Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Uansvarlig å ha sykehjem med så lite bemanning. Det burde ikke forekomme, og er helt  uholdbart i et av verdens rikeste land!

Endret av Rødstrupa
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser det på NRK nå, ja 

Anonymkode: 7d308...b67

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er helt sprøtt! Og statskassa er overfylt, og ledere innvilger seg millionlønninger..

Anonymkode: be33d...1b7

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser det på NRK nå, ja 

Anonymkode: 7d308...b67

Blir helt på gråten jeg…. Sånn kan vi bare ikke ha det. Nå MÅ det bare bli bedring og politisk vilje til å gjøre noe.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Rødstrupa skrev (Akkurat nå):

Blir helt på gråten jeg…. Sånn kan vi bare ikke ha det. Nå MÅ det bare bli bedring og politisk vilje til å gjøre noe.

Ja, da kan vi ikke stemme Høyre eller Ap ihvertfall!!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Rødstrupa skrev (14 minutter siden):

Uansvarlig av sykehjem med så lite bemanning. Dette burde ikke forekomme, detter helt  uholdbart i verdens rikeste land!

Det er veldig mange som sliter med å få søkere til utlysningene sine🤷‍♀️Jeg jobber på sykehus, der  sliter de også med å få folk når de utlyser stillinger. I fjor manglet det 9 årsverk i turnusen på avdelingen, så var det en god del sykdom i tillegg(4-5 årsverk til sammen).  Sykt mye overtid for alle, noen av de ansatte har måtte søke om å få lov til å ta mer overtid grunnet at de har gått over grensen allerede i midten av året. Mange av stedene har vært avhengig av vikarbyrå, men der får man snart ikke leie inn fra. 🤷‍♀️

Endret av Curiousine
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

I min karriere på sykehjem, som er relativt lang, var det helt vanlig at jeg var alene som sykepleier i blokken min med 5 avdelinger. Da hadde jeg altså sykepleiefaglig ansvar for over 100 pasienter. Jeg kunne ha flere terminale pasienter i ulike etasjer, pasienter jeg ikke kjente og heller ikke pårørende. I disse situasjonene skal du ha TID. I tillegg hadde jeg mye arbeid på egen avdeling. Bare et nanoeksempel på hvordan det står til rundt omkring.

Helvete på jord - priser meg lykkelig for å ha kommet meg bort, og jeg skal ALDRI tilbake.

Anonymkode: 05162...b4b

• Liker 10
  • Hjerte 13
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Curiousine skrev (3 timer siden):

Det veldig mange som sliter å få søkere til utlysningene sine. Går ikke an å bruke magi til å fylle stillingene heller🤷‍♀️  Jeg jobber på sykehus, der  sliter de også med å få folk når de utlyser stillinger. I fjor manglet det 9 årsverk i turnusen på avdelingen, så var det en god del sykdom i tillegg(4-5 årsverk til sammen). Mange av stedene har vært avhengig av vikarbyrå, men der får man snart ikke leie inn fra 🤷‍♀️

Det må innvilges mer penger til å ansette flere til helse/omsorgssektoren. Det må gis mye bedre lønn. Det vil vel sørge for at flere vil søke seg til den type stillinger. Det må bli mulig å gi pasienter og pleiende en verdig alderdom. Stillingene ville blitt mye mer attraktive dersom praksis var mer i tråd med ønsket teori. Nok og individuell hjelp til hver enkelt pleietrengende.
Takk for innsatsen din😔♥️

Endret av Rødstrupa
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette burde ikke være overraskende for noe, sykepleieforbundet har fortalt om dette maaaaange ganger, men blir da beskyldt for å syte. Jeg jobbet på hjerteavdeling på sykehus og hadde eneansvar for 24 pasienter på natt, akutt innlagte med brystsmerter, hjerteinfarkt, diverse hjertesykdommer, utredninger, infeksjoner, arytmier ect. Absolutt ikke forsvarlig, men sånn var det.

Og Kjerkol sin løsning på Dagsrevyen? Ansett flere LEDERE!! Altså det er alt for mange i sjefstillinger allerede, ansett flere PÅ GULVET. 

Anonymkode: 0e0f6...da7

• Liker 28
  • Nyttig 4
Skrevet
Rødstrupa skrev (1 minutt siden):

Det nå innvilges mer penger til å ansette flere til helse/omsorgssektoren. Det må gis mye bedre lønn. Det må bli mulig å gi pasienter og pleiende en verdig alderdom. Stillingene ville blitt mye mer attraktive dersom praksis var mer i tråd med ønsket teori. Nok og individuell hjelp til hver enkelt pleietrengende.
Takk for innsatsen din😔♥️

Etter min erfaring fra helsevesenet er det ikke lønna som er utfordringen, men arbeidsforholdene. Man behøver altså ikke både pose og sekk her, å øke bemanningen og på den måten redusere arbeidsbelastningen er nøkkelen for å løse utfordringene i helsesektoren. Da vil flere forbli i yrket sitt over tid.

Anonymkode: 72872...5da

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Vi trenger både flere sykepleier og helsefagarbeidere. 

Anonymkode: b6155...b42

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Sykehjemmet jeg jobber på har fjernet tre sykeplerierstillinger og to hjelpepleierstillinbger og i stedet laget tre nye lederstillinger. Jeg som sykepleier holder på å søke meg bort herfra. Jeg blir ikke her og venter på den dagen det går skikkelig galt.

Anonymkode: 53858...36e

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sykehjemmet jeg jobber på har fjernet tre sykeplerierstillinger og to hjelpepleierstillinbger og i stedet laget tre nye lederstillinger. Jeg som sykepleier holder på å søke meg bort herfra. Jeg blir ikke her og venter på den dagen det går skikkelig galt.

Anonymkode: 53858...36e

Skjønner deg godt😌♥️

• Liker 2
Skrevet

Helt forferdelig å høre om. Blir kvalm av all uansvarligheten som de ansvarlige viser. Ser for meg at langt flere sykepleiere (og andre i helse/omsorg) hadde holdt ut om de ble ansatt flere slik at man ikke ble overarbeidet og kunne gå hjem fra jobb og føle man hadde gjort en god jobb. Tror også det ville gitt mindre sykefravær, og dermed mindre utgifter til sykmeldinger, vikarer, sykdomsbehandling m.m. Tror det er viktigere enn høyete lønn for å holde flere i yrket. Hva tror dere som har erfaring fra helse/omsorg?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, Rødstrupa said:

Uansvarlig av sykehjem med så lite bemanning. Dette burde ikke forekomme, dette er helt  uholdbart i verdens rikeste land!

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det er helt sprøtt! Og statskassa er overfylt, og ledere innvilger seg millionlønninger..

Det blir for enkelt å bare skylde på sykehjem og politikere. Det har vært varslet i årevis at eldrebølgen kommer og at vi vil bli færre i arbeidsfør alder per eldre. Det nytter ikke å kaste penger etter sykehjemmene når rekruttering er nesten umulig. Sykehjemmene i min kommune har massevis av ledige sykepleierstillinger, men rekruttering er vanskelig og når man endelig får en søker blir de snappet opp av sykehuset før man har signert kontrakt. 

Det handler ikke om penger, men at det ikke er nok sykepleiere til å dekke behovet. Og skal vi ha flere sykepleiere enn det som utdannes i dag må vi ha færre av andre yrkesgrupper da. Hvem skal vi ha færre av? Leger? Ingeniører? Fabrikkarbeidere? Lærere? 

Anonymkode: 73390...f91

• Liker 2
Skrevet

Hele systemet kommer til å kollapse, med mindre noen tar ansvaret i sine hender og kutter ut mellommenn/papirflyttere for så å bevilge mer budsjett til sykepleier- og helsefagarbeiderstillingene.. Ellers blir det amerikanske tilstander med privatisert helsesektor og manglende omsorg.

Anonymkode: 0cf9b...1ea

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Grønt blad skrev (1 time siden):

Helt forferdelig å høre om. Blir kvalm av all uansvarligheten som de ansvarlige viser. Ser for meg at langt flere sykepleiere (og andre i helse/omsorg) hadde holdt ut om de ble ansatt flere slik at man ikke ble overarbeidet og kunne gå hjem fra jobb og føle man hadde gjort en god jobb. Tror også det ville gitt mindre sykefravær, og dermed mindre utgifter til sykmeldinger, vikarer, sykdomsbehandling m.m. Tror det er viktigere enn høyete lønn for å holde flere i yrket. Hva tror dere som har erfaring fra helse/omsorg?

Definitivt, lønn er ikke svaret. Flere mennesker på jobb hadde løst det meste. Dessverre har Sykepleierforbundet kvernet om lønn i mange år. Jeg sluttet som sykepleier etter to år, hadde ikke fortsatt om jeg ble tilbudt millionlønn. Det er ikke verdt det. 

Anonymkode: 3d380...600

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Men, som i all annen offentlig sektor. Pengene går til flere og flere kontorstillinger. De som sitter der er ikke de som gjør jobben, dessverre. Akkurat det samme i skolen..

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobbet som vernepleier i eldreomsorgen i mange år. Jeg hadde enda flere pasienter jeg hadde ansvar for. Måtte til slutt ta egen helse på alvor og sluttet. Syns jobben var fin, men med de forholdene var det ikke holdbart i lengden. 

Anonymkode: 1339e...28d

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet

Høie fikk helsevesenet til å virke som en velsmurt maskin. Jeg har litt sansen for helseministeren vi har nå siden det lyser gjennom at forholdene ikke er holdbare. Supert at det skal bli slutt på vikarer for da kan det endelig bli tvunget fram endringer. 

Men det er ikke bare politikerne. NSF gjorde en altfor dårlig jobb altfor lenge. Nesten alle lederne der har vært i Høyre, og de er jo kjent for å være fagforeningsfientlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...