Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 hours ago, c_buk said:

Vi har felles. Som deg ts, har vi ikke felles brukskonto. Vi bare bruker egne kontoer.

Vi har felles boliglån og felles sparing. I tillegg sparer vi lik mengde i hver vår pensjonskonto/fond. 

Vår økonomiske modell er basert på tillit, og vi ber ikke hverandre om lov før vi kjøper ting. Men ingen av oss har et forbruk som den andre reagerer på. Tror slike modeller er enkle når økonomien er romslig, og begge har det de trenger og har lyst på. Med presset økonomi tror jeg en slik løsning kan medføre en del irritasjon.

Slik har vi det også, og det hjelper med meget romslig økonomi, ganske like høye lønninger, begge har et moderat forbruk og ingen dyre hobbyer. I tillegg gikk vi inn i ekteskapet med det samme og har kun felles barn. Krangler aldri om penger. 

Anonymkode: bba6c...154

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Kan du legge ut til lunsjen min? Har vist nok glemt kortet"

"Ja, ingen problemer"

"Ok, må bare ringe kona og høre om det er greit for henne, du skjønner vi har felles økonomi og jeg kan ikke ta opp gjeld alene"

Nei, tror at absolutt felles økonomi ikke er noe som eksisterer i praksis. Men at man i praksis ikke ser på at man har to separate økonomier, så tenker man har felles økonomi.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

"Ja, ingen problemer"

"Ok, må bare ringe kona og høre om det er greit for henne, du skjønner vi har felles økonomi og jeg kan ikke ta opp gjeld alene"

Nei, tror at absolutt felles økonomi ikke er noe som eksisterer i praksis. Men at man i praksis ikke ser på at man har to separate økonomier, så tenker man har felles økonomi.

Felles som i at alt er begges. Men det er ikke ensbetydende med at alt nå avsjekkes. Jeg ville aldri spurt om jeg fikk lov til å spandere en lunsj på noen. Eller låne bort da, selv om det ville føltes rart å låne bort lunsjpenger til en venn eller kollega.

Skrevet

Ja, jeg vil si dere har felles økonomi. Vi har hver våre konto i tillegg til en regningskonto. Vi fører begge over det vi føler for til regningskonto, for å få betalt regninger (varierende i forhold til andre utgifter den måneden) Denne kontoen kan også brukes ved behov eller til ferie. Vi betaler ikke likt, og jeg har flere ganger betalt Mastercardregningen min fra denne f.eks. I alle slags butikker er det helt tilfeldig hvem som betaler. Noen ganger bruker vi hverandres kort også. Vi har felles økonomi, men flere konto. Driter i hva andre mener om det, synes det virker stress å ha 1 konto. 

Anonymkode: 04d59...4ba

• Liker 1
Skrevet

Vi har felles økonomi uansett hva KG måtte mene. Vi har ingen felles kontoer. Ikke system på hvem som betaler hva. Vi har hverandres kontorer i nettbanken. Absolutt hver eneste krone er vår..

Anonymkode: f08d9...e59

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (19 timer siden):

"Ja, ingen problemer"

Felles.

Som i at vi oppfører oss som at vi er en enhet, kunne like så godt vært en person med en lønnskonto. 

Så her spanderer jeg lunsj om ei venninne eller kollega har glemt kortet, er ikke så gnien på det at jeg kaller slike småbeløp "gjeld", og der er mannen helt lik. 

Kom hjem med nye sko til noen tusenlapper forrige uke, og eneste han sa var "så fine". Nevner det om det er større ting, men jeg kan faktisk ikke komme på et eneste tilfelle der vi har vært skeptisk til den andres pengebruk, og at vi har satt ned foten har aldri skjedd. 

Anonymkode: 5b2c0...994

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Felles.

Som i at vi oppfører oss som at vi er en enhet, kunne like så godt vært en person med en lønnskonto. 

Så her spanderer jeg lunsj om ei venninne eller kollega har glemt kortet, er ikke så gnien på det at jeg kaller slike småbeløp "gjeld", og der er mannen helt lik. 

Kom hjem med nye sko til noen tusenlapper forrige uke, og eneste han sa var "så fine". Nevner det om det er større ting, men jeg kan faktisk ikke komme på et eneste tilfelle der vi har vært skeptisk til den andres pengebruk, og at vi har satt ned foten har aldri skjedd. 

Anonymkode: 5b2c0...994

Enig. Jeg bestilte ny pc en fredag eller lørdag ettermiddag. Sen dukket opp på døra dagen etter. Samboeren kommenterte bare at det var kult at de leverte varer på en søndag.

I går dukka det opp noen malerier samboer hadde kjøpt på nett i posten. Jeg går jo ikke rundt og graver i prisen. Jeg stoler på at hun vet hva vi har råd til, og motsatt. Spør du meg er det langt mer felles enn å ha én konto. Men folk er forskjellige.

Jeg synes det er veldig behagelig å nyte fordelene av felles, men å ha autonomien til å gjøre som jeg vil. Vi har ulike interesser men unner hverandre det, uten spørsmål eller dårlig stemning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...