AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 hvordan skal man håndtere problemet? 😭 Jeg har ganske lavt funksjonsnivå og har prøvd å gått ned i vekt noen år nå. Hittil har jeg fått fra 140kg til (hopper mellom 97 - 99 kg, men tror det kanskje har noe med vann i kroppen å gjøre). Men nå når jeg akkurat kom under 100 kg sitter jeg helt fast! Jeg prøver å være mer aktiv, men det er Max 30 min på treadmill jeg har hjemme. Og dette blir ca 1-2 gang i uka. Noen ganger blir det ikke i det hele tatt. Jeg har også justert ned kalori inntaket, kan ikke si hvor lite/mye jeg spiser siden det vist ikke er lov på kg. Men gikk ned 300 kcal pr dag, men noen dager går det ikke. Så 3 dager i uka lar jeg meg spise mitt gamle kalori inntak på 300 mer enn mitt mye mål. Og jeg vet jeg teller rett for jeg har gått ned 40 kg! Og sakte men sikkert justert ned. Men nå føler jeg meg litt trist, for jeg ikke klarer gå med mer. Så har sittet fast i snart 2 måneder (tror ikke det har noe med jul, siden jeg ikke har lagt på meg heller). Hva skal jeg gjøre?! Jeg vet at jeg har et meget lavt kalori forbruk, men likevel. Vurderer å faste 3 dager i uka, som mandag, onsdag, fredag. Eller onsdag, torsdag, fredag. Det kommer til å bli beintøft, men ser ikke annet valg enn bare å pine meg gjennom. Noen som har hatt hell med faste? Problemet er jo også at mår jeg har kommet ned til mål vekten 75 kg, men også fornøyd med 80 kg. Så må jeg jo holde på den livsstilen jeg har lagt om for å komme meg dit. Og må kanskje faste 4 dager i uka, og spise minimalt de 3 andre. Anonymkode: e2112...f8c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Meld deg inn i gruppa "Spør Thor" på Facebook. Han har utviklet flere kostplaner tilpasset ulike behov. En kalori er ikke alltid en kalori. Det har betydning hvor kaloriene kommer fra. Kanskje du bør justere på hva du spiser? Ikke nødvendigvis antall kalorier. Mange tips og råd i den gruppa. Anonymkode: 82541...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Du sulter deg jo nå, og det kommer du ikke til å få bra helse av. Kan du få opphold på Klinikk? Anonymkode: 86caf...421
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): hvordan skal man håndtere problemet? 😭 Jeg har ganske lavt funksjonsnivå og har prøvd å gått ned i vekt noen år nå. Hittil har jeg fått fra 140kg til (hopper mellom 97 - 99 kg, men tror det kanskje har noe med vann i kroppen å gjøre). Men nå når jeg akkurat kom under 100 kg sitter jeg helt fast! Jeg prøver å være mer aktiv, men det er Max 30 min på treadmill jeg har hjemme. Og dette blir ca 1-2 gang i uka. Noen ganger blir det ikke i det hele tatt. Jeg har også justert ned kalori inntaket, kan ikke si hvor lite/mye jeg spiser siden det vist ikke er lov på kg. Men gikk ned 300 kcal pr dag, men noen dager går det ikke. Så 3 dager i uka lar jeg meg spise mitt gamle kalori inntak på 300 mer enn mitt mye mål. Og jeg vet jeg teller rett for jeg har gått ned 40 kg! Og sakte men sikkert justert ned. Men nå føler jeg meg litt trist, for jeg ikke klarer gå med mer. Så har sittet fast i snart 2 måneder (tror ikke det har noe med jul, siden jeg ikke har lagt på meg heller). Hva skal jeg gjøre?! Jeg vet at jeg har et meget lavt kalori forbruk, men likevel. Vurderer å faste 3 dager i uka, som mandag, onsdag, fredag. Eller onsdag, torsdag, fredag. Det kommer til å bli beintøft, men ser ikke annet valg enn bare å pine meg gjennom. Noen som har hatt hell med faste? Problemet er jo også at mår jeg har kommet ned til mål vekten 75 kg, men også fornøyd med 80 kg. Så må jeg jo holde på den livsstilen jeg har lagt om for å komme meg dit. Og må kanskje faste 4 dager i uka, og spise minimalt de 3 andre. Anonymkode: e2112...f8c Forstår jeg deg rett nå, du ligger 300 kcal i underskudd pr dag i 4 av ukens 7 dager. De resterende 3 dagene spiser du som du gjorde før du startet? For det blir i så fall veldig tullete, da er det jo bare 1 dag du faktisk ligger i underskudd. Anonymkode: 7d8e9...c22 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forstår jeg deg rett nå, du ligger 300 kcal i underskudd pr dag i 4 av ukens 7 dager. De resterende 3 dagene spiser du som du gjorde før du startet? For det blir i så fall veldig tullete, da er det jo bare 1 dag du faktisk ligger i underskudd. Anonymkode: 7d8e9...c22 Les en gang til. Hun skriver ganske tydelig at hun ved starten av vektnedgangen gikk ned i kalorier, for så å justere gradvis lengre ned etterhvert. Det «siste nye» er at hun la seg 300 kalorier under det igjen, men ikke alltid klarer det og spiser da noen dager som hun gjorde når vektnedgangen stoppet opp (ikke 300 i underskudd altså). Anonymkode: 14303...f38
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): hvordan skal man håndtere problemet? 😭 Jeg har ganske lavt funksjonsnivå og har prøvd å gått ned i vekt noen år nå. Hittil har jeg fått fra 140kg til (hopper mellom 97 - 99 kg, men tror det kanskje har noe med vann i kroppen å gjøre). Men nå når jeg akkurat kom under 100 kg sitter jeg helt fast! Jeg prøver å være mer aktiv, men det er Max 30 min på treadmill jeg har hjemme. Og dette blir ca 1-2 gang i uka. Noen ganger blir det ikke i det hele tatt. Jeg har også justert ned kalori inntaket, kan ikke si hvor lite/mye jeg spiser siden det vist ikke er lov på kg. Men gikk ned 300 kcal pr dag, men noen dager går det ikke. Så 3 dager i uka lar jeg meg spise mitt gamle kalori inntak på 300 mer enn mitt mye mål. Og jeg vet jeg teller rett for jeg har gått ned 40 kg! Og sakte men sikkert justert ned. Men nå føler jeg meg litt trist, for jeg ikke klarer gå med mer. Så har sittet fast i snart 2 måneder (tror ikke det har noe med jul, siden jeg ikke har lagt på meg heller). Hva skal jeg gjøre?! Jeg vet at jeg har et meget lavt kalori forbruk, men likevel. Vurderer å faste 3 dager i uka, som mandag, onsdag, fredag. Eller onsdag, torsdag, fredag. Det kommer til å bli beintøft, men ser ikke annet valg enn bare å pine meg gjennom. Noen som har hatt hell med faste? Problemet er jo også at mår jeg har kommet ned til mål vekten 75 kg, men også fornøyd med 80 kg. Så må jeg jo holde på den livsstilen jeg har lagt om for å komme meg dit. Og må kanskje faste 4 dager i uka, og spise minimalt de 3 andre. Anonymkode: e2112...f8c Du har gått ned mye. Det er "platåer " i vektnedgang, der det stopper opp litt før videre vei ned. Ikke la dette ødelegge motivasjonen og arbeidet. Kroppen tilpasser seg og blir snart klar for ny økt. Ikke endre kostholdet, som jo virker , siden du har gått ned så mye. Ta heller et par ekstra treningsøkter. Anonymkode: 6173b...e02 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Les en gang til. Hun skriver ganske tydelig at hun ved starten av vektnedgangen gikk ned i kalorier, for så å justere gradvis lengre ned etterhvert. Det «siste nye» er at hun la seg 300 kalorier under det igjen, men ikke alltid klarer det og spiser da noen dager som hun gjorde når vektnedgangen stoppet opp (ikke 300 i underskudd altså). Anonymkode: 14303...f38 Joa men det forandrer jo ingenting om hun bare er i underskudd en dag i uken. Anonymkode: 7d8e9...c22
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Jeg ville faktisk prøvd å spise ditt kaloriintak som ved den vekten du har nå tilsvarer at du ikke skal gå opp eller ned i vekt. Gjør det noen dager til en uke og se hva som skjer. Jeg har gjort det ved vektnedgang og det har ført til at kroppen har sluppet det vektplatået slik at det var lettere å gå ned i vekt videre. Anonymkode: 645d7...98e 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Joa men det forandrer jo ingenting om hun bare er i underskudd en dag i uken. Anonymkode: 7d8e9...c22 Nei, i teorien burde jeg fremdeles kunne gå ned i vekt. Siden jeg 3 dager uken spiser samme kcal som i okt-nov som var ett tusen to hundre. Men nå spiser jeg altså så mye 3 dager og resten av dagene 300 mindre. Så da hår jeg ikke i underskudd en dag i uka? Anonymkode: e2112...f8c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har gått ned mye. Det er "platåer " i vektnedgang, der det stopper opp litt før videre vei ned. Ikke la dette ødelegge motivasjonen og arbeidet. Kroppen tilpasser seg og blir snart klar for ny økt. Ikke endre kostholdet, som jo virker , siden du har gått ned så mye. Ta heller et par ekstra treningsøkter. Anonymkode: 6173b...e02 Det er noe som er litt av problemet jeg har ikke overskudd nok til å trene særlig mer. Om jeg presser meg til mer trening blir det bare verre og blir helt sengeliggende i 1-3 dager. Og da vil det egentlig bli mindre aktivitet i løpet av en uke om jeg trener mer, for så å ligge i 2 døgn og knapt beveger meg. Anonymkode: e2112...f8c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Meld deg inn i gruppa "Spør Thor" på Facebook. Han har utviklet flere kostplaner tilpasset ulike behov. En kalori er ikke alltid en kalori. Det har betydning hvor kaloriene kommer fra. Kanskje du bør justere på hva du spiser? Ikke nødvendigvis antall kalorier. Mange tips og råd i den gruppa. Anonymkode: 82541...6c0 For guds skyld dropp dette rådet. Han er en kunnskapsløs svindler. TS, gi det tid og la det gå sin gang. Det er vanlig at det går sakte/ står stille i perioder. Din kropp er ikke en maskin og vil ikke gå ned lineært som et regnestykke, men mer i rykk og napp. Husk å få i deg nok næring ❤️ Anonymkode: 64e00...8dc
Matas Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen, Matas, mod. 1
Anbefalte innlegg