Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/sorlandet/8-10-aringer-tar-nakenbilder-av-seg-selv-og-tjener-penger-1.16244903

Sitat

– Barn fra 8-10 årsalderen tar bilder av rumpa si eller danser nakne og selger til fremmede. De får betalt i spillpenger, sier Mia Landsem.

Kripos melder om en økning i antall barn og unge som selger seksualiserte bilder av seg selv.

Det er jo helt horribelt, men hvor er foreldrene?

HVA slags foreldre tillater at barna sine på 8-10 år har snapchat?

Har foreldre helt sluttet å følge med på barna sine?

Jeg får det liksom ikke til å stemme, det er masse i media og trådene her f.eks om foreldre som følger barna opp alle veier med kjøring og hjelp, men sosiale medier bryr man seg visst ikke om? Der kan barna gjøre som de vil? Eller?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette reagerer ingen på altså? 

• Liker 2
Skrevet
Hatsumomo skrev (1 minutt siden):

Nei, for om du titter litt forskjellige steder på dette forumet, så mener KG-folk flest at det er heeeeelt trygt å gi førsteklassinger smarttelefoner. Og om man problematiserer dette, så blir man hetset og det anføres at man ikke henger med i tiden. 🙃

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
Hatsumomo skrev (På 25.1.2023 den 20.40):

https://www.nrk.no/sorlandet/8-10-aringer-tar-nakenbilder-av-seg-selv-og-tjener-penger-1.16244903

Jeg får det liksom ikke til å stemme, det er masse i media og trådene her f.eks om foreldre som følger barna opp alle veier med kjøring og hjelp, men sosiale medier bryr man seg visst ikke om? Der kan barna gjøre som de vil? Eller?

Så sant man gir barna en smarttelefon så er det veldig stor sjanse for at de laster ned apper de er for unge til å ha, hvis ikke det er noen innstillinger der hvor man kan forhindre det.

Jeg syns det er tullete at man skal gi barna smarttelefon når de er så unge som dette, men jeg er kanskje for gammel til å forstå dette. Yngste min er 18, og jeg er 45.

Skrevet
Hatsumomo skrev (2 minutter siden):

Jeg er bare så veldig enig med deg. Tenker det norske samfunnet er fylt med naivitet i forhold til teknologi og barn, det er jo helt krise.

• Liker 10
Skrevet
qstar skrev (1 time siden):

hvis ikke det er noen innstillinger der hvor man kan forhindre det.

Problemet er at det finnes måter å komme seg rundt disse innstillingene på. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange foreldre har jobber som gjør at barna er hjemme alene i flere timer etter skoletid, før foreldrene selv kommer fra jobb. Barna kan finne på alt mulig på nett i løpet av den tiden. Det er heller ikke vanskelig å lære seg og slette sine spor.

• Liker 3
Skrevet
Reign skrev (4 minutter siden):

Problemet er at det finnes måter å komme seg rundt disse innstillingene på. 

Mener du at 8åringer har kunnskapen til det?

• Liker 8
Skrevet

Mulig jeg hadde vært tidenes mest hurpete mor, men den dagen jeg får barn så får de ikke lov til å ha telefoner med tilgang til å laste ned apper på. Hvis barn skal ha en telefon med tanke på sikkerhet trenger de ikke telefoner med sosiale medier på, da trenger de kun mulighet til å ringe eller sende sms.

Helt tragisk hvordan foreldrene lar unga sine holde på. Barn har absolutt ingenting på eksempelvis Snapchat å gjøre.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Kan ikke barn ha slike klokker de kan bruke til å ringe foreldrene? MÅ de på død og liv ha smarttelefon bare fordi «alle» har det? Forundrer meg ikke at det går slik det står i artikkelen. Barn vil ha penger, og skjønner ikke det de gjør er galt og skadelig.

Million skrev (På 26.1.2023 den 12.23):

Mange foreldre har jobber som gjør at barna er hjemme alene i flere timer etter skoletid, før foreldrene selv kommer fra jobb. Barna kan finne på alt mulig på nett i løpet av den tiden. Det er heller ikke vanskelig å lære seg og slette sine spor.

Man kan slå av wi-fi og ikke gi barna passordet. Foreldrene betaler mobilabonnementet. Og de behøver ikke betale for mye mobildata. 

Endret av MyMichelle
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Hatsumomo skrev (3 timer siden):

Mener du at 8åringer har kunnskapen til det?

Dersom 8-åringer er i stand til å selge kroppen sin på nett, så er de i stand til å oppdrive og tilegne kunnskapen om det. Det er også en mulighet for at de blir manipulert og presset til det det av eldre barn. Voksne er altfor naive mtp hvor mye kunnskap man har tilgang på og hvilke ferdigheter man kan tilegne seg via Google og YouTube.

Endret av Reign
Skriveleif
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Reign skrev (6 minutter siden):

Dersom 8-åringer er i stand til å selge kroppen sin på nett, så er de i stand til å oppdrive og tilegne kunnskapen om det. Det er også en mulighet for at de blir manipult og presset til det det av eldre barn. Voksne er altfor naive mtp hvor mye kunnskap man har tilgang på og hvilke ferdigheter man kan tilegne seg via Google og YouTube.

Da bør jo ikke barn under en viss alder ha tilgang til smarttelefoner, de bør ha telefoner som kun fkan brukes til telefonering. 

Jeg skjønner ikke at foreldre tør når man leser om slikt som dette. Er tilbøyelig til å si at dette er barn som ikke blir fulgt opp hjemme av foreldrene sine, men hvis dette gjelder så mange barn så kan det vel ikke bare være dette?

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Hatsumomo skrev (Akkurat nå):

Da bør jo ikke barn under en viss alder ha tilgang til smarttelefoner, de bør ha telefoner som kun brukes til telefonering. 

Jeg skjønner ikke at foreldre tør når man leser om slikt som dette. Er tilbøyelig til å si at dette er barn som ikke blir fulgt opp hjemme av foreldrene sine, men hvis dette gjelder så mange barn så kan det vel ikke bare være dette?

Jeg tipper at foreldre tror at for godt om sine barn. De stoler på at deres barn er lydige og snille, alltid gjør det mamma og pappa sier. Jeg mener barn ikke skal ha smarttelefon.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
MyMichelle skrev (15 minutter siden):

Man kan slå av wi-fi og ikke gi barna passordet. Foreldrene betaler mobilabonnementet. Og de behøver ikke betale for mye mobildata. 

Hvor mange gjør egentlig dette da? Ikke mange, tror jeg. De bare utleverer barna smarttelefoner uten særlige restriksjoner.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
17 hours ago, Hatsumomo said:

Det er de foreldrene som synes det er så stas at barna har sine egne mobiler og er så stolte over at de har råd til å gi barna den muligheten. Helst når barna er små, «for det er jo så viktig at de er med». 

Skrevet
MyMichelle skrev (6 minutter siden):

Jeg tipper at foreldre tror at for godt om sine barn. De stoler på at deres barn er lydige og snille, alltid gjør det mamma og pappa sier. Jeg mener barn ikke skal ha smarttelefon.

I best fall naive, jeg ville ikke trodd at en 8åring ville tatt nakenbilder av seg selv og bedt om penger i retur, og hatt den tekniske innsikten til hvordan gjøre alt dette.

Men jeg innser jo at barn kan mer i dag enn før, men at 8åringer gjør slike ting på dette nivået er jo direkte skremmende! 
Så kan man jo lure på om foreldre bør ta samtaler om nakenhet og nettvett MYE tidligere enn de gjerne gjør.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hatsumomo skrev (25 minutter siden):

Da bør jo ikke barn under en viss alder ha tilgang til smarttelefoner, de bør ha telefoner som kun fkan brukes til telefonering. 

Var nylig en tråd her om småbarn og smarttelefoner. Jeg var sjokkert over hvor mange som syns det var normalt at åtteåringer har iPhone! 

• Liker 5
Skrevet

Hvor har de lært dette og at det liksom er greit??

• Liker 2
Skrevet
Just now, parmanoia said:

Hvor har de lært dette og at det liksom er greit??

Å vise kropp er jo ganske normalt i disse dager, dessverre. Bare se på hva slags "forbilder" barn og unge har i dag.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Vixella skrev (1 minutt siden):

Å vise kropp er jo ganske normalt i disse dager, dessverre. Bare se på hva slags "forbilder" barn og unge har i dag.

Det er ikke normalt å selge seg på nett. Prostitisjon ned i åtte års alder?! 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...