AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Lunsj: Wrap med kylling, grønnsaker og dressing. + pannekaker med sjokoladepålegg. + en frukt om jeg er mer sulten. Kvelds: Kylling eller laks med grønnsaker i forskjellige former. + gresk yoghurt med bær og nøtter. + proteinrundstykke med pålegg om jeg er mer sulten. Jeg satser på å spise to ganger om dagen for å se hva som passer meg. Spiser litt av hver matvare ettersom jeg blir lett kvalm om jeg spiser en stor porsjon av det samme. Vet det er en ensidig matplan, men tenker variere den etterhvert. Sjokoladepålegget er laget av hasselnøtter og søtning uten sukker. Pannekakene er primært havremel og kesam, samme med rundstykkene. Anonymkode: 1a45b...66e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Skjønner ikke spørsmålet? Er dette en diett for å gå ned i vekt? God matplan for hva da? Et normalt kosthold inkluderer vel gjerne et par måltider til per døgn? Anonymkode: cd1d1...d70 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Hva er målet med med denne matplanen? Hvorfor ikke fordele dette på en hel dag, fremfor å overspise til to måltider? Det er jo ikke rart du blir kvalm når du spiser så mye på én gang. Anonymkode: fcea7...5c4 2
Embla Othea Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 God matplan for hva? For vedlikehold eller vektreduksjon? Her må du utdype mer! 😊 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner ikke spørsmålet? Er dette en diett for å gå ned i vekt? God matplan for hva da? Et normalt kosthold inkluderer vel gjerne et par måltider til per døgn? Anonymkode: cd1d1...d70 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er målet med med denne matplanen? Hvorfor ikke fordele dette på en hel dag, fremfor å overspise til to måltider? Det er jo ikke rart du blir kvalm når du spiser så mye på én gang. Anonymkode: fcea7...5c4 Ja, det er en matplan for å gå ned i vekt. Jeg har troen på at det vil passe meg å spise to måltider. Anonymkode: 1a45b...66e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 Embla Othea skrev (1 minutt siden): God matplan for hva? For vedlikehold eller vektreduksjon? Her må du utdype mer! 😊 Vektreduksjon ja. Anonymkode: 1a45b...66e
Embla Othea Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er en matplan for å gå ned i vekt. Jeg har troen på at det vil passe meg å spise to måltider. Anonymkode: 1a45b...66e Kaloriunderskudd er det viktigste for å gå ned i vekt. Så lenge du ligger i underskudd er dette ok mat å spise. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Embla Othea skrev (20 minutter siden): Kaloriunderskudd er det viktigste for å gå ned i vekt. Så lenge du ligger i underskudd er dette ok mat å spise. Så bra. Tenker det er greit å variere og ha med det meste av matgruppene. Anonymkode: 1a45b...66e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Syns det høyest ut som helt fint og variert mat jeg, et normalt kosthold. Personlig ville jeg fordelt samme mengde på flere måltider, men jeg leser jo her inne om mange som trives med å heller overspise 1-2ganger i døgnet, så folk er forskjellige. Om du vil gå ned i vekt kommer jo an på om det er mindre kalorier enn du pleier å spise. Anonymkode: 157b2...706
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Lunsj: Wrap med kylling, grønnsaker og dressing. + pannekaker med sjokoladepålegg. + en frukt om jeg er mer sulten. Kvelds: Kylling eller laks med grønnsaker i forskjellige former. + gresk yoghurt med bær og nøtter. + proteinrundstykke med pålegg om jeg er mer sulten. Jeg satser på å spise to ganger om dagen for å se hva som passer meg. Spiser litt av hver matvare ettersom jeg blir lett kvalm om jeg spiser en stor porsjon av det samme. Vet det er en ensidig matplan, men tenker variere den etterhvert. Sjokoladepålegget er laget av hasselnøtter og søtning uten sukker. Pannekakene er primært havremel og kesam, samme med rundstykkene. Anonymkode: 1a45b...66e Hva vil du oppnå? Er det en måte og få i deg mest mulig næring selvom du blir fort kvalm? Anonymkode: 010e8...25b
Ugresset Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 Det ser variert og greit ut, men du oppgir ikke noe i gram så er det umulig for oss å vite om du ligger noenlunne riktig på kalorier. Teller du kalorier i måltidene? Hvis ikke er det kun å veie/måle deg en gang i uken som vil gi deg svar på om dette er riktig kosthold for deg. Som Embla skriver så er det kaloriunderskudd som gjelder og totalt sett kan man leve på potetgull så lenge man inntar færre kalorier enn man forbruker, men det er jo ikke det man ønsker. Jeg vil også tro dette er ganske mye mat i løpet av kort tid, selvom du bare skal spise to måltid om dagen. Men det er altså totalen som gjelder så om du spiser ett stort måltid eller fem små har ikke noe å si.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Syns det høyest ut som helt fint og variert mat jeg, et normalt kosthold. Personlig ville jeg fordelt samme mengde på flere måltider, men jeg leser jo her inne om mange som trives med å heller overspise 1-2ganger i døgnet, så folk er forskjellige. Om du vil gå ned i vekt kommer jo an på om det er mindre kalorier enn du pleier å spise. Anonymkode: 157b2...706 Hvorfor kaller du det å "overspise"? Overspising er definert som "tilbakevendende - minst to ganger i uken over minst tre måneder - episoder med tvangsmessig overspising som ikke etterfølges av brekninger. Manglende kontroll over spiseatferden. Følelse av skam og skyld". Det er ikke et begrep som du bare kan slenge rundt deg om mennesker som velger å ha et annet spisemønster enn deg. Folk er forskjellige, og konstant småspising funker ikke for alle. Anonymkode: a3df9...1d1 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #13 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvorfor kaller du det å "overspise"? Overspising er definert som "tilbakevendende - minst to ganger i uken over minst tre måneder - episoder med tvangsmessig overspising som ikke etterfølges av brekninger. Manglende kontroll over spiseatferden. Følelse av skam og skyld". Det er ikke et begrep som du bare kan slenge rundt deg om mennesker som velger å ha et annet spisemønster enn deg. Folk er forskjellige, og konstant småspising funker ikke for alle. Anonymkode: a3df9...1d1 Nei det du beskriver er overspisingsLIDELSE. Det er du som blander begrepene. Man kan fint være frisk og overspise til et måltid. Det betyr å spise seg ubehagelig mett, måtte legge seg nedpå etterpå feks. Og for MEG hadde det å få i seg alle dagens kalorier på ett måltid vært overspising. Anonymkode: 157b2...706 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #14 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det du beskriver er overspisingsLIDELSE. Det er du som blander begrepene. Man kan fint være frisk og overspise til et måltid. Det betyr å spise seg ubehagelig mett, måtte legge seg nedpå etterpå feks. Og for MEG hadde det å få i seg alle dagens kalorier på ett måltid vært overspising. Anonymkode: 157b2...706 Men hvorfor antar du uten videre at de som spiser 1-2 måltider om dagen, spiser seg ubehagelig mett på store måltider, bare fordi det er sånn det blir for deg? Man kan fint få i seg tilstrekkelig kalorier med få måltider, dersom man sørger for at måltidene er godt sammensatte og energitette, det er ikke mengden mat som er avgjørende. Jeg for min del fatter ikke at folk har tid og ork til å spise 4-6 måltider om dagen - jeg hadde ikke fått gjort annet enn å lage mat hvis jeg skulle holdt på slik. Pluss at jeg hadde vært konstant sulten. Anonymkode: a3df9...1d1 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvorfor antar du uten videre at de som spiser 1-2 måltider om dagen, spiser seg ubehagelig mett på store måltider, bare fordi det er sånn det blir for deg? Man kan fint få i seg tilstrekkelig kalorier med få måltider, dersom man sørger for at måltidene er godt sammensatte og energitette, det er ikke mengden mat som er avgjørende. Jeg for min del fatter ikke at folk har tid og ork til å spise 4-6 måltider om dagen - jeg hadde ikke fått gjort annet enn å lage mat hvis jeg skulle holdt på slik. Pluss at jeg hadde vært konstant sulten. Anonymkode: a3df9...1d1 Guri så trigget du ble av at jeg brukte et ord på en opplevelse jeg har. Du kan vel velge hvordan du spiser selv. Vi skal vel gi råd basert på egne erfaringer her. Jeg trives best med max 300-400kcal per måltid. Så å skulle spise 1500kcal i ett måltid er for MEG helt utrolig. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på et oljerikt lite høykalorimåltid. Men mengdene det vil gi med mitt kosthold (mye grønnsaker og magre proteinkilder) hadde vært altfor mye i ett måltid. Igjen, jeg er ikke i konflikt med deg. Men ordet overspise er ikke et farlig ord. Det er det man opplever om man spiser seg overmett. Noe jeg vil si er relevant i en tråd som handler om det å samle dagens måltider i en seanse. IGJEN jeg snakker ikke om DEG. Anonymkode: 157b2...706
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Guri så trigget du ble av at jeg brukte et ord på en opplevelse jeg har. Du kan vel velge hvordan du spiser selv. Vi skal vel gi råd basert på egne erfaringer her. Jeg trives best med max 300-400kcal per måltid. Så å skulle spise 1500kcal i ett måltid er for MEG helt utrolig. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på et oljerikt lite høykalorimåltid. Men mengdene det vil gi med mitt kosthold (mye grønnsaker og magre proteinkilder) hadde vært altfor mye i ett måltid. Igjen, jeg er ikke i konflikt med deg. Men ordet overspise er ikke et farlig ord. Det er det man opplever om man spiser seg overmett. Noe jeg vil si er relevant i en tråd som handler om det å samle dagens måltider i en seanse. IGJEN jeg snakker ikke om DEG. Anonymkode: 157b2...706 Ja, jeg blir faktisk irritert av at du bruker ordet "overspise" om et spisemønster bare fordi det ikke passer deg. Og nå påstår du på nytt at alle som spiser 1-2 måltider pr dag, spiser seg overmett. Det er jo rett og slett ikke tilfelle, og også ganske kunnskapsløst. Anonymkode: a3df9...1d1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg blir faktisk irritert av at du bruker ordet "overspise" om et spisemønster bare fordi det ikke passer deg. Og nå påstår du på nytt at alle som spiser 1-2 måltider pr dag, spiser seg overmett. Det er jo rett og slett ikke tilfelle, og også ganske kunnskapsløst. Anonymkode: a3df9...1d1 Det er du som blandet overspising med overspisingslidelse, så jeg vet ikke hvem som er kunnskapsløse her. Spis hva du vil, så spiser jeg hva jeg vil. Aldri min intensjon å rakke ned på andres kosthold, ville bare si at for noen av oss går det ikke an å spise slik. Selv om det virker som hele kg kun spiser en gang om dagen. Anonymkode: 157b2...706 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå