Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Ser at folk skriver om at de har felles økonomi med sin ektefelle/samboer. Andre par har separat økonomi.

Hva er egentlig definisjonene?

Vi har hver våres konti, ingen felleskonto. Men vi bryr oss ikke om hvem som betaler hva. F.eks går jeg på møbelbutikken og kjøper et skap mens han handler mat. Ingen av oss regner på hvem som har betalt mest eller minst. 

Har vi felles økonomi, da?

Anonymkode: 9cc36...242

Vi gjør det samme og vil absolutt si det er å ha felles økonomi. Vi har tilgang til hverandres konti også ettersom det kan være praktisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Uforutsigbart da man aldri vet hva man må betale 

Ingen lett sak å fordele verdier ved brudd 

Uklart om man har felles eller delt økonomi

Anonymkode: 95591...7f2

Uforutsigbart; det har jeg aldri opplevd. Hva mener du er den store forskjellen på å bruke en konto i stedet for to? 

Brudd; splitt er regulert i ektepakt, og vi gikk inn i ekteskapet med lik eierandel i hus, hytte og biler, så det kan heller ikke diskuteres. 

For meg er det ganske klart at vi har felles økonomi. 

Hva bør vi gjøre annerledes slik at dette blir "ryddigere" mener du? 

Anonymkode: 5b2c0...994

Skrevet

Vi har ikke felles i den forstand at vi har en konto hvor vi har begges lønn og hvor alt av utgifter går ut fra. Vi har hver vår lønnskonto og en felles regningskonto. Alt av utgifter til bolig, bil, barnehage, strøm osv. går fra denne kontoen, mat finregner vi ikke på, den som har tid til å stikke innom butikken kjøper mat. Ellers bestemmer vi selv hva vi bruker våre egne penger på. Mannen min mener ikke noe vondt med det, men jeg blir fort litt hårsår av kommentarer på hva jeg kjøper og hva jeg bruker penger på, så vi unngår småkrangling i hverdagen ved å gjøre det sånn. 

Anonymkode: 9f770...d4a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva bør vi gjøre annerledes slik at dette blir "ryddigere" mener du? 

Ingenting. Funker det så funker det. KG er full av folk som sliter med at ikke resten av verden gjør det samme som dem. 

• Liker 1
Skrevet
Tomas77 skrev (2 minutter siden):

Ingenting. Funker det så funker det. KG er full av folk som sliter med at ikke resten av verden gjør det samme som dem. 

Absolutt enig i den 😅

Men om vi gjør noe dumt er jeg alltid åpen for innspill. Ville selv "korrigert" meg i denne tråden om vi ikke var gift og hadde ektepakt på plass, i og med at vi lar boliglånet gå fra hans konto. 

Skrevet

Vi har en mellomting mellom felles og separat økonomi. Vi har begge vært gift fra før, og har særkullsbarn (ingen fellesbarn).

Derfor har vi til en viss grad behov for å dele opp økonomien, slik at han feks dekker barnebidrag til sin ekskone fra sin separate økonomi. Jeg dekker også klær og andre utgifter til mine barn separat fra hans økonomi.

Vi deler derimot andre utgifter til husholdningen som er separat og klart uavhengige av barna som huslån, strøm osv. Mat har vi en felleskonto, der setter min mann inn et litt høyere beløp enn meg fordi han spiser mer selv og han har også flere barn å fø på enn hva jeg har.

Skrevet

Vi har felles. Som deg ts, har vi ikke felles brukskonto. Vi bare bruker egne kontoer.

Vi har felles boliglån og felles sparing. I tillegg sparer vi lik mengde i hver vår pensjonskonto/fond. 

Vår økonomiske modell er basert på tillit, og vi ber ikke hverandre om lov før vi kjøper ting. Men ingen av oss har et forbruk som den andre reagerer på. Tror slike modeller er enkle når økonomien er romslig, og begge har det de trenger og har lyst på. Med presset økonomi tror jeg en slik løsning kan medføre en del irritasjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en kombinasjon. 

Hver våre lønnskontoer. Overfører månedlig til kontoer for regninger (lån, strøm, osv) og mat (denne har begge kort til). Noen ting overfører vi helt likt, andre en skjevfordeling av ulike grunner. 

Resten beholder vi og styrer selv. 

Anonymkode: 46728...eb4

Sånn gjør vi også og jeg mener det er den beste løsningen for en ordnet og oversiktlig økonomi for begge parter 🙂

Anonymkode: 5bf3c...548

Skrevet
42 minutter siden, c_buk said:

Vi har felles. Som deg ts, har vi ikke felles brukskonto. Vi bare bruker egne kontoer.

Vi har felles boliglån og felles sparing. I tillegg sparer vi lik mengde i hver vår pensjonskonto/fond. 

Vår økonomiske modell er basert på tillit, og vi ber ikke hverandre om lov før vi kjøper ting. Men ingen av oss har et forbruk som den andre reagerer på. Tror slike modeller er enkle når økonomien er romslig, og begge har det de trenger og har lyst på. Med presset økonomi tror jeg en slik løsning kan medføre en del irritasjon.

Denne modellen kan også være en nødvendighet. Jeg tjener betydelig bedre enn kona da hun jobber 50% slik at familielivet med tre barn funker uten å være et latterlig jag. Det hadde jo da vært usigelig urimelig av meg å skulle forlange at vi deler utgiftene og så sitter vi igjen med separate overskudd. Jeg vil tro de fleste organiserer seg på den måten de finner mest mulig hensiktsmessig. 

• Nyttig 1
Skrevet

For oss betyr det det samme som hos deg. Vi har hver vår konto der vi betaler ting og tang gjennom måneden, der vi ikke bryr oss om hvem som betaler hva. Da betaler vi også egne ting via egen konto.

Men vi har også en felleskonto der vi automatisk setter inn penger hver måned, som går til husleie, strøm, alarmselskapet, internett, tv, Fjellinjen etc.

Anonymkode: adf30...a6a

Skrevet
Tomas77 skrev (1 time siden):

Denne modellen kan også være en nødvendighet. Jeg tjener betydelig bedre enn kona da hun jobber 50% slik at familielivet med tre barn funker uten å være et latterlig jag. Det hadde jo da vært usigelig urimelig av meg å skulle forlange at vi deler utgiftene og så sitter vi igjen med separate overskudd. Jeg vil tro de fleste organiserer seg på den måten de finner mest mulig hensiktsmessig. 

Forutenom risikoen for at hun kan bli sittende igjen med en kjip pensjon, så kan jo en slik ordning fungere fint.

Jeg har en samboer som aldri hadde godtatt mindre enn 100% jobb, og samme med meg.

Det viktigste er jo i bunn og grunn at begge parter er fornøyd. Både med økonomien og familiekabalen.

Skrevet

I mitt tilfelle med eksen betydde det at først brukte han opp sine penger, så brukte han opp mine, de han kunne. Good times. 

Motherfucker, vet du leser her inne, dra til helvete I. 

Anonymkode: 666ba...488

Skrevet
1 hour ago, c_buk said:

Forutenom risikoen for at hun kan bli sittende igjen med en kjip pensjon, så kan jo en slik ordning fungere fint.

Jeg har en samboer som aldri hadde godtatt mindre enn 100% jobb, og samme med meg.

Det viktigste er jo i bunn og grunn at begge parter er fornøyd. Både med økonomien og familiekabalen.

Det kan hun men innen den tid har hun arvet sine steinrike foreldre så det går nok. 😁

• Liker 1
Skrevet

Vi har felles og det funker digg for meg.  Mannen tjener kanskje 10x mer enn meg. Men vi tar summen av alle pengene og setter inn på kontoer for regninger, mat og husholdning, utstyr og klær til barna, forskjellige sparinger og en lik sum på hver vår brukskonto. Så for brukskonto pengen betaler jeg frisør, klær, sosiale ting med venner, sminke, negler, hobbyting og evt interiør ting mannen ikke liker som jeg da kjøper for mine penger 😆

Anonymkode: 53213...b92

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ser at folk skriver om at de har felles økonomi med sin ektefelle/samboer. Andre par har separat økonomi.

Vi har hver våres konti, ingen felleskonto. Men vi bryr oss ikke om hvem som betaler hva. F.eks går jeg på møbelbutikken og kjøper et skap mens han handler mat. Ingen av oss regner på hvem som har betalt mest eller minst. 

Jeg tenker på det som felles ja. At man ikke regner på hvem som betaler hva, og at jeg like gjerne kan ta med hans kort som mitt om jeg trenger å kjøpe noe til meg selv, og omvendt selvsagt.

Vi har heller ikke felles konto - gidder ikke å styre med det. Hvis en av oss går tom for penger før lønn overfører den andre litt, eller så tar man bare kortet til den andre.

Anonymkode: 9956d...c4c

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja

Skrevet
c_buk skrev (1 time siden):

Wow, ikke tillate? En så kontrollerende partner hadde jeg aldri funnet meg i. Og det går altså på stillingsprosent og ikke på lønn? Jeg ville jo f.eks. mye heller hatt en partner som tjente 800 000 på en 75 % stilling enn en som tjente 500 000 på en 100 % stilling....

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Felles: lønn og andre inntekter går inn på en felles konto, og alt betales derfra. Felles sparekonto/er.

Separat: alle penger inn på egen konto, og betaler 50/50 på lån og utgifter, handler mat hver sin gang osv. Man sparer hver for seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Wow, ikke tillate? En så kontrollerende partner hadde jeg aldri funnet meg i. Og det går altså på stillingsprosent og ikke på lønn? Jeg ville jo f.eks. mye heller hatt en partner som tjente 800 000 på en 75 % stilling enn en som tjente 500 000 på en 100 % stilling....

Kontrollerende. Det hun som ikke hadde godtatt å gå ned i stilling selv. Altså hun ønsker å være i full jobb.

Jeg ønsker det samme selv. Ingen av oss som kontrollerer den andre? Tror du må ha lest feil.

Skrevet

Pass på kvinnefella!!! Evt.mannefella 😅

Anonymkode: 49453...71e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...