Gå til innhold

Jordmor "ikke trykk på neste ri", Hvordan er det mulig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert flere som har hørt jordmor si "ikke trykk", eller sett på film der de roper "press".

Det var så langt fra virkeligheten en kan komme ifølge egen opplevelse av fødsel. Når pressriene kom, var det ingenting jeg kunne gjøre. De var umulige å stoppe.

Måtte du med vilje trykke selv? Hadde jeg "monsterrier", eller hva er greia? 

Anonymkode: 9cf33...2e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte presse selv når jordmor sa press. Kunne latt være å presse hvis jeg hadde fått beskjed om det. Men hører om de som får pressrier som de ikke kunne styre 

Anonymkode: 6e94c...4d5

Skrevet

Med første måtte jeg trykke selv. Med andre pressa kroppen han ut, det ville vært umulig å holde igjen de kreftene.

Anonymkode: 31e17...c4c

Skrevet

Kroppen min presset absolutt ikke selv, så jeg har helt motsatt opplevelse. Måtte jobbe veldig for å presse. 

Anonymkode: 63aa4...698

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Fikk epidural og kjente absolutt ikke noen trang til å presse. Jeg presset han ut på ren vilje 😅

Anonymkode: 206c6...023

• Liker 2
Skrevet

Jeg klarte ikke å holde igjen noe som helst nei, ikke sjans i havet 🤣

Anonymkode: ec6ff...031

Skrevet

Jeg kunne ikke holde igjen rier, men kunne bidra til ytterligere effektivitet i riene ved å presse aktivt "sammen med" pressria kroppen satte igang. 

Eneste var da jeg ble bedt om å presse for å få ut morkaka, da følte jeg at kroppen min var ferdig med jobben, og at "bare jeg" sto for å presse for å få ut morkaka. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er sikkert flere som har hørt jordmor si "ikke trykk", eller sett på film der de roper "press".

Det var så langt fra virkeligheten en kan komme ifølge egen opplevelse av fødsel. Når pressriene kom, var det ingenting jeg kunne gjøre. De var umulige å stoppe.

Jeg måtte holde igjen under fødslene mine, hadde to veldig raske styrtfødsler.  Så måtte holde igjen for å minimere skade.

Men å trykke kommer bare som refleks nesten, men å holde igjen krevde mye!

• Liker 3
Skrevet

Kjente ikke pressriene mine engang, så jordmor måtte kjenne etter og si når jeg skulle presse.

Anonymkode: 5f9a7...90e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjente ikke pressriene mine engang, så jordmor måtte kjenne etter og si når jeg skulle presse.

Anonymkode: 5f9a7...90e

Samme her. 

Anonymkode: 7be3c...aba

• Liker 1
Skrevet

Måtte holde igjen (styrtfødsel og det var for å unngå for stor skade). Opplevde det nesten umulig, men klarte det to rier etter hverandre. Og på neste ri kom hun. 

Anonymkode: dce54...204

• Liker 1
Skrevet

Kroppen trykket en del selv, men måtte aktivt trykke ytterligere for å få nok kraft i pressene. Ble også bedt om å prøve å ikke trykke.

Anonymkode: 1ee5b...3e4

Skrevet

Måtte kjempe mot pressriene i 1,5 time da jeg hadde for liten åpning når de startet. Fikk ekstra lystgass i for å prøve å dempe pressriene noe. Hos meg er det den delen av fødsel som er best lagret, og som jeg husker som verst. 

Anonymkode: f99ef...30b

Skrevet

Pressriene kan man ikke kontrollere. Alle får tydeligvis ikke pressrier

Anonymkode: 4e8ab...83a

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg kjente aldri presseriene så jeg måtte trykke selv. Endte med vakuum.

Anonymkode: 44cca...f83

Skrevet

Opplevde også at kroppen presser selv,men tar i ganske så ekstra når man får beskjed om det og merker at nå er det like før babyen er ute. Jeg fikk beskjed om å ikke presse mellom to rier mens hodet stod i åpningen - nesten totalt uutholdelig å la være.

Anonymkode: 1ba1e...b49

Skrevet

Hva kan skje om man presser selv om jordmor sier at man ikke skal presse?

Jeg har ikke født vaginalt noen gang, bare ks.

Skrevet

Følte at jeg pressa sammen med riene. Tror ikke jeg hadde klart å holde igjen om jeg fikk beskjed om det.

Skrevet
Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Hva kan skje om man presser selv om jordmor sier at man ikke skal presse?

Jeg har ikke født vaginalt noen gang, bare ks.

Du revner

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg kjente heller aldri pressriene på tross av null smertelindring. Var helt jævlig å presse; som å få en diger, brennende fakkel oppi dåsa, eller som å skulle trykke hånda inn i en kjøttkvern. Absolutt alle instinkter kjempet imot å presse. Alle tre fødslene mine var slik 😅

Anonymkode: 1eab6...c76

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...