Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ville ha venta til både ungen og jeg kom hjem fra sykehuset. Vet aldri hva som skjer..

Anonymkode: 47ee2...99d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er gravid med 2.mann nå. 

Med første mann syns jeg det hele var veldig sårt. Jeg visste at en venninne skulle ordne babyshower til meg, utenom dato. Hu ville at jeg skulle forhøre meg med familie om de var interessert i å være med, men jeg ble skjelt ut av flere for å i det hele tatt tenke tanken på å ville ha babyshower, fordi de syns hele greiene var teit. Å den ene sa til og med at hen ikke ville "feire" noe som ikke var født ennå pga det kunne i værste fall ende med dødfødsel eller at ungen hadde funksjonshemning osv osv. 

Jeg ga likevel en liste til denne veninna om hvem jeg ville ha med. Trur det var snakk om 8stk. Det var bare 1 som kom. Verten og denne ene venninna. Verten og venninna hadde i tillegg tatt med samboerne sine for at det skulle bli flere sånn at jeg ikke skulle bli såra. 

Greit.. venninna mi gjorde det hu kunne for at det skulle bli en fin ting for meg, men det hele var bare veldig sårt. Så for meg noe helt annet. De andre som skulle komme sa de var syke, eller svarte ikke på invitasjonen. Venner jeg trudde var glad på mine vegne, men nå høres jeg sikkert veldig egoistisk ut. 

En annen venninne ytrer nå et ønske om at jeg skal lage babyshower for meg selv, invitere familie og venner, og helt ærlig så vet jeg ikke om jeg gidder. Syns det er styrete, og i hvertfall å måtte arrangere min egen. Ser virkelig ikke vitsen.

Hva mener du om babyshower? 

Anonymkode: efed6...711

Man har da ikke babyshower med nr 2. og du kan jo ikke invitere selv? Invitere folk til å komme og gi det gave?

Anonymkode: ecaf5...156

Skrevet

Jeg var med å planlegge min egen babyshower hvor jeg spesifikt sa ingen store gaver eller masse stas. Jeg lagde pizza, svigerinna mi lagde kake, og vi lagde en quiz sammen😁 alle koste seg og det var en dag dedikert til babysnakk, litt smågaver og bare jente-kos før baby kommer. En fin tradisjon syns jeg, som jeg gjerne arrangerer for mine venninner når de får barn dersom de har lyst på😊

Anonymkode: 5aef3...b8c

• Liker 1
Skrevet

Synes babyshower er tull. Men de som ikke ville komme fordi barnet kunne bli handicappet, hva er det for noe? Ville de ikke kommet i bursdagen til barn med handicap heller?

Anonymkode: 6a8a9...5fe

• Liker 2
Skrevet

Jeg har arrangert til gode venninner, og jeg har vært gjest. Jeg har også fått en selv, men det var aldeles ikke noe jeg forventet.

Synes det er koselig, vise at man gleder seg sammen med mor og man får mulighet til å gi en gave som de trenger. Etter baby er født så føler jeg det kun er klær man har bruk for, fordi alt annet er kjøpt inn. Jeg liker heller ikke presse meg på etter fødsel, så det kan gå flere uker og kanskje måneder før jeg tropper opp på besøk. Mest fordi jeg hadde en krevende barseltid selv som gjorde at det meste av besøk utgikk.

Anonymkode: 080d6...a22

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporing.

- Matas, mod.

Skrevet

Ser ikke noe i veien for å feire en kommende mamma eller barn. 

Har selv hatt babyshower, arrangert for andre og vært med på det. Det har aldri vært store greiene, men det har vært god mat, noen små gaver (en liten oppmerksomhet bare, siden de fleste gir noe når ungen faktisk er kommet). 

Mange snakker om amerikanske tradisjoner uten å skjønne at mange amerikanske tradisjoner har opphav i europeiske tradisjoner (psssttt Halloween, eller allehelgensaften, er noe min oldemor feiret når hun var barn her i Norge, det ble borte etter krigen og den mer kommersielle versjonen fra usa har nå tatt plass), men gjort om til noe kommersielt. Man trenger ikke dekor, og masse greier til å feire. Trenger heller ikke å kalle det babyshower.

Synes det er skikkelig dårlig gjort av dine såkalte nærmeste å ha behandlet deg slikt. Det er stort å bli forelder for første gang, og andre gang, og tredje gang, osv. Synes heller ikke det er noe man skal behøve å arrangere selv. 

Anonymkode: e1b96...c3a

• Liker 1
Skrevet

Helt ekstremt trashy 

• Liker 2
Skrevet
Isambard skrev (På 25.1.2023 den 10.26):

Jeg skjønner ikke at alle skal ha så sterke meninger om det.

Noen synes det er koselig, og da er det koselig for dem.

Uten USA hadde vi sittet med sveivetelefonene våre og diskutert, så vis litt respekt.

Uten Asia, mener du. Lenge siden junaiten ga fra seg pokalen som verdensledende industriland. Utenom i krig, da. Der er de fortsatt i front. Men det er fordi de ikke har råd til å slutte med det.

Anonymkode: 24aeb...b76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 10.14):

Jeg er gravid med 2.mann nå. 

Med første mann syns jeg det hele var veldig sårt. Jeg visste at en venninne skulle ordne babyshower til meg, utenom dato. Hu ville at jeg skulle forhøre meg med familie om de var interessert i å være med, men jeg ble skjelt ut av flere for å i det hele tatt tenke tanken på å ville ha babyshower, fordi de syns hele greiene var teit. Å den ene sa til og med at hen ikke ville "feire" noe som ikke var født ennå pga det kunne i værste fall ende med dødfødsel eller at ungen hadde funksjonshemning osv osv. 

Jeg ga likevel en liste til denne veninna om hvem jeg ville ha med. Trur det var snakk om 8stk. Det var bare 1 som kom. Verten og denne ene venninna. Verten og venninna hadde i tillegg tatt med samboerne sine for at det skulle bli flere sånn at jeg ikke skulle bli såra. 

Greit.. venninna mi gjorde det hu kunne for at det skulle bli en fin ting for meg, men det hele var bare veldig sårt. Så for meg noe helt annet. De andre som skulle komme sa de var syke, eller svarte ikke på invitasjonen. Venner jeg trudde var glad på mine vegne, men nå høres jeg sikkert veldig egoistisk ut. 

En annen venninne ytrer nå et ønske om at jeg skal lage babyshower for meg selv, invitere familie og venner, og helt ærlig så vet jeg ikke om jeg gidder. Syns det er styrete, og i hvertfall å måtte arrangere min egen. Ser virkelig ikke vitsen.

Hva mener du om babyshower? 

Anonymkode: efed6...711

Helt ærlig så syns jeg at det er en ganske dust og (for meg) verdiløs importert tradisjon. Jeg hadde ikke arrangert det for meg selv, men hvis jeg visste at det var veldig viktig for noen som sto meg nær å holde eller bli hold noe sånt for, så hadde jeg bidratt positivt. Jeg hadde også møtt opp hvis jeg ble invitert, så fremt det ikke krasjet allerede lagte planer. Fordi det er god folkeskikk. Ser ikke poenget med å demonstrere misnøyen min mot denne tradisjonen ved å få andre til å føle seg dritt.

Å skjelle ut arrangør eller den som er gravid på grunn av mine egen lunkne følelser for babyshowers er åpenbart dårlig folkeskikk. Blir helt svett av hvordan folk ter seg innimellom.

Anonymkode: 24aeb...b76

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 14.04):

For min del; 

Heller babyshower med gode venninner, god mat og latter, mens man fortsatt er i grei form før fødsel. 

Enn barselgrøt der man skulle holde senga lenge etter fødsel, mens svigermor, naboer, med mer rant inn døra timen etter fødsel. 

Anonymkode: 4210b...48b

Mange er i langt bedre form etter fødsel enn rett før. 

Du har heller ikke en spesielt god forståelse av tradisjonen med barselgrøt. Det var ikke snakk om at folk rant inn døra timen etter fødsel, men at barselkvinnen skulle få slappe av, og venner, naboer osv. skulle ordne mat så hun slapp å gjøre det selv.

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 17.14):

Nå tror jeg du blander innlegg her.

Babyshower er hos den som arrangerer. Barselsbesøk er hos den som har født. I flere omganger... 

Derfor de fleste foretrekker det første. 

Er det? Alle jeg har vært i (det er riktignok ikke så fryktelig mange) har vært hjemme hos den gravide.

Og har det blitt sånn at folk ikke vil ha barselbesøk lenger, nå?

Jeg synes babyshower i utgangspunktet er noe tull, men er det med gode venninner, så blir det jo hyggelig uansett. Noen inviterer imidlertid en masse fjernere bekjente, og da kan det bli litt kjedelig, og dessuten fremstå som gave-tigging. Synes også det er kjipt om folk forventer gave både før og etter at barnet er født.

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Mange er i langt bedre form etter fødsel enn rett før. 

Du har heller ikke en spesielt god forståelse av tradisjonen med barselgrøt. Det var ikke snakk om at folk rant inn døra timen etter fødsel, men at barselkvinnen skulle få slappe av, og venner, naboer osv. skulle ordne mat så hun slapp å gjøre det selv.

Er det? Alle jeg har vært i (det er riktignok ikke så fryktelig mange) har vært hjemme hos den gravide.

Og har det blitt sånn at folk ikke vil ha barselbesøk lenger, nå?

Jeg synes babyshower i utgangspunktet er noe tull, men er det med gode venninner, så blir det jo hyggelig uansett. Noen inviterer imidlertid en masse fjernere bekjente, og da kan det bli litt kjedelig, og dessuten fremstå som gave-tigging. Synes også det er kjipt om folk forventer gave både før og etter at barnet er født.

Jeg tror jeg aldri har kjent noen som føler for å samle sine 10-15 nærmeste venninner etter seg de første ukene, selv månedene, etter en fødsel. 

Ingen markerer da med barselgrøt lenger? Det var et motsvar til at mange mener at amerikanske tradisjoner tar over for norske. 

Ja, man arrangerer babyshower for den gravide, det er hele poenget. Det pleier å være en overraskelsesfest, hjemme hos en nær venninne. Men i Norge er det jo ingen som liker slikt. At det er slitsomt fordi man ikke forstår konseptet, krever den gravide arrangerer, inviterer kreti og preti og all familie, så forstår jeg jo at det blir slitsomt. Men det er da virkelig ikke normalen. 

Skrevet

Tenker det, kan være koselig for mange, men at det også er en stor kilde til drama og skuffelse.  

Skrevet

Syns det er superteit og noe forbaska tull. Teit at vi skal adoptere absolutt alt fjas fra USA.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er hyggelig! Jeg har arrangert for mange venninner, og de har arrangert for meg. Ikke bare første barnet, men også for baby 2 og 3.

Men jeg forstår bekymringen din TS. Og jeg synes det er fryktelig sært og egosentrisk av vennene dine å ikke møte opp! 

Når min svigerinne skulle ha sin første baby, og jeg skulle arrangere babyshower møtte jeg en lignende utfordring -  Hun har få venner, og de få hun mente at hun hadde viste seg å se på henne som kun en bekjent. De ville ikke komme. 
Selvsagt var dette utrolig sårt! Men det hadde også vært sårt å droppe det når «alle andre» fikk babyshower. Så jeg supplerte med å invitere hennes svigermor, kusiner, og et par venninner av meg som hun har kommet godt overens med. 
Selv om gjestelista ble litt merkelig, så ble det totalt sett ble det en hyggelig dag!

Kanskje du kan gjøre noe av det samme? Invitere litt «bredere»? Eller rett og slett fortelle dine venner og familie at det betyr mye for deg at de møter opp! 

Anonymkode: e25e5...476

Skrevet
Prøver18 skrev (42 minutter siden):

Helt ekstremt trashy 

jukkapalme skrev (4 minutter siden):

Syns det er superteit og noe forbaska tull. Teit at vi skal adoptere absolutt alt fjas fra USA.  

Håper ikke det er slik dere svarer når nære venninner, søstre, med mer, inkluderer dere for å feire 😅

Detter jo inn 2-3 slike invitasjoner i året nå når det har blitt vanlig. Og enda mer nå når alle skal ta igjen etter Korona. 

• Liker 3
Skrevet

Unødvendig og tull. Aldri vært på babyshower, blitt invitert men takket  nei. 

Anonymkode: 5e4bd...8e0

Skrevet

Veldig koselig. 

Men tror grunnen til at mange her inne er negative og kaller det harry - De har nok ikke gode venner. Er lettere å dømme andre enn å innrømme egen ensomhet.

For de som har gode venner så er det en kjempekoselig ting å gjøre for hverandre.

Anonymkode: 764b0...984

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Unødvendig og tull. Aldri vært på babyshower, blitt invitert men takket  nei. 

Anonymkode: 5e4bd...8e0

Er du negativ til annet de finner på også om det for deg er "unødvendig"? Fordi du foretrekker TV og KG, kanskje? 

Hvor mange venninner har du igjen etterhvert da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Håper ikke det er slik dere svarer når nære venninner, søstre, med mer, inkluderer dere for å feire 😅

Detter jo inn 2-3 slike invitasjoner i året nå når det har blitt vanlig. Og enda mer nå når alle skal ta igjen etter Korona. 

Er ikke alle som vil ha/kan få barn vettu, og mine nærmeste venninner som har barn fikk barn for 15 år siden. På den tiden var ikke babyshower så vanlig. Ikke alle som er i 20-30-årene idag, vettu, finnes mange fossiler på 40 pluss og... Hadde jeg blitt invitert hadde jeg selvsagt deltatt, jeg er jo ikke en utakknemlig dust heller 😂 men jeg må jo få syns at importerte tradisjoner fra "junaiten" er teit selv om jeg ikke ville sagt det om jeg ble invitert. Hadde ikke ønsket meg babyshower selv om jeg skulle hatt barn.

2-3 invitasjoner i året? Var det snikskryt over hvor mange venninner du har eller? ;)  Og nei, jeg er ikke misunnelig, jeg har selv 4 nære venninner og de er jeg veldig takknemlig for. Få, men gode og jeg ville aldri vært dem foruten. Med eller uten "babydusj" :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...