Gå til innhold

Bygge på tomannsbolig og garasje

Visla

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med å bygge på en vertikaldelt tomannsbolig? Er snakk om å bygge på et bad og flytte ut en vegg slik kjøkkenveggen går i ett med stueveggen (nå er det en liten veranda utenfor kjøkkenet)

Vi er 3 2-mannsboliger i sameige. Men vi har kun felles parkeringsplass, eller kan man benytte seg av sin del rundt huset som man vil. De andre har bygget boder og vinterhage på husveggen uten å snakke med oss andre først.
De 2 andre boligene har satt opp garasje på fellesparkeringen, men vi kunne tenkt oss å ha garasje med terasse på i vår i hagen, slik vi kan benytte inngangsdøren nede som hovedinngang.
Vet vi må søke om å lage ny innkjørsel. Men finner liten info om andres erfaring. 

føler også at jeg burde snakke med naboene om planene først, selv om ikke de gjør det. Kom hjem til at naboen jeg deler bolig med hadde satt opp skillevegger mellom oss og veranda utenfor, som flyttet min inngangsvei siden jeg bor innerst. Og bygd vinterhage og dermed enda større skillevegg. Begge deler mens jeg var på ferie og jeg ikke hadde hørt noe😅 men jeg ønsker jo at naboene skal trives og ha de slik de ønsker. Selv om jeg kanskje hadde hatt innspill rundt det estetiske, han et ikke tømrer eller noe😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Garasje på fellesparkering er litt vel spesielt å gjøre uten avtale i forkant. Høres definitivt ut som at det du ønsker å gjøre fint kan gjøres uten at det burde bry naboene. Tror sånn sett jeg ville unngått å spørre (bare pass på at det ikke bryter regler rundt søknadspliktighet eller nabovarsling). Om noen av disse naboene skulle klare å komme med innvendinger på lovlige tiltak, blir det så kleint. 

Anonymkode: f53a7...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visla skrev (7 timer siden):

Er snakk om å bygge på et bad og flytte ut en vegg slik kjøkkenveggen går i ett med stueveggen (nå er det en liten veranda utenfor kjøkkenet)

Dette må uansett nabovarsles og byggesøkes. 

Anonymkode: c6a05...981

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette må uansett nabovarsles og byggesøkes. 

Anonymkode: c6a05...981

Jepp. Og så kan han jo si til naboene sine som har bygd ulovlig at han kommer til å rapportere de om dersom de antyder at de har innsigelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...