Gå til innhold

Hvorfor blir ikke gevinst / tap på boligsalg inflasjonsjustert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si du kjøper hus for 2.5 millioner i år 2000, og nå i 2023 selger denne for 3 millioner. 

Et åpenbart problem er jo at det i snitt har vært 2.2% årlig inflasjon siden år 2000. Og at det som var 2.5 millioner i 2020, tilsvarer 4 millioner i dagens handlekraft. Men i realiteten ender du opp med å måtte betalte skatt på ca. 500k (er jo en del avgifter inkludert), altså rundt 100000 kr i skatt. 

Anonymkode: d425a...a97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men trodde skatt på gevinst av boligsalg kun gjaldt hvis du ikke hadde bodd der de siste 12 månedene?

Anonymkode: e3c69...073

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ingen ekspert, men trodde skatt på gevinst av boligsalg kun gjaldt hvis du ikke hadde bodd der de siste 12 månedene?

Anonymkode: e3c69...073

Det er riktig. Men det finnes jo mange hus i Norge som har vært ubebodde i over 12 mnd., og som kanskje ble kjøpt for flere tiår siden. 

Anonymkode: d425a...a97

Skrevet

Godt spørsmål. På aksjer finnes det et skjermingsfradrag som "oppjusterer" inngangsverdien med en gjennomsnittsrente, men hvorfor det ikke er slik på bolig vet jeg ikke. Det kan jo være et politisk grep for å minske verdien å kjøpe sekunærboliger i rent investeringsformål

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...