Gå til innhold

Hvordan komme inn i en god rutine når det gjelder husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer veldig på hvilke tips folk har til hvordan en kan komme inn i en god rutine når det gjelder husarbeid.

For jeg lar alt for lett ting forfalle. Og er veldig flau over det. Støvsuge gjør jeg når hybelkaninene kommer frem (dvs ikke hver uke som jeg burde), oppvasken gjør jeg når jeg må (før det mygler) og vaske klær gjør jeg når jeg ikke har flere rene igjen osv osv. Jeg har aldri klart å komme inn i en god rutine. 

Jeg har fått ett tips før og det er å gjøre ting med en gang (feks vask opp mens du lager middag) og at alt skal ha en plass (feks saksen skal i x skuffe osv). 

Anonymkode: b8221...702

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste tips er å gjøre litt (nesten) hver dag. Da føles det ikke så uoverkommelig. 

Anonymkode: 7a0a9...652

• Liker 1
Skrevet

I motsetning til "forrige taler" liker jeg å samle opp. For da slipper du å mobilisere viljestyrke hver dag. 

Jeg vet at klesvasken skal tas hver søndag.

Jeg et at huset skal vaskes før helgen hver torsdag kveld. 

I tillegg vet jeg at jeg skal bruke 15 minutter hver kveld på å ta over overflater, søl, og forberede neste dag. Har det som fast kvelds-rutine, før jeg lager meg en kopp te som drikkes den siste halvtimen før leggetid. 

Har faste podcast jeg hører på, da går arbeidet raskt.

(bor også med mannen - så vi har fordelt oppgaver mellom oss, det gjør det enklere når man er to). 

Anonymkode: 837c0...ad8

• Liker 2
Skrevet

Hva med å bruke 15-30 min hver dag? Så tar du det som haster mest.

Oppvasken har jeg alltid tatt etter måltidene. Klesvask tas så fort det er en full maskin. Støvsuging en gang i uka.

Rydder i 5 min før sengetid, da er stua plettfri. Bretter pledd, tørker over bordet, flytter klær som slenger. Veldig godt å våkne til ryddig bolig og ingen oppvask.

Anonymkode: 21e36...499

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt beste tips er å gjøre litt (nesten) hver dag. Da føles det ikke så uoverkommelig. 

Anonymkode: 7a0a9...652

Det gjør jeg også og det er jeg så fornøyd med. Støvsuger et rom, vasker et gulv f eks. Eller så gjør jeg litt mer hvis jeg får ånden over meg.

Anonymkode: 1cec0...004

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 17.12):

Jeg lurer veldig på hvilke tips folk har til hvordan en kan komme inn i en god rutine når det gjelder husarbeid.

For jeg lar alt for lett ting forfalle. Og er veldig flau over det. Støvsuge gjør jeg når hybelkaninene kommer frem (dvs ikke hver uke som jeg burde), oppvasken gjør jeg når jeg må (før det mygler) og vaske klær gjør jeg når jeg ikke har flere rene igjen osv osv. Jeg har aldri klart å komme inn i en god rutine. 

Jeg har fått ett tips før og det er å gjøre ting med en gang (feks vask opp mens du lager middag) og at alt skal ha en plass (feks saksen skal i x skuffe osv). 

Anonymkode: b8221...702

Jeg har én fast vaskedagi uka, da tørker jeg støv, vasker badet, alle overflater på kjøkkenet, og mer hvis det treng, støvsuger og vasker gulv (ikke hver uke). Støvsuger også 1-2 ganger i uka ekstra, for det blir fort mye dritt på gulv og tepper. 

Oppretthold den ene dagen til fullstendig rengjøring, og vask av overflater (stuebord, kjøkkenbenk osv) - hver dag. Jeg vasker kjøkkenbenk osv hver dag. 

Anonymkode: af0e1...c8b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har én fast vaskedagi uka, da tørker jeg støv, vasker badet, alle overflater på kjøkkenet, og mer hvis det treng, støvsuger og vasker gulv (ikke hver uke). Støvsuger også 1-2 ganger i uka ekstra, for det blir fort mye dritt på gulv og tepper. 

Oppretthold den ene dagen til fullstendig rengjøring, og vask av overflater (stuebord, kjøkkenbenk osv) - hver dag. Jeg vasker kjøkkenbenk osv hver dag. 

Men slenger meg på resten her, du må gjøre ting hver dag. Det er kanskje vanskelig for folk som aldri har gjort slike plikter fra ungdommen av, og dermed ikke ser eller bryr seg om hvordan det ser ut. 

Re opp sengen når du står opp, det er en fin følelse å legge seg om kvelden når man ser at senga er innbydende. Det er også viktig for ivaretakelsen av hygiene. Rer man ikke opp sengen, og dynen ligger dekt over hele tiden - så vokser det mye mer midd enn nødvendig. Da blir sengetøyet fortere skittent og ekkelt. 

Ta en runde hver kveld før sengetid, rydd inn glass osv fra stua, rydd kjøkkenbenken, legg klær der de skal være - og andre ymse gjenstander. 

Rydd kjøkkenet hver gang du bruker ting der inne. Etter matlaging rydder og vasker du alt på plass, vask over komfyr og benker. Ta inn/ut av oppvasken. 

Dette er ting som faller meg naturlig, og sikkert alle de andre her inne. Sjeldent jeg har lyst til å rydde eller vaske, men som sagt - det er naturlig for meg. Og i ditt tilfelle så må du jo bare ta deg i nakken, og gjøre disse tingene slik at det blir en vane etterhvert. Ingenting starter naturlig for noen, man må starte ett sted - så tenker jeg det erviktig å være disiplinert når man skal klare å lage seg en vane, så det er noe å tenke på. 

Skrevet

Flylady

Anonymkode: 8dfae...87e

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er ting som faller meg naturlig, og sikkert alle de andre her inne. Sjeldent jeg har lyst til å rydde eller vaske, men som sagt - det er naturlig for meg. Og i ditt tilfelle så må du jo bare ta deg i nakken, og gjøre disse tingene slik at det blir en vane etterhvert. Ingenting starter naturlig for noen, man må starte ett sted - så tenker jeg det erviktig å være disiplinert når man skal klare å lage seg en vane, så det er noe å tenke på. 

Det er veldig sant når det gjelder disse daglige småoppgavene. 

Jeg rer opp senga hver dag, jeg tar over huset hver kveld. Det bare skjer. Ikke sitter jeg og har lyst til å gjøre det. Men jeg sitter heller ikke og kvier meg og tenker på at jeg skal gjøre det. Det er omtrent like naturlig som å hente seg et glass vann.

Anonymkode: 837c0...ad8

• Nyttig 1
Skrevet

Mitt beste tips er å rydde alt på overflater og vaske synlige først!  Så kan du evt ta det siste før du legger deg eller med en gang du står opp. Da unngår man at man slumrer frem å tilbake med  med pirkinga som gjør at det tar så lang tid før alt det synlige blir gjort. Dette var en game changer for meg!

Anonymkode: dc643...476

Skrevet

1. Jeg rydder ut av oppvaskmaskin mens jeg lager middag. Etter middag så setter jeg inn all oppvask, og vasker så over bord, benker etc. Kun rester som skal spises senere samme dag står igjen på benken.

2. jeg tar med meg ting fra et rom til et annet ett. Er jeg i stua og jeg vet jeg skal på kjøkkenet så tar jeg med meg feks noe jeg vet tilhører kjøkkenet. 

3. Jeg vasker klær når begge skittentøyskurvene begynner å bli fulle. Sorterer og vasker så klær til alt er tomt. 

4. Vasker vekk flekker når jeg ser dem. feks på skap, dører etc.

5. Fast dag i uka for vask og støvsuging og tørke støv. JEG tar derimot ikke alle rom hver uke. Bad og kjøkken er det som blir tatt oftest. 

Skrevet

Kjøkkenet blir ryddet etter hvert måltid. Og oppvaskmaskinen blir satt på når den er full. Vi har en 45 cm bred oppvaskmaskin så den blir lett full.

Jeg har ikke støv på hjernen og er ikke nazi på rydding. Men det er rent og ryddig nok her. Ladere til ipad og telefoner ligger på en fast plass, det samme gjør blant annet sakser.

Men jeg har ikke tørketrommel og kun 1 tørkestativ, så det er sjelden helt tomt for skittentøy her. Heldigvis går det raskt å legge på plass tørre håndklær og sengetøy i skapet på vaskerommet.

Her har jeg ikke en fast dag til husarbeid, det blir tatt ettersom jeg har tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...