AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Del Skrevet 25. januar 2023 Jobber i helsevesenet og har betalt lunsj. Må jobbe over 5 timer for å ha krav på lønn. En sjelden gang slutter vi tidlig (etter 5 t). Ledelsen sier vi ikke kan ha lunsj da, men vi ansatte mener motsatt da vi får fri fordi de timene er allerede jobbet inn. Hvem har rett? Anonymkode: d8bf0...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Del Skrevet 25. januar 2023 Ledelsen. Man har ikke krav på pause om man jobber under 5 timer. https://lovdata.no/artikkel/lunsj_og_andre_pauser_i_arbeidstiden/3673 Anonymkode: b6845...f93 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Del Skrevet 25. januar 2023 Jobber du et skift på under 5,5 t har du ikke rett på matpause i det hele tatt. Anonymkode: ac569...6a6 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 25. januar 2023 #4 Del Skrevet 25. januar 2023 Du må jo bare se hva som står i tariffavtalen din? Hvis det ikke er innbakt pause i vakt under 5 timer så har dere jo heller ikke jobbet det inn. Men trenger dere virkelig pause på en 5-timers vakt? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Del Skrevet 25. januar 2023 De timene over er allerede jobbet inn for å få balanse i turnus. Vi løper fra vi kommer til vi går så hadde ikke gjort noe å få satt seg ned. Anonymkode: d8bf0...b16 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #6 Del Skrevet 27. januar 2023 Timene er ikke jobbet inn for å få balanse i turnus. Så ledelsen har rett, og du har ikke krav på lunsjpause. Anonymkode: a0803...4bb 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #7 Del Skrevet 27. januar 2023 For en rar greie. Så hvis en jobber 8-13 en dag og normalt pleier å ha lunsj 11.30 på en åttetimers, så skal en ikke ha behov for lunsj den dagen!🤪 Herlig logikk Anonymkode: 377ca...148 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #8 Del Skrevet 27. januar 2023 Kjenner ikke regelverket, men jeg jobber i helsevesenet, og de som har kortvakter hos oss har spisepause. Vi har også betalt pause Anonymkode: 79e93...f2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #9 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For en rar greie. Så hvis en jobber 8-13 en dag og normalt pleier å ha lunsj 11.30 på en åttetimers, så skal en ikke ha behov for lunsj den dagen!🤪 Herlig logikk Anonymkode: 377ca...148 Men selv om man ikke har krav på 30 min lunsj pause, så vil de fleste få lov å ta 10-15 min til å spise om de er sulten. Anonymkode: 60e1f...824 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #10 Del Skrevet 27. januar 2023 Man har ikke krav på pause hvis du jobber under 5,5 time, men de fleste arbeidsgivere godtar at man tar seg ei lita pause uansett. Jeg har heldigvis en arbeidsgiver som godtar at jeg tar meg to 5-minuttere i tillegg til matpausa mi. Jeg spiser ca hver tredje time, så jeg hadde ikke klart å komme meg gjennom dagen uten de små pausene. Anonymkode: c3070...a2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #11 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 22.10): De timene over er allerede jobbet inn for å få balanse i turnus. Vi løper fra vi kommer til vi går så hadde ikke gjort noe å få satt seg ned. Anonymkode: d8bf0...b16 Men om du jobber 5 timer på lille julaften, for å avspasere andre juledag, mener du at du skal ha tillegget for andre juledag da? Siden du har jobbet de timene på en vanlig hverdag? Både tillegg og pause er på den aktuelle dagen du jobber. Jeg jobber ofte kun en time eller to en dag, fordi jeg har mye avspasering, bør jeg få lunsj da? Jeg har jo jobbet inn de andre timene... Anonymkode: 2c16b...d5e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #12 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 21.57): Jobber i helsevesenet og har betalt lunsj. Må jobbe over 5 timer for å ha krav på lønn. En sjelden gang slutter vi tidlig (etter 5 t). Ledelsen sier vi ikke kan ha lunsj da, men vi ansatte mener motsatt da vi får fri fordi de timene er allerede jobbet inn. Hvem har rett? Anonymkode: d8bf0...b16 Får ikke pause med mindre vi jobber 6 timer. Anonymkode: 8ddac...1b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #13 Del Skrevet 27. januar 2023 NettoppJa skrev (På 25.1.2023 den 22.03): Du må jo bare se hva som står i tariffavtalen din? Hvis det ikke er innbakt pause i vakt under 5 timer så har dere jo heller ikke jobbet det inn. Men trenger dere virkelig pause på en 5-timers vakt? Jeg er i alle fall skrubbsulten rundt klokken 11-12 når vi vanligvis avvikler pause. Man trenger kanskje ikke full utbetalt 30 minutters pause, men et lite 5 minutt for å hive i seg en matbit er sikkert greit for de fleste vil jeg tro ? Anonymkode: 53c97...90e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 27. januar 2023 #14 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 21.57): Jobber i helsevesenet og har betalt lunsj. Må jobbe over 5 timer for å ha krav på lønn. En sjelden gang slutter vi tidlig (etter 5 t). Ledelsen sier vi ikke kan ha lunsj da, men vi ansatte mener motsatt da vi får fri fordi de timene er allerede jobbet inn. Hvem har rett? Anonymkode: d8bf0...b16 Unnskyld meg, men hvem er det som har en 5 timers arbeidsdag som voksen? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 27. januar 2023 #15 Del Skrevet 27. januar 2023 Reign skrev (55 minutter siden): Unnskyld meg, men hvem er det som har en 5 timers arbeidsdag som voksen? Velkommen til helsevesenet. Sparer penger på at enkelte ikke jobber full vakt. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #16 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i alle fall skrubbsulten rundt klokken 11-12 når vi vanligvis avvikler pause. Man trenger kanskje ikke full utbetalt 30 minutters pause, men et lite 5 minutt for å hive i seg en matbit er sikkert greit for de fleste vil jeg tro ? Anonymkode: 53c97...90e Kan jeg spørre hva du jobber med? Anonymkode: fdb62...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #17 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For en rar greie. Så hvis en jobber 8-13 en dag og normalt pleier å ha lunsj 11.30 på en åttetimers, så skal en ikke ha behov for lunsj den dagen!🤪 Herlig logikk Anonymkode: 377ca...148 Lenge å gå uten mat, særlig om man har lang reiseveg og ikke spiser rett før man reiser fra hjemme. Anonymkode: 38a44...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #18 Del Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i alle fall skrubbsulten rundt klokken 11-12 når vi vanligvis avvikler pause. Man trenger kanskje ikke full utbetalt 30 minutters pause, men et lite 5 minutt for å hive i seg en matbit er sikkert greit for de fleste vil jeg tro ? Anonymkode: 53c97...90e Jeg greier ikke så lenge uten mat, så jeg tar meg pause uansett. Anonymkode: 38a44...a59 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet 27. januar 2023 #19 Del Skrevet 27. januar 2023 Dette står i tariffavtalen og er regulert i Arbeidsmiljøloven. Ut fra det du sier, har arbeidsgiver rett: Hovedreglene om pauser står i arbeidsmiljøloven § 10-9. Arbeidstaker skal ha minst én pause hvis arbeidstiden er mer enn fem og en halv time. Hvis arbeidstiden er minst åtte timer, skal pausen eller pausene være til sammen minst en halv time. Om man har krav på betalt pause, avhenger av hvordan pausene gjennomføres. Hvis arbeidstaker ikke kan gå fra arbeidsplassen under pausene eller det ikke er tilfredsstillende pauserom, skal pausene regnes som en del av arbeidstiden og arbeidstaker skal få lønn. Hvis arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter den vanlige arbeidstiden, altså mer enn to timer overtidsarbeid, skal arbeidstaker ha en pause på minst en halv time. Denne pausen skal regnes som en del av arbeidstiden, og arbeidstaker skal få betalt. Du kan lese mer her https://lovdata.no/artikkel/lunsj_og_andre_pauser_i_arbeidstiden/3673 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 27. januar 2023 #20 Del Skrevet 27. januar 2023 5 timers arbeidsdag. Hva om du hadde jobbet skift og 12 timers vakt da...?? Skulle du hatt 3 matpauser da eller?? Skjerpings!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå