AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Kan ikke vi som jobbe i helsevesen bare slutte å klage? I 2 år nå har det vært klaging på arbeidsmengder, overtid, lønn osv. Hva med å helle være takknemlig for at man har en jobb? Jeg jobber på akuttmottak som sykepleier og er glad og takknemmelig for jobben min. Ja det er hektisk, og ja man blir sliten. Og så? Slik er det å være voksen , slik er arbeidslivet . Man behøver ikke å være uthvilt hele tiden. Før i tiden var det hardt arbeid fra morgen t Jeg valgte selv denne jobben vel vitede om et helvesen er hektisk. Det burde de fleste andre utdannet se siste 20 årene fått med seg også, likevel valgte de utdannelsen Jeg føler meg heldig og mener sykepleiere og andre som jobber på sykehus og helse bør være mer takknemmlig for jobben man har. Titusner har mistet jobben i Norge den siste tiden og det er konkurser og permitteringer , stakkars mennesker med familie og hus som plutselig ikke har jobb å få til. Økte matvarepriser osv. Vi i helsevesen kan nermest ta så mange ekstravakter vi vil og dermed øke inntekten vår i disse kostbare tider, mens andre ikke får 100% jobb og har null overtid muligheter for å øke sin inntekt Nei dere, på tide å være mer takknemmlig for at vi har en jobb og mulighet til å øke inntektene i et usikkert norge. Å være slite er menneskelig å del av å leve også. vær litt tøffere, endre litt holdning. 12 timers vakter er til sammenligning vanlig i mange land. Og vi sutrer ovet at vi er slitne Anonymkode: 79f45...8e2 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Deg om det. Jeg har nylig begynt på ny utdanning innen økonomi og administrasjon. Kun for å ha helse til å jobbe til jeg er 67 år, som vi tydeligvis må gjøre nå. Anonymkode: 18e36...8cf 8 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Det er omtrent rekordlav arbeidsledighet. 2,7% i desember. Anonymkode: b9472...291 2 1
Gjest takinova Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Titusner har mistet jobben i Norge den siste tiden og det er konkurser og permitteringer , stakkars mennesker med familie og hus som plutselig ikke har jobb å få til. Hvor har du det fra? Det er sjeldent lav ledighet i Norge nå, noe som har vært med på å øke inflasjonen.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 Jeg hadde ikke greid å stå i arbeidslivet til pensjonsalder som sykepleier, jeg er veldig glad jeg utdannet meg på nytt. Anonymkode: 38ca0...3bf 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 Jeg er mest sinna på pasientenes vegne, som ikke får den hjelpen de har krav på. Vi har ofte flere dødene pasienter hos oss, som ikke får fastvakt, og ofte får de morfin og midazolam lenge etter de viser behov for det, fordi ingen sitter der fast, de klarer ikke ringe på, og vi har så hyppig tilsyn vi klarer, men kan gå 1 time mellom hvert besøk, og da kan jo pas ha ligget i smerter lenge. Anonymkode: 90302...bea 2 2 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Skulle tro det er bare i helsevesenet folk opplever at bemanningen er for lav. Jeg har jobbet snart førti år i privat næringsliv og absolutt alle steder har folk klaget over for lav bemanning. Nedbemanningsrunder blir vi også vant til selv om det av og til virker absurd med tanke på opplevd bemanningsmangel, men eiernes krav til resultater er nådeløst og vi må bare føle opp. Anonymkode: cd1a9...4dc 1
os Maxilla Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Alle vet at det kan være hektisk og travelt i helsevesenet ja, men som en som var ferdigutdannet i 2020 må jeg si at det var ingen som kunne fortelle oss at det skulle bli akkurat sånn. Det er heller ikke noe hyggelig å gå med klump i magen på hver eneste av sine få fridager fordi man av og til faktisk må si nei til sin tryglende sjef fordi man ønsker, og ikke minst trenger å ha et liv på siden av også. Vi har også ektefeller, familie og barn som ønsker å se oss innimellom. Og klager man på noe som helst får man bare et "jammen så bytt jobb da!!" i retur. Hva tror folk egentlig skjer om alle (er det fortsatt bare 70% eller er det mer nå?) som ønsket å bytte jobb tok steget og faktisk gjorde det? Hvert eneste sykehus i landet måtte stengt ned på dagen. Flott det! Har nesten litt lyst å se det skje. 7 2 2
Gjest takinova Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 os Maxilla skrev (34 minutter siden): Og klager man på noe som helst får man bare et "jammen så bytt jobb da!!" i retur. Hva tror folk egentlig skjer om alle (er det fortsatt bare 70% eller er det mer nå?) som ønsket å bytte jobb tok steget og faktisk gjorde det? Hvert eneste sykehus i landet måtte stengt ned på dagen. Flott det! Har nesten litt lyst å se det skje. Derfor er det synd når femtekolonister som TS bagatelliserer hvor tøft yrket er.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 Egentlig ikke en kommentar til det du skriver, men jeg har havnet noen ganger på akuttmottak på to ulike sykehus siste året. Der har jeg reagert veldig på hvor utrivelig det har vært. Svært sure leger og sykepleiere. Så jeg har lurt på om det er noe veldig feil med arbeidsmiljøet der. Men glad jeg har fått hjelp da. Anonymkode: 93dae...eb6 2
Gjest Ms Baxter Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg hadde ikke greid å stå i arbeidslivet til pensjonsalder som sykepleier, jeg er veldig glad jeg utdannet meg på nytt. Anonymkode: 38ca0...3bf Jeg klarte heller ikke det. Ufør 60% og i jobb i 40% tilrettelagt. Lyst å ta ny deltids utdanning i kunst😅
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 Gå å legg deg, Florence. Anonymkode: ae4f8...482 1
Gjest Lars1009 Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 Jeg har jobbet som sykepleier i 4 år, og som leder på sykehjem og hjemmetjeneste i flere år. Har trivdes i alle jobbene, og både ansatte, brukere og pårørende har vært fornøyd, selvfølgelig med de sedvanlige unntakene. Har aldri kjent meg igjen i svartmalingen i media og klagingen fra folk i bransjen. Så er det sikkert forskjellig fra arbeidssted til arbeidssted, og man skulle alltid ønsket seg litt bedre bemanning, men ofte bør klagerne gå i seg selv. Evt er det dårlig ledelse.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi i helsevesen kan nermest ta så mange ekstravakter vi vil og dermed øke inntekten vår i disse kostbare tider, Nei, det kan vi ikke. Ikke alle. I kommunen jeg bor mister flere i helsevesenet jobben fordi institusjoner legges ned fordi kommunen skal spare penger. I prinsippet skal alle som blir berørt av nedleggelser få annet arbeidssted innenfor kommunen, men med færre institusjoner og flere "arbeidsledige" er det for mange ansatte. Dvs at de som kan jobbe ekstra ikke får jobbe ekstra fordi andre har krav på vakter etc. Anonymkode: d7caf...048
Laraa Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 (endret) Fint for deg at du klarer dobbeltrippelvakter, takler underbemanning, uforutsette hendelser, akutt behandling og palliativ omsorg. Flott at du klarer å stå i det. All ære til det, men ikke alle er bygd av stål. Vi er mennesker, ikke maskiner. Hvis det er noe man lærer i utdanningen til sykepleien er det vel akkurat det Endret 25. januar 2023 av Laraa 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #16 Skrevet 30. januar 2023 Laraa skrev (På 25.1.2023 den 23.56): Fint for deg at du klarer dobbeltrippelvakter, takler underbemanning, uforutsette hendelser, akutt behandling og palliativ omsorg. Flott at du klarer å stå i det. All ære til det, men ikke alle er bygd av stål. Vi er mennesker, ikke maskiner. Hvis det er noe man lærer i utdanningen til sykepleien er det vel akkurat det Ts her Helsevesnet blir mer og mer bygd ette at de som jobber der må tåle stress og hektiske dager. Håper de som søker helseutdannelser fremover er klar over det, slik at de vet hva de går til og dermed ikke klager over at det er mye å gjøre Anonymkode: 79f45...8e2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #17 Skrevet 30. januar 2023 Selvsagt skal man klage og sikre at man har en bra arbeidsplass og fortsetter ha det. Når man tar til takke, så vil ting gradvis bli dårligere fordi arbeidsgiver gradvis tyner det han kan Anonymkode: 4f27f...003 2
Stormen64 Skrevet 30. januar 2023 #18 Skrevet 30. januar 2023 On 1/25/2023 at 2:00 PM, os Maxilla said: Alle vet at det kan være hektisk og travelt i helsevesenet ja, men som en som var ferdigutdannet i 2020 må jeg si at det var ingen som kunne fortelle oss at det skulle bli akkurat sånn. Det er heller ikke noe hyggelig å gå med klump i magen på hver eneste av sine få fridager fordi man av og til faktisk må si nei til sin tryglende sjef fordi man ønsker, og ikke minst trenger å ha et liv på siden av også. Vi har også ektefeller, familie og barn som ønsker å se oss innimellom. Og klager man på noe som helst får man bare et "jammen så bytt jobb da!!" i retur. Hva tror folk egentlig skjer om alle (er det fortsatt bare 70% eller er det mer nå?) som ønsket å bytte jobb tok steget og faktisk gjorde det? Hvert eneste sykehus i landet måtte stengt ned på dagen. Flott det! Har nesten litt lyst å se det skje. Folk er litt tjukke i hodet. Vi må bare leve etter egen evne. De skjønner bare sitt behov, ikke ditt.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #19 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ts her Helsevesnet blir mer og mer bygd ette at de som jobber der må tåle stress og hektiske dager. Håper de som søker helseutdannelser fremover er klar over det, slik at de vet hva de går til og dermed ikke klager over at det er mye å gjøre Anonymkode: 79f45...8e2 Hvis ingen klager blir det aldri bedre. Anonymkode: 38ca0...3bf
Gjest Ms Baxter Skrevet 30. januar 2023 #20 Skrevet 30. januar 2023 Jeg klarer ikke helsevesenet lenger, bra de første åra jeg jobbet, men gikk nedover etter det. Er ufør 60% og jobber tilrettelagt 40%. Jeg anbefaler ingen helsevesenet, og stå i full jobb der hele livet vil garantert gi skavanker. Man blir skikkelig nedprioritert og blir pisket rundt som en slave av pas, sjefer, pårørende… underbemanning m minus innleie er vanlig, er alle på jobb en dag er det unntak tilstand… Er fortsatt sykepleier på lønningslippen, men med andre mer behagelige oppgaver…skal aldri tilbake på post😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå