AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Ja nå har vi fått vårt første barn, snart et år og alt tyder på at det er høysensitive et. Det første året har vært utmattende, en ordentlig high need baby. Vi foreldre er også særlig sensitive, spesielt en av oss, men vi ble aldri møtt "riktig" på dette da vi selv vokste opp, så ønsker råd. Jeg ønsker å være forut, dere som har høysensitive barn, hva er deres beste tips? Takk❤️ Anonymkode: b581b...993
Mnjah Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja nå har vi fått vårt første barn, snart et år og alt tyder på at det er høysensitive et. Det første året har vært utmattende, en ordentlig high need baby. Vi foreldre er også særlig sensitive, spesielt en av oss, men vi ble aldri møtt "riktig" på dette da vi selv vokste opp, så ønsker råd. Jeg ønsker å være forut, dere som har høysensitive barn, hva er deres beste tips? Takk❤️ Anonymkode: b581b...993 Mitt første tips: ikke sett på barnet merkelapper! Ikke skap en boble rundt et barn basert på at dere selv ikke ble møtt "riktig", du kommer til å ødelegge ungen den andre veien, FOR mye overbeskyttelse, møte barnet FOR mye på at det er høysensitivt. La barnet få en sjanse til å utvikle seg og bli den det er, uten at dere drar merkelapper på barnet. Møt barnets emosjonelle behov ut ifra det den uttrykker, ikke ut ifra hvor dere selv IKKE ble møtt som barn. 11 3
AprilLudgate Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Generelt: Høysensitiv kan være adhd/autismespekter eller annet, så dere må jo kople på barnehagen pg etterhvert vurdere utredning til hvorfor det er sånn. Men: Nok mat i jevnlige måltider og mulighet for pauser/hvile er veldig viktig. Ikke ha mange aktiviteter på en dag som er mye inntrykk, og dersom noe fungerer veldig dårlig (kjøpesenter, lekeland osv) - dropp det. Særlig såpass små barn er jo veldig sensitive for mye sanseinntrykk, så fokuser på forutsigbar og rolig hverdag. Og la barnet selv vise signaler og tilpass deretter. 1
Gjest takinova Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 "Alt tyder på..." Jaja. Her er diagnosene på plass, skjønner man.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 Mnjah skrev (28 minutter siden): Mitt første tips: ikke sett på barnet merkelapper! Ikke skap en boble rundt et barn basert på at dere selv ikke ble møtt "riktig", du kommer til å ødelegge ungen den andre veien, FOR mye overbeskyttelse, møte barnet FOR mye på at det er høysensitivt. La barnet få en sjanse til å utvikle seg og bli den det er, uten at dere drar merkelapper på barnet. Møt barnets emosjonelle behov ut ifra det den uttrykker, ikke ut ifra hvor dere selv IKKE ble møtt som barn. Helt enig. Alle trodde jeg var høysensitiv, men det er egentlig bare tull. Jeg var ansvarsfull og neddempet pga veldig emosjonelle foreldre samt introvert. Som baby var jeg litt selektiv, men tror ikke det er så unormalt. I dag er jeg mer balansert fordi jeg har lært å ta vare på meg selv først. Merkelapper bør man ikke sette på små barn. Anonymkode: c2143...551 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Generelt: Høysensitiv kan være adhd/autismespekter eller annet, så dere må jo kople på barnehagen pg etterhvert vurdere utredning til hvorfor det er sånn. Men: Nok mat i jevnlige måltider og mulighet for pauser/hvile er veldig viktig. Ikke ha mange aktiviteter på en dag som er mye inntrykk, og dersom noe fungerer veldig dårlig (kjøpesenter, lekeland osv) - dropp det. Særlig såpass små barn er jo veldig sensitive for mye sanseinntrykk, så fokuser på forutsigbar og rolig hverdag. Og la barnet selv vise signaler og tilpass deretter. Alle barn trenger en trygg base og god oppvekst. Blir for dumt å antyde diagnoser så tidlig. Anonymkode: c2143...551 2
AprilLudgate Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alle barn trenger en trygg base og god oppvekst. Blir for dumt å antyde diagnoser så tidlig. Anonymkode: c2143...551 Det er ikke innenfor normalen å være «veldig høysensitiv» og måtte ha mye tilrettelegging over tid nei. TS trekker inn at de selv som voksne er slik enda.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 takinova skrev (1 time siden): "Alt tyder på..." Jaja. Her er diagnosene på plass, skjønner man. AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle barn trenger en trygg base og god oppvekst. Blir for dumt å antyde diagnoser så tidlig. Anonymkode: c2143...551 Høysensitiv er ingen diagnose, dette personlighetstrekk. Anonymkode: b581b...993 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 AprilLudgate skrev (1 time siden): Det er ikke innenfor normalen å være «veldig høysensitiv» og måtte ha mye tilrettelegging over tid nei. TS trekker inn at de selv som voksne er slik enda. 15-20 prosent er høysensitive, så veldig unormalt er det jo ikke. Anonymkode: b581b...993
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 Eh… barnet er snart ett år og allerede blitt «diagnostisert « av foreldrene som høysensitiv ? Hvordan er det mulig ? Anonymkode: 17a95...f61 5
Momma Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi foreldre er også særlig sensitive, spesielt en av oss, Anonymkode: b581b...993 Har dere fått stilt diagnoser på dette? Ikke? I så fall synes jeg det lukter fare for å ha overfokus på dette med hypersensitivitet lang vei, med fare for å overføre dette til barnet. Senk skuldrene, ungen har ennå ikke fylt ett år, og bør slippe diffuse diagnoser (ennå), særlig fra foreldrene. 2 1
sommermor Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 For det første å være såkalt høysensitiv er ingen diagnose. Det er kun et personlighetstrekk og ikke noe annet.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eh… barnet er snart ett år og allerede blitt «diagnostisert « av foreldrene som høysensitiv ? Hvordan er det mulig ? Anonymkode: 17a95...f61 Momma skrev (5 minutter siden): Har dere fått stilt diagnoser på dette? Ikke? I så fall synes jeg det lukter fare for å ha overfokus på dette med hypersensitivitet lang vei, med fare for å overføre dette til barnet. Senk skuldrene, ungen har ennå ikke fylt ett år, og bør slippe diffuse diagnoser (ennå), særlig fra foreldrene. Dere har jo åpenbart ikke peiling, all den tid høysensitivitet IKKE er en diagnose. Anonymkode: b581b...993 1
Momma Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere har jo åpenbart ikke peiling, all den tid høysensitivitet IKKE er en diagnose. Anonymkode: b581b...993 Og derfor brukte jeg begrepet diffus diagnose.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 sommermor skrev (6 minutter siden): For det første å være såkalt høysensitiv er ingen diagnose. Det er kun et personlighetstrekk og ikke noe annet. TS her,jeg er klar over det, ser at andre ikke er det, blir for dumt at de skal gi råd når de ikke en gang vet hva det er og innebærer. Anonymkode: b581b...993 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #16 Skrevet 25. januar 2023 AprilLudgate skrev (2 timer siden): Generelt: Høysensitiv kan være adhd/autismespekter eller annet, så dere må jo kople på barnehagen pg etterhvert vurdere utredning til hvorfor det er sånn. Men: Nok mat i jevnlige måltider og mulighet for pauser/hvile er veldig viktig. Ikke ha mange aktiviteter på en dag som er mye inntrykk, og dersom noe fungerer veldig dårlig (kjøpesenter, lekeland osv) - dropp det. Særlig såpass små barn er jo veldig sensitive for mye sanseinntrykk, så fokuser på forutsigbar og rolig hverdag. Og la barnet selv vise signaler og tilpass deretter. Takk for tips. Anonymkode: b581b...993
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #17 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja nå har vi fått vårt første barn, snart et år og alt tyder på at det er høysensitive et. Det første året har vært utmattende, en ordentlig high need baby. Vi foreldre er også særlig sensitive, spesielt en av oss, men vi ble aldri møtt "riktig" på dette da vi selv vokste opp, så ønsker råd. Jeg ønsker å være forut, dere som har høysensitive barn, hva er deres beste tips? Takk❤️ Anonymkode: b581b...993 Trist at dere setter slike merkelapper på et barn.. Virker som om dere foreldre nærer og støtter oppunder denne høysensitiviteten siden dere er det selv. Anonymkode: 698e2...32f 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #18 Skrevet 25. januar 2023 Det spørs jo litt hva barnet er høysensitivt for.. Vi har en som spesielt reagerer på lyd. Og har fått påvist hyperakusi av sykehuset. Dette tar vi jo hensyn til ved å prøve å begrense noen lyder eller ved å gi barnet mulighet til dempe lyden der lyden ikke kan dempes (Feks ørepropper på tbane og fly. Vi bruker ikke ørepropper til vanlig, det frarådes, men i gitte situasjoner må vi -for å ikke ha et skolebarn som skriker av smerte). Vi snakker også mye med barnet om dette med lyd, og har funnet løsninger med skolen. (Barnehagen var ikke et problem, for da fant barnet seg alltid en stille krok, eller lekte ute). Vår har også sensitiv mage (påvist flere allergier på allergologisk avdeling), og unngår dermed å spise visse matvarer. Er det følelsessansen som er hypersensistiv, så må man jo passe på materialvalg og ikke minst sømmene i klær. (Vår har eksem, og vi må dermed passe på dette også) Er det synet som er problemet så bør man jo begrense skjerm. Er barnet bare generelt introvert og/eller sart for mange inntrykk bør man gi barnet rom for å hente seg inn. Gi det rom for å være alene osv. Men samtidig er det viktig at barnet skal leve i verden med alle. Så vår jobb som foreldre er å dempe noe, og samtidig lære barnet å tolerere andre ting. Vår var svært krevende som baby. Men etterhvert som de ulike avdelingene fant ut at barnet hadde alle disse små kroppslige utfordringene, så ble det enklere for oss -og omverden- å forstå hvorfor ting var så vanskelig for barnet. Anonymkode: 461a3...d15 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #19 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere har jo åpenbart ikke peiling, all den tid høysensitivitet IKKE er en diagnose. Anonymkode: b581b...993 Jeg har peiling på mye rart, men jeg tok utgangspunktet i at foreldrene «diagnostiserte « at barnet er høysensitiv i en alder av under ett år. Da har de vurdert og tatt en bestemmelse om at barnet ikke er som alle andre barn. Og da blir iallefall jeg bekymret … fordi om et menneske kaller seg høysensitiv så må en likevel leve som vanlig i forhold til jobb og familie . Ingen som gir deg spesialbehandling pga det, og ikke har en rett på det heller Anonymkode: 17a95...f61
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #20 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Og da blir iallefall jeg bekymret … fordi om et menneske kaller seg høysensitiv så må en likevel leve som vanlig i forhold til jobb og familie . Ingen som gir deg spesialbehandling pga det, og ikke har en rett på det heller Anonymkode: 17a95...f61 Vi har et barn som er høysensitivt. Og det hjelper barnet mye å vite at grunnen til at det ikke takler ting andre takler, er fordi kroppen reagerer på en annen måte. Feks det med hørelsen. Å vite at hyperakusi gir "superhørsel" er bra for barnet fordi: Barnet forstår at det ikke kan noe for at det ikke tåler lyder alle andre barn tåler - det er bare barnets ører som hører bedre enn andres ører. Og det forstår at grunnen til at vi andre ikke bli kvalm av nødutgangsskilt er fordi vi ikke hører at de durer. Og at vi andre takler samlinger med 10-15 folk fordi det ikke høres ut som en hardrock-konsert. Det endrer ikke det faktum at barnet må leve i vår støyete verden, men det gjør at barnet ikke føler at det er noe galt med hodet sitt. Anonymkode: 461a3...d15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå