Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med 2.mann nå. 

Med første mann syns jeg det hele var veldig sårt. Jeg visste at en venninne skulle ordne babyshower til meg, utenom dato. Hu ville at jeg skulle forhøre meg med familie om de var interessert i å være med, men jeg ble skjelt ut av flere for å i det hele tatt tenke tanken på å ville ha babyshower, fordi de syns hele greiene var teit. Å den ene sa til og med at hen ikke ville "feire" noe som ikke var født ennå pga det kunne i værste fall ende med dødfødsel eller at ungen hadde funksjonshemning osv osv. 

Jeg ga likevel en liste til denne veninna om hvem jeg ville ha med. Trur det var snakk om 8stk. Det var bare 1 som kom. Verten og denne ene venninna. Verten og venninna hadde i tillegg tatt med samboerne sine for at det skulle bli flere sånn at jeg ikke skulle bli såra. 

Greit.. venninna mi gjorde det hu kunne for at det skulle bli en fin ting for meg, men det hele var bare veldig sårt. Så for meg noe helt annet. De andre som skulle komme sa de var syke, eller svarte ikke på invitasjonen. Venner jeg trudde var glad på mine vegne, men nå høres jeg sikkert veldig egoistisk ut. 

En annen venninne ytrer nå et ønske om at jeg skal lage babyshower for meg selv, invitere familie og venner, og helt ærlig så vet jeg ikke om jeg gidder. Syns det er styrete, og i hvertfall å måtte arrangere min egen. Ser virkelig ikke vitsen.

Hva mener du om babyshower? 

Anonymkode: efed6...711

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyshower er ok det. Hvis man elsker å adoptere amerikanske tradisjoner. 

Jeg for min del foretrekker å kjøpe ting selv. Så får man det man vil ha.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Like tullete som alt annet vi har importert fra USA.

Anonymkode: c7af9...f79

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Personlig syns jeg det er en tullete uting. Det skaper press, skuffelse, misnøye hos de som forventer det og ikke får det. Se bare på trådene her inne med alle som syns det er sårt å ikke bli feiret. 

Noen ting er menn faktisk bedre på enn oss kvinner. Ingen menn er såret fordi kompisene ikke gjør stas på de når de blir far.

Anonymkode: 89d66...4cf

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er koselig. Før min babyshower gjorde jeg det klart at jeg ikke ville ha noen gaver; jeg ville bare samles med så mange av vennene mine som mulig før baby kom, og spise kake. 

Jeg hadde ikke brydd meg hvis jeg ikke fikk det, men det var en koselig og morsom dag. Synes det er hyggelig å gå i venninner også. 

Jeg planla forresten sammen med venninna mi. Ser ikke problemet med å arrangere selv. 

Anonymkode: e82f7...e79

• Nyttig 1
Skrevet

Fullstendig idiotisk tøv importert fra Amerika. 

Anonymkode: 681e7...53c

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet

Helt ærlig liker jeg ikke baby shower. For jeg aner ikke om folk fortsatt forventer å få barselgave i tillegg. Jeg mener ikke at man skal kunne forvente gaver i fleng.

Og jeg støtter nok litt opp om denne litt overtroiske greiene at man skal kjøpe minst mulig til baby før baby er født, da man aldri vet hvordan det kan gå. Litt som at om man planlegger for mye, kjøper for mye, så sender man det ut i universet, og man kan få svi for det. Er en gammel ting det stammer fra, men det sitter i meg. Er forøvrig 31 år om det skal ha betydning for holdningen jeg har 😅

Anonymkode: f3a2e...5af

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er dumt, for det sitter ofte en eller flere blant gjestene som må klistre på seg et falskt smil og holde tilbake tårer fordi de ønsker barn, men sliter med å få det.

Anonymkode: 75ace...457

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

For meg er ikke babyshower så viktig. Men folk holdt babyshower for meg da jeg skulle ha første, og det var veldig hyggelig at de ordna med det osv. Fikk mye fint. Men nå som jeg skal ha nr.2 har jeg sagt til mannen at hvis noen hinter om å fikse babyshower igjen så skal han si at jeg ikke ønsker å ha det denne gangen. Har jo alt vi trenger fra førstemann, og føler ikke behov for at man skal ha babyshower for hvert barn man får. 

Anonymkode: 69a08...43c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke at alle skal ha så sterke meninger om det.

Noen synes det er koselig, og da er det koselig for dem.

Uten USA hadde vi sittet med sveivetelefonene våre og diskutert, så vis litt respekt.

Endret av Isambard
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke noe behov for det. Jeg har vel og merke ordnet det til ei venninne som vi visste ønsket seg det. Tenker at det er en smal sak å fikse hvis noen syns det er stas :) jeg fikk heller besøk av to gode venninner etter fødsel som hadde med seg en kurv med masse godt i, bleier og mme (ble flaskebarn). Det satte jeg MYE mer pris på 😊

Anonymkode: f8588...ab2

Skrevet

Så lenge jeg slipper å delta i en babyshower så går det greit. Syns det er totalt unødvendig og legger kun opp til enda mer gaver og kjøpepress.

Er det en nær venninne så kjøper jeg uansett barselsgave og dåpsgave, og det holder i massevis. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skulle nok greid å tatt turen i mine nærmeste venniners, selv om jeg i utgangspunktet har satt meg som mål å komme meg gjennom livet uten å gå i babyshower. De er jo hyggelige å være sammen med uansett. Men når det dukker opp invitasjoner til fjernere bekjente der det lukter instagramstemning og gaveinnsamling, bruker jeg turnuslivet for alt det er verdt. Aj aj, jeg har visst søndagsvakt!

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er en koselig ting. Men jeg hadde aldri arrangert det selv, og hvertfall ikke hvis folk rundt meg ytrer st det er teit.

I mitt babyshower dukket det opp folk jeg vet ikke liker babyshower. De hadde likevel sosiale antenner nok til å komme, for de skjønner jo at det er sårt om man ikke kommer. Glad jeg har så fine folk rundt meg😅

Anonymkode: 0c1ae...956

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også enig i at det er tullete. Har aldri lyst til å gå men gjør det fordi jeg føler presset. Samles med en gjeng jeg ikke kjenner, alt skal være Instagramperfekt, overdådige gaver, pynt og mat. Rare leker.. Også skaper det tristhet for de som får en forventning om å oppleve noe av det samme men kanskje ikke har så mange venner. 

Jeg forstår bare ikke hva som er så gøy med det. Jeg har vært i noen og ser jo at de vordende mødrene blir fra seg av begeistring men de drifter jo i venninnene sine. Ikke én av de fem babyshowerne jeg har vært i/bidratt på så har de damene brydd seg nok om sine venninner til å stelle istand noe (pay it forward). Synes de er en gjeng utakknemlig og bortskjemte egoistiske prinsesser. 

Nå liker ikke jeg å være midtpunktet aoipa en fest heller da. Men de som liker å jage status skjønner jeg godt kan like dette her. Det er jo en helt annen oppmerksomhet enn bursdagselskap. Da er det ikke masse oppstilte bilder av mennesker, mat og gaver og pynt. Og det er mer mingling og avslappet atmosfære. 

Etter hva jeg har observert så ville jeg aldri byttet ut barselbesøk med barselgave, en til en kontakt, kaffe, babykos, bakst og fortrolige samtaler om fødsel og følelser for en overfladisk fest som er fint på Instagram. Det er ikke slik I virkeligheten! Halvparten av de på babyshower føler seg ukomfortabel fordi de ikke får tid med venninna si, må mingle edru med ukjente mennesker, drite seg ut i leker og bekymre seg for om gaven er fin nok sammenlignet med alle de ekstravagante gavene som ligger der..

Nei kan ikke uttrykke nok frustrasjon over baby shower tydeligvis. Synes det er et ork. Men hver sin lyst. 

Anonymkode: ddff9...b15

• Liker 7
Skrevet

Jeg syns det medfører et kjøpepress, og at selve settingen er skikkelig klein. Mine venninner fikk beskjed om at jeg virkelig ikke ønsket meg et babyshower til noen av mine. 

Mens igjen andre elsker dette. Og blir jeg bedt og ikke har noen god unnskyldning så deltar jeg. kjøper gave, møter opp og smiler pent.

Anonymkode: d783c...e21

• Liker 5
Skrevet

Bare noe forbanna tull. Er fjollete og idiotisk. 

Anonymkode: 8fe73...0ec

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Personlig syns jeg det er en tullete uting. Det skaper press, skuffelse, misnøye hos de som forventer det og ikke får det. Se bare på trådene her inne med alle som syns det er sårt å ikke bli feiret. 

Noen ting er menn faktisk bedre på enn oss kvinner. Ingen menn er såret fordi kompisene ikke gjør stas på de når de blir far.

Anonymkode: 89d66...4cf

Babyshoweren "min" var for både meg og mannen, og begges venner. Nå er det bare ett annet par i min vennegjeng som har fått barn, men der var også babyshower for mor og partner, samt begges venner. Små og intime samlinger for å feire barnet, uten noe gavepress eller bilder til instagram (la ikke ut noe om at jeg var gravid i det hele tatt på sosiale medier). 

Synes det er rart mange synes det er tull og stress, og ikke koser seg med å møte venner og feire. 

Anonymkode: e82f7...e79

Skrevet

Det er hyggelig å arrangere for venninner, men det tar ofte mye tid og blir dyrt. Føler alltid at det er et par stykker som tar hele jobben, og resten klarer knapt nok å vippse. Men det er hyggelig å glede venninner, men det blir alltid med en bismak fordi jeg har blitt sittende med store deler av regningen.

Personlig vil jeg ikke ha det. 

Anonymkode: 23895...1f3

Skrevet

Jeg synes det er en veldig fin og koselig ting. Det er nok av grå hverdager. 

Bare dropp å høre på KGere på dagtid, mange enstøinger og grinebittere her merker jeg. 

Men det er jo en venninnegreie, eventuelt søster/svigerinne. Så mulig mange følte det som press? 

Og som jeg ser her er det jo mange som har misforstått. Dette erstatter gaver etter fødsel. Så det blir ikke dyrere. Utover litt mat, mulig litt pynt, men det utgjør jo lite. 

Anonymkode: 4210b...48b

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...