AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Hva er din erfaring? Skal føde igjen. Sist var det forjævlig og måtte sy masse, men er i bedre fysisk form denne gangen så haret lite håp om at det blir mindre grusomt. Hvis jeg klarer å opprettholde aktiviteten ut svangerskapet da. Anonymkode: b5cb8...ce2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Min erfaring er at fødsler ofte er genetisk, men som med mye annet, vil det være forskjellig fra kvinne til kvinne. Jeg har hatt tre raske og lette fødsler(to stryrtfødsler). Det hadde min mor også, men tror mine var hakket lettere. Jeg var ikke trent eller i særlig god fysisk form. En venninne av meg var veldig godt trent, men hadde lange og tunge fødsler. Det samme hadde hennes mor. Men det er jo sånn for mange da at det blir raskere og lettere for hver fødsel. Anonymkode: 54bc6...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Det er vel generelt sett lettere å leve om man er trent? Så er vel ingen grunn til å la være. Handler jo i 99/100 tilfeller om å gidde. Anonymkode: 7df18...21b 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er vel generelt sett lettere å leve om man er trent? Så er vel ingen grunn til å la være. Handler jo i 99/100 tilfeller om å gidde. Anonymkode: 7df18...21b Joa. Men ok. Har du gått gravid og født? Det er nok litt mer krevende hvis man er utmattet, har bekkenløsningssmerter, etc. Anonymkode: b5cb8...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 Jeg er på INGEN måte trent, er i tillegg overvektig 🙃 fødselen var null stress. Brukte 30 min på pressing, ingen rifter, kun sying av et klipp fordi de måtte hjelpe litt med sugekopp da vesla fikk veldig dårlige målinger plutselig. Kom meg også veldig fort. svangerskapet var lett frem til uke 33 ish. Fikk litt bekkenløsning og sov dårlig så jeg var litt sliten, men ellers null plager (hadde knapt symptomer). Anonymkode: 53f1e...f48
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 Jeg er godt trent. Ungen havnet i en rar vinkel med hode og satt fast i bekkenet. Presset i en time med null framgang. Måtte klippe og bli forløst med vakum. Tror det er tilfeldig og genetisk. Er uansett best være i god fysisk form. Anonymkode: 22dee...471
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Jeg var svært godt trent ved første fødsel, den var grusom. Så fødte jeg 7 år senere, da i dårlig form, og fødselen var en drøm. Men det er jo ikke en ulempe og være godt trent. Og de fleste har en lettere andre fødsel. Anonymkode: 90674...559
Million Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Jeg var ikke trent. Har faktisk ikke trent en dag i mitt liv. Men jeg passet på å gå turer så ofte som mulig, de dagene bekkenløsningen tillot det gikk jeg i en time omtrent. Det var all trimmen jeg fikk. Jeg bodde på toppen av en lang ås, så turene hjemover igjen gikk i motbakke hele veien. Grei hverdags-trim, det. Fødselen var veldig enkel og grei. Fra jeg kom gående inn på fødeavdelingen og til barnet var ute, tok det 2½ time. Jeg er liten og spinkelt bygd, på ingen måte "fødehofter", såpass at legen som foretok svangerskapskontrollene på meg målte dem en gang og spurte litt "tilfeldig"; eh, har barnefaren stort hode? (da fikk jeg jo panikk, så klart) Men det gikk helt fint. Skal vel legges til at jeg fødte en måned før termin, så barnet var litt lite. Hell i uhellet for meg kanskje, med min spinkle fysikk 😛
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Jeg jogget sist i 2016 tror jeg. Hadde to fine fødsler i 2018 og 2021. Anonymkode: 8e076...114
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 Hadde kraftig bekkenløsning, det gjorde vondt å ga veldig korte avstander. Bekkenløsningen startet allerede i 1 trimester, og mistet mye muskelmasse. Var i elendig form, i tillegg til å være overvektig. Når pressriene endelig kom var hn ute på 2-3 trykk. (grøss, verste smerten jeg har opplevd, måtte sy i evigheter) Tiden før var ganske lang. Men den hadde nok vært kortere om jeg hadde vært oppe å gått rundt. Anonymkode: bc9e3...4b1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 De gjorde en studie på det ved Universitetet i Agder da jeg gikk gravid sist, ca 2016. Da ble gravide fulgt opp, både de som trente og "tok vare på helsa og "de som ikke gjorde det. Viste seg at det som trente ikke hadde mindre plager eller lettere fødsler enn de som ikke gjorde det. Nå var dette et relativt lite studie da men få deltagere, så det kan jo ikke trekkes noen konklusjoner. Men det kan kanskje tenkes at dette er nokså sammensatt og avhenger av mange faktorer. Det skader ihvertfall ikke å trene. Anonymkode: 79d2d...d46
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 Nei det har ingenting å si, ikke genetikk heller som jeg tror mange (inkludert meg selv) tenkte da jeg gikk gravid. Min mor fødte 6 barn «lett som en plett», og hennes 5 døtre hadde alle kompliserte fødsler hvor 3 av oss hadde dødd uten moderne legevitenskap. Min fødsel kalte fødselslegen som «once in a lifetime», og hun håpte at hun aldri fikk oppleve noe slikt igjen. Det ble dramatisk med nr. 2 også, men pga fødsel nr. 1 hadde jeg så mye hjelp og nummere til overleger/jordmødre som hjalp veldig, og selv om nr. 2 var et planlagt keisersnitt så kom barnet to uker før det planlagte keisersnittet 😅 Anonymkode: e29ac...71d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 Det kan nok ha noe å si på gruppenivå, men det er så mye annet som spiller inn. Det er ganske vanlig at andre fødsel blir lettere (selv om det også er en regel med masse unntak). Jeg var i dårlige fysisk form andre gang, ordentlig dårlige trent, etter et svangerskap med en god del plager. Men fødselen var helt klart lettere enn den første. Den var rask, ukomplisert og en god opplevelse. Anonymkode: 08391...ffa
RockyRose Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 Super enkel forsking viser at det stemte for meg i alle fall 🙈 Ved første trente eg regelmessig og bra gjennom heile sv.skapet, t.o.m dagen eg gjekk i fødsel. Fødsel varte 9t og var null stress, pressa maks 15min. Ved andre trente eg knapt gjennom heile sv.skapet og den fødselen var pyton, med konstante rier siste 2t, men kun 2 aktive pressrier. Den varte kun 5t, så kan nok vere ein medverkande faktor at alt skulle skje på så kort tid 🤷♀️ Om det er tilfeldig, påverka av trening, eller avhengig av kor fort fødselane gjekk får ein jo aldri vete..
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Joa. Men ok. Har du gått gravid og født? Det er nok litt mer krevende hvis man er utmattet, har bekkenløsningssmerter, etc. Anonymkode: b5cb8...ce2 Jeg er ikke den du siterte, men vedkommende har LITT rett. Kanskje ikke 99% om å gidde, men mye handler om det og utmattelse kan faktisk bli bedre av å trene så lenge det ikke er snakk om type ME. Noen ganger kan man være så utmattet at man må være sykemeldt og ikke klarer annet enn å sove, men de færreste er det og det har gjerne andre årsaker enn svangerskap. Jeg har hatt ekstrem fatigue selv grunnet stoffskifte, så jeg vet hvor ille det kan bli, men jeg vet også at det å prioritere å gå seg en tur på skogen eller en rolig yogaøkt fremfor alt annet hvis man ikke klarer NOE annet en dag, er det beste for kroppen. Anonymkode: ccc46...643 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #16 Skrevet 25. januar 2023 Jeg trente helt frem til termin selv med plager som migrene, fatigue, bekkensmerter og diverse annet. I perioder med anfall kunne jeg ikke trene på de verste dagene så da tok jeg det med ro, men heldigvis hadde jeg ikke migrene hele svangerskapet. Trening gjorde det klart bedre både mentalt og kroppsmessig. Selve fødselen var kanskje ikke noe enklere for meg, men i etterkant kom jeg meg raskt igjen selv med keisersnitt. Jeg var oppe og gikk med en gang og lengre enn kun i korridoren på avdelingen. Gikk ned raskt i vekt og huden trakk seg sammen med en gang nesten. Anonymkode: 8ffba...b89
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #17 Skrevet 25. januar 2023 Nei. Jeg er godt over snitt trent, hadde en seig og jævlig fødsel med stormrier, evig lang pressfase og revning. Anonymkode: d7bd8...906
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #18 Skrevet 25. januar 2023 Å være trent kan nok bidra til at man blir mindre sliten under fødselen og kommer seg raskere, men det har jo ikke noe å si for om man får stormrier, om barnet er stjernekikker, om riene er ineffektive, om kroppen ikke er ordentlig moden for fødsel osv. Anonymkode: d6da1...cc9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #19 Skrevet 25. januar 2023 Det har nok ingen sammenheng i det hele tatt. Jeg fikk ME under svangerskap og var så ekstremt utmattet at jeg trodde ikke fødsel var mulig å gjennomføre. Var ikke godt trent før jeg fikk ME, men helt normal form. Fikk en fantastisk fin drømmefødsel, uten behov for smertestillende. Fikk også energi etter fødselen, så har hatt mild ME siden. Var førsel nr 2, om det har noe å si. Hadde en fødsel før ME og det var et mareritt, helt grusom fødsel. Anonymkode: b36b0...c44 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #20 Skrevet 25. januar 2023 Den eneste topptrente jeg kjenner (profesjonell idrettsutøver på internasjonalt nivå) hadde tøffe kompliserte fødsler. Anonymkode: 754ae...a0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå