Gå til innhold

Hva slags kjemiddager har du spist i det siste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden enkelte på matforumet har et voldsomt oppheng på kjekjøtt tar jeg en for laget og lager en egen tråd, slik at vi unngår kjespamming i alle tråder som handler om noe annet (noe som jo, strengt tatt, gjelder absolutt alle andre tråder 🙃).

La meg starte! Jeg laget faktisk en ganske nammelig kjeribbe forrige helg, med granateplesirup og masse deilig krydder. Nå til helgen vurderer jeg kjekjøttboller med bulgur og salat - har en pakke kjekjøttdeig i fryseren.

🐐

Sånn - værsågod neste! :nigo: 

Anonymkode: 5a1bd...7fb

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er kje?

Anonymkode: 2f1c4...247

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er kje?

hva er kje? Google 

Anonymkode: dc400...d4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er kje?

Babygeit. :) 

Anonymkode: 3a1a4...59a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Babygeit. :) 

Anonymkode: 3a1a4...59a

Det smaker godt. Alt vi omgir oss med og selv vi er laget av kjemiske stoffer.

Anonymkode: 99d45...06b

Skrevet

Jeg synes det smaker abbor av kje.

Anonymkode: 836a8...0e4

• Liker 2
Skrevet

Har ikke smakt, men vil.. tenkte å bruke det i høstgryte, men vet ikke om det er noe.. det er potet, eple, løk, rømme.. husker ikke helt. Egentlig svinekotelett, men har brukt kjøttdeig som regel.

• 2 uker senere...
Skrevet

I går ble det kjelår til middag, langtidsstekt i ovnsform med grønnsaker og folie over, og litt grill på slutten.

Låret er den stykningsdelen av kjeet jeg liker minst faktisk, noe som kanskje vil overraske (hvis noen faktisk hadde brydd seg da :ler: ). Det ser ut som et lite lammelår, men alle oppskrifter (ikke så mange å ta av) angir at det må gjennomstekes, feks denne som jeg testet sist (og som var helt elendig, kjøttet ble gummiseigt).

Etter 3 timer i ovnen i går var kjøttet fortsatt seigt (!), så jeg lot det få tre kvarter til, og da var det blitt mørt og fint. Pussig at kjebog (som i teorien bør være mye seigere) blir mørere på 3 timer ved samme tilberedningsmåte?

Smaksatte med rosmarin, hvitløk, fennikelfrø, sitron og pastis denne gangen, men smakene ble for nøytrale i den ferdige retten synes jeg. Best med smaker fra Midt-Østen til kje er konklusjonen min så langt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Denne helgen ble det nok en middag av kortreist kjekjøtt - stifado!

Denne greske klassikeren lages i Hellas ofte av kaninkjøtt, men også av kje: https://www.theguardian.com/travel/2020/nov/28/why-stifado-is-the-best-food-in-greece-plus-the-recipe

Med grytekjøtt m/bein i fine stykker ble det aldeles nydelig - kanel. allehånde og oregano i kraftig sjy av tomat og rødvin passer veldig fint til den litt søtlige smaken av kjekjøtt. Laget retten i gryte med lokk i ovnen - 150 grader og 2,5 timer var mer enn nok til å få kjøttet supermørt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest AnonymBrukar09
Skrevet

Hvor får man kjøpt kjekjøtt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBrukar09 skrev (52 minutter siden):

Hvor får man kjøpt kjekjøtt?

På Bondens marked eller din lokale Reko-ring. :) 

Gjest AnonymBrukar09
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På Bondens marked eller din lokale Reko-ring. :) 

Takk, skal sjekke det ut 😊

AnonymBruker
Skrevet

Er d lett å få kjøpt kjekjøtt overalt i landet? Og hva smaker d som ?

Anonymkode: cbf25...1ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 20.00):

Er d lett å få kjøpt kjekjøtt overalt i landet? Og hva smaker d som ?

Anonymkode: cbf25...1ea

Jeg driver ikke med kjøttdistribusjon selv, og kjøper heller ikke kje i hele landet, så det vet jeg ikke. 

Smak er alltid vanskelig å beskrive - kje kan minne om lam, men er lysere og mildere kjøtt. Du må nesten bare prøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...