AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Mamma døde da jeg og bror var 18 og 16 år. Han er nå sammen med en annen. Jeg har grei kontakt med stemor, men ikke i den forstand at jeg anser henne som nær slektning. Pappa skal selge huset som han eier selv. Han står i uskiftet bo. Planen er at pengene han får for huset skal brukes til å kjøpe leilighet til han og stemor. Han skal eie 100%. Pappa vil imidlertid at jeg og bror skal skrive under en avtale om at stemor skal få bo i leiligheten hvis han dør først. At vi ikke skal ta arven og selge, slik at hun havner på gata. Jeg ble helt satt ut. For det første så eier hun et hus i Bærum som hun leier ut. Hun tjener underkant av 20 000 i mnd på utleie. For det andre så er hun 17 år yngre enn pappa og i meget god form. Dvs jeg og bror ikke får noe av pappa før hun velger selv å flytte eller går bort. Mammas arv vil også bli låst da han sitter i uskiftet bo. Jeg syns dette er dårlig gjort. Hun har mer en god nok råd til å støtte seg selv. Jeg syns også det er urimelig av han å kreve at vi skal huse vår stemor som vi ikke har så god kontakt med. Vi feirer ikke jul eller bursdager med henne (er hos egne sønner og barnebarn). Vi ser henne kanskje 2 ganger i året. Pappa sier han er skuffet hvis jeg ikke signerer. Jeg nekter. Anonymkode: f96f7...688 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Bare nekt. Han er urimelig. Anonymkode: 6d285...90a 26 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Jeg hadde ikke signert, men da risikerer du at han forvalter det uskiftede bort i ditt disfavør. Kan du kreve skifte nå? Anonymkode: 11f4c...c91 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 Snakk med din far og forklar på en klar og rettferdig måte hvorfor dette ikke vil fungere. Om han dør først så flytter stemor hjem til sin bopel Anonymkode: f8bb4...1cf 8 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mamma døde da jeg og bror var 18 og 16 år. Han er nå sammen med en annen. Jeg har grei kontakt med stemor, men ikke i den forstand at jeg anser henne som nær slektning. Pappa skal selge huset som han eier selv. Han står i uskiftet bo. Planen er at pengene han får for huset skal brukes til å kjøpe leilighet til han og stemor. Han skal eie 100%. Pappa vil imidlertid at jeg og bror skal skrive under en avtale om at stemor skal få bo i leiligheten hvis han dør først. At vi ikke skal ta arven og selge, slik at hun havner på gata. Jeg ble helt satt ut. For det første så eier hun et hus i Bærum som hun leier ut. Hun tjener underkant av 20 000 i mnd på utleie. For det andre så er hun 17 år yngre enn pappa og i meget god form. Dvs jeg og bror ikke får noe av pappa før hun velger selv å flytte eller går bort. Mammas arv vil også bli låst da han sitter i uskiftet bo. Jeg syns dette er dårlig gjort. Hun har mer en god nok råd til å støtte seg selv. Jeg syns også det er urimelig av han å kreve at vi skal huse vår stemor som vi ikke har så god kontakt med. Vi feirer ikke jul eller bursdager med henne (er hos egne sønner og barnebarn). Vi ser henne kanskje 2 ganger i året. Pappa sier han er skuffet hvis jeg ikke signerer. Jeg nekter. Anonymkode: f96f7...688 bra du er voksen til å stå imot. Får ikke inntrykk faren deres elsker dere. Anonymkode: a4bfd...d21 9 2 1
Daria Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 Er avtalen knyttet til leiligheten eller til hele arven? Jeg har sammen med søsken og fars kones barn underskrevet en avtale om at gjenlevende part skal få bli boende i felles leilighet, men der handler det kun om leiligheten og forutsetter også at det ikke dukker opp en ny partner. Jeg hadde aldri skrevet under på noe som styrte hele arven (og tror heller ikke det er lovlig når man har særkullsbarn å sitte i uskiftet bo). 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Hvis faren din skal gifte seg på nytt kan han ikke sitte i uskifte. Hvis den gjenlevende inngår et nytt ekteskap, faller retten til å sitte i uskiftet bo bort. Da behøves i så fall arvingenes samtykke for å fortsatt sitte i uskiftet bo. Ved samboerskap i mer enn 2 år, kan også livsarvingene kreve at boet skiftes. Det samme gjelder hvis man får/venter felles barn før 2 års samboerskap. https://www.smartepenger.no/arv/340-uskiftet-bo Anonymkode: a0419...388 5 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Helt utrolig at han i det hele tatt ber dere om dette. Han mener rett og slett at hun (og barna hennes) skal få økte verdier på sine egne barns bekostning. For om dere signerer på dette så vil jo hun fortsatt ha inntekter fra egen bolig sånn at verdien på arven etter henne vil øke mens deres i verste fall synker. Dere vil jo ikke ha noen garanti for at hun vil bruke penger på feks vedlikehold. Hva med inventar som kan ha sentimental verdi. En bekjent av meg mistet hele farsarven fordi han ble overtalt (lurt) til å signere en lignende avtale. Etter farens bortgang kastet stemor alle personlige eiendeler, fotoalbum mm etter faren. (Men i den saken hadde hun en eierandel i boligen så avtalen var at hun skulle få benytte den andre halvdelen etter farens død.) Anonymkode: b818c...992 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Ikke signer. Han klarer tydeligvis ikke se klart. Anonymkode: 14f2c...a44 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis faren din skal gifte seg på nytt kan han ikke sitte i uskifte. Hvis den gjenlevende inngår et nytt ekteskap, faller retten til å sitte i uskiftet bo bort. Da behøves i så fall arvingenes samtykke for å fortsatt sitte i uskiftet bo. Ved samboerskap i mer enn 2 år, kan også livsarvingene kreve at boet skiftes. Det samme gjelder hvis man får/venter felles barn før 2 års samboerskap. https://www.smartepenger.no/arv/340-uskiftet-bo Anonymkode: a0419...388 De har ikke planer om å gifte seg. Hun ønsker ikke at huset i Bærum skal blandes inn i arv til oss, bare at egne sønner skal få det. Noe jeg er enig. Det er hennes hus, og sønnene hennes bør arve. Jeg og bror arver forsåvidt leiligheten, det er bare det at vi arver også en beboer som vi ikke kan få fjernet, slik at leiligheten kan selges. Bor i Oslo-området så hele arven fra hussalget vil mest sannsynlig gå til kjøp av leilighet. Anonymkode: f96f7...688 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 Her ville jeg snakket med advokat sammen, for å få en ryddig avtale. F.eks utbetale deres morsarv nå mot at stemor kan sitte med boligen hun selvfølgelig burde være med på å betale for. Her er det også viktig å vite om stemor har testamente. Om dere vil arve huset hennes bør det være stor fleksibilitet, mens dere uten den garantien bare vil tape på en slik avtale som foreslås. Det viktigste er å få gjort alt på en ryddig måte der alle parter kan få sagt sitt. Anonymkode: af55d...aa3 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De har ikke planer om å gifte seg. Hun ønsker ikke at huset i Bærum skal blandes inn i arv til oss, bare at egne sønner skal få det. Noe jeg er enig. Det er hennes hus, og sønnene hennes bør arve. Jeg og bror arver forsåvidt leiligheten, det er bare det at vi arver også en beboer som vi ikke kan få fjernet, slik at leiligheten kan selges. Bor i Oslo-området så hele arven fra hussalget vil mest sannsynlig gå til kjøp av leilighet. Anonymkode: f96f7...688 Dette gir bedre bilde. Selvfølgelig kan hun selge huset sitt og betale ut dere om faren deres skulle dø. At hun får lov til å kjøpe dere ut til takst er å strekke seg langt nok. Anonymkode: af55d...aa3 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her ville jeg snakket med advokat sammen, for å få en ryddig avtale. F.eks utbetale deres morsarv nå mot at stemor kan sitte med boligen hun selvfølgelig burde være med på å betale for. Her er det også viktig å vite om stemor har testamente. Om dere vil arve huset hennes bør det være stor fleksibilitet, mens dere uten den garantien bare vil tape på en slik avtale som foreslås. Det viktigste er å få gjort alt på en ryddig måte der alle parter kan få sagt sitt. Anonymkode: af55d...aa3 Det er det som bekymrer meg, og det som nevnes litt lengre opp her. Leiligheten vil mest sannsynlig være gjeldsfri, men hva med vedlikehold? Fellesutgifter? Hvis hun ikke betaler så går det på meg og bror fordi vi vil eie på papiret, men altså ha en leietaker som vi ikke blir kvitt. Jeg skjønner ikke hvorfor han vil dette, jeg og bror taper på det. Anonymkode: f96f7...688 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 Krev skifte nå, du. Anonymkode: 3ba70...e0c 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ved samboerskap i mer enn 2 år, kan også livsarvingene kreve at boet skiftes. Det samme gjelder hvis man får/venter felles barn før 2 års samboerskap. Anonymkode: a0419...388 3
Daraya Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 Dere skal vente i 20 år på morsarven som dere kan kreve nå allerede? Hadde aldri gått med på dette. For stor risiko og ikke minst urimelig. Saken ville stilt kanskje annerledes dersom stemor kom inn i bildet da dere var små barn og vokst opp med henne som omsorgsperson, men ikke når det er et veldig perifert forhold. Nekt, krev morsarven nå. Hvis han er gretten og bestemmer seg for å skrive over sine egne verdier til stemor, værsågod. Det du får nå av morsarven er i hvert fall trygdt. 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 Hvis dere nekter å skrive under, så kan far føre over hele huset på stemor slik at huset står i hennes navn. Jeg blir litt matt av enkelte når det kommer til arv. De aller fleste ønsker at partneren de stort sett deler livet sammen med skal ha det bra etter ens død enn at barna skal sirkulere som gribber og gjøre krav på penger. Vær din egen lykkesmed. Anonymkode: 532c2...a20 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #18 Skrevet 26. januar 2023 Har de nettopp flyttet sammen eller bodd sammen mer enn 2 år? Da kan dere kreve skifte og få morfaren nå. Anonymkode: 74c8b...b10 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #19 Skrevet 26. januar 2023 Jeg kunne gitt borett i leilighet, men først etter skifte etter mor. Anonymkode: e3eb0...c01 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #20 Skrevet 26. januar 2023 Dette synes jeg hørtes rart ut. Jeg har skrevet under kontrakt på at stefar kan sitte på litt av leiligheten han og min mor har hvis hun dør først, men han har ikke et annet hus, og dessuten er han 10 år eldre enn henne. De har derfor ordnet det slik at hun har råd til å betale ut hans barn om han dør først, men om hun dør først, trenger han litt tid på seg. Resten av arven får vi med en gang. Her kan det gå mange år før dere får arven deres, og jeg skjønner ikke hvorfor barna hennes ikke like gjerne kan arve leiligheten hun bor i som huset hun leier ut. Altså hvis han dør først, må hun betale ut dere. Enten med lån som betjenes av leieinntekter, eller ved å selge huset hun har. Anonymkode: 3b6e1...76f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå