Gå til innhold

Fødekurs, følte jordmor ikke ville man skulle ta epidural?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gåsemor skrev (1 time siden):

Jeg ville absolutt ikke ha epidural av flere grunner. Livredd den nålen i ryggen, redd de kommer borti noe, spinalhodepine eller andre ting etterpå. I tillegg kan det stoppe opp fødsel. I familien har de hatt greie fødsler uten epidural, og det skulle visstnok være arvelig. For min del endte det med at jordmor sa hun hadde bestilt epidural, og jeg hadde ikke noe valg pga. Medisinsk behov for epidural. 

Alle er forskjellig, for noen er det rett at det epidural er klar fra begynnelsen, men for andre rett å prøve uten, og evt. Få lagt inn epidural underveis. Jeg vil anbefale å lese litt fakta om epidural, og føl litt på det selv mer enn å høre på andre/fremmede. 

Spinalhodepine er uten å overdrive det verste jeg noen gang har opplevd. 3 lange dager der jeg ville ta livet av meg og tryglet om å få dø, og jeg er normalt sett ikke veldig var på smerter. Om noen skulle oppleve det så må dere be om bloodpatch med en gang.

Anonymkode: a85f9...db1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å føde uten tilstrekkelig smertestillende er heller ikke uten risiko. Det burde det være mer fokus på. Det er lettere å fikse en spinalhodepine enn PTSD.

Det finnes kvinner som er dårligere i stand til å ivareta seg selv eller babyen fordi de er for traumatisert av smertene. 

Fødsler er forskjellige, mye handler om flaks i hvordan babyen er posisjonert eller hvor lang tid det tar/hvor utslitt mor blir samtidig med smerter. Mange av dem som tror de er så flinke til å håndtere smerter og fødsel hadde  bare flaks og hadde reelt en mindre smertefull fødsel enn andre. 

Det er også viktig at ikke det er jordmors vurdering av smertepåvirkning som avgjør om det blir anbefalt epidural. Kvinner bør ha sterke rettigheter i fødsel. Hvis det ikke er tid til epidural bør det være tid til fødespinal. 

Anonymkode: 0dfe4...a0f

Poenget er bare at det å få en epidural eller spinal i fødsel ikke er noe man kan kreve eller ha rett på. Hvis en anestesilege står opptatt med annet som handler om liv og død, kan hverken epidural eller spinal prioriteres. Er ikke dette ganske enkelt for folk å forstå ? Eller ville du heller blitt liggende ekstra lenge for å vente på behandling (av en anestesilege) hvis du kom inn som feks en dårlig covid-pasient eller hadde vært utsatt for er traume, slik at en annen dame som skulle føde fikk sin epidural først  ? 
neppe. 

Det andre poenget er at en del, spesielt flergangsfødende, ikke rekker epidural da de føder for fort. 

Dessuten gir ikke epidural alltid en god smertelindring, så det kan være dumt å bare anta at epidural er løsningen (selv om det ofte gir lettelse/ god lindring for mange )

Og igjen, i praksis får du epidural så langt legene ikke står veldig opptatt over en lang periode - og du ikke føder for fort. Hvis ikke dette er godt nok må man finne seg et annet sted å føde enn på norske sykehus,  antar jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, hewos said:

Poenget er bare at det å få en epidural eller spinal i fødsel ikke er noe man kan kreve eller ha rett på. Hvis en anestesilege står opptatt med annet som handler om liv og død, kan hverken epidural eller spinal prioriteres. Er ikke dette ganske enkelt for folk å forstå ? Eller ville du heller blitt liggende ekstra lenge for å vente på behandling (av en anestesilege) hvis du kom inn som feks en dårlig covid-pasient eller hadde vært utsatt for er traume, slik at en annen dame som skulle føde fikk sin epidural først  ? 
neppe. 

Det andre poenget er at en del, spesielt flergangsfødende, ikke rekker epidural da de føder for fort. 

Dessuten gir ikke epidural alltid en god smertelindring, så det kan være dumt å bare anta at epidural er løsningen (selv om det ofte gir lettelse/ god lindring for mange )

Og igjen, i praksis får du epidural så langt legene ikke står veldig opptatt over en lang periode - og du ikke føder for fort. Hvis ikke dette er godt nok må man finne seg et annet sted å føde enn på norske sykehus,  antar jeg. 

At det ikke er kapasitet er et verdivalg. Det er fullt mulig å oppbemanne med anestesileger (forøvrig er anestesi ettertraktet spesialisering blant leger - ikke vanskelig å finne folk!).

Tror samfunnet fort kunne fått igjen pengene i at folk både brukte mindre tid til å grue seg til fødsel og hvordan man blir møtt - og mindre psykiske plager i etterkant. Det med at anestesiegen er opptatt tror jeg også tildels er en myte. Tror på at det skjer, men tror også noen jordmødre rett og slett skylder på opptatt anestesi uten at det stemmer. 

Sekundær fødselsangst eller psykiske plager grunnet smertefull fødsel bør det i Norge i 2023 være nulltoleranse for at skjer. Vi har ikke råd til psykisk helsehjelp som samfunn, tilstrekkelig analgesi er bedre for alle parter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, hewos said:

Det tar kanskje 5 min før fødespinalen virker. Og er lettere/mindre plundrete å sette enn epidural. Og virker lenger ned i fødselskanalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

At det ikke er kapasitet er et verdivalg. Det er fullt mulig å oppbemanne med anestesileger (forøvrig er anestesi ettertraktet spesialisering blant leger - ikke vanskelig å finne folk!).

Tror samfunnet fort kunne fått igjen pengene i at folk både brukte mindre tid til å grue seg til fødsel og hvordan man blir møtt - og mindre psykiske plager i etterkant. Det med at anestesiegen er opptatt tror jeg også tildels er en myte. Tror på at det skjer, men tror også noen jordmødre rett og slett skylder på opptatt anestesi uten at det stemmer. 

Sekundær fødselsangst eller psykiske plager grunnet smertefull fødsel bør det i Norge i 2023 være nulltoleranse for at skjer. Vi har ikke råd til psykisk helsehjelp som samfunn, tilstrekkelig analgesi er bedre for alle parter. 

Ingen ønsker at damer skal få dårlige fødselsopplevelse eller traumer, men saken er også den at forskningen viser at epidural ikke gjør at man er mer fornøyd med fødselen sin(faktisk). Det betyr ikke at vi skal slutte å gi epiduraler. Det betyr at dette med opplevelse og reaksjon etter fødsel også handler om ting vi ikke har fullt ut kontroll over. Dvs, smertene bestemmer ikke nødvendigvis hva slags opplevelse du har av fødselen din. Her må man tenke oppvekst, psykisk bagasje, relasjoner i livet osv osv. mange ting kan påvirke dette. Epidural KAN være til kjempehjelp, men betyr altså ikke at du sitter igjen med en god opplevelse. 
og altså - Ja, takk til mer bemanning på sykehus generelt - men det du beskriver er ikke realistisk, det er utopi. 

Syns det er hårreisende å anta at jordmødre skulle lyve til sine pasienter, dette er bare tull og tøys som du skriver og du kan ende opp med å skremme andre som leser helt uten grunn. 

Forøvrig er mitt poeng hele veien her at det kan ikke være et KRAV å få hverken epidural-eller spinalbedøvelse i fødsel. Det er et tilbud sykehusene gir, som man kan få hvis man ønsker, man rekker det og ikke det finnes andre medisinske indikasjoner for å la være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det tar kanskje 5 min før fødespinalen virker. Og er lettere/mindre plundrete å sette enn epidural. Og virker lenger ned i fødselskanalen. 

Poenget mitt er at dette ikke er noe man kan _kreve_ å få ! Fødespinal må også legges av anestesileger, en type leger som ofte står opptatt med andre pasienter. Skal de slippe alt de har i hendene for at DU skal få denne spinalbedøvelsen og andre pasienter lide eller kanskje stryke med mens de venter på behandling ? Det er satt på spissen, ja, men det er for å få frem poenget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, hewos said:

Ingen ønsker at damer skal få dårlige fødselsopplevelse eller traumer, men saken er også den at forskningen viser at epidural ikke gjør at man er mer fornøyd med fødselen sin(faktisk). Det betyr ikke at vi skal slutte å gi epiduraler. Det betyr at dette med opplevelse og reaksjon etter fødsel også handler om ting vi ikke har fullt ut kontroll over. Dvs, smertene bestemmer ikke nødvendigvis hva slags opplevelse du har av fødselen din. Her må man tenke oppvekst, psykisk bagasje, relasjoner i livet osv osv. mange ting kan påvirke dette. Epidural KAN være til kjempehjelp, men betyr altså ikke at du sitter igjen med en god opplevelse. 
og altså - Ja, takk til mer bemanning på sykehus generelt - men det du beskriver er ikke realistisk, det er utopi. 

Syns det er hårreisende å anta at jordmødre skulle lyve til sine pasienter, dette er bare tull og tøys som du skriver og du kan ende opp med å skremme andre som leser helt uten grunn. 

Forøvrig er mitt poeng hele veien her at det kan ikke være et KRAV å få hverken epidural-eller spinalbedøvelse i fødsel. Det er et tilbud sykehusene gir, som man kan få hvis man ønsker, man rekker det og ikke det finnes andre medisinske indikasjoner for å la være. 

At epidural ikke gjør at man er mer fornøyd med fødselen sin kan ikke studiene si noe om.

Man sammenligner ulikt. Noen har epidural fordi de hadde en tøffere fødsel enn de i gruppen uten. Noen er mindre fornøyde med fødsel etter å ha fått epidural fordi de blir utsatt for shaming over å ikke ha taklet "naturlig" fødsel av helsepersonell og andre kvinner.

Er ikke heller nødvendigvis noen god opplevelse å bli psykiatrisert for  ikke ha likt en fødsel uten smertestillende (som du skriver - at oppvekst, psykisk bagasje og relasjoner i livet er det som gjør at man trenger smertelindring i fødsel - kanskej man rett og slett hadde en verre fødsel!)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hewos said:

Poenget mitt er at dette ikke er noe man kan _kreve_ å få ! Fødespinal må også legges av anestesileger, en type leger som ofte står opptatt med andre pasienter. Skal de slippe alt de har i hendene for at DU skal få denne spinalbedøvelsen og andre pasienter lide eller kanskje stryke med mens de venter på behandling ? Det er satt på spissen, ja, men det er for å få frem poenget her.

Ansett ekstra anestesileger. kan f.eks bruke pengene som spares fra det svindyre ABC-tilbudet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hewos said:

Jeg synes det bør være noe man kan kreve å få.

Holdningen om at man ikke kan kreve tilstrekkelig smertelindring bidro til at jeg krevde (og fikk) planlagt keisersnitt. Planlagt keisersnitt etter eget ønske er det såvidt jeg vet ingen som nektes på norske sykehus lenger. 

Det er helt uholdbart at for eksempel kvinner som ønsker mange barn ikke skal få et like garantert tilbud om smertelindret fødsel uten å måtte gå på akkord med sikkerheten for yngre søsken. Det er også helt uholdbart at kvinner ikke ønsker flere barn på grunn av smertefull første fødsel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/25/2023 at 3:46 PM, AnonymBruker said:

De lider jo ikke 😂 Kroppen er skapt for det, men kroppen er ikke skapt for å få dyttet inn på med masse medisiner. Tror du skal lese litt om bivirkninger til epidural. Fødselen kan ofte stoppe opp, kvinnen må ha drypp og det kan bli en langvarig fødsel som er en risiko for både mor og barn. Jeg er ikke i mot epidural, men det å si at kvinnene lider og bør derfor utsettes for en risiko fødsel isteden er å dra det litt langt.

Anonymkode: 01bf9...371

Kroppen er ikke skapt for det, det er jo så vidt vi overlever! Vi kjenner slle boen som hadde dødd under fødsel om det ikke var for medisinsk hjelp. Makan for en dårlig skapelse i så fall😅

Det er ikke en risikofødsel med epidural. 

Anonymkode: 5db35...b4c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jordmødre tror de har gjort en bedre jobb om de får gjennom en fødsel uten å bruke medisiner eller ekstra ressurser i form av anestesilege. Vi må ikke være redd for å si hva vi ønsker og at vi vil ha den på 4cm, ikke et sekund senere. Ikke la deg overbevises til å prøve uten hvis du ikke har veldig lyst. Akkurat i det du kaster inn håndkleet sier de at det er for sent for epidural. Mange som havner i den situasjonen. 

jeg hadde bare hatt en unge om det ikke var for epidural. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tone83 said:

Noen jordmødre tror de har gjort en bedre jobb om de får gjennom en fødsel uten å bruke medisiner eller ekstra ressurser i form av anestesilege. Vi må ikke være redd for å si hva vi ønsker og at vi vil ha den på 4cm, ikke et sekund senere. Ikke la deg overbevises til å prøve uten hvis du ikke har veldig lyst. Akkurat i det du kaster inn håndkleet sier de at det er for sent for epidural. Mange som havner i den situasjonen. 

jeg hadde bare hatt en unge om det ikke var for epidural. 

Og det er så uakseptabelt at mange havner i den situasjonen at det er "for sent." Det er ikke for sent. Epidural kan settes når som helst under fødselen. Man må heller ikke vente til 4 cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det bør være noe man kan kreve å få.

Holdningen om at man ikke kan kreve tilstrekkelig smertelindring bidro til at jeg krevde (og fikk) planlagt keisersnitt. Planlagt keisersnitt etter eget ønske er det såvidt jeg vet ingen som nektes på norske sykehus lenger. 

Det er helt uholdbart at for eksempel kvinner som ønsker mange barn ikke skal få et like garantert tilbud om smertelindret fødsel uten å måtte gå på akkord med sikkerheten for yngre søsken. Det er også helt uholdbart at kvinner ikke ønsker flere barn på grunn av smertefull første fødsel. 

Og hva skal skje hvis du krever det, men ikke får det eller rekker det ? Om jeg tør spørre. 

ingen kan komme til fødeavdelingen og ved sine fulle fem kreve en fullstendig smertefri fødsel, eller? Det er er det samme som å kreve at en lege kan garantere deg at du våkner etter en operasjon. Helt umulig å kreve og helt umulig å garantere. 

og jo, man kan nektes planlagt keisersnitt, selv om de absolutt langt fleste får sine ønsker innfridd også her.

- det du derimot har rett på et helsehjelp som gjør det de kan for at du skal få en tryggest mulig fødsel, slik at både du og barnet overlever fødselen, helst uten store skader. (Noe som vi i Norge er så og si best på i hele verden)  Hvis ikke dette er betryggende nyheter, vet ikke jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, hewos said:

Og hva skal skje hvis du krever det, men ikke får det eller rekker det ? Om jeg tør spørre. 

ingen kan komme til fødeavdelingen og ved sine fulle fem kreve en fullstendig smertefri fødsel, eller? Det er er det samme som å kreve at en lege kan garantere deg at du våkner etter en operasjon. Helt umulig å kreve og helt umulig å garantere. 

og jo, man kan nektes planlagt keisersnitt, selv om de absolutt langt fleste får sine ønsker innfridd også her.

- det du derimot har rett på et helsehjelp som gjør det de kan for at du skal få en tryggest mulig fødsel, slik at både du og barnet overlever fødselen, helst uten store skader. (Noe som vi i Norge er så og si best på i hele verden)  Hvis ikke dette er betryggende nyheter, vet ikke jeg. 

Tryggest mulig fødsel innebærer også psykologisk trygghet. Psykologiske skader er også skader. 

Det burde vært like selvfølgelig å kunne få en smertelindret vaginal fødsel med helsepersonell som ser det som selvfølge - som å for eksempel få bedøvelse hos tannlegen.

Ikke minst burde det være like lett å få en smertelindret vaginal fødsel som å få et planlagt keisersnitt (som jeg mener også burde vært enda lettere enn i dag, for mye psykologisering. Synes også det virker skummelt at man kan nektes. Hva er det de nektes for, hvis du vet det? Trodde alle fikk.)

Er mye man kunne gjort for å bedre kvinners smertelindring. f.eks hengt opp plakat med info om epidural slik anestesileger informerer (aldri for tidlig, aldri for sent, øker ikke risiko for obstetriske komplikasjoner) Og for eksempel innført et kvalitetsmål om hvor lang tid det tok fra fødende ba om til epidural eller fødespinal var satt. 

Poenget er uansett at de aller fleste saker der fødende får psykiske plager eller ikke ønsker flere barn som følge av smerter kunne vært unngått. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tryggest mulig fødsel innebærer også psykologisk trygghet. Psykologiske skader er også skader. 

Det burde vært like selvfølgelig å kunne få en smertelindret vaginal fødsel med helsepersonell som ser det som selvfølge - som å for eksempel få bedøvelse hos tannlegen.

Ikke minst burde det være like lett å få en smertelindret vaginal fødsel som å få et planlagt keisersnitt (som jeg mener også burde vært enda lettere enn i dag, for mye psykologisering. Synes også det virker skummelt at man kan nektes. Hva er det de nektes for, hvis du vet det? Trodde alle fikk.)

Er mye man kunne gjort for å bedre kvinners smertelindring. f.eks hengt opp plakat med info om epidural slik anestesileger informerer (aldri for tidlig, aldri for sent, øker ikke risiko for obstetriske komplikasjoner) Og for eksempel innført et kvalitetsmål om hvor lang tid det tok fra fødende ba om til epidural eller fødespinal var satt. 

Poenget er uansett at de aller fleste saker der fødende får psykiske plager eller ikke ønsker flere barn som følge av smerter kunne vært unngått. 

Mener du at epidural er helt uten risiko å få?  Og å si - aldri for tidlig - aldri for sent - det er jo rett og slett helt feil. Det går ikke an å sammenligne en fødsel med tannlegebesøk, da tannbehandling er et planlagt inngrep med sånn sett ubegrenset tid, mens en fødsel er fysiologisk og ikke noe man på samme måte har fullt kontroll på både hvor lang tid tar, eller hvordan  det vil utvikle seg. 

Trygghet i fødsel handler absolutt om mer enn bare det kroppslige, det er helt klart. Men jeg spør igjen, hva i alle verden skal man da si til disse damene som føder i ambulanse eller kort tid etter ankomst fødeavdeling - hvis du mener det skal være et krav å få smertelindring ?( Disse er det en del av.) for i praksis vil så og si alle andre få akkurat det de ønsker seg, så lenge det er forsvarlig og tid til det. 

Det å få innvilget et keisersnitt er en legeavgjørelse. Det er en stor bukoperasjon og ikke uten risiko. Keisersnitt øker risikoen for en rekke komplikasjoner, som feks infeksjoner, blødninger, blodpropp mm.
Det er derfor viktig å holde tallet på dette så lavt som mulig. Det er ikke noe man bare kan bestille seg - det må være en veldig god grunn. i praksis vil de fleste med fødselsangst få gjennomslag for dette, men sykehusene følger disse pasientene opp slik at det er en prosess med samtaler blant annet før man eventuelt får dette innvilget. 

Krav-samfunnet er i vekst. Og det kan virke som folk virkelig tror de kan bestille seg en en operasjon eller et inngrep, og atpåtil skal dette være gratis, uten smerte i noen ledd av prosessen, og selvsagt helt uten komplikasjoner! Det er en helt urealistisk forventning, mildt sagt.
Sånn fungerer det ikke - selv ikke i verdens beste land med et av verdens beste helsevesen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker bare om min erfaring, jeg har hatt to fødsler, første med epidural, andre uten. Jeg visste for så vidt på forhånd også, at det finnes en risiko at epidural stopper presserier, gjør de mindre effektive, og forlenger fødsel. Jeg var likevel fast bestemt på å få epidural. Det visste seg at det er en bieffekt som stemmer for meg ja. Min første fødselen, varte pressefasen i 1,5 time, noe som er jo ikke bra verken for mor eller barn, og veldig slitsomt. Og i andre fødselen, da jeg ikke fikk epidural (ville men rakk ikke), varte pressefasen i 15 minutter. Sett i ettertid, skjønner jeg jo at jeg fikk mye bedre, mye kortere og mindre slitsom fødselforløp uten epidural. Men du kunne ikke overbevise meg på forhånd, at det ville vært det riktige.

Jeg ville kanskje helst si at vi trenger bedre smertestilling for fødende kvinner. Ikke direkte at flere burde vurdere om at epidural ikke er riktige for dem - det er fordi det finnes jo ikke alternativer til epidural, i praksis. Vi trenger noe bedre enn epidural. Og vi trenger jo smertestilling, absolutt. Hva er egentlige grunnen til at kvinner må fortsatt lide? Det må da være noe patriarkirsk greie. 

Anonymkode: 087f0...0bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha født et barn med og et barn uten epidural,  så skjønner jeg jo hva hun mener. For meg blir det feil å kalle det mestringsfølelse, men kroppen ordnet virkelig opp på egen hånd da jeg fødte uten. Så ville definitivt gjort det igjen. Samtidig blir det feil at de som ønsker epidural skal føle seg presset til å føde uten. Det tror jeg bare fører til unødvendig stress for den fødende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva er grunnen til det? Profesjonskamp? De fleste anestesileger mener det ikke er noen grunn til å la være. 

Ja anestesilegene har jo som kjent inngående erfaring og kunnskap om livmor, underliv, underlivsrevning, underlivsprolapser etc 🙄

Anonymkode: dfa29...c60

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva er grunnen til det? Profesjonskamp? De fleste anestesileger mener det ikke er noen grunn til å la være. 

"I en ny studie fra St. Olavs hospital i Trondheim, slår forskere mer eller mindre fast at den kostbare behandlingen ikke fungerer.

– Med tanke på hvordan behandlingen øker, både i Norge og internasjonalt, blir nok mange svært overrasket over resultatene. Studien forandrer spillereglene. Det sier professor og nevrokirurg Sasha Gulati til NRK.

Studien er publisert i det anerkjente medisinske tidsskriftet JAMA."

https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie-ved-st.-olavs-hospital-viser-at-epidural-ryggmargsstimulering-ikke-har-effekt-1.16141673

Anonymkode: c920d...e46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hewos skrev (13 timer siden):

Jeg har hatt en fødsel med og en uten epidural. Og min opplevelse av fødselen med epidural hadde vært like horribel (eller, egentlig mye mer) uten epidural. 
Det hadde altså ingen ting å gjøre med at jeg fikk epidural (jeg måtte ikke engang be om det, for det valget tok legene.) 

Fødsel nr 2 hadde jeg god nok hjelp av annen smertelindring, og den gikk også såpass fort at jeg ikke ville rukket epidural. 

Altså sammenligner man her en veldig unormal og langvarig fødsel, men en enkel og rask normalfødsel. Gjett hvilken opplevelse som var best... 

Og jeg tror ikke jeg er den eneste der fødsel med/uten epidural er å sammenligne epler og pærer. (Eller nesten epler og bananer.) 

Anonymkode: 69974...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...