NIKI Skrevet 19. desember 2005 #1 Skrevet 19. desember 2005 Det lurer jeg på. Har termin om et par uker, og lurer på hva jeg kan spise når jeg begynner å amme. Har hørt at jeg ikke skal spise løk og jordbær. Er det annet jeg må holde meg unna? Hva med nøtter og mandler, kan jeg spise det? Takknemlig for svar. Niki.
Shea Skrevet 19. desember 2005 #2 Skrevet 19. desember 2005 ADVARSEL: ADVARSEL Har prøvd dette og snaker av erfaring. Trodde en liten spiseskje med kålerabistappe ikke skulle gjøre utslag. DAAA tok jeg feil eller. Det var den nattesøvnen. (på julaften på toppen av det hele) Bortsett fra ALLE TYPER KÅL hold deg borte fra erter, kulsyreholdige drikker, for mye kaffe og koffein holdig te er ikke bra, + + det var noe mer men den som husker. Gylden regel: Det som kan gi deg luft i magen eller de tingene som er lettes/flest har alergi mot er greit å la være å spise/drikk eller i alle fall redusere inntaket. Det med løk har jeg aldri hørt, og jeg spiste mye av det uten problem. Lykke til med den forestående.
Gjest HB Skrevet 19. desember 2005 #3 Skrevet 19. desember 2005 Jordmor sa til meg at man i utgangspunktet kan spise alt, men med måte når det gjelder mengder. Er det allergier i familien (mor og far først og fremst) bør man være oppmerksom, og det som skrives her om mat som gir luft i magen. Jeg var litt forsiktig med løk, men kom frem til at det kun var stekt løk som ga problemer til barnet mitt. Hun fikk vondt i magen, men det hjalp å få i henne noen teskjeer med ammete. Da kom det en solid rap, og hun sov godt videre. Hilsen Lille meg
Plym Skrevet 19. desember 2005 #4 Skrevet 19. desember 2005 ADVARSEL: ADVARSEL Har prøvd dette og snaker av erfaring. Trodde en liten spiseskje med kålerabistappe ikke skulle gjøre utslag. DAAA tok jeg feil eller. Det var den nattesøvnen. (på julaften på toppen av det hele) Bortsett fra ALLE TYPER KÅL hold deg borte fra erter, kulsyreholdige drikker, for mye kaffe og koffein holdig te er ikke bra, + + det var noe mer men den som husker. Gylden regel: Det som kan gi deg luft i magen eller de tingene som er lettes/flest har alergi mot er greit å la være å spise/drikk eller i alle fall redusere inntaket. Det med løk har jeg aldri hørt, og jeg spiste mye av det uten problem. Lykke til med den forestående. ← Helt uenig i dette innlegget. Det er stor forskjell på hva babyer tåler, og det er derfor ingen grunn til å ligge unna alt dette. Det blir du heller ikke anbefalt på sykehuset. Disse matvarene er det derimot grunn til å være ekstra oppmerksom på i forhold til magesmerter. Men prøv deg frem. Lykke til
14062003 Skrevet 19. desember 2005 #5 Skrevet 19. desember 2005 Jeg spiser i utgangspunktet alt. Men så har vi ei jente med kolikk også da, så jeg gjør vel noe feil... Vel, jeg ligger unna kål og erter. Bare for sikkerhets skyld. Det er ikke noe tap, for å si det sånn...
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #6 Skrevet 19. desember 2005 Jeg spiser alt, drikker kaffe, brus o.l. og småtten har ikke problemer.. prøv deg frem du! Du merker fort hva han/hun ikke tåler
Chiquita Skrevet 19. desember 2005 #7 Skrevet 19. desember 2005 druer kan også være årsak til vond mage til de små
monja Skrevet 19. desember 2005 #8 Skrevet 19. desember 2005 Du må nesten prøve deg fram. Jeg spiste alt og jeg merka det ikke på han iallefall. Det er veldig variabelt hvordan barn reagerer på det mor spiser.
Belit Skrevet 19. desember 2005 #9 Skrevet 19. desember 2005 Det er stor forskjell på babyer. Min første reagerte ikke på noe jeg spiste - og når hun var én måned spiste jeg julemiddager med masse fett kjøtt, erter, kål og bønner i en sveiv! Den dagen vi kom hjem fra sykehuset med henne spiste vi blodig reinsdyrfilet med en kraftig Bordeaux - ingen reaksjon... Noen barn reagerer veldig, og da er det ofte kål, erter, løk, kullsyreholdige drikker, frukt og grønnsaker med mye farge/syre/smak... Sånt noe. Du må nesten bare prøve deg fram!
NIKI Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #10 Skrevet 19. desember 2005 (endret) Er det allergier i familien (mor og far først og fremst) bør man være oppmerksom, og det som skrives her om mat som gir luft i magen. ← Er det bare hvis jeg eller pappaen har noen spesielle allergier, at jeg må holde meg borte fra disse tingene? Eller er det noen ting jeg må holde meg borte fra uansett? Ellers, tusen takk for mange svar Det er vel bare å prøve seg fram, så får jeg se hva h*n tåler. Og håpe det ikke blir for mange våken-netter med magevondt Endret 19. desember 2005 av NIKI
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #11 Skrevet 20. desember 2005 ikke sterk mat heller er så bra,men alt sånt må prøves frem....
Gjest HB Skrevet 20. desember 2005 #12 Skrevet 20. desember 2005 QUOTE(HB @ 19.12.2005 (11:57) ) Er det allergier i familien (mor og far først og fremst) bør man være oppmerksom, og det som skrives her om mat som gir luft i magen. Er det bare hvis jeg eller pappaen har noen spesielle allergier, at jeg må holde meg borte fra disse tingene? Eller er det noen ting jeg må holde meg borte fra uansett? Det er først og fremst dersom dere har allergier som dere bør være oppmerksomme, for da er det litt større sannsynlighet at barnet bærer allergenene. Verken jeg eller min mann er allergiske mot noe, så derfor var ikke jeg spesielt forsiktig med f.eks. reker. Men dersom barnet får vondt i magen anbefaler jeg som nevnt å få i det litt ammete. Det hjelp i hvert fall jenta vår. Hilsen Lille meg
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 20. desember 2005 #13 Skrevet 20. desember 2005 Sjokolade kan du også være litt obs på. Jada, alt med måte sies de her, men reagerer ungen din f.eks på løk så kan det være nok med en bit av en ring, så kan du glemme å sove den natta. Vær obs, prøv deg fam med alle matvarene som er nevnt over, en om gangen, og sjekk om du får noen reaksjon.
Snuppa Skrevet 20. desember 2005 #14 Skrevet 20. desember 2005 Jeg prøvde meg forsiktig frem med sterkt krydret mat, skalldyr, kål, bønner, erter, jordbær, druer og løk. Alt gikk bra, også i store mengder, med unntak av rå rabarbra, noe jeg fint klarte meg uten! Det er helst de første månedene barnet reagerer, etterhvert tåler de som regel at du introduserer det de tidligere har reagert på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå