Gå til innhold

Hvordan drømmer de blinde?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette diskuterete vi her på jobben i lunchen... Hvordan kan de drømme og "se" ting som hender i drømmen, når de ikke vet hvordan ting ser ut, hvordan fargene er osv.

Er elementer i drømmene kanskje noe som er grunnleggende i alle mennesker, som vi er født med uansett om vi er blinde eller ei? SER vi drømmene våre, eller er det mer situasjoner vi er i og følelser vi føler? Drømmer vi i farger eller sort/hvitt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Betty Boop
Skrevet
SER vi drømmene våre, eller er det mer situasjoner vi er i  og følelser vi føler? Drømmer vi i farger eller sort/hvitt?

Det er vel veldig individuelt vil jeg tro. Selv husker jeg ofte drømmene mine og jeg drømmer i farger. Mine drømmer omhandler som regel helt spesifikke situasjoner i bilder og følelser. Men kjenner mennesker som praktisk talt aldri husker drømmene sine. Og noen som sier at de ikke drømmer. Har aldri hørt noen si at de drømmer i sort/hvitt, tror jeg?

Jeg har skrevet drømmedagbok de siste 4-5 årene. Skriver ut en A4 bok hvert år, mer eller mindre. De siste par årene har de delvis blitt en slags dagbok også, i og med at jeg av og til forsøker å tolke drømmene. Knytte de opp mot hendelser i hverdagen eller se etter symbolikken. Spennende tema egentlig.

Hva er dine egne erfaringer med drømmer?

Skrevet

Jeg drømmer i allfall i farger. Innholdet i drømmene kan variere fra uhyggelig virkelighetstro til helt skrullete. De mest virkelighetstro drømmene har jeg fått i perioder med mye stress (f. eks. i perioder med sykdom og død i nær familie) og da har jeg følelsen av at det er underbevisstheten som mikser fantasi og fakta for å få utløp for stresset.

Skrevet
Det er vel veldig individuelt vil jeg tro. Selv husker jeg ofte drømmene mine og jeg drømmer i farger. Mine drømmer omhandler som regel helt spesifikke situasjoner i bilder og følelser. Men kjenner mennesker som praktisk talt aldri husker drømmene sine. Og noen som sier at de ikke drømmer. Har aldri hørt noen si at de drømmer i sort/hvitt, tror jeg?

Jeg har skrevet drømmedagbok de siste 4-5 årene. Skriver ut en A4 bok hvert år, mer eller mindre. De siste par årene har de delvis blitt en slags dagbok også, i og med at jeg av og til forsøker å tolke drømmene. Knytte de opp mot hendelser i hverdagen eller se etter symbolikken. Spennende tema egentlig.

Hva er dine egne erfaringer med drømmer?

I det siste har jeg bare drømt grusomme drømmer. Som at jeg er en morder, og at jeg angrer fælt og at det er like før jeg blir tatt osv! :overrasket::overrasket: Ganske skremmende drømmer. Hva tror du dette kan bety? Jeg er jo ingen morder! :-)

Gjest Betty Boop
Skrevet
:hoho: Jeg aner ikke hva det kan bety. Tror at tolkninger må sees i en sammenheng. Men det finnes jo folk som jobber med slikt, så du kan jo forsøke og kontakte noen av dem. Og de fleste drømmer vel fra tid til annet om ting som er helt uaktuelle i våken tilstand? :)
Skrevet
I det siste har jeg bare drømt grusomme drømmer. Som at jeg er en morder, og at jeg  angrer fælt og at det er like før jeg blir tatt  osv!  :overrasket:  :overrasket:  Ganske skremmende drømmer. Hva tror du dette kan bety? Jeg er jo ingen morder! :-)

Det er jo ikke godt å si, men jeg tror nok om man drømmer noe "med mening", så er det ikke "bokstavelig".

Enten kan det være at du har sett en skummel film som gjorde inntrykk på deg! Hørt mye om mord osv. på nyhetene..

Eller det kan være noe du har gjort som du angrer på..

Eller noe du tenker på bare..

Så egentlig kan det være så mye..

Det hender jeg bare drømmer kjempe rare drømmer!

Kan faktisk ikke se for meg en drøm med farger.. Egentlig ikke svart hvitt heller! He he.. Veldlig rart det der! Jeg drømmer ikke så tydelig, men husker drømmene ofte og godt!

Skrevet

Jeg drømmer digitalt i farger med høyt volum og ekstra bass-forsterker.

Men interessant link til forskning tidligere i tråden, der står vel det mest fornuftige svaret.

Skrevet
Dette diskuterete vi her på jobben i lunchen... Hvordan kan de drømme og "se" ting som hender i drømmen, når de ikke vet hvordan ting ser ut, hvordan fargene er osv.

Er elementer i drømmene kanskje noe som er grunnleggende i alle mennesker, som vi er født med uansett om vi er blinde eller ei? SER vi drømmene våre, eller er det mer situasjoner vi er i  og følelser vi føler? Drømmer vi i farger eller sort/hvitt?

Utrolig godt spørsmål! Det har jeg ikke tenkt på engang... Det er vel ikke så mange blinde som leser forumet, men kanskje noen kjenner noen...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...