Cymbidium Skrevet 19. desember 2005 #1 Skrevet 19. desember 2005 Siden jeg ikke har testet positivt, blir dette et teoretisk spørsmål. En person har veldig tidlig EL, rundt dag 8 i syklusen. Mens 14 ca dager etter. Hvordan regnes svangerskapsukene da? Når IKM kommer, er det kanskje bare tre uker siden forrige mens. Men det er jo to uker siden EL. Er det riktigst å si at man er tre eller fire uker på vei da?
Murf Skrevet 19. desember 2005 #2 Skrevet 19. desember 2005 Mest vanlig er det å regne svangerskapsukene fra første dag i siste mens, siden det er en dato man vet sikkert, mens EL-dato er usikker (hvis man ikke har sjekket slim, livmortapp, EL-tester, temp osv). Det blir en litt pussig ukeregning, fordi fosteret vil hele tiden være to uker yngre enn svangerskapsukene. Jeg er i morgen i svangerskapsuke 9, mens fosteret/ embryoet er kun 7 uker. Forvirrende, joda, men man venner seg til det. Kikk feks på terminkalkulatoren på www.babyverden.no, litt morsom. Men husk at den er basert på gjennomsnittsverdier, som du sier; EL er ikke nødvendigvis 14 dager etter mens, det er en gjennomsnittsverdi. Så den viser sånn ca. Murf
Snuppelure Skrevet 19. desember 2005 #3 Skrevet 19. desember 2005 Det regnes ut fra første dag i siste mens 40 uker og 2 dager. Da går man ut fra at alle kvinner har gjennomsnittlig syklus på 28 dager. Senere blir termin justert ved UL. Det hjelper ikke å vite hvilken dag EL var for du vet ikke når embroyet faktisk festet seg. Og så vokser barna i ulik takt. Min lille spire hadde fks tatt igjen 1 dag fra første til andre UL (på 14 dager).
Malama Skrevet 19. desember 2005 #4 Skrevet 19. desember 2005 Legen regner uasett fra første dag i sist mens, og det er denne terminen du må forholde deg til frem til UL som vil gi en annen termin i ditt tenkt tilfelle antakelig si at vedkommende er kommet ca en uke lenger enn før antatt. Det hjelper nok ikke at du hevder å vite når du hadde el. Et annet eksempel er de som har laaaange sykluser. Skulle jg mot formodning blitt gravid i min eneste syklus med EL siden p-pilleslutt (noe jeg ikke ble, men heller ikke prøvde på da) ville legen sagt at jeg var en måned lenger på vei enn jeg var, ettersom jeg hadde el på dag 46. I et slikt tilfelle ville jeg jo nekta for at jeg var så langt på vei og forklart og kanskje fått en tidelig ul or å fastsette termin da. Men altså: legen går utfra første dag i siste mens. Og det er din offisielle termin frem til UL
Cymbidium Skrevet 20. desember 2005 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2005 Takk for svar! Er ikke gravid nå, men ble nysgjerrig på utregning av termin og uker når den tid kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå