AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal starte. Jeg er en 27 år gammel kvinne, vært gjenom mye dritt fra jeg var 17 til jeg ble 25. I ettertid er dette noe jeg er nokså åpen om, da dette på en måte har bidratt til å gjøre meg sterk. Jeg er muligens litt “annerledes” da jeg kler meg i det jeg selv synes er fint, hører på musikk som ikke er inn osv osv. Dette får jeg mye kritikk på av særlig en venninne, jeg får ofte kommentarer om at jeg kler meg i 80/90-talls stil for å få oppmerksomhet, for eksempel. Jeg får høre at jeg burde være mer “med” og like det samfunnet liker, hun mener også at jeg ikke burde dele mine interesser, for eksempel musikken jeg liker - da dette er i følge henne å vise lite selvrespekt, siden det jeg liker ikke er “inn”. Hun mener også at jeg ikke burde være stolt av at jeg har kommet meg ut av psykisk sykdom da det kan skape rykter (?). Denne venninnen er har selv sine problemer, og jeg har undret om hennes synspunkter på meg kanskje kommer av at hun selv sliter, men jeg er usikker… Jeg har aldri brydd meg noe særlig om hva andre skal synes om småtteri som stilen min, begynner å lure på om det faktisk er jeg som er rar? Jeg har ikke stort nettverk, jeg har et par kollegaer jeg prater litt med på privaten og én venninne til, utenom hun jeg skriver om i innlegget. I tillegg til kjæreste og nær familie, ingen av disse har kommentert noe særlig på det hun kommenterer på. Men jeg blir altså oppriktig usikker av hele situasjonen med denne venninnen. Jeg er glad i henne, og vet at hun er et flott menneske, men enkelte av kommentarene hennes gjør meg usikker. Jeg kunne ha forstått det om jeg selv for eksempel hadde sakt “jeg er så stolt over meg selv!” Da hadde hennes svar om at jeg ikke burde snakke om at jeg er stolt være passende, men disse kommentarene kommer ut av det blå. Vi kan gå en tur og hun kan plutselig begynne å kommentere på klærne jeg har på meg, eller jeg kan plutselig få en melding “har tenkt på en ting! Du viser ikke mye selvrespekt av å henge så lenge bak andre”. Jeg er akkurat nå usikker på om jeg burde gjøre noe med situasjonen, om jeg burde si noe eller evt avslutte vennskapet. Som sakt sliter hun selv, og jeg ønsker ikke å såre henne. Jeg vet jo ikke hvorfor hun sier det hun sier, men jeg vet at det begynner å gjøre meg usikker og det liker jeg ikke. Beklager at det ble litt rotete, har dere noen råd? Anonymkode: 73523...a80
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Vær stolt av den du er og at du våger å ha din stil. Si ting rett ut, til henne. Svar høflig men spisst tilbake og stå opp for deg selv. Gir du henne noen kommentarer om klær og stilen hennes, tilbake, så ghooster hun deg, tenker jeg. Anonymkode: 9573b...de6 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Hun har dårlig selvtillit, er flokkdyr, og plages ved at du ikke følger strømmen. Bæææææ.. Vi trenger originaler, det er slike som deg som gir farge til samfunnet, og baner vei. Du skal ikke utslette deg selv for å glede en annen. Anonymkode: 9573b...de6 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 Den dama mangler jo helt sosiale antenner. Man sier bare ifra om klær hvis noen kommer meget upassende kledd. Og selv da skal man være forsiktig... Det er plass til alle. Man finner seg ikke venner etter musikk og genser assa.... Anonymkode: 8c812...ee2
klarinetta Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 Dette er ikke hva jeg kaller vennskap. Hvorfor vil du beholde henne som venn? Hun viser deg jo hvem hun er. Hadde selv ei venninne i oppveksten som alltid skulle kommentere meg som person, utseende, og klær, måten jeg sa ting på etc, både til meg og foran andre. Følte det veldig ubehagelig, men det "var liksom bare sånn", og jeg tenkte jeg sikkert hadde dårlig selvtillit. Under en ellers koselig vennemiddag sier hun plutselig noe skikkelig sårende og nedlatende til meg, om meg og hvordan jeg levde. Akkurat da hørte ingen andre det, men jeg kjente brått at jeg mistet totalt interessen for henne. Jeg sluttet å snakke til henne der og da, og siden har vi ikke hatt kontakt. Deilig. 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 Hva leste jeg nettopp? Lite selvrespekt når man heller står for det man liker selv enn å dilte etter alle andre? Dette er ikke en venninne. Anonymkode: fb3cb...78f 1 1
Turtellure12 Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Hvorfor er dere venninner? Vær deg selv og ikke beklag det heller. Liker ikke venninnen din den du er, så dropp henne. Det er ikke et sunt forhold å ha i livet.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Hun tømmer søpla si over deg! Vær stolt over å være deg selv, og dropp folk som ikke liker deg for den du er ❤️ Du skal ikke forandre deg for å bli en hun liker. Da får hun heller finne en annen venn som har klær hun liker og liker samme musikk som henne. Anonymkode: 21d0a...7f1
Jahaja Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Spør henne hvorfor hun sier slike ting, hva er hensikten? Velmenende råd er noe helt annet enn korrigerende og slemme kommentarer. Og fortell henne gjerne at du blir veldig usikker når hun kommer med kommentarer. Skjønner at vennekretsen ikke er for stor, men sørg for at de du har rundt deg er gode folk som støtter deg og aksepterer deg for den du er, ellers er det kanskje bedre uten ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 klarinetta skrev (8 timer siden): Dette er ikke hva jeg kaller vennskap. Hvorfor vil du beholde henne som venn? Hun viser deg jo hvem hun er. Hadde selv ei venninne i oppveksten som alltid skulle kommentere meg som person, utseende, og klær, måten jeg sa ting på etc, både til meg og foran andre. Følte det veldig ubehagelig, men det "var liksom bare sånn", og jeg tenkte jeg sikkert hadde dårlig selvtillit. Under en ellers koselig vennemiddag sier hun plutselig noe skikkelig sårende og nedlatende til meg, om meg og hvordan jeg levde. Akkurat da hørte ingen andre det, men jeg kjente brått at jeg mistet totalt interessen for henne. Jeg sluttet å snakke til henne der og da, og siden har vi ikke hatt kontakt. Deilig. Jeg har også hatt en sånn veninne; alt ved meg og min person skulle kommenteres. Ofte hermet hun etter meg ute blant folk. Jeg begynte å få angst for henne, og fikk flashback til mobbing som pågikk gjennom bane og ungdomsårene. Måtte bryte kontakten for å unngå å knekke sammen. Anonymkode: 2551a...3fc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå