Gå til innhold

Besøke bestemor når hun blir 80, eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemor blir 80 år om to uker. Og jeg er veldig usikker hvorvidt jeg skal prioritere å besøke henne eller ikke.

Dere som ikke bor i nærheten av familie, hva gjør dere?

Jeg bor ca 30 mil borte og har vel ca 4,5 time reisevei for å komme frem. 

Min bestemor er ganske syk, ikke kritisk men hun er ikke så frisk som flest på 80. 

Jeg var hjemme med jul og var på besøk hos henne 3 ganger i jula, blant annet tilbrakte vi endel timer der på julaften før vi reiste hjem til min mor for å feire. Vi har normalt feiret sammen med henne men hun har de to siste jul ikke hatt helse til det. Bestemor orket ikke å feire jul, og ønsket ikke at vi feiret hos henne heller. Jeg spurte om vi tre nærmeste kunne komme innom med mat til henne, drikke kaffe, og hun kunne åpne noen gaver. Det tenkte hun på, og takket ja til slutt. Og til vår store overraskelse gledet hun seg til det. Det var kjempekoselig. Besøkte henne to ganger til denne uken. 

Akutt ble hun kjørt på sykehuset forrige uke.  Ble funnet livløs hjemme av hjemmehjelp. Dette er andre gang hun er i ferd med å sovne inn.. Jeg har en svært fleksibel og fantastisk arbeidsgiver, kastet meg rundt å kjørte hjem. Fikk ha hjemmekontor, så rigget meg på plass hos min mor, og besøkt bestemor på sykehuset. Min bestemor er vedsiden av min mor og bror, mine nærmeste. Jeg er vokst opp med min mor og bror, også har vi hatt min bestemor. 

Tilstanden er ikke kritisk lengre. Men, hun er enda på sykehuset. Hun har mistet syn, mye smerter i kropp, kols, har minimalt med lungekapasitet og bruker oksygentank. Hun fungerer ikke uten oksygentank, men de finner nå ut at hun ikke kan bruke oksygen likevel fordi blod blir surt og kroppen frastøtende. Jeg forstår ikke så mye mer enn at min bestemor er skrøpelig, og må ha oksygen for å fungere, prate, spise, gå på do. Og har mye smerter. Men for å overleve kan hun ikke bruke oksygen. 

Så hun er ikke kritisk. Men det blir litt som å si til en røyker at du dør litt av hver røyk du tar. De færreste klarer jo å slutte, de er avhengige. Så alt avhenger av hvorvidt min bestemor virkelig klarer å slutte med oksygen eller ikke. Men som hun sier, hva slags liv er dette? Ikke kan jeg se, ikke klarer jeg å puste. Ikke kan jeg bade eller dusje selv, jeg kan ikke lage mat, osv. Og jeg skjønner hva hun mener. En ting er at hun kan dø av dette oksygen, men å leve mens man har det ugreit er ikke heller noen løsning. Hun vil ikke i bolig, rehabilitering eller noe. 

Så. Ikke kritisk. Men vet ikke hvor lenge vi har henne.. 

Jeg har selvsagt lyst å se henne så mye som mulig. Og føler virkelig jeg burde være der når hun blir 80. Ikke at hun skal feire men at nærmeste familie kom innom med gave. 

Likevel har jeg 9 timer til sammen i reise vei tur retur. Og jeg ser henne på sykehuset 2 uker før hun er 80. 

Jeg er veldig delt? 

Hadde jeg hatt det ledig, så hadde jeg nok reist. Men uten å tenke meg om så står jeg midt i ei flytting og skal bli samboer.. Vi har leid flyttehjelp/henger osv til helga, og skal flytte møbler. Tatt fridag og flyttedag for å komme på plass. Og midt i dette har bestemor bursdag. Blir 80. Jeg tenkte meg ikke om. 

Er jeg fæl som ikke er hos henne når hun blir 80?

Det var ingen i min familie som var hos meg når jeg ble 30 for noen år siden.. 😅 likevel føles dette annerledes ut.

Anonymkode: 13b25...a39

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns å lese mellom linjene at du er ganske glad i din bestemor, du bekymrer deg mye for henne. Jeg tror du vil være glad for alle stunder du er hos henne den dagen hun ikke lever mer. Jeg hadde reist hvertfall.. Er noe med å leve i nuet når tiden ebber ut slik. 

Anonymkode: 9ee84...ff5

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde uten tvil reist hjem til bestemor for å feire at hun blir 80 år. Flytting og alt annet hadde kommet i andre rekke.

Anonymkode: 257de...c71

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde nok ikke reist fordi så mye reisetid er for slitsomt for meg. Men jeg hadde helt sikkert angret etterpå. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Reis hjem. Du vil angre på at du ikke dro. Er overtalelse til deg selv du holder på med, selv om samvittigheten din sier reis hjem. 

Anonymkode: c4afd...9a1

• Liker 6
Skrevet

Tenker at du bør besøke henne, men at du ikke behøver å være der på selve dagen. Antagelig skjer det så mye annet på selve bursdagen at hun blir sliten og ikke orker så mye besøk. Så tenker at det kanskje er best for dere begge at du heller kommer uken før eller noe sånt. 

Anonymkode: 0ffbc...4e5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg hadde uten tvil reist hjem til bestemor for å feire at hun blir 80 år. Flytting og alt annet hadde kommet i andre rekke.

Anonymkode: 257de...c71

Dette :) Siden du spør om du er fæl, og har så mye tanker rundt det, tror jeg du vil angre senere om du ikke gjør det. 

Anonymkode: dc472...a6e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker at du bør besøke henne, men at du ikke behøver å være der på selve dagen. Antagelig skjer det så mye annet på selve bursdagen at hun blir sliten og ikke orker så mye besøk. Så tenker at det kanskje er best for dere begge at du heller kommer uken før eller noe sånt. 

Veldig ofte er det sånn at dette er riktig måte å gjøre det på! 

Anonymkode: 936f5...379

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er nok det beste alternativet.

Anonymkode: 469d4...e6e

Skrevet

Jeg ville brukt tid på bestemor mens jeg har henne ❤️ kritisk er ofte for sent... 

Skrevet

Hadde ikke prioritert å besøke henne. Det koster deg penger og energi. Bruk tiden på deg selv og livet ditt.

Anonymkode: 376d0...d33

Skrevet

Du vet aldri når den siste gangen er før det er for sent. Og da vil du høyst sannsynlig angre.

Anonymkode: cfbc4...53d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du vet aldri når den siste gangen er før det er for sent. Og da vil du høyst sannsynlig angre.

Anonymkode: cfbc4...53d

Hvorfor skulle ts angre? Hun møtte henne i julen. 

Anonymkode: 376d0...d33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...