AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Vi skal over fjellet, og skal egentlig kjøre, men nå har vi tenkt litt på tog. Jeg har bare tatt tog på korte strekninger før, for mange år siden, og jeg er veldig usikker. Jeg liker friheten med egen bil, kan stoppe når vi vil, og er ikke "styrt" av noe. Samtidig virker det jo ok å sitte på toget, vandre litt osv. Men, jeg har bla adhd og cptsd, og blir fort sliten om det er folk rundt meg. Angsten stiger og tålmodigheten synker. Hvor lang tid bruker toget over? Og er det mulig å gå av toget når det stopper på stasjoner underveis? Anonymkode: e0b92...c47
Grüner Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 (endret) Turen tar 6-7 timer. Fram til Hønefoss er det bare mulighet for påstigning. Etter det er det mulighet for avstigning, men det er jo relativt korte stopp for av/påstigning og ikke lengre pauser hvor en kan gå ut av toget. Hvis du sover greit på tog, kan du ta nattog og bestille sovekupé. Men hvis du har problemer med at du blir rastløs av å sitte lenge stille og det ikke holder å ta seg en gåtur inne på toget, men at du må fysisk ut  og bevege deg, så vil jeg ikke anbefale en så lang togreise for deg. Endret 25. januar 2023 av Grüner 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Plott inn reisa på vy.no, så ser du tidspunktene toget er på hvert stopp og nøyaktig hvor lang tid det tar. Anonymkode: fa1bf...c25 5
Kjetil E Skrevet 27. januar 2023 #4 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 0.00): Vi skal over fjellet, og skal egentlig kjøre, men nå har vi tenkt litt på tog. Jeg har bare tatt tog på korte strekninger før, for mange år siden, og jeg er veldig usikker. Jeg liker friheten med egen bil, kan stoppe når vi vil, og er ikke "styrt" av noe. Samtidig virker det jo ok å sitte på toget, vandre litt osv. Men, jeg har bla adhd og cptsd, og blir fort sliten om det er folk rundt meg. Angsten stiger og tålmodigheten synker. Hvor lang tid bruker toget over? Og er det mulig å gå av toget når det stopper på stasjoner underveis? Anonymkode: e0b92...c47 Ingen pause underveis. Men hvis dere vil bruke litt penger går det an å ta toget i to etapper. Først Oslo - Geilo og så Geilo Bergen. Geilo er et koselig sted med butikker og spisesteder. Kan være fint å ha noen timers pause her. Og så er det nesten midtveis mellom Oslo og Bergen. Men da blir det dobbelt med billetter. 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #5 Skrevet 28. januar 2023 Veldig fin togtur! Reiser du på ugunstig tidspunkt kan du være "heldig" og få sitte med litt avstand til nestemann. Som regel er dette dessverre en fullstappa togrute som selv med eget sete kan føles litt klaustrofobisk. Anonymkode: 8ed67...211 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Veldig fin togtur! Reiser du på ugunstig tidspunkt kan du være "heldig" og få sitte med litt avstand til nestemann. Som regel er dette dessverre en fullstappa togrute som selv med eget sete kan føles litt klaustrofobisk. Anonymkode: 8ed67...211 Hva er det beste tidspunktene? Dagtid i ukenedagene? ca kl 10 fra Oslo? Anonymkode: 51a6f...839
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva er det beste tidspunktene? Dagtid i ukenedagene? ca kl 10 fra Oslo? Anonymkode: 51a6f...839 Ville valgt Tirsd. - Torsd. for sjanse for minst folk Anonymkode: 9123d...22f 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Skrevet 28. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva er det beste tidspunktene? Dagtid i ukenedagene? ca kl 10 fra Oslo? Anonymkode: 51a6f...839 Ja, generelt kl 12-avgangen. Tirsdag, onsdag og torsdag er nok de beste dagene. Anonymkode: 8ed67...211
punkyB Skrevet 28. januar 2023 #9 Skrevet 28. januar 2023 Tog er veldig behagelig måte å reise på . Er jo den del fint landskap på toget Oslo - Bergen. Det er jo plass slik at man kan bevege seg - sitte i rest.vogn osv. Ingen stopper underveis enn på stasjonene - har opplevd at de står noen minutter der ifm. møtende tog og da har det blitt gitt beskjed om at man kan gå ut. Det kan jo ofte være fullt på togene samt grupper som ofte kan prate / lage litt mer støy enn "enereisende" - disse vil jeg tror reier mer mot helgene så jeg ville anbefale beg. av uken . Jeg ville anbefale det - du skal være litt uheldig om du får dårlig opplevelse med fullt tog / masse folk. Litt usikker på om det er mulighet til å dele opp reisen - det ville jeg hvertfall sjekket på forhånd. Hvis du har god tid kan du jo dele opp reisen i to - feks. stoppe på Geilo - der er det jo litt å se og gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #10 Skrevet 29. januar 2023 Hører jo stadig om tog som blir stående fast på fjellet, men det var kanskje ikke sånne pauser du håpet på  Jeg foretrekker alltid fly, mye raskere selv med reising til og fra flyplassene. Tror jeg hadde tenkt annerledes hvis det fantes flere ulike togavganger med sovekupeer der man fikk være i fred. Var i Bergen nylig, da ble toget vraket pga pris, og at nattoget er der så tidlig at man må gå rundt mange timer før man får hotell. Anonymkode: ba77f...0d3 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 Kjetil E skrev (På 27.1.2023 den 15.24): Ingen pause underveis. Men hvis dere vil bruke litt penger går det an å ta toget i to etapper. Først Oslo - Geilo og så Geilo Bergen. Geilo er et koselig sted med butikker og spisesteder. Kan være fint å ha noen timers pause her. Og så er det nesten midtveis mellom Oslo og Bergen. Men da blir det dobbelt med billetter. Er som regel 20 min pause på Gol eller Nesbyen, da togene bytter crew. Anonymkode: f4500...d2a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #12 Skrevet 29. januar 2023 Grüner skrev (På 26.1.2023 den 0.14): Turen tar 6-7 timer. Fram til Hønefoss er det bare mulighet for påstigning. Etter det er det mulighet for avstigning, men det er jo relativt korte stopp for av/påstigning og ikke lengre pauser hvor en kan gå ut av toget. Hvis du sover greit på tog, kan du ta nattog og bestille sovekupé. Men hvis du har problemer med at du blir rastløs av å sitte lenge stille og det ikke holder å ta seg en gåtur inne på toget, men at du må fysisk ut  og bevege deg, så vil jeg ikke anbefale en så lang togreise for deg. Ingen hindrer deg dog om du går av før Hønefoss. Anonymkode: f4500...d2a
Kjetil E Skrevet 29. januar 2023 #13 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er som regel 20 min pause på Gol eller Nesbyen, da togene bytter crew. Anonymkode: f4500...d2a Ja forsåvidt, tror ikke det er så lenge, men litt pause er det. Tenkte TS kanskje mente litt mer ordentlig pause for å si det slik. Tror det byttet er på eller Ål. Ikke Nesbyen. Men noen år siden jeg har tatt Bergensbanen så ikke helt sikker.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Skrevet 29. januar 2023 Kjetil E skrev (1 minutt siden): Ja forsåvidt, tror ikke det er så lenge, men litt pause er det. Tenkte TS kanskje mente litt mer ordentlig pause for å si det slik. Tror det byttet er på eller Ål. Ikke Nesbyen. Men noen år siden jeg har tatt Bergensbanen så ikke helt sikker. Tror det er Ål jeg også, når du sier det. Anonymkode: f4500...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #15 Skrevet 29. januar 2023 Somnde andre skriver så er det ingen steder man kan gå ut av toget for særlig lang pause, om du ikke deler opp turen over to dager da. Man kan fint vandre gjennom vognene om det er behov for bevegelse, men det er ikke det enkleste å gjøre! Har du barn med kan dere bestille plasser i familievognen, men det er nok mer bråk der enn i andre vogner! Er dere bare voksne kan dere bestille plass i komfortvognen, bedre seter og bedre plass der. Det er også mulig å sitte i kafevognen, men det er ikke gode seter der da. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er som regel 20 min pause på Gol eller Nesbyen, da togene bytter crew. Anonymkode: f4500...d2a Det er bytte på Ål for der er det to spor, ett på hver side av stasjonshuset. Og det er sjeldent jeg har vært med på en så lang pause som tjue minutter. Anonymkode: 3af4b...d3a 2
Eloise12345 Skrevet 31. januar 2023 #16 Skrevet 31. januar 2023 (endret) Det tar ca 7 timer. Ingen pausestasjoner. Du har mulig en sidepassasjer i nesten 7 timer. Det synes jeg er det verste. 😅 Endret 31. januar 2023 av Eloise12345 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå