Gå til innhold

Noen malingsdyktige her inne? Tenkte å male en hvit Ikea-kommode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går jeg frem for penest resultat? Pusse? Grunne den med noe, før maling? Matt eller blank maling? 

-Hilsen en som aldri har malt møbler før. Har googlet, men ønsker gjerne råd fra folk med erfaring :)  På forhånt, takk! 🥰

Anonymkode: 23c7d...4b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pusse ned med fint sandpapir, evt. sparkle hakk og skader, male ett strøk med heftgrunn og så to strøk i den fargen du vil ha. Halvblank maling gir oftest best resultat, synes jeg.

Anonymkode: 9a922...ff9

• Liker 2
Skrevet

Ja, pusser den og grunner først (husker ikke helt hva den grunningen het. Vi kjøpte en liten boks på Obs Bygg og det er fortsatt en del igjen etter grunning av to store kommoder. Det er noe pussing mellom lagene/grunning og maling også. Jeg husker ikke helt. Mannen min malte våre kommoder i sommer. På obs Bygg får du god hjelp til å velge maling og diverse. 

Matt eller blank maling er jo litt smakssak. Her gikk vi for matt på den første og mer blank på den andre. Valgte den nest blankeste, men ville gjerne hatt den enda mer shiney. 

Anonymkode: f37b7...58a

Skrevet

Jeg har malt alle mine ikea kommoder (nykjøpte malm og norli) med panelmalingen (ca halvblank) jeg brukte på dører og lister. Vasket grundig med egnet forvask og malte 2-3 strøk med liten rulle, pensel i krik og krok. Har funket fint i 6 år nå, ser ikke ut å være slitt i det hele tatt. 

Anonymkode: 44d07...c26

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har malt alle mine ikea kommoder (nykjøpte malm og norli) med panelmalingen (ca halvblank) jeg brukte på dører og lister. Vasket grundig med egnet forvask og malte 2-3 strøk med liten rulle, pensel i krik og krok. Har funket fint i 6 år nå, ser ikke ut å være slitt i det hele tatt. 

Uten å pusse dem? 

Skrevet

Jeg har bl.a malt et Hemnes skoskap og skapdører.

Vasket og passet på å fjerne alle rester etter vaskemiddel. Pusset over med fint sandpapir, fjernet støvet med mikrofiberklut, malte med Jotun Superheft (lukter litt, men funker ypperlig), til slutt to strøk med Jotun Lady Supreme finish. Pusset evt små ujevnheter med fint sandpapir mellom strøkene. Brukte pensel og rulle beregnet for glatte underlag og møbler.

Anonymkode: 2f916...cc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uten å pusse dem? 

Hverken puss eller heft. 

Skrevet

Hvis det er noe jeg lærte fra diverse YouTube og tiktok vloggere, er at man må bruke shellac base/primer for å male over laminerte ikea møbler. Dessverre er den type primer vanskelig å få tak i Norge og er dyr. Så enden på visa at det ikke lønner seg. Men, her er den ihvertfall  https://www.maxmaling.no/produkt/bin-kvist-sperre-superheftgrunning-zinsser-1-liter/

Anonymkode: 4dfe7...804

Skrevet

En ting som er litt viktig, er at malingen må herdes i minst to uker. Ikke sett noe oppå malingen før den tid. 

Anonymkode: c0b38...1b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

fjernet støvet med mikrofiberklut

En bonus der er at mikrofiberkluter lager ørsmå riper i underlaget, nesten som et sandpapir 👍

Anonymkode: 293fa...020

• Liker 1
Skrevet

Fin rulle er tingen er den belagt kan jeg anbefale plastmaling :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...