AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Hei! Jeg har de siste par årene slitt en del med føttene mine. De blir spesielt veldig fort slitne på jobb. Jeg går og står mye, og går minst 10 000 skritt på en vakt. Etter jobb er det en slags brennende følelse under dem. Dette går bort etter hvile, men kan ha litt vondt når jeg går og står dagen etterpå også (når jeg ikke er på jobb). Smertene begynte etter at jeg jobbet altfor lenge i slitne Birkenstocks. Har siste året jobbet i joggesko. Begynte i den jobben jeg har nå for ca 4 mnd siden. Før det var jeg i en annen jobb hvor jeg ikke gikk like mye, så det føltes bedre da. Nå er jeg tilbake i denne jobben og begynner å bli veldig lei av å ha vondt hver vakt. Noen som kan anbefale noen sko? Såler? Evt hvem går man til for å få gode råd? Jeg overpronerer nok litt. Anonymkode: 0e535...016
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Har du forsøkt å ha flere par sko? Feks to par så du kan bytte gjennom vakten? Da vil belastningen bli litt endret. Anonymkode: 21321...cb4 2
Diry72 Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 (endret) Ville kanskje tatt det opp med en ortoped. Men mulig du må ha henvisning fra fastlegen. Blir du henvist av fastlegen og ortopeden ser at du har plager, så kan det være aktuelt med både fotsåler og sko gjennom NAV. Fotsålene er spesialtilpasset føttene dine. Forøvrig så forstår jeg ikke at folk ikke tar bedre vare på føttene sine. Det er bare en ting som gjelder, gode joggesko. Ikke sandaler. Husk også å bytte joggesko, pga slitasje. Med mindre du har erytromelalgi, som kan sjekkes gjennom blodprøve. Endret 25. januar 2023 av Diry72 Ekstra info 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 Har du prøvd Hoka sko? Anonymkode: 100ce...1ef
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 jeg slet med vondt i føttene i mange år, men ble mye bedre etter å ha begynt med Joya sko. De er ikke pene, og koster en del, men absolutt verdt prisen. Anbefaler deg å dra til en butikk som fører det og forsøke. Har kolleger som sverger til Gaitline, men de passer ikke min fot, jeg syns heller ikke Hoka er det helt store. For øvrig er det viktig hvis du begynner å få smerter i føttene at du får tøyd og massert skikkelig, og ikke minst strukket ut leggmuskulaturen. Forsøkt gjerne øvelsene i videoen under. En ting som er bra er også å stå slik som i første øvelsen men f.eks på et trappetrinn og så slippe seg litt ned, og holde strekken i 30 sekunder hver gang med noen repetisjoner. Kan gjøre underverker for vonde føtter. Anonymkode: 80247...476 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 hooka er det eneste jeg tåler nå.har hatt plantar fascitt på begge bein i flere år. tror også det kan hjelpe å sitte med beina høyt ellers , samt på natta. Anonymkode: cab66...b8a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Har du sjekket om du har pådratt deg plantar fascitt? I såfall kontakt fysioterapeut og få hjelp. Trykkbølgebehandling måtte jeg ha i nesten i 1 år. Anonymkode: 27b19...08a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Anbefaler at du bytter sko flere ganger i løpet av dagen. Anonymkode: 5290a...75d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Har du sjekket om du har pådratt deg plantar fascitt? I såfall kontakt fysioterapeut og få hjelp. Trykkbølgebehandling måtte jeg ha i nesten i 1 år. Anonymkode: 27b19...08a Jeg tror ikke det er plantar fascitt. Sliter lite med smerter i perioder der jeg ikke jobber, og da med stiløping osv. Men å gå og stå 8 timer på hardt gulv tåler jeg visst ikke så godt. Anonymkode: 0e535...016
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: jeg slet med vondt i føttene i mange år, men ble mye bedre etter å ha begynt med Joya sko. De er ikke pene, og koster en del, men absolutt verdt prisen. Anbefaler deg å dra til en butikk som fører det og forsøke. Har kolleger som sverger til Gaitline, men de passer ikke min fot, jeg syns heller ikke Hoka er det helt store. For øvrig er det viktig hvis du begynner å få smerter i føttene at du får tøyd og massert skikkelig, og ikke minst strukket ut leggmuskulaturen. Forsøkt gjerne øvelsene i videoen under. En ting som er bra er også å stå slik som i første øvelsen men f.eks på et trappetrinn og så slippe seg litt ned, og holde strekken i 30 sekunder hver gang med noen repetisjoner. Kan gjøre underverker for vonde føtter. Anonymkode: 80247...476 Tusen takk for tips! Hvilken video var det du skulle linke til? Tror absolutt leggmuskulaturen min er stiv, har ofte vondt der også. Så skal ta grep! Anonymkode: 0e535...016
Blåjojo Skrevet 27. januar 2023 #11 Skrevet 27. januar 2023 Anbefaler deg å prøve støttestrømper. Fås kjøpt på apoteket. 1
Sollen Skrevet 27. januar 2023 #12 Skrevet 27. januar 2023 Ligger det i hele fotsalen eller bare foran på undersiden av foten? Jeg slet i mange år med mortoms nevrom uten å vite hva det var 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #13 Skrevet 27. januar 2023 7 hours ago, Sollen said: Ligger det i hele fotsalen eller bare foran på undersiden av foten? Jeg slet i mange år med mortoms nevrom uten å vite hva det var Mye foran, men egentlig overalt. Av nysgjerrighet - hva er behandlingen for Mortoms nevrom? Anonymkode: 0e535...016
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #14 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 12.25): Hei! Jeg har de siste par årene slitt en del med føttene mine. De blir spesielt veldig fort slitne på jobb. Jeg går og står mye, og går minst 10 000 skritt på en vakt. Etter jobb er det en slags brennende følelse under dem. Dette går bort etter hvile, men kan ha litt vondt når jeg går og står dagen etterpå også (når jeg ikke er på jobb). Smertene begynte etter at jeg jobbet altfor lenge i slitne Birkenstocks. Har siste året jobbet i joggesko. Begynte i den jobben jeg har nå for ca 4 mnd siden. Før det var jeg i en annen jobb hvor jeg ikke gikk like mye, så det føltes bedre da. Nå er jeg tilbake i denne jobben og begynner å bli veldig lei av å ha vondt hver vakt. Noen som kan anbefale noen sko? Såler? Evt hvem går man til for å få gode råd? Jeg overpronerer nok litt. Anonymkode: 0e535...016 Du står nok i fare for å utvikle; plantar fascitt. Jeg kjenner til dette problemet selv. Jeg fant selv aldri noe som funket og har endret stilling på jobb der jeg går mindre. Men det er andre på jobb som har funnet løsninger som fungerer; og det er godt fottøy. Finn sko med skikkelig såle, skikkelig demping. Ja fottøy som gir deg støtte, som passer din fot perfekt. Anonymkode: 1cdde...c84
Sollen Skrevet 27. januar 2023 #15 Skrevet 27. januar 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Mye foran, men egentlig overalt. Av nysgjerrighet - hva er behandlingen for Mortoms nevrom? Anonymkode: 0e535...016 Jeg fikk operasjon (fjernet nerven) , som forsåvidt bare har gitt nye plager, men ikke like vondt som før, må gå med spesialsåler I skoene for ekstra comfort så går det stort sett greitt. For operasjon fikk jeg beskjed om å gå med brede sko og massere under føttene når smertene kom,.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #16 Skrevet 27. januar 2023 Enklere Liv har nå 50% på utvalgte Gaitline sko. De er fantastisk "gå hele dagen"-sko. Anonymkode: 72249...bc0
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #17 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 12.25): Hei! Jeg har de siste par årene slitt en del med føttene mine. De blir spesielt veldig fort slitne på jobb. Jeg går og står mye, og går minst 10 000 skritt på en vakt. Etter jobb er det en slags brennende følelse under dem. Dette går bort etter hvile, men kan ha litt vondt når jeg går og står dagen etterpå også (når jeg ikke er på jobb). Smertene begynte etter at jeg jobbet altfor lenge i slitne Birkenstocks. Har siste året jobbet i joggesko. Begynte i den jobben jeg har nå for ca 4 mnd siden. Før det var jeg i en annen jobb hvor jeg ikke gikk like mye, så det føltes bedre da. Nå er jeg tilbake i denne jobben og begynner å bli veldig lei av å ha vondt hver vakt. Noen som kan anbefale noen sko? Såler? Evt hvem går man til for å få gode råd? Jeg overpronerer nok litt. Anonymkode: 0e535...016 Birkenstock har jo null demping. Hvorfor i all verden brukte du de på jobb?? Anonymkode: 4974f...b14
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #18 Skrevet 27. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Birkenstock har jo null demping. Hvorfor i all verden brukte du de på jobb?? Anonymkode: 4974f...b14 Syns de var gode å gå med til de ikke var det. Trenger ikke etterpåklokskap, takk. Hvis du ikke har tenkt å komme med noen råd, kan du la være Anonymkode: 0e535...016 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #19 Skrevet 28. januar 2023 Jeg må prøve joggesko lenge i butikk, når jeg er ganske sikker (etter noen dager med bruk) på at modellen er riktig, kjøper jeg mange par. Bytter til lunch hver dag, og lar skoene få to dager hvile etter bruk. Så sirkulerer med seks par jobbsko. Må også bruke to par tykke bomullsokker. Mine er knehøye. Synes det hjelper veldig, selv om det ikke er støttestrømper. Flere kollegaer gjør det samme. Gode sko og gode sokker er et must for meg. Asics, Reebok og Adidas er skoene som fungerer for meg, Hoka har ikke nok sidestøtte, Nike har for flate såler. Anonymkode: d960b...808
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #20 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Birkenstock har jo null demping. Hvorfor i all verden brukte du de på jobb?? Anonymkode: 4974f...b14 De lærde strides. Keg går i sko uten demping og trives med det. Da jobber musklene selv. Går og står 8 timer hver dag på arbeidsplass hvor vi ikke har lov til å sitte. Anonymkode: 8d750...0f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå