AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Ser at folk skriver om at de har felles økonomi med sin ektefelle/samboer. Andre par har separat økonomi. Hva er egentlig definisjonene? Vi har hver våres konti, ingen felleskonto. Men vi bryr oss ikke om hvem som betaler hva. F.eks går jeg på møbelbutikken og kjøper et skap mens han handler mat. Ingen av oss regner på hvem som har betalt mest eller minst. Har vi felles økonomi, da? Anonymkode: 9cc36...242 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Tja, dere har vel felles økonomi selv om den ikke er fullstendig felles. Tradisjonelt overførte man alle inntekter til samme konto hvor alle utgifter ble trukket fra, senere er det blitt vanligere å overføre en del av inntekten til en felles konto, men det er neppe sjeldent eller uvanlig at man bare betaler alt ettersom hvem som har penger. Har dere felles lån, sparing eller annet som binder økonomien sammen? Anonymkode: 9cfad...9f6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 For oss så betyr det 100% felles. Anonymkode: 7adc0...b9a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har dere felles lån, sparing eller annet som binder økonomien sammen? Anonymkode: 9cfad...9f6 Vi eier bolig sammen, og hadde boliglån sammen men det er nedbetalt. Ikke noe felles sparing. Slike felles bankkontoer er jo uansett ikke egentlig felles. Formelt sett står alltid kontoen i den enes navn, og den andre er "bare" disponent. (Dette kom som en overraskelse på min far da min mor gikk bort. Felleskontoen stod i hennes navn og han mistet tilgangen til pengene fordi den ble sperret da hun døde. Heldigvis ikke lenge, da) Anonymkode: 9cc36...242 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Jeg mener vi har felles økonomi. Vi har en felleskonto som vi overfører et visst beløp i måneden, dette beløpet dekker alle våre felles faste utgifter. Også har vi noen regninger som er utenom, slik som billån, forsikring på bil og telefon. Det vi sitter igjen med etter dette er betalt gjør vi hva vi vil med, sparing og kjøper oss ting. Anonymkode: d9524...217
Sofakona Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 Ingen mine og dine penger...vi betaler det vi skal og får bruke det vi vil. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 Vi har det som dere. Jeg kaller det felles økonomi, KG er uenig fordi det ikke er en konto 😅 Vi har hver vår lønnskonto. Fra hans går trekk til boliglån og faste regninger. Fra min går trekk til fondssparing og det meste av dagligvarehandel og slike kostnader. De større regningene, som oppussing, ferier og slik, trekker vi litt om hverandre. Kjøper det vi ønsker oss selv uten å spørre den andre om lov, men nevner det om det er et større kjøp. Anonymkode: 5b2c0...994 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 Vi har og som deg, TS. Alt mitt er hans og omvendt. Hva skal vi med en felles konto da? Anonymkode: e87b8...189
Gjest T-AA Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 Vi har ikke felles økonomi. Vi eier 50% hver av huset, betaler inn halvparten hver på regningskonto og brukskonto hver måned. Resten av våre respektive lønninger disponerer vi som vi selv vil. For oss fungerer det, vi har ikke hatt en eneste krangel om økonomi på over 10 år. Men mange blir overrasket og synes det er rart når vi forteller om hvordan vi organiserer økonomien vår.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 Vi har delt økonomi. Vi har ingen felles konto, betaler regninger/faste utgifter 50/50 (jeg betaler og han overfører til meg), bryr oss ikke om hvem som betaler hva av mat, bytter på å spandere når vi gjør ting ute osv. Det som gjør at vi klassifiserer det som delt er at vi sparer hver for oss og er fritt fram til å bruke de egne opptjente pengene på hva vi selv ønsker, så lenge det ikke går utover de felles aktivitetene vi også ønsker gjøre sammen (ferie ol). Anonymkode: d345f...106
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ser at folk skriver om at de har felles økonomi med sin ektefelle/samboer. Andre par har separat økonomi. Hva er egentlig definisjonene? Vi har hver våres konti, ingen felleskonto. Men vi bryr oss ikke om hvem som betaler hva. F.eks går jeg på møbelbutikken og kjøper et skap mens han handler mat. Ingen av oss regner på hvem som har betalt mest eller minst. Har vi felles økonomi, da? Anonymkode: 9cc36...242 Nei, dere har rotete økonomi. Anonymkode: 95591...7f2 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 Vi har en kombinasjon. Hver våre lønnskontoer. Overfører månedlig til kontoer for regninger (lån, strøm, osv) og mat (denne har begge kort til). Noen ting overfører vi helt likt, andre en skjevfordeling av ulike grunner. Resten beholder vi og styrer selv. Anonymkode: 46728...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #13 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, dere har rotete økonomi. Anonymkode: 95591...7f2 Jeg har det likt, som beskrevet. Og slik har vi gjort det i ca 15 år nå, uten en eneste krangel om økonomi. Hvorfor er det rotete? Anonymkode: 5b2c0...994 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #14 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har det likt, som beskrevet. Og slik har vi gjort det i ca 15 år nå, uten en eneste krangel om økonomi. Hvorfor er det rotete? Anonymkode: 5b2c0...994 Uforutsigbart da man aldri vet hva man må betale Ingen lett sak å fordele verdier ved brudd Uklart om man har felles eller delt økonomi Anonymkode: 95591...7f2 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 Felles økonomi, er når alt er helt felles. Alle pengene puttes inn i en og samme pott, og alt betales derfra. Det er ikke lengre noen penger som på noen sporbar måte kan tilhøre den ene eller den andre. Separat økonomi, er når alt er helt separat. Begge har sine kontoer, og utgifter betales av den ene eller den andre. Eierskapet til pengene er tydelig, da alle penger står på en konto med tydelig eier. Mange opplyser hverandre heller ikke om sin økonomi, men holder informasjonen om økonomi også separat. I praksis løser folk dette ofte på måter som ligger et sted mellom helt felles økonomi, og helt separat økonomi. Mange opplever at det i praksis har fellesøkonomi på tross at at det på papiret ser ut som om de har helt separat, fordi de deler alle pengene selv om de har hver sine kontoer og ingen felles konto. Andre igjen har deler av økonomien felles, med en felles konto for regninger og andre fellesutgifter, men med separate kontoer for "egne utgifter". Dette er jo ryddig på papiret, fordi det er lett å se hva som tilhører hvem, og hva som er bidratt til fellesskapet. For de fleste par som lever sammen over tid, så vil økonomien gradvis oppleves som mer og mer felles, ettersom mengden felles utgifter ofte vokser, og mengden personlige utgifter minker. Bolig, ferier og annet blir jo mye felles av store utgifter når man er en familie med barn. Anonymkode: 26671...71c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Uforutsigbart da man aldri vet hva man må betale Ingen lett sak å fordele verdier ved brudd Uklart om man har felles eller delt økonomi Anonymkode: 95591...7f2 Vi er begge nøkterne mtp økonomi, og tjener greit. Vi lever ikke fra hånd til munn. Større kjøp diskuterer vi jo, det er ikke slik at han plutselig kommer hjem med en ny sofa og mener at jeg skal betale. Så nei, det er ikke uforutsigbart Evt brudd: vi har vært gift lenge, og har felleseie. Ved brudd skal alt deles 50/50, uansett om det var han eller jeg som drog kortet da vi kjøpte sofaen. Også verdien på huset og sparekontoer skal deles, selv om kontoene står i hvert vårt navn. Anonymkode: 9cc36...242 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 Vi har felles økonomi; alle penger som kommer inn ‘eies’ av begge Anonymkode: a3a7a...b57
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #18 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi er begge nøkterne mtp økonomi, og tjener greit. Vi lever ikke fra hånd til munn. Større kjøp diskuterer vi jo, det er ikke slik at han plutselig kommer hjem med en ny sofa og mener at jeg skal betale. Så nei, det er ikke uforutsigbart Evt brudd: vi har vært gift lenge, og har felleseie. Ved brudd skal alt deles 50/50, uansett om det var han eller jeg som drog kortet da vi kjøpte sofaen. Også verdien på huset og sparekontoer skal deles, selv om kontoene står i hvert vårt navn. Anonymkode: 9cc36...242 Er dere gift har dere felles økonomi, uansett hvordan praktisk løsning dere har i hverdagen. Anonymkode: e8cd8...e40
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #19 Skrevet 26. januar 2023 Vi har felles økonomi. Alt er tilgjengelig for begge på bankontoene, men begge har en privat brukskonto. Vi liker å ha et privatliv, og jeg kunne aldri vært uten en egen konto. Anonymkode: 571d1...945
hjärterdam Skrevet 26. januar 2023 #20 Skrevet 26. januar 2023 Vi har felles økonomi. For oss betyr det at alt av lønn og andre inntekter kommer inn på en konto begge disponerer. Derfra trekkes alle utgifter. Det som er tilovers etter fordeles etter behov og til sparing. Vi ser også hverandres kortkontoer i nettbanken. Vi bryr oss ikke om prosenter osv selv om vi tidvis har tjent ganske ulikt. Vi er gift og bestemte oss tidlig for at det handler om våre penger, ikke mine eller dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå