Gjest gjest1 Skrevet 19. desember 2005 #1 Skrevet 19. desember 2005 (endret) Er det noen av dere som har laget mølje, eller vet hvordan, eller har tips til meg? Jeg skal ovverraske mamma (og resten av fam.) med mølje i jula, fordi jeg vet hun pleide å få det da hun var lita og det var jul (og nå er både mormor og morfar døde).. Det blir altså mølje kokt på kjøttkraft, ikke fisk. Med flatbrød til (hva slags type flatbrød er best?) Jeg har fått avkok fra sylte-koking fra noen på jobben, men det er alt. Hva gjør jeg så? Håper noen kan hjelpe... Hvis det er flere der ute som har et forhold til denne litt spesielle retten... Endret 19. desember 2005 av soleil~noir
Gjest Carmensita Skrevet 19. desember 2005 #2 Skrevet 19. desember 2005 Hvis du aldri har lagd det før ville jeg gått til en kjøttforretning og kjøpt alle ingrediensene der. Når du skal servere, varm opp kraften og evt ribbefett(hver for seg), varm tallerkenene i stekovnen, knus møljebrødet i en oppvarmet serveringsbolle og bland i kraft til ønsket konsistens. Ha i litt ribbefett. Lag bare til en serveringsrunde av gangen. Den må spises med en gang. Lykke til!
Eliza Doalot Skrevet 19. desember 2005 #3 Skrevet 19. desember 2005 Du kan koke kraft på ribbe og rull, eller du kan kjøpe ferdig i butikk. Det er veldig viktig at krafta er god, det er det mølja avhenger av. Kjøp det flatbrødet som kalles møljebrød, det einer seg best. HVordan man spiser mølja avhenger av tradisjoner tror jeg. Noen spiser krafta med bare litt knust flatbrød oppi. Jeg er vant til at man bløyter møljebrødet før man heller av mest mulig kraft igjen. Det er smak og behag. Noen spiser mølja med ribbefett, noen med brunost eller sirup. Jeg bruker bare salt og pepper. GOD JUL!!
Nella Skrevet 19. desember 2005 #4 Skrevet 19. desember 2005 Vi koker ribbe i vann og har godt med salt og pepper i. Koker som om du skulle kokt vanlig kjøtt. Da får du kraft. Og vi bruker visst kraft fra salt knoke også (lærte jeg i går). Uansett.Bland de to kraftene i en kjele og ha det varmt, nesten så det koker. På butikken har de møljebrød. Bare spør om du ikke finner. Meny har ihvertfall. Hvit pose som det står det på, og det ligner på hjemmebakt flatbrød. Knus møljebitene i en bolle, så det er noen biter på størrelse med dropsesker og andre mindre. Hell over kraften og bland godt. Ha på kraft til det blir en mølje og ikke tørt. SKal være grøtaktig konsistens. Smak til med salt og pepper. Serveres med øl og aqevitt. Ribba kan du steke og bruke som pålegg feks eller til besøk i jula.
Gjest gjest1 Skrevet 19. desember 2005 #5 Skrevet 19. desember 2005 Tusen takk for svar! Jeg synes å huske at det smakte sirup av mølja da jeg var barn... Så jeg må vel ha oppi litt sirup da. Hm dette blir spennende... men jeg er ikke noe flink til å lage mat, så jeg håper det ikke krever stort kokketalent Kanskje jeg skal alliere meg med en søster, da blir vi to til å dele arbeidet, og evt. skammen dersom det blir totalt mislykket
Cata Skrevet 19. desember 2005 #6 Skrevet 19. desember 2005 Mener å huske at mine besteforeldre brukte vanlig flatbrød (Mors Flatbrød?) som de brøt opp og hadde i en bolle, deretter helte de over kraft fra koking av kjøttrull. Over dette ringlet de litt sirup.
Nella Skrevet 19. desember 2005 #7 Skrevet 19. desember 2005 Møljebrødet er ganske likt mors flatbrød, men ser enda mer hjemmebakt ut om du skjønner hva jeg mener.... Kan sikkert brukes med hell det også. http://tradisjoner.no/cgi/search/search.pl?Terms=m%F8lje Kanskje den med sirup her er litt likt det du har spist? Er noen flere å velge i det også
Lady Lovelylocks Skrevet 20. desember 2005 #8 Skrevet 20. desember 2005 Er det en slags suppe eller? Har aldri hørt om dette før jeg
-Fisken- Skrevet 20. desember 2005 #9 Skrevet 20. desember 2005 Er det en slags suppe eller? Har aldri hørt om dette før jeg ← Ikke jeg heller.
Nella Skrevet 20. desember 2005 #10 Skrevet 20. desember 2005 Litt forskjell fra tradisjon til tradisjon. Hos oss blir det grøtkonsistens. Vet ikke helt hva jeg kan sammenligne med.... kanskje jeg får ta et bilde på julaften å legge inn her er et fra nett: http://www.rootsweb.com/~norway/imageK00.JPG nesten sånn. Tilbehøret er veldig riktig
agbre Skrevet 20. desember 2005 #11 Skrevet 20. desember 2005 Jeg ville servert ribbefettet ved siden av. Det samme med sirupen, kanskje. (Vi bruker ikke det) Vi knuser ikke møljebrødet helt, men deler det opp i mindre biter,smak og behag. Man kan også selv lage det i hver sin dype tallerken. Da får du den konsistensen du ønsker. NB Øl og akevitt!
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #12 Skrevet 22. desember 2005 er ikke dette en tradisjon fra Trøndelag, og den med fisk er fra nord?
Leo Skrevet 22. desember 2005 #13 Skrevet 22. desember 2005 Jeg har kokt "møljekraft" i dag på salt, røkt svinekjøtt. I følge "min" tradisjon (Fra Østfold) skal ribbefettet og sirupen serveres ved siden av. Flatbrødet er vanlig, norsk, tynt flatbrød. Her knuser vi flatbrødet i tallerkenen før vi heller kraft over fra kjelen. Deretter forsyner man seg med ribbefett, sirup, salt og pepper etter behag.
Annie Skrevet 23. desember 2005 #14 Skrevet 23. desember 2005 Vi har ikke sirup til eller i mølja. Vi bruker kraften fra rull og ribbekraft som vi får på butikken. Den pleier butikkene å kaste, så spør om du kan få der. Møljebrødet brytes i mindre deler og man har over kraften. Deretter has det på litt fett sånn at det ikke skal bli "tørt". Serveres med øl og akevitt til. I år skal vi ha mølje 5 juledag. Normalt har vi det før julaften, men vi (min familie) kunne ikke før. Gleder meg til at alle samles hos mamma og pappa! Da blir vi 25 rundt langbordet i stua!
Gjest gjest1 Skrevet 26. desember 2005 #15 Skrevet 26. desember 2005 Takk for hjelpa alle som har svart! Mølja ble en stor suksess, og flere familiemedlemmer ville at vi skal ta opp denne møljetradisjonen igjen! Og det var kjempelett å lage... Og gøy å spise.
Gjest Carmensita Skrevet 26. desember 2005 #16 Skrevet 26. desember 2005 Takk for hjelpa alle som har svart! Mølja ble en stor suksess, og flere familiemedlemmer ville at vi skal ta opp denne møljetradisjonen igjen! Og det var kjempelett å lage... Og gøy å spise. ← Så bra!
Veslejenta Skrevet 27. desember 2005 #17 Skrevet 27. desember 2005 Mølje er kjempegodt! Bestemor lager det alltid siste helga før jul. Hun bruker møljebrød og god kjøttkraft som hun krydrer litt ekstra. Hun pleier å sile av fettet, og vi serverer ikke med ribbefett eller sirup. Vi pleier derimot å ha gode wienerpølser fra en lokal slakter og hjemmebakt brød til. I begynnelsen var dette mest for oss barna, men det har blitt til at dette hører til møljemåltidet. Så bra at det ble en suksess!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå