AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 I fjor steg styringsrenta med 550% Matprisene med 11.5% Og lønna med 3.7% Da er det klart at boligprisene skal til himmels. Løp å kjøp! Bare 17.000 usolgte boliger på lager. Anonymkode: 79397...c65 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 De som tror prisene på eiendom skal opp i nærmeste fremtid er virkelighetsfjerne. The writing is on the wall. Det er bare å åpne øynene. Anonymkode: e2187...972 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som tror prisene på eiendom skal opp i nærmeste fremtid er virkelighetsfjerne. The writing is on the wall. Det er bare å åpne øynene. Anonymkode: e2187...972 Er ikke så sikker jeg..Sgs. alt av nybygging er lagt på is og inflasjonen alene gjør boligmarkedet billigere. Anonymkode: 374eb...a32
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke så sikker jeg..Sgs. alt av nybygging er lagt på is og inflasjonen alene gjør boligmarkedet billigere. Anonymkode: 374eb...a32 Inflasjon uten tilsvarende lønnsvekst gir vel strengt tatt bare enda mindre penger å bruke på bolig? Anonymkode: 79397...c65 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke så sikker jeg..Sgs. alt av nybygging er lagt på is og inflasjonen alene gjør boligmarkedet billigere. Anonymkode: 374eb...a32 Hvordan gjør inflasjon markedet billigere?? Vet du hva inflasjon er? Anonymkode: e2187...972 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De som tror prisene på eiendom skal opp i nærmeste fremtid er virkelighetsfjerne. The writing is on the wall. Det er bare å åpne øynene. Anonymkode: e2187...972 Prisene på eiendom HVOR? I Oslo? Ja, de skal opp. Du kan fortsette å leie hvis du vil. Anonymkode: 7bd8b...50f 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Inflasjon uten tilsvarende lønnsvekst gir vel strengt tatt bare enda mindre penger å bruke på bolig? Anonymkode: 79397...c65 Det er korrekt. Utgiftene mine økte jo pokker meg nesten 15% i fjor, så om boligprisene synker 5% vil jeg fortsatt få råd til en mindre leilighet nå enn for et år siden om jeg ønsker å kjøpe. Alt løper fra inntekten akkurat nå, i praksis til og med boligprisene. Anonymkode: 17775...db5 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prisene på eiendom HVOR? I Oslo? Ja, de skal opp. Du kan fortsette å leie hvis du vil. Anonymkode: 7bd8b...50f Nei. Anonymkode: e2187...972 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Prisene på eiendom HVOR? I Oslo? Ja, de skal opp. Du kan fortsette å leie hvis du vil. Anonymkode: 7bd8b...50f De som leide i Oslo i 2022 sparte mer enn de som eide (og det uten boliglån). Ettersom yielden på utleie var lavere enn boliglånsrente + boligprisfallet. Anonymkode: e2187...972 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 Boliger blir ikke solgt fordi potensielle kjøpere ikke har penger å kjøpe for til de oppskrytte prisene. Har en nabo som har blitt nødt til å sette ned prisen og har enda ikke fått solgt. Leilighetene her pleier å gå etter første visning normalt. Anonymkode: 50827...8d6 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Boliger blir ikke solgt fordi potensielle kjøpere ikke har penger å kjøpe for til de oppskrytte prisene. Har en nabo som har blitt nødt til å sette ned prisen og har enda ikke fått solgt. Leilighetene her pleier å gå etter første visning normalt. Anonymkode: 50827...8d6 Jeg har en venn som heller ikke får solgt fordi hun tror hun kan få 2021 - 2022 pris for den. Så nå leier hun heller ut med negativ kontantstrøm..... (leien er lavere enn hva hun betaler i renter) Da er det gunstig å leie. Når utleier basically betaler deg for å bo der. Anonymkode: e2187...972 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 Mange har mye penger. Forskjellene blir større. Og det er boligmangel i de store byene. Sitter selv litt på gjerdet i håp om at prisen på fritidseiendom går ned. Dog litt mer skeptisk til å investere i leiemarkedet akkurat nå, da ny skattereform er på trappene. Likevel, jeg har tro på videre prisvekst i bysentrum om du ser på det med et langsiktig perspektiv. Så et tap på renter/leie noen år vil nok være verdt det sett mot boligprisvekst en del år frem. Vi får se. Penger på bok blir uansett bare spist opp akkurat nå. Anonymkode: 014ec...692
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 Kjenner noen som sliter veldig med å selge. To av dem er et par som kjøpte et oppussingsobjekt for halvannet år siden, rev det og bygget nytt. Nå får de ikke selge sin nåværende bolig, som de regnet med å kunne få 5.5. mill for. De har satt ned prisen til 4.5, men får fortsatt ikke solgt, og mener at de ikke kan gå lenger ned for da får de ikke pengene de "må" ha. Den andre kjøpte også et oppussingsobjekt i fjor, men har innsett at han ikke får bygget nytt eller fikset opp til en pris han kan få råd til i disse tider (han trodde renta ville senkes i januar, av en eller annen grunn..) og prøver å selge. Gått ned i pris to ganger men får ikke bud engang. Folk har vært vant til i lang tid at nærmest alt av boliger selges som hakka møkk, og trodd at prisstigningen alltid vil holde seg. Det kunne jo ikke gå i lengden. I tillegg har folk gjerne billån i tillegg, pluss at nordmenn har jo noe helt sinssykt med forbruksgjeld. Mange mener at bolig er en god investering uansett fordi "over tid" vil de liksom alltid stige, men det hjelper jo ikke en dritt når betalingsforpliktelsene til boligeieren forfaller her og nå og pengene ikke strekker til. Mange klarer seg nok greit i disse tider, men mange har også tatt seg vann over hodet. Folk har rett og slett for mye lån, til alt, ikke bare bolig. At stigningen på strømpriser/mat/annet har kommet i tillegg gjør jo ikke akkurat saken bedre. Anonymkode: 61e39...d42 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #16 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mange har mye penger. Forskjellene blir større. Og det er boligmangel i de store byene. Sitter selv litt på gjerdet i håp om at prisen på fritidseiendom går ned. Dog litt mer skeptisk til å investere i leiemarkedet akkurat nå, da ny skattereform er på trappene. Likevel, jeg har tro på videre prisvekst i bysentrum om du ser på det med et langsiktig perspektiv. Så et tap på renter/leie noen år vil nok være verdt det sett mot boligprisvekst en del år frem. Vi får se. Penger på bok blir uansett bare spist opp akkurat nå. Anonymkode: 014ec...692 Inflasjon spiser kjøpekraften i alle aktivaklasser. Ikke bare bankinskudd. Om inflasjonen er 7%, og du putter de i en aksje som holder sin nominelle verdi, så har du fortsatt tapt 7%. Om aksjen går ned 3% så har du tapt 10%. Samme med bolig, obligasjoner, råvarer og bankinskudd. Anonymkode: e2187...972
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #17 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Mange har mye penger. Forskjellene blir større. Og det er boligmangel i de store byene. Sitter selv litt på gjerdet i håp om at prisen på fritidseiendom går ned. Dog litt mer skeptisk til å investere i leiemarkedet akkurat nå, da ny skattereform er på trappene. Likevel, jeg har tro på videre prisvekst i bysentrum om du ser på det med et langsiktig perspektiv. Så et tap på renter/leie noen år vil nok være verdt det sett mot boligprisvekst en del år frem. Vi får se. Penger på bok blir uansett bare spist opp akkurat nå. Anonymkode: 014ec...692 Det er ikke boligmangel, det er høy etterspørsel. Mange blander inventar-volum med etterspørsel. Om det var boligmangel så hadde det ikke stått 20 000 nybygg usolgt i Norge. Om det var boligmangel så hadde innbyggere stått uten bopel, det gjør de ikke. Hjemløshet er et ikke eksisterende problem i Norge, fordi det ikke er boligmangel. (Det er ikke mat-mangel om man ikke har råd til Biff på lørdager, mat-mangel er når man legger seg sulten). Anonymkode: e2187...972 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #18 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Inflasjon spiser kjøpekraften i alle aktivaklasser. Ikke bare bankinskudd. Om inflasjonen er 7%, og du putter de i en aksje som holder sin nominelle verdi, så har du fortsatt tapt 7%. Om aksjen går ned 3% så har du tapt 10%. Samme med bolig, obligasjoner, råvarer og bankinskudd. Anonymkode: e2187...972 Men putter jeg penger i bolig kan jeg makse lånet jeg får på det. Da blir også lånet spist opp av inflasjonen. Anonymkode: 014ec...692
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #19 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men putter jeg penger i bolig kan jeg makse lånet jeg får på det. Da blir også lånet spist opp av inflasjonen. Anonymkode: 014ec...692 Det blir det hvis: - Real-prisen på det du har belånt deg på går opp - Reallønnen din er positiv Det er ikke tilfelle nå. Anonymkode: e2187...972 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #20 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De som leide i Oslo i 2022 sparte mer enn de som eide (og det uten boliglån). Ettersom yielden på utleie var lavere enn boliglånsrente + boligprisfallet. Anonymkode: e2187...972 Solgte 2 boliger, som jeg eide, i 2022 og tjente like over 1 mill 😄 Kjøpte i tillegg hus på prospekt i 2021, og selv om vi flesket på med tilvalg uten å tenke på pengene så er verdivurderingen nå på 1,650 mill mer enn vi betalte, og det er justert for nedgangen i markedet per i dag 😊 Har siden 2016 opparbeidet meg nok penger på å eie bolig til å eie gjeldsfri hytte til 1,8 mill og ha under 60% belåning på boligen. At markedet faller nå er totalt irrelevant, det påvirker ikke meg som ikke skal kjøpe og selge uansett. Så de som leide og sparte så mye mer i 2022 håper jeg koser seg masse med pengene. De kan jo kjøpe seg en helt ny sofa på IKEA for de pengene hvis det har gått litt ekstra bra 🙏🏻🌟 Anonymkode: 1c8d0...af6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå