Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk skjegget litt i postkassa når mine foreldre døde med 2 mnd forskjell. Jeg hadde noen uoverenstemmelser med min mor, men trodde virkelig ikke hun ville gå så langt som og skrive et testamente til fordel for min yngre bror..

men saken er som følger. min mor skriver et testamente hvor hun gir meg pliktarv. altså 15G fra underskrivelsespunktet av testamentet. pappa er dement og sitter på hjem på tidspunktet, og hun tror hun vil overleve han, men saken viser seg at hun faktisk frafaller først.

i testamentet står det jo at jeg arver 15G og min bror resten, om far ville ha falt fra først, noe alle egentlig trodde.

da er jo mitt spsm, at dette skal jo nå gjøres opp. det finnes ingen ektepakt, ikke noe sær-eie, så da må arven etter mor gjøres opp først? dvs at når deres eiendeler er delt i 2, blir det av hennes del 15G til meg, og resten til min bror, men av min fars del så blir det jo 50/50? da ugjør jo egentlig ikke testamentet den veldig skjevfordelingen som hadde skjedd om mor overlevde far.

er jeg inne på noe riktig her nå?.. eller blir jeg virkelig lurt her?.
jeg har snakket med flere og fått så mange rare svar. derfor håper jeg på svar her også, utifra hva jeg vet. kanskje noen andre har vært i samme båt også? Det ble netopp solgt en leilighet for 10 millioner, så enkelt regnet blir det da følgende:

15G til meg fra morsarven.  som er nesten 1,6 million, og 2,5 mill som er halvparten av min fars del.  det blir tilsammen over 4 millioner. men lillebror får selvsagt mere, men hadde pappa falt fra før ser dere jo hvor vanvittig skjevdeling det hadde blitt..

synspunkter og klapp på skuldra tas imot med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noe dritt. Klapp til deg.

Er testamentet kun for henne eller for dem begge?  Var hun hans verge da testamentet var skrevet? Har noen skrevet under på hans vegne?

Hun dør først. Han sitter i uskiftet bo? Men er dement. Han arver henne som hennes ektefelle, dement eller ei. Så dør han. Da deles arven mellom hans livsarvinger, du og din bror. Testamente kan da ikke ha tilbakevirkende kraft og hoppe over han som hennes arving på den måten? Man arver også om man er er dement. 

om han døde først hadde din mor gått hånd pm alle verdiene i ekteskapet.  Når hun så dør, hadde broren din fått mest. Men slik ble det jo ikke.  Dere arver nå likt. 

Slik forstår jeg dette. Men ingen jurist altså. 

Anonymkode: 2f30f...5f5

• Liker 3
Skrevet

Tastefeil her. Men du skjønte sikkert…

Anonymkode: 2f30f...5f5

Skrevet

Ikke jurist, men har forstått det slik at i deres tilfelle TS, at nå blir kun morsarven fordelt og demente far arver sin del. Denne delen blir værende hos far til hans dager er talte, og da skal arven deles likt mellom barn, da vanlige arveregler er gjeldene der og ingen testamente. 

Anonymkode: ff310...597

Skrevet

tusen takk for svar. var det jeg trodde. vi har satt advokat på saken, da det er dårlig kommunikasjon med meg om min bror.. vil bare ikke plutselig sitte med skjegget i postkassa.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke jurist, men har forstått det slik at i deres tilfelle TS, at nå blir kun morsarven fordelt og demente far arver sin del. Denne delen blir værende hos far til hans dager er talte, og da skal arven deles likt mellom barn, da vanlige arveregler er gjeldene der og ingen testamente. 

Anonymkode: ff310...597

Man kan se at du ikke er jurist. Et testament bortfaller ikke om gjenlevende ektefelle sitter i uskifte, ellers hadde det vært null vits å skrive et testament. Testamentet vil gjelde etter dødsfallet til gjenlevende ektefelle. TS ta kontakt med advokat og ikke hør på folk som ikke er jurister og vurderer etter egen skjønn og logikk. 

Anonymkode: 6f6d2...f09

• Liker 2
Skrevet

Heller ikke jurist så gjetter basert på erfaringer:

Hvis testamentet er utformet med et premiss om at far dør først, så vil nå hele dokumentet bortfalle.

Gjenlevende ektefelle har rett til å sitte i uskifte sålenge det ikke finnes særkullsbarn. Du og din bror er deres foreldres eneste barn, og har samme far og mor?

Regelen om uskifte blir kanskje litt ulik når gjenlevende er dement. Har din far en fremtidsfullmakt hvor han har pekt ut en verge? Eller har fått oppnevnt offentlig verge? Da blir det kanskje denne som må sende inn papirer til skifteretten om å sitte i uskifte.

Det enkleste er jo å utsette arveoppgjøret til din far dør, og så ta alt da. Altså at han sitter i uskifte.

Anonymkode: c4521...b30

• Liker 1
Skrevet

min far fikk aldri noe verge, da mor døde,og han døde 2 mnd etterpå.

Skrevet

Her var det mye rart… TS, hør på advokaten din, ikke KG.

Anonymkode: 09559...5b5

• Liker 3
Skrevet

bare nysgjerrig på hva mannen i gata tenker. advokaten kommer nok etterhvert.

Skrevet
tauglede skrev (1 time siden):

min far fikk aldri noe verge, da mor døde,og han døde 2 mnd etterpå.

Beklager, den detaljen datt bort for meg.

Da har sikkert din far sittet i uskifte de 2 mnd etter din mor døde. Fristen for å sende inn skjema til skifteretten er 3 mnd såvidt jeg husker.

Da er det nok utformingen av selve testamentet det faller på. Og din mor råder uansett bare over sin del av boet. Så enten får du 50% av 50% av boet (halvparten av fars del) + 15G fra mors del. Ellers så får du 50% av hele boet.

Å finlese teksten i testamentet er definitivt advokatmat. Det er også slik at hvis et testamente har formalfeil, så vil det bli kjent ugyldig, og da er det vanlig arvelov som gjelder. Så her kommer det igjen an på formuleringer rundt hvem dør først og sist, og hvor mye det betyr for fordeling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da har sikkert din far sittet i uskifte de 2 mnd etter din mor døde. 

Trådstarter skriver at faren hans var dement og beboer på institusjon da ektefellen hans døde, at han ikke hadde verge, og at han døde to måneder etter ektefellen sin, så da er det veldig lite sannsynlig at han har fylt ut skjema for uskifte og sendt det til tingretten. 

Faren arvet 25 % av arven etter ektefellen med mindre hun reduserte arven hans i testamentet. Hun kunne uansett ikke frata ham minstearven på 4G. Hvis han hadde overtatt dødsboet hennes i uskifte før han døde, så arvet han ikke henne, men hvis han ikke hadde sendt inn skjema for uskifte til tingretten og fått uskifteattest, så regnes han som arving etter henne selv om han bare overlevde henne med to måneder. Dermed er det ikke to, men tre arvinger etter henne, og hennes testament fordeler bare arven etter henne, ikke etter ektefellen. 

Skrevet (endret)

Veldig lurt av deg å engasjere advokat. Beste du kunne gjort. Og ja, slik jeg tror det er så vil din arv fra far (som får halvparten av verdien) vil bli 50/50. Morsarven blir fordelt slik som hun testamenterte.

Med forbehold her altså. Er ikke 100% sikker når det gjelder arv.

Endret av Turtellure12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...