AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Jeg har fått meg samboer. Vi har bodd sammen noen mnd. Leiligheten jeg har nå er litt for liten for to voksne og 1 barn. Jeg er ikke forelder til barnet. Samboer har ingen mulighet til å kjøpe seg inn så jeg står alene med lånet. Det er helt greit at lånet står på meg, men da skal skjøtet også stå alene på meg. Jeg har ett voksent barn som bor for seg selv. Det jeg lurer på er om min samboer har noen rett til å bli boende om jeg skulle falle fra? Jeg er frisk altså, men ting kan jo skje. Om jeg skulle falle fra så ønsker jeg at alt etter meg tilfaller mitt barn ene og alene. Må jeg skrive noe testamente eller andre ting for å sikre barnet mitt? Anonymkode: ad681...96b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Nei, samboer har ingen arverett på en bolig du eier alene. Så ja, den tilfaller ditt barn. Men klart, et testamente skader jo uansett ikke. Anonymkode: d07a2...3ab 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Du har altså latt en som er far, uten penger til å kjøpe egen bolig eller kjøpe seg inn, flytte inn til deg og snylte på deg? Når han ikke har mulighet til å kjøpe eller eie noe selv, hvor mye betaler du for han? Og ungen? Matpenger, og det han skal betale i bidrag, klær osv. Som samboer med deg vil han ha adgang til alt han trenger for å forfalske et evt testamente og bruke dine penger. Beklager, det er ikke det du spør om, men her får jeg virkelig vondt av deg for det virker som du blir utnytta. Anonymkode: 2d535...ceb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, samboer har ingen arverett på en bolig du eier alene. Så ja, den tilfaller ditt barn. Men klart, et testamente skader jo uansett ikke. Anonymkode: d07a2...3ab Spiller ingen rolle om ts eier leiligheten dersom denne mannen tar opp gjeld i hennes navn med all info han får tilgjengelig ved å flytte inn til henne. Om han er slik jeg får inntrykk av så blir det bare gjeld barnet til ts arver når den tid kommer. Anonymkode: 2d535...ceb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Spiller ingen rolle om ts eier leiligheten dersom denne mannen tar opp gjeld i hennes navn med all info han får tilgjengelig ved å flytte inn til henne. Om han er slik jeg får inntrykk av så blir det bare gjeld barnet til ts arver når den tid kommer. Anonymkode: 2d535...ceb Foliehatten sitter godt i kveld, ser jeg? Anonymkode: d07a2...3ab 3 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du har altså latt en som er far, uten penger til å kjøpe egen bolig eller kjøpe seg inn, flytte inn til deg og snylte på deg? Når han ikke har mulighet til å kjøpe eller eie noe selv, hvor mye betaler du for han? Og ungen? Matpenger, og det han skal betale i bidrag, klær osv. Som samboer med deg vil han ha adgang til alt han trenger for å forfalske et evt testamente og bruke dine penger. Beklager, det er ikke det du spør om, men her får jeg virkelig vondt av deg for det virker som du blir utnytta. Anonymkode: 2d535...ceb Det kan vel like godt være en alenemor som har flyttet inn? Og når barnet bor der, så er det vel ikke mye barnebidrag som skal betales? Anonymkode: cdb43...f71 1
Hedda-78 Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Samboere uten felles barn arver ikke hverandre. Dør du blir din samboer hjemløs. Men hvis dere får et felles barn, vil din samboer få arverett. 2
Hmmmmmm Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Hedda-78 skrev (6 minutter siden): Samboere uten felles barn arver ikke hverandre. Dør du blir din samboer hjemløs. Men hvis dere får et felles barn, vil din samboer få arverett. Men hva skjer dersom samboer nekter å flytte ut?! Man får ikke kastet ut folk uten en langvarig prossess. Lurer på hvordan det ville ha funker i et slikt tilfelle. Hvem betaler utgiftene på boligen så lenge personen bor der. Det blir jo omtrent slik som da leieboere nekter å flytte.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Tittel "kjøpe leilighet - eie alene" Innlegg - noe om at leiligheten er for liten for to voksne og et barn, samt at samboer ikke har råd til å kjøpe selv. Merkelig innledning til det faktiske spørsmålet som er om samboer kan bli boende dersom du skulle dø. Nei, så lenge dere ikke er gift, har en samboeravtale hvor det er spesifisert så har ikke samboeren din noen krav på arven etter deg. Anonymkode: c7d22...02e 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 Takk for svar. Vi skal ikke ha barn sammen, så da ordner jeg for sikkerhets skyld ett testamente om at barnet arver alt etter meg. Jeg tenker å få med i testamentet at samboer får 3 mnd på å finne nytt sted å bo. Går fint å ha visning og selge før de 3 mnd. Anonymkode: ad681...96b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 Det første du må gjøre er å skrive husleiekontrakt med samboer. Få med viktige punkter som husleie og oppsigelsestid (hvor lenge kan han bli boende i boligen dersom dere gjør det slutt), og ta gjerne også med mindre viktige ting (men ting som kan bli viktig dersom dere en dag står i situasjonen at forholdet er slutt men dere fortsatt bor sammen) som f.eks. hvorvidt han har noe ansvar for vedlikehold (f.eks. måke snø fra balkong, delta på dugnad). Dersom han tar med seg dyre gjenstander som f.eks. vaskemaskin til leiligheten, så er det greit at dere har en skriflig avtale om det, slik at dere slipper å krangle om det dersom det skulle bli slutt. Husleiekontrakten gjelder også hvis du dør, da er det den nye eieren av leiligheten (= ditt voksne barn) som kan velge å si opp leieavtalen (og samboeren din må da flytte ut innen det avtalte tidsrom). Det er ikke strengt nødvendig for deg å skrive testamente, men det er det mest ryddige så det er anbefalt. Anbefaler også at du skriver en fremtidsfullmakt slik at ditt voksne barn kan styre din økonomi dersom du skulle bli alvorlig syk og ute av stand til selv å gjøre det (f.eks. koma, kognitiv svikt). Anonymkode: adfc5...1cc 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 Fremtidsfullmakt er viktigere enn testamente, vil jeg si. Anonymkode: 6afad...568
Hedda-78 Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, så lenge dere ikke er gift, har en samboeravtale hvor det er spesifisert så har ikke samboeren din noen krav på arven etter deg. Anonymkode: c7d22...02e En samboeravtale har ingenting med arv å gjøre. Det er kun testamente (og arveloven) som regulerer arv.
Hedda-78 Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 Hmmmmmm skrev (3 timer siden): Men hva skjer dersom samboer nekter å flytte ut?! Man får ikke kastet ut folk uten en langvarig prossess. Lurer på hvordan det ville ha funker i et slikt tilfelle. Hvem betaler utgiftene på boligen så lenge personen bor der. Det blir jo omtrent slik som da leieboere nekter å flytte. Det vet jeg ikke, men jeg antar at samboeren da vil regnes som husokkupant, eller som en leietager uten gyldig leiekontrakt. Så da må det vel i verste fall til namsmannen eller noe? Hvem som betaler utgiftene på boligen kommer vel an på. F.eks er det jo den som står som abonnent på strømmen som betaler strømregningen. Den som eier boligen betaler kommunale avgifter. Den som arver boligen, tar jo også over ansvar for evt gjeld.
Taluno Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 Hmmmmmm skrev (11 timer siden): Men hva skjer dersom samboer nekter å flytte ut?! Man får ikke kastet ut folk uten en langvarig prossess. Lurer på hvordan det ville ha funker i et slikt tilfelle. Hvem betaler utgiftene på boligen så lenge personen bor der. Det blir jo omtrent slik som da leieboere nekter å flytte. Det bør absolutt være en leiekontrakt til stedet, men husleieloven vil uansett gjelde. Altså må arvingene si opp samboeren når de overtar boligen. Samboer er å anse som leietaker dersom h*n ikke har eierskap i boligen. En utkastelse fordi leietaker nekter flytte etter endt oppsigelse vil ofte gå raskere enn ved f.eks manglende betaling. Man gir ett varsel etter oppsigelsestiden er utløpt med frist på to uker for utflytting, deretter kan man gå direkte til namsmann. Dersom leietaker ikke betaler for seg, så må eier, altså arvingene, betale, for å så kreve dette inn fra leietaker. 1
Whistler Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det første du må gjøre er å skrive husleiekontrakt med samboer. Få med viktige punkter som husleie og oppsigelsestid (hvor lenge kan han bli boende i boligen dersom dere gjør det slutt),................. Anonymkode: adfc5...1cc Taluno skrev (7 timer siden): Det bør absolutt være en leiekontrakt til stedet, men husleieloven vil uansett gjelde. ............ En husleiekontrakt der man bor i samme hus vil (i beste fall) ha en måneds oppsigelsestid der leietaker disponerer minst ett rom utleier ikke har adgang til. Hvis dere med dette mener at samboer skriver leiekontrakt på hele boligen er oppsigelsestiden tre kalendermåneder, og leietakende samboer kan da bortvise utleier i det øyeblikket forholdet tar slutt. Til TS. Du kan kjøpe og eie boligen alene. Leiekontrakt er bare tull, en samboerkontrakt er gull - gå til advokat. Det er rimelig at samboer betaler halvparten av løpende utgifter til boligen (avdrag på lån er ikke utgift - renter er utgift) og så kan dere jo bli enige om hvor mye barnet skal utgjøre.
Taluno Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 Whistler skrev (4 timer siden): En husleiekontrakt der man bor i samme hus vil (i beste fall) ha en måneds oppsigelsestid der leietaker disponerer minst ett rom utleier ikke har adgang til. Hvis dere med dette mener at samboer skriver leiekontrakt på hele boligen er oppsigelsestiden tre kalendermåneder, og leietakende samboer kan da bortvise utleier i det øyeblikket forholdet tar slutt. Til TS. Du kan kjøpe og eie boligen alene. Leiekontrakt er bare tull, en samboerkontrakt er gull - gå til advokat. Det er rimelig at samboer betaler halvparten av løpende utgifter til boligen (avdrag på lån er ikke utgift - renter er utgift) og så kan dere jo bli enige om hvor mye barnet skal utgjøre. Det er svært sjelden at en som eier bolig skriver en leiekontrakt for hele boligen til noen de bor med. Da overlater man jo strengt tatt bruksretten og risikerer stå uten borett i sin egen bolig, så nei, det er absolutt ikke det jeg mener. Men det er heller ikke riktig at eier av bolig skal kunne kaste ut samboer på dagen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå