Tjorven Skrevet 19. desember 2005 #1 Skrevet 19. desember 2005 Vi opplevde desverre brann i huset vårt tidligere i år, og i den forbindelse ble det skrevet litt om dette i en av de lokale avisene. I ettertid har jeg lurt litt på hva journalister egentlig har lov til å gjøre uten eieres samtykke? Jeg vil tro de har sin fulle rett til å skrive om en slik sak. Men i vårt tilfelle var de også på eiendommen vår og tok bilder. Vi har ikke blitt informert om dette. Har de lov til det? Noen som vet noe om dette?
Shea Skrevet 19. desember 2005 #2 Skrevet 19. desember 2005 Heia Tjorven Beklager å høre om huset deres. Det er mitt største mareritt. Tror nokk pressen kan ta bilder fra utsiden men er ikke 100% sikker. Tror det er noe med at området må merkes og sperres av om en skal sikres at slikt skjer. Har det litt travelt nå så jeg rekker ikke undersøke men ta en titt på www. presse.no eller www.smf.no så finner du sikkert svar. Lykke til
Tjorven Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2005 Takk for svar. Skal sjekke litt, eller håper noen andre vet noe om dette. Synes det er litt rart at jorunalister kan gå rett inn på vår eiendom og knipse bilder sånn uten videre. Hadde bildet vært fra veien ved oss hadde det vært nie annet, men de har stått rett ved siden av huset...
Tjorven Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 19. desember 2005 (endret) Det eneste jeg finner som kan være aktuelt er dette: 4.6.Ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke på ofre og pårørende. Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de nærmeste pårørende er underrettet. Vis hensyn overfor mennesker i sorg eller ubalanse. Men det er liksom ikke helt det jeg tenkte på heller... Endret 19. desember 2005 av Tjorven
Tjorven Skrevet 20. desember 2005 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2005 Ingen andre som vet noe om dette?
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2005 #6 Skrevet 21. desember 2005 Hva er det du reagerer på? At de har stått på eiendommen i det de tok bildet?
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2005 #7 Skrevet 21. desember 2005 I denne linken står det litt om en konkret sak der det blant annet kom kritikk fordi fotograf hadde stått på plenen: http://www.nj.no/Journalistikk/Etikk/?modu...licShow;ID=1286
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå