Gå til innhold

Mannen sur fordi jeg ikke vil dele arven med ham.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har arvet litt, ikke så mye rundt femti tusen, mannen mener dette skal inni felleskassa da vi har felles økonomi, jeg ønsker å spare dem til jeg blir pensjonist, det er jo mine penger. Han mener jeg er urimelig og egoistisk. Hvem har rett?

Anonymkode: 2b1af...d8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spar dem :) sett i fond? 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor kommer "felleskassa" fra ellers?

Går pengegaver han får, egenkapital han hadde før han traff deg, hans høyere lønn, eller annet, også inn her? 

Uansett; vi har felles økonomi. Men ektepakten er tydelig på skjevdeling ved brudd, det gjelder både arv, og eierandel i hus. 

Anonymkode: 7beda...18e

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er dine penger, gjør hva du vil med dem. Arv er det personligste man kan ha og det blir aldri felleseie. 

Anonymkode: 9af56...c87

• Liker 14
Skrevet

Du har rett. Loven sier at arv er den enkeltes særeie i ekteskapet. 

Anonymkode: 627ea...d68

• Liker 11
Skrevet

Arv holdes utenfor ekteskap, sett de i fond til du blir pensjonist. Jeg har også arvet, og skrevet ektepakt på disse pengene, men våre felles barn skal jo arve de, så de kommer sånn sett familien til gode. 

Anonymkode: 5a872...ba3

• Liker 6
Skrevet

Dette kommer jo an på hvordan dere praktiserer økonomien ellers? Har dere hver deres konto, hver deres andel i bolig og mine og dine eiendeler, så er det helt naturlig at du ikke deler. 

Anonymkode: 52f86...08d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Enig med mannen dun.

Anonymkode: 7b729...cd4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er felles økonomi? Hvis du tar disse pengene for deg selv har dere ikke felles økonomi. Tjener dere det samme? Har han arvet noe, eller kommer han til og arve noe? Tenk deg godt om før du splitter opp økonomien for 50 000, du bør tjene mer enn han og ha utsikt for og arve mer enn han hvis dette skal være lurt. 

Anonymkode: c9a6b...e95

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har arvet litt, ikke så mye rundt femti tusen, mannen mener dette skal inni felleskassa da vi har felles økonomi, jeg ønsker å spare dem til jeg blir pensjonist, det er jo mine penger. Han mener jeg er urimelig og egoistisk. Hvem har rett?

Det er jo ikke store summen da. Dersom han ville/har satt noen arvepenger inn på felles konto blir det noe annet. Synes ditt ønske om å forvalte pengene/spare dine penger/arv til pensjonsalder høres veldig fornuftig ut.

• Liker 4
Skrevet

Hvis han hver måned setter inn mest inn på felleskonto, og han ikke bruker mest personlig, så skjønner jeg at han synes det er smålig. Han hadde ikke trengt å gi mer enn deg til fellesskapet.

Juridisk har nok de andre i tråden rett. Men juridisk kan vel han sette seg på bakbeina nå og si at dere skal sette likt beløp inn i felleskassa fra nå av. Og dele utgifter 50/50

Anonymkode: fe93a...781

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor kommer "felleskassa" fra ellers?

Går pengegaver han får, egenkapital han hadde før han traff deg, hans eventuelle høyere lønn, eller annet, også inn her? 

Uansett; vi har felles økonomi. Men ektepakten er tydelig på skjevdeling ved brudd, det gjelder både arv, og eierandel i hus. 

La til et ord som du glemte😊

Anonymkode: d8835...29e

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Gjør det enkelt.

Dere har en felles konto hvor dere spytter inn nok til å dekke mat, lån og andre felles utgifter. 

Resten er opp til dere selv hvordan dere vil forvalte, så om du har betalt din del på felles kontoen så beholder du det som er til overs med god samvitighet.

• Liker 2
Skrevet

Her har vi arvet begge to hun litt og jeg mest.
Alt gikk inn i "felles" og ble brukt til nedbetaling av gjeld, og utbedring av felles bolig.

Jeg tenkte aldri at min arv var bare min..
Mulig jeg vil angre det om vi en dag går fra hverandre, men slik vår situasjon er i dag synes jeg det var riktig å dele på all arv.

Til dere som sier det, hvor/hvilken lov står at arv er å betrakte som særeie, om man ikke på forhånd har inngått avtale/ektepakt om det?

• Liker 3
Skrevet

Arv bruker man til noe personlig, om det er pensjonssparing eller å kjøpe noe personlig til minne om den man arva av . Arver man mye så er det veldig greit å sette noe på konto til sine barn. Til felleskassa er helt feil. 

Anonymkode: 9af56...c87

Skrevet

Du har loven på din side, men jeg er prinsipielt enig med din mann.

50 k er ikke mye. Jeg har tidligere arvet 300 k, og fikk en annenrangs 150 k i erstatning. Disse gikk inn i felleskassa. Dvs at jeg betalte ned felles lån. Han ville garantert gjort det samme. Vi eier alt likt og bidrar også ganske likt, men i løpet av årene har det variert hvem som tjener mest. Det eneste jeg har holdt utenom er hytta. Det er min arv, men han bruker den selvfølgelig like mye, og vi sier den er «vår», ikke «min».

hvordan er økonomien deres fordelt ellers? 50 K er et lite beløp, så jeg ville absolutt vært raus med arven. Likevel høres han grådig ut som forlanger at det skal deles dersom dere ikke er i en vanskelig økonomisk situasjon. Er dere det, så burde du absolutt prioritert bruken av arven fornuftig økonomisk, som ville være å betale med på felles lån/forbruk. 

Anonymkode: 675c3...a61

• Liker 3
Skrevet

Dersom dere har felles økonomi så er det smålig dersom du beholder disse pengene selv.

Da min kone arvet tanten sin (~450000) delte vi en tredjedel oss imellom og satte inn 150000 til hvert av barna.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da håper jeg mannen din gjør det samme. 

Anonymkode: cbb16...d86

• Liker 1
Skrevet
Geojak skrev (16 minutter siden):

Til dere som sier det, hvor/hvilken lov står at arv er å betrakte som særeie, om man ikke på forhånd har inngått avtale/ektepakt om det?

§ 59.Skjevdeling.

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.

Anonymkode: faee4...b2b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

La til et ord som du glemte😊

Anonymkode: d8835...29e

Det var ikke relevant for hva jeg utfordret på - jeg spør om HAN bidrar mer enn henne på noen måte. Ref. at jeg spør om HAN hadde mer egenkapital, HAN legger personlige gaver i potten, HAN tjener mer. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...