AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 En i familien har fått barn, som nå er 8mnd. Faren har blitt fullstendig endret etter at barnet kom. Han har alltid vært litt spesiell, overbeskyttende når det gjelder samboer og ellers vært veldig privat. De bor et stykke unna, så vi ser dem ikke så ofte. Når besteforeldrene (på begge sider, og ikke samtidig) dro på besøk en stund etter at baby var født, fikk ingen av dem ta på babyen. Det var greit nok, foreldrene bestemmer jo selv over barnet sitt. I dåpen, når baby var ca 5mnd, var det heller ingen som fikk hilse på baby, de fikk kun lov å se på på avstand. Far holdt baby hele tiden under selskapet, mor fikk kun babyen når hun skulle amme, og da satt far med dem. Når far er hjemme, så gjør han alt med babyen, mor slipper ikke til, verken med bleieskift, bad eller noe. Nå er baby begynt litt med mat, og dette er det far som gjør. All familie har nå sluttet å dra dit, de får liten tid med familien, og de får ikke nærme seg babyen. Når de/vi drar/dro dit, så overnattet vi på hotell, så alt man så til dem var et par timer. De kommer heller ikke hit. Far blir rasende på sin mor om hun ringer og snakker med svigerdatter, uten at mor vet hvorfor. Barnefar sier ikke hva han er sint for, bare at mor skal slutte å blande seg? Det er mye, han har som sagt alltid vært spesiell, men nå har han tatt det til et helt annet nivå. Samboeren, altså moren til barnet, bare føyer seg. Tidligere hadde hun og jeg veldig god kontakt, og da kunne jeg spurt henne, men det kan jeg ikke lengre. Om jeg spør om noe, egentlig helt uskyldig, på melding, så svarer hun ikke. Anonymkode: b461b...3bc
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Ehh, de kan jo bli utsatt for vold 😱😱 noen bør man jo varsle, så hun og barnet får hjelp!!! Anonymkode: d1d8f...bea 9
Lacy Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Dette er ikke omsorg, det er kontrollerende adferd, isolering av mor og barn, saboterende adferd rettet mot mor og barnets relasjon, og jeg kan fortsette i det uendelige. Mannen er tvers gjennom syk. 15 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 Dette er ikke normalt og jeg ville drøftet det anonymt med barnevernet. De har mange gode råd. Anonymkode: 5d544...092 14
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 Det har bikket over til det usunne! Overhodet ikke bra for verken mor, far eller barn. Vet du hvilken helsestasjon de tilhører? Man kan melde bekymring dit. Vet du ikke, ville jeg faktisk ringt barnevernet. Mor vil neppe innrømme hvis de har problemer, så da må man ta det via barnet. Anonymkode: 0d0de...fdd 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En i familien har fått barn, som nå er 8mnd. Faren har blitt fullstendig endret etter at barnet kom. Han har alltid vært litt spesiell, overbeskyttende når det gjelder samboer og ellers vært veldig privat. De bor et stykke unna, så vi ser dem ikke så ofte. Når besteforeldrene (på begge sider, og ikke samtidig) dro på besøk en stund etter at baby var født, fikk ingen av dem ta på babyen. Det var greit nok, foreldrene bestemmer jo selv over barnet sitt. I dåpen, når baby var ca 5mnd, var det heller ingen som fikk hilse på baby, de fikk kun lov å se på på avstand. Far holdt baby hele tiden under selskapet, mor fikk kun babyen når hun skulle amme, og da satt far med dem. Når far er hjemme, så gjør han alt med babyen, mor slipper ikke til, verken med bleieskift, bad eller noe. Nå er baby begynt litt med mat, og dette er det far som gjør. All familie har nå sluttet å dra dit, de får liten tid med familien, og de får ikke nærme seg babyen. Når de/vi drar/dro dit, så overnattet vi på hotell, så alt man så til dem var et par timer. De kommer heller ikke hit. Far blir rasende på sin mor om hun ringer og snakker med svigerdatter, uten at mor vet hvorfor. Barnefar sier ikke hva han er sint for, bare at mor skal slutte å blande seg? Det er mye, han har som sagt alltid vært spesiell, men nå har han tatt det til et helt annet nivå. Samboeren, altså moren til barnet, bare føyer seg. Tidligere hadde hun og jeg veldig god kontakt, og da kunne jeg spurt henne, men det kan jeg ikke lengre. Om jeg spør om noe, egentlig helt uskyldig, på melding, så svarer hun ikke. Anonymkode: b461b...3bc Her ville jeg tatt kontakt med bv. Dette er ikke normal oppførsel. Narsssist? Anonymkode: 6dead...3b6 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Barnevernet. Anonymkode: b4c34...73d 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Dere må kontakte barnevernet !! Det der er typisk voldelig partner - tegn. Kjære vene, tenk om både mor og baby er utsatt for vold 😭💔 Du må varsle! Anonymkode: cec48...c6d 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Uff, tenker folk at det er så galt altså?.. Jeg er 99% sikker på at det ikke er fysisk vold, men jeg vet ikke hvordan det er med psykisk vold mot samboer.. Isåfall er det ubevisst fra fars side. Samtidig vet jeg at far blir sinna og ekkel når han drikker, da har han noen ganger gått over grensen, men såvidt jeg har skjønt, så har han sluttet å drikke. Baby har det bra, hn er blid og fornøyd, hn er for liten ennå til å få med seg saker og ting. Jeg vet at de ikke er helt isolert, de går på barseltreff, turer og på senteret, men de har kuttet ut familiene helt. Og det er så utrolig rart.. Det er dumt at de bor så langt unna, vi har liksom ikke helt oversikt. Det meste av "infoen" får vi via snap, og enkelte svar når vi tar kontakt. Jeg skulle bare ønske at jeg visste hva som foregår ned far, og jeg skulle ønske at jeg fremdeles hadde kontakt med mor, men jeg kan ikke gjøre noe med det. Lenge trodde jeg at det var mor som "kuttet meg ut", men nå lurer jeg på om far har hatt noe med det å gjøre.. Jeg aner ikke hvilken helsestasjon de tilhører, og jeg aaaaner ikke om det er en sak for bv, tenk om jeg har laget saken større enn den er? Samtidig har jeg jo ikke tatt med alt i dette innlegget, men forsøkt å få med hovedpoengene. Anonymkode: b461b...3bc
Gjest Anonyme-meg Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 Sorry altså, men så naiv du er. Du skriver i Hi om hvordan han holder på og at du nesten ikke får kontakt med henne. Men så skriver du at barnet har det bra. Hvordan vet du det? Hvordan vet du at det og hvordan er du helt sikker på at det ikke er noe vold der? Kontakt barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 Jeg vil ikke utdype meg for mye her for å verne om barna (og meg selv). Dette høres veldig likt ut min eks.... ta kontakt med barnevernet med en gang!! Eneste grunnen til at vi kom ut av situasjonen var fordi noen som sto oss nært tidligere kontaktet barnevernet. Når vi levde i situasjonen så jeg ikke at det som skjedde var galt heller, så hadde aldri kommet oss ut uten den hjelpen. Anonymkode: 2b4ad...0bd 1 3
Kaneel Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det har bikket over til det usunne! Overhodet ikke bra for verken mor, far eller barn. Vet du hvilken helsestasjon de tilhører? Man kan melde bekymring dit. Vet du ikke, ville jeg faktisk ringt barnevernet. Mor vil neppe innrømme hvis de har problemer, så da må man ta det via barnet. Anonymkode: 0d0de...fdd Helt enig Bv må inn
billie833111 Skrevet 26. januar 2023 #13 Skrevet 26. januar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Uff, tenker folk at det er så galt altså?.. Jeg er 99% sikker på at det ikke er fysisk vold, men jeg vet ikke hvordan det er med psykisk vold mot samboer.. Isåfall er det ubevisst fra fars side. Samtidig vet jeg at far blir sinna og ekkel når han drikker, da har han noen ganger gått over grensen, men såvidt jeg har skjønt, så har han sluttet å drikke. Baby har det bra, hn er blid og fornøyd, hn er for liten ennå til å få med seg saker og ting. Jeg vet at de ikke er helt isolert, de går på barseltreff, turer og på senteret, men de har kuttet ut familiene helt. Og det er så utrolig rart.. Det er dumt at de bor så langt unna, vi har liksom ikke helt oversikt. Det meste av "infoen" får vi via snap, og enkelte svar når vi tar kontakt. Jeg skulle bare ønske at jeg visste hva som foregår ned far, og jeg skulle ønske at jeg fremdeles hadde kontakt med mor, men jeg kan ikke gjøre noe med det. Lenge trodde jeg at det var mor som "kuttet meg ut", men nå lurer jeg på om far har hatt noe med det å gjøre.. Jeg aner ikke hvilken helsestasjon de tilhører, og jeg aaaaner ikke om det er en sak for bv, tenk om jeg har laget saken større enn den er? Samtidig har jeg jo ikke tatt med alt i dette innlegget, men forsøkt å få med hovedpoengene. Anonymkode: b461b...3bc Dette er ekstremt skremmende lesning. Du sier også at du ikke har tatt med alt engang: men det du har skrevet er allerede langt forbi terskelen for å ta en prat med barnevernet. Du aner ikke om han fremdeles drikker når dere har såpass lite tilgang til dem. Du aner ikke om barnet egentlig har det bra eller om det er upassende oppførsel psykisk, fysisk eller til og med seksuelt. Alt du beskriver er HELT TYPISK for familien med vold og misbruk i hjemmet. Og jeg forstår at du mener 99% sikkert at det ikke er vold: men husk på at akkurat det sa alle familie og venner av Ted Bundy. Svært mange voldtektsmenn og pedofile osv blir også beskrevet av omgangskretsen som svært omgjengelig og en flott fyr osv osv. Og en siste ting. Det er alltid bedre å ringe barnevernet en gang for mye enn en gang for lite. De er profesjonelle, la dem vurdere hvorvidt dette er bekymringsverdig! Tenk hvis det senere kommer fram at denne babyen blir seksuelt misbrukt eller slått, og en telefonsamtale kunne ha fått stopp på det hele?? Er det verdt å la være, bare for å ikke ville risikere å gjøre saken større enn den er...?? 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #14 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Uff, tenker folk at det er så galt altså?.. Jeg er 99% sikker på at det ikke er fysisk vold, men jeg vet ikke hvordan det er med psykisk vold mot samboer.. Isåfall er det ubevisst fra fars side. Samtidig vet jeg at far blir sinna og ekkel når han drikker, da har han noen ganger gått over grensen, men såvidt jeg har skjønt, så har han sluttet å drikke. Baby har det bra, hn er blid og fornøyd, hn er for liten ennå til å få med seg saker og ting. Jeg vet at de ikke er helt isolert, de går på barseltreff, turer og på senteret, men de har kuttet ut familiene helt. Og det er så utrolig rart.. Det er dumt at de bor så langt unna, vi har liksom ikke helt oversikt. Det meste av "infoen" får vi via snap, og enkelte svar når vi tar kontakt. Jeg skulle bare ønske at jeg visste hva som foregår ned far, og jeg skulle ønske at jeg fremdeles hadde kontakt med mor, men jeg kan ikke gjøre noe med det. Lenge trodde jeg at det var mor som "kuttet meg ut", men nå lurer jeg på om far har hatt noe med det å gjøre.. Jeg aner ikke hvilken helsestasjon de tilhører, og jeg aaaaner ikke om det er en sak for bv, tenk om jeg har laget saken større enn den er? Samtidig har jeg jo ikke tatt med alt i dette innlegget, men forsøkt å få med hovedpoengene. Anonymkode: b461b...3bc Herregud så naiv du er😳 Det du beskriver er klassiske tegn på en person som utøver vold og/eller misbruk. Fysisk vold er ikke noe man nødvendigvis ser på folk, de som utøver mishandling VET at de ikke skal slå i ansiktet f.eks, for at folk ikke skal se det, og de som er offer vil gjøre alt i sin makt for å skjule volden for andre nettopp fordi man er trua, hjernevaska, føler skal, skyld og er traumatisert! At babyen er blid og fornøyd har heller ingenting med saken å gjøre… at du skriver på denne måten vitner bare om hvor lite innsikt og erfaring du har med sånt. Jeg BER deg, ring barnevernet!!! Du kan gjøre det anonymt. Anonymkode: cec48...c6d 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Uff, tenker folk at det er så galt altså?.. Jeg er 99% sikker på at det ikke er fysisk vold, men jeg vet ikke hvordan det er med psykisk vold mot samboer.. Isåfall er det ubevisst fra fars side. Samtidig vet jeg at far blir sinna og ekkel når han drikker, da har han noen ganger gått over grensen, men såvidt jeg har skjønt, så har han sluttet å drikke. Baby har det bra, hn er blid og fornøyd, hn er for liten ennå til å få med seg saker og ting. Jeg vet at de ikke er helt isolert, de går på barseltreff, turer og på senteret, men de har kuttet ut familiene helt. Og det er så utrolig rart.. Det er dumt at de bor så langt unna, vi har liksom ikke helt oversikt. Det meste av "infoen" får vi via snap, og enkelte svar når vi tar kontakt. Jeg skulle bare ønske at jeg visste hva som foregår ned far, og jeg skulle ønske at jeg fremdeles hadde kontakt med mor, men jeg kan ikke gjøre noe med det. Lenge trodde jeg at det var mor som "kuttet meg ut", men nå lurer jeg på om far har hatt noe med det å gjøre.. Jeg aner ikke hvilken helsestasjon de tilhører, og jeg aaaaner ikke om det er en sak for bv, tenk om jeg har laget saken større enn den er? Samtidig har jeg jo ikke tatt med alt i dette innlegget, men forsøkt å få med hovedpoengene. Anonymkode: b461b...3bc I dagens samfunn er det konstruert at man skal tenke katastrofe med en gang. Hadde dette vært en mor som oppførte seg slik, hadde alle funnet andre grunner. For alt vi vet kan de ha frivillig valgt å kutte kontakten med nær familie, det er en del som gjør dette når de først får barn. Kanskje de har anstrengt forhold til familien på grunn av ting man ikke kjenner til. Det kan også være at de/han er litt over snittet redd for sykdom og smitte, og at de er veldig redd for at barnet skal bli smittet. Men, det første du bør gjøre er jo å prøve å få kontakt med din venninne. Om hun ikke tar telefonen,så send melding og si at hun må ringe tilbake fordi det er viktig. Og så kan du jo si at du er bekymret fordi hun ikke har tatt kontakt, og om det er noe i veien. Det er ikke farlig å spørre 🙂 Anonymkode: a9ef5...e5d 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 Uff, ja. Dette høres ikke bra ut. Barnet frarøves også den viktigte relasjonen til mor. Her må barnevernet inn asap. Så utrolig trist å lese. Anonymkode: 2dcd0...787 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette er ikke normalt og jeg ville drøftet det anonymt med barnevernet. De har mange gode råd. Anonymkode: 5d544...092 Slutt å bland barnevern inn i alle bagateller. Herremin barnet er et spebarn. Det er ikke et barn på 10 år som blir stengt inne. Anonymkode: a1605...178 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #18 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Uff, ja. Dette høres ikke bra ut. Barnet frarøves også den viktigte relasjonen til mor. Her må barnevernet inn asap. Så utrolig trist å lese. Anonymkode: 2dcd0...787 Tullprat ! Kanskje mor bare er sliten og trøtt og lar far ta hovedansvaret fordi hun ønsker det. Man skal ALDRI dømme andres familier sitt valg når man ikke kjenner bakgrunnen for det. Barna har det ALLTID best og tryggest hos sine biologiske foreldre som elsker sine barn som ingen andre er i stand til. Anonymkode: a1605...178 1
billie833111 Skrevet 26. januar 2023 #19 Skrevet 26. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Tullprat ! Kanskje mor bare er sliten og trøtt og lar far ta hovedansvaret fordi hun ønsker det. Man skal ALDRI dømme andres familier sitt valg når man ikke kjenner bakgrunnen for det. Barna har det ALLTID best og tryggest hos sine biologiske foreldre som elsker sine barn som ingen andre er i stand til. Anonymkode: a1605...178 Men det er jo ikke alltid slik at foreldrene er i stand til å elske dem på riktig måte for søren. Det hjelper ikke å elske livet av noe hvis man ikke kan behandle det godt nok! Mennesker har flere behov som skaper svært store problemer for resten av livet dersom man ikke får disse behovene møtt, spesielt i de formative årene. 1
Gjest Bieter Skrevet 26. januar 2023 #20 Skrevet 26. januar 2023 Dette høres sykelig ut, jeg ville mistenkt noe sterkere mental sykdom som påvirker personlighet og virkelighetsoppfattelse Mennesker som er bevisst slemme mot partner har som regel en personlig motivasjon for å være slemme. For eks at de vil kontrollere partner for at hun/ han skal gjøre som de vil. Men når han bytter bleie på baby og gjør alt selv, så høres dette ut som frykt/ paranoia-drevet oppførsel, heller enn slem egoist-mishandling-drevet Selvsagt vanskelig å vite sikkert basert på den lille tredjehåndsinformasjonen presentert her. Dette er bare en overfladisk gjetting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå