i skoletiden/helt eller delvis i regi av skolen, skal det ikke være foreldrebetaling. Spiller ingen rolle om det er 50 kroner eller 10 000 kroner. Ingen barn skal oppleve å ikke være med på aktiviteter i regi av skolen/i skoletiden på grunn av økonomi. 35 2 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #11 Del Skrevet 26. januar 2023 Hva med gratisprinsippet i skolen? Dette kan umulig være lovlig, og jeg ville tatt det opp med skolen (uten å stå frem til de andre foreldrene). På den måten kan skolen hjelpe med måter elevene kan tjene opp sånn at alle kan være med. Anonymkode: 4a263...8de 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #12 Del Skrevet 26. januar 2023 ostekaker skrev (19 minutter siden): Her skulle jeg ønske man kunne ta tommel ned. For noen er 1000 kr mye penger. Det kommer i hvilken setting. Man kjøper ikke en vase til 1000 kroner hvis det er trangt økonomisk. Men hvis barnet skal på klassetur så mener jeg det er viktig nok til å punge ut. Som nevnt. Har man ikke som forelder i dag usle 1000 kroner til overs for at barnet skal få dra på klassetur med overnatting, så mener jeg man strengt tatt på ta en liten runde med seg selv. Jeg er sikker på at man i en storfamilie med litt vilje LETT sparer inn 1000 kroner på andre ting i løpet av en måned hvis man vil. Anonymkode: 105ce...bb9 16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #13 Del Skrevet 26. januar 2023 Synes ikke at 1000 kr er mye i utgangspunktet for en slik tur som ikke kommer mange ganger ila skolegangen. Men skal innrømme at noen måneder er en slik 1000-lapp surt å måtte ut med, selv om det hadde gått greit. Som feks måneder med mange bursdager i familien og man heller skulle ha satt av den lappen til feriesparing. Eller måneder hvor man kjøper inn sesongutstyr til ungene, yttertøy, skotøy etc. Samtidig så er det sånn at når man får barn så kan slike ting dukke opp.. Anonymkode: 9e37c...dea 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #14 Del Skrevet 26. januar 2023 Dette bryter mot gratisprinsippet. Foreslå til ildsjelen at dere gjør en dugnad. Enten kan dere selge noe (kjeksbokser, sokker, dimopapir) eller samle inn tomflasker. Dette gjorde min datter sin klasse og de tjente inn over 30 tusen kroner som dekket turen til alle i klassen (dagstur). Anonymkode: 41705...e61 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 26. januar 2023 #15 Del Skrevet 26. januar 2023 Først ville jeg funnet ut hva de tusen kronene skulle dekke pr. person. Overnatting på hotell? Telttur - hvor hun skal kjøpe inn alle teltene? Fire retters middag? Innleid underholdning til kvelden? Jeg er ikke så veldig fan av å begynne å kritisere de som faktisk prøver å gjøre en innsats for det sosiale og for klassemiljøet - iallefall om man ikke tilbyr seg å dra en del av lasset - så kanskje du kan engasjere deg i å arrangere turen? Da kan du jo også påvirke prisen på denne turen. Og eventuelt arrangere noe i forkant som dere kan få inn penger ? Loppemarked? Flaskeinnsamling? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kommer i hvilken setting. Man kjøper ikke en vase til 1000 kroner hvis det er trangt økonomisk. Men hvis barnet skal på klassetur så mener jeg det er viktig nok til å punge ut. Som nevnt. Har man ikke som forelder i dag usle 1000 kroner til overs for at barnet skal få dra på klassetur med overnatting, så mener jeg man strengt tatt på ta en liten runde med seg selv. Jeg er sikker på at man i en storfamilie med litt vilje LETT sparer inn 1000 kroner på andre ting i løpet av en måned hvis man vil. Anonymkode: 105ce...bb9 Og hva viss man har 5 barn, og er enke eller ufør? Du viser at du ikke har noe forståelse for at det finnes mennesker i økonomiske situasjoner som gjør at de må velge mellom mat en uke eller klassetur for ungdommen. Dette bryter mot gratisprinsippet i skolen og er strengt tatt ikke lov. Anonymkode: 41705...e61 32 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #17 Del Skrevet 26. januar 2023 Syntes det er flott at ildsjelen tar tak og arrangerer noe for ungene! Kan ikke du ta initiativ til å sette i gang dugnad da? Selge kaker( blir levert to dager etter bestilling) samle inn pante-flasker i nabolaget, vaffelsalg utenfor den lokale butikken? Opprett loddsalg på spond, opprett en spleis, få elevene til å måke snø, handle for en pensjonist eller vaske hus hos besteforeldre? skjønner 1000 kr er mye for mange, men regner med dere har fått vite om turen i god tid, og mulighet til å være litt kreative? Anonymkode: d2368...d52 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 26. januar 2023 #18 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Skolen har ingen mulighet til å dekke dette. Vi har jo ikke råd til lærebøker engang😅 Snakk med læreren du. Så kan læreren ta det videre med ildsjelen at hun får finne en måte å samle inn penger slik at de som ikke har mulighet til å dekke selv kan få det dekket. I og med at turen også skal være i skoletiden så skal alle elever få være med, uten å måtte tenke på kostnad. Anonymkode: 27cdf...829 Her er fasit. Er en skoletur. Da gjelder opplæringslovens gratisprinsip. Dem som misliker den, kan jobbe politisk for å endre loven, da kanskje fattigfolk kan få føle ekstra godt at dem fortjener å være fattige. Men frem til loven blir endret, så er dette som TS beskriver i strid med Norsk lov. Ildsjel er bare noen som brenner for noe, betyr ikke at man brenner for noe bra eller at man gjør bra ting. 21 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #19 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): 1000 kroner er da ikke all verden. For 1000 kroner får du på en måte "barnevakt" for ett helt døgn, og barnet for gratis overnatting inkludert mat (regner jeg med?) Da er ikke 1000 kroner mye. Har man som forelder i dag ikke råd til å punge ut 1000 kroner så synes jeg faktisk dette nesten er litt skremmende. Er det ingen som sparer eller setter av penger lenger? Lever alle slik at kontoen er tappet før hver lønning? Jeg er på ingen måte rik jeg heller. Har en helt vanlig jobb med 400k inntekt i året, men har allikevel klart og spare meg opp litt over 240.000 kroner de siste 20 årene. Men i dag hvor alle skal bo i hus til 6 mill, og ha en eller to Teslaer i oppkjørselen så ser jeg helt klart en trend som ikek ser bra ut. jeg kjenner hele fire yngre par som som betaler seg ihjel på huslån og billån. Det skal jaggu ikke mye til for å vippe dem av pinnen økonomisk. Hvis du synes 1000 kroner er ulevelig, så ville jeg kanskje prøvd meg på "Spleis". Eller evt. spurt foreldre eller besteforeldre. Jeg synes det blir feil at barna skal lide for vår "dumhet". Anonymkode: 105ce...bb9 For tusen kroner kan man få to par vintersko, en vinterdress, mat for en uke, to fulle tanker drivstoff og mye annet som folk sliter med å ha råd til. Ikke på grunn av overforbruk, men pga svært lav inntekt. Jeg har ca 200k/år pga jeg er på AAP etter lang tids sykdom og utredning. Jeg er enslig mor. Hadde jeg hatt mer enn ett barn, hadde en tusenlapp vært en uoverkommelig utgift. Som det er går det greit rundt. Anonymkode: fcd79...841 28 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #20 Del Skrevet 26. januar 2023 Dersom turen foregår delvis i skoletiden skal den være gratis. Utover det er det ikke greit å ha turer der enkelte barn kan risikere å bli ekskludert på grunn av foreldrenes økonomi. Jeg jobber i barneverntjenesten og har ofte kontakt med foreldre (som gjerne selv har tatt kontakt) som har dårlig økonomi. Det handler i stor grad om sykdom, nedbemanning på jobb og står derfor uten arbeid, foreldre som selv har levd i omsorgssvikt og ikke klart å ta utdannelse / holde på en jobb osv. Den gjengse nordmann som har liten inntekt og dårlig råd er ikke det pga. "Luksusfelle-vaner". Det tror jeg mange både i barnevern, NAV, skole, helse osv. kan skrive under på. Å bare hoste opp 1000,- er for mange matbudsjettet for 14 dager og det forundrer meg at mange bare tror at det kan man. De fleste med dårlig råd og lav inntekt prioriterer stramt. Og så oppsøker de gjerne barneverntjenesten for å søke om å få dekt fritidsaktiviteter og utstyr til barna. Og da skulle betale 1000,- for en overnatting er det neppe rom for i budsjettet. Jeg hadde helt klart tatt dette opp med skolen. Ikke greit å legge prislista så høyt at kanskje flere ikke kan bidra Anonymkode: da674...774 19 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå