Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg heilt rådvill, min venninne og jeg var på ferie og jeg har hatt ustabil menstruasjon etter korona vaksinen. Kommer hjem og føler meg ofte kvalm og svimmel, og legen tar tilfeldigvis graviditetstest og blodprøve. Hcg var høyt og ble sendt på ultralyd, der fant de et lite foster på 10 uker . min mann ble overlykkelig da han ikke trodde vi kunne få barn akkurat nå, og vi har ikke egentlig prøvd.

Saken er at jeg har både tatt ibux og drukket mye alkohol på ferien vi var borte 14 dager og var vel mellom 7-8 uker på vei da.. jeg tok ikke det opp med legen men føler på stor skam og livredd at barnet har fått misdannelser eller alvorlige skader.

Er det mulig å finne ut av det? Alt på ultralyd så bra ut ....

Anonymkode: 151f5...e8d

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det har gjort noen skade, eller ikke, tror jeg ikke det er mulig å finne ut av nå.

Mitt første svangerskap fant jeg ut av i uke 8. Jeg hadde blødd, hatt menssmerter som vanlig osv, så jeg hadde drukket alkohol, brukt snus, tatt ibux og naproxen i mellomtiden. Spurte både lege og jordmor om det kunne ha gjort noe skade, og om jeg burde fortsette graviditeten, men begge sa at det var lite sannsynlig at det hadde påvirket noe som helst. Så lenge jeg ikke fortsatte med det så gikk det etter all sannsynlighet fint, og det gjorde det også.

Nå er jeg en helt tilfeldig person på internett, så jeg anbefaler at du snakker med legen eller jordmoren din hvis du er bekymret, de kan svare mye bedre enn meg😊

Anonymkode: a3e75...e42

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg skjønner godt du er bekymret. Men mange finner ikke ut av graviditeten før de er et lite stykke på vei! Når man ikke planlegger det, så er det jo ikke noe man tenker over. Jeg var selv nesten 7 uker på vei da jeg fant det ut. Hadde drukket litt i den perioden, tatt ibux fordi jeg hadde korona osv. Men det gikk helt fint her ❤️

Enig med personen over, snakk gjerne med jordmor om disse tankene og følelsene. Du kommer ikke til å bli dømt noe for det, for det er ikke bare deg som opplever akkurat dette! 

Anonymkode: 5fdfd...e0f

• Liker 2
Skrevet

Det er holdepunkter for at tilfeldig bruk av ibuprofen tidlig i graviditeten ikke innebærer fosterrisiko

https://www.relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/4-2857

Når det kommer til alkoholen så er der slik at alkohol kan føre til skader på fosteret som ikke vises før barnet er en del eldre, som f.eks lærevansker og hyperaktivitet. Det kalles FASD. 

Det finnes ingen nedre grense som man vet for hvor mye alkohol som skal til før fosteret tar skade av det. 

Det er det helt ærlige svaret når det kommer til alkohol. 

Anonymkode: 0280a...37f

• Liker 3
Skrevet

Høyt inntak i to uker vil mest sannsynlig ha påvirker fosteret i betydelig grad, men alkoholskader vil ofte ikke vises før barnet er eldre. De trenger heller ikke å være betydelig, hvert foster har sin tålegrense. Det er dessverre bare sånn det er, du visste jo ikke at du var gravid.

Anonymkode: c7b07...81b

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høyt inntak i to uker vil mest sannsynlig ha påvirker fosteret i betydelig grad, men alkoholskader vil ofte ikke vises før barnet er eldre. De trenger heller ikke å være betydelig, hvert foster har sin tålegrense. Det er dessverre bare sånn det er, du visste jo ikke at du var gravid.

Tillegg: har du drukket store mengder alkohol (typ full hver dag), ville jeg faktisk vurdert abort. Større mengder på kort tid (binge) er verre enn hyppige små mengder, men alt er selvsagt skadelig. Bare du vet hvor mye du har drukket og hva du evt kan tåle å leve med dersom fosteret har fått skader.

• Liker 1
Gjest Lars1009
Skrevet

Hør med legen du. Ikke KG. Uansett, du er ikke den første som har festet hardt før man fant ut at man var gravid. Det går fint ja.

Skrevet

Går mest sannsynlig bra! Hvor mange er det ikke som blir uplanlagt gravid og ikke finner ut av det før uker og mnd etterpå, de har jo selvsagt levd livet i mellomtiden. 

Anonymkode: f0ab7...fff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går mest sannsynlig bra! Hvor mange er det ikke som blir uplanlagt gravid og ikke finner ut av det før uker og mnd etterpå, de har jo selvsagt levd livet i mellomtiden. 

Anonymkode: f0ab7...fff

STOR forskjell på en et glass vin og en fest og to uker sammenhengende alkoholeksponering i uke 7/8…

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

STOR forskjell på en et glass vin og en fest og to uker sammenhengende alkoholeksponering i uke 7/8…

Ja tenker selv nå kanskje det er best å ta abort..... 😫

Skrevet

TS, gå til legen om du er bekymret. I denne tråden er det mest bare bullshit.

Anonymkode: 99f1b...a23

• Liker 3
Skrevet

Snakk med legen. Her inne er det så sabla mye synsing og følelseri.

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke ta abort fordi folk på KG sier det??? Er du helt spinnvill eller. Kjenner mange som har vært i samme situasjon som deg og har helt friske og raske barn. Hør med legen. 

Anonymkode: 9f669...cdf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja tenker selv nå kanskje det er best å ta abort..... 😫

Ikke ta abort før du har snakket med lege/ jordmor nå da. Hvis du ønsker dette barnet da.

Anonymkode: 7b01d...6b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke ta abort før du har snakket med lege/ jordmor nå da. Hvis du ønsker dette barnet da.

Anonymkode: 7b01d...6b5

Enig. Ikke ta abort. 

Anonymkode: 40c5b...7f5

Skrevet (endret)

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell.

Tråden er også ryddet for helseskadelig innhold, vaksinedebatt, brukerdebatt og avsporinger. 

Med vennlig hilsen,

Matas, moderator. 

Endret av Matas
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...