Gå til innhold

Fødekurs, følte jordmor ikke ville man skulle ta epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på fødekurs, hvor jordmor hadde en egen «spalte» hvor hun tok for seg epidural og begynte først med at hun ikke var imot dette men ville at vi skulle tenke oss godt om og kjenne om vi klarer å gå uten. Grunnen var at hun opplevde at kroppen og hodet ikke jobbet sammen, og at kvinnene som fødet uten epidural følte en enorm mestring over å ha klart det uten smertestillende. Hun holdt seg ikke nøytral på at man hadde ett eget valg. På kurset var jeg eneste som har tenkt på å ta epidural. 

Jeg fikk inntrykk av at hun egentlig ønsker naturlige fødsler, og brukte sin egen mening i hva som var best. Har slitt skikkelig med fødselsangst og fikk nå enda mer angst av å møte en jordmor som pusher på at man får mestringsfølelse av å klare seg uten. Jeg er mer opptatt av at baby blir født trygt og at jeg selv ikke går inn i panikk, enn dette. Er det slik at jordmødre lar egne meninger gå over deres praksis? 

Anonymkode: 601f2...7ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange jordmødre med den holdningen ja! Jeg fødte selv for over 30 år siden med epidural og følte en enorm mestring! 😆 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er veldig vanlig at jordmødre "pusher" på at man skal la være med epidural. 

Det går litt på at epidural har bivirkninger, og også gjør fødselen til en risikofødsel. Det gjør fødselen litt mer komplisert, rett og slett. 

Anonymkode: f0a96...b48

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet

Men altså, "mestringsfølelse"?? Det er et helt ufattelig dårlig argument.. 

Jeg har født to ganger, begge "au naturel", uten noen form for smertelindring. Jeg vil ikke tro jeg følre noe som helst mer "mestringsfølelse" enn de som benyttet seg av smertelindring - jeg følre meg ihvertfall ikke bedre enn dem. 

Jeg hadde rett og slett så raske fødsler at det ikke var tid til det.. Søsteren min fikk epidural, men hun hadde fødsler som gikk over flere døgn, og jeg synes hun har lagt større grunn til å føle mestringsfølelse enn meg - min unge bare spratt ut av seg selv nærmest. 

Anonymkode: f0a96...b48

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg brukte epidural, lystgass og fikk bedøvelse der nede fordi jeg måtte klippes. Føler en enorm mestring uansett. Lå i 35 timer fra første ri (ble igangsatt), så vist pokker kan jeg vært stolt uansett hvor mye smertestillende jeg fikk. dustete folk som sier at man liksom skal være stoltere om man ikke bruker smertestillende. Fødsel er en prestasjon i seg sel, med eller uten smertestillende, eller som keisersnitt. 

Anonymkode: 578e0...ff0

• Liker 5
Skrevet

De vil jo helst minne oss på at fødsel er en naturlig greie og at det ikke nødvendigvis er bra med allslags innvirkning. Men nei, jeg tror ingen jordmødre i dag vil nekte deg å få epidural om du ber om det. Mestringsfølelse av å ha født får du uansett, så hva jordmoren på fødekurset mener burde du rett og slett bare ikke ta til deg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har født fire barn uten epidural.
Det var noe som aldri var et tema siden det var mest vanlig uten tror jeg.  
Jeg tror at en fint greier å føde uten epidural, men vi brukte lystgass p den tiden mine blei født 

Anonymkode: 86725...197

• Liker 4
Skrevet

Ser liksom ikke problemet med at jordmor poengterer at det beste for kropp og baby i bunn og grunn vil være uten inngrep, mtp hvor vanlig det er at man gjerne må begynne å gripe inn på andre måter etter epiduralen er satt. Og alle dere som ikke har trengt det trenger ikke påpeke det, jada vi skjønner at det var annerledes for deg, men veldig veldig mange som får epidural får dabbende rier, fødsel tar for lang tid, de må inn med drypp og sikkert en haug med andre ting som man helst skulle unngått.

Og jada, har selv født både med og uten epidural og uten ytterligere inngrep, men synes fortsatt at det er flott at jordmor påpeker at det aller beste er å prøve uten HVIS det oppleves greit for den fødende. Og det er jo det som er nøkkelordet. Får heller ikke inntrykk av at det er noe annet som kommuniseres.

Anonymkode: 9839e...634

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har født med epidural og uten epidural. Uten epidural ble litt sånn ufrivillig sånn da fødselen med nr 2 gikk litt raskere enn hva jeg hadde sett for meg så jeg rakk ikke få epidural. Sånn helhet av begge fødslene så føler jeg at fødselen uten epidural er den beste fødselen. Kroppen produserer sin egen smertelindring, jobber du fint med riene dine og fødselen ikke varer over lengre tid så vil jeg absolutt anbefale deg uten. De skrur uansett ned epiduralen når du skal presse så du skal kjenne pressriene, og da lager ikke kroppen smertelindring selv fordi den allerede får det fra et annet sted. 

Anonymkode: 01bf9...371

• Liker 5
Skrevet

Mestringsfølelse er kanskje et spesielt argument. Men mitt inntrykk er at om man har behov for epidural er det fint å få, klarer man seg uten er det lurt å droppe det. Slik er det jo gjerne med det meste, det kommer jo gjerne ikke helt uten risiko. Jeg har forøvrig en fødsel med og en uten epidural. I første fødsel hadde jeg gått flere døgn med rier og de ønsket å enten gi meg morfin eller epidural for at jeg skulle få litt søvn før ungen skulle ut. Fødsel nummer to varte ikke i nærheten av så lenge, og da var heller ikke behovet der for min del. 

Men, du behøver jo ikke ta det personlig det denne jordmoren sier? Alle har like stor grunn til å være stolt av seg selv, uavhengig av smertelindring under fødsel. 

Anonymkode: 63ce3...414

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenk at det er så akseptert at fødende skal lide.

Anonymkode: 044f0...f85

• Liker 13
Skrevet

Har født 3 ganger, to ganger med epidural. Første gang fordi jeg var utslitt pga av at jeg kastet opp i 12 timer før selve fødselen- fikk kjempemestring med epidural da🤗

Andre gang var jeg tydelig på at jeg ønsket epidural pga første fødsel, alle jordmødrene(fødsel varte over tre skift) tok hensyn til dette og ingen presset på noe annet- fikk kjempemestring etterpå

Tredje fødsel, rakk ikke epidural men det gikk helt greit pga andre omstendigheter- kjente ingen mestring i det hele tatt. Denne gangen var også jordmor veldig opptatt av at jeg skulle få epidural, legen stod klar på rommet for å sette sprøyten men rakk altså ikke.

Om du er tydelig i forkant så tror jeg de vil respektere dette❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenk at det er så akseptert at fødende skal lide.

De lider jo ikke 😂 Kroppen er skapt for det, men kroppen er ikke skapt for å få dyttet inn på med masse medisiner. Tror du skal lese litt om bivirkninger til epidural. Fødselen kan ofte stoppe opp, kvinnen må ha drypp og det kan bli en langvarig fødsel som er en risiko for både mor og barn. Jeg er ikke i mot epidural, men det å si at kvinnene lider og bør derfor utsettes for en risiko fødsel isteden er å dra det litt langt.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De lider jo ikke 😂 Kroppen er skapt for det, men kroppen er ikke skapt for å få dyttet inn på med masse medisiner. Tror du skal lese litt om bivirkninger til epidural. Fødselen kan ofte stoppe opp, kvinnen må ha drypp og det kan bli en langvarig fødsel som er en risiko for både mor og barn. Jeg er ikke i mot epidural, men det å si at kvinnene lider og bør derfor utsettes for en risiko fødsel isteden er å dra det litt langt.

For alle andre prosedyrer på sykehus får man smertelindring. Det er nesten en sport i det at fødende skal lide. Er ingenting annet av det vi driver med på sykehus som kroppen er skapt for heller. 

Epiduralbruk senker antagelig risikoen for hastekeisersnitt. Som har flere bivirkninger. Fødselen kan også stoppe opp av at fødekvinnnen har for mye smerter. 

Dessverre kan man oppleve å få en jordmor som vil at du skal lide. Mrn man kan avtale epidural med sykehuset på forhånd!

Anonymkode: 0dfe4...a0f

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsforgiftning og ble igangsatt. Fikk rier kontinuerlig uten pause mellom og blodtrykket mitt skjøt i været. Jordmoren rådet meg til å ta epidural selv om jeg i utgangspunktet så for meg en fødsel uten. Fødselen ble nok ikke som forventet og epiduralen ødela vel en del, men smertene forsvant og blodtrykket ble stabilt. Så jeg følte i alle fall ikke jeg måtte bønnfale om noe epidural.

Anonymkode: ae0c7...615

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

....de fleste lider jo? Det er jævlig smertefullt.

Skapt for det, det er det teiteste argumentet jeg ser. Kroppen er utsatt for en lang rekke smertefulle sykdommer og tilstander, det er helt naturlig at det gjør vondt, men de skal smertelindres selvfølgelig. Fødende kvinner, nei de må bare tåle det, så jævlig dumme de var som ble gravide. Hvorfor skal de måtte det? 

Skremmende holdning du har. Det er en dyp kvinneforakt som ligger bak det, tror jeg. At ingen har funnet opp tryggere og bedre smertelindring ennå. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg har ikke født barn for å føle mestringsfølelse... Generasjon prestasjon, ass...

Anonymkode: 11252...581

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke født barn for å føle mestringsfølelse... Generasjon prestasjon, ass...

Anonymkode: 11252...581

Bonuspoeng hvis du ikke revner vet du. Minuspoeng hvis du banner.

• Liker 4
Skrevet

I dagens samfunn er en fødsel med og uten epidural like naturlig. Du skal velge det som føles riktig for deg. Det er da du opplever mestring. Til syvende og sist, er det greit å mentalt forberede seg på at det kan hende man ikke rekker epidural, men det trenger ikke påvirke valget ditt. Jeg følte mestring med både epidural og lystgass, følte meg som urkvinne og at det var en helt naturlig fødsel. Har møtt mye helsepersonell og jordmødre som fremmer sine egne ønsker og tanker som «det beste». Du vil oppleve det på barsel også. Bare prøv å tenk at du tar med deg info og råd, og gjør det som føles best for deg og familien :) 

Anonymkode: bdda5...ca3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har født med epidural og uten epidural. Uten epidural ble litt sånn ufrivillig sånn da fødselen med nr 2 gikk litt raskere enn hva jeg hadde sett for meg så jeg rakk ikke få epidural. Sånn helhet av begge fødslene så føler jeg at fødselen uten epidural er den beste fødselen. Kroppen produserer sin egen smertelindring, jobber du fint med riene dine og fødselen ikke varer over lengre tid så vil jeg absolutt anbefale deg uten. De skrur uansett ned epiduralen når du skal presse så du skal kjenne pressriene, og da lager ikke kroppen smertelindring selv fordi den allerede får det fra et annet sted. 

Skjønte ikke hensikten med at jeg skulle kjenne pressriene. Jeg presset ikke i det hele tatt selv, kroppen tok totalt over. Jeg prøvde å stoppe pressingen (d var vondt og fikk beskjed om å "stoppe å trykke" av jordmor), det var umulig.

Anonymkode: 8d497...e27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...