Gå til innhold

Kaster barnas teininger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg så sær vis jeg sier at jeg kaster 98% av tegningene til min 4 åring som hun  lager😅

hun virker stolt over dem. Men så er jo det bare kruseduller, firkanter, hjerter, farge streker osv😅 jeg tar vare på de fineste så klart men resten må i søpla da det blir fort over 30 tegninger i uka. Og kan ikke ha alt i en perm og spare over 1000 tegninger av bare kruseduller osv😅

andre som også dessverre må hive mye tegninger som barna lager?

Anonymkode: 44ea1...857

• Liker 1
Skrevet

Har en treåring. Kaster noe hver kveld 🙈

Anonymkode: 9c39f...c0d

• Liker 1
Skrevet

Ja, kaster 99% ellers ville vi måttet ha leid lager. Tar vare på noen fra hvert "semester" i barnehagen for ettertiden. 

Anonymkode: 6f7be...548

• Liker 3
Skrevet

Det er sårt å kaste sånt, da. Så da blir man sittende med ca 1000 tegninger i året. Tips til oppbevaring kanskje?

Skrevet

Hver av barna har en boks hvor vi har samlet de fineste/morsomste/kuleste tegningene og annet de har laget, både hjemme og i barnehagen/på skolen. Resten kastes. Man kan ikke spare på absolutt alt, men det er koselig å ha en del som minner. Yngstemann har i tillegg en stor perm hvor hun tar vare på det hun selv vil av det hun har laget og da bestemmer hun selv hva som skal kastes og spares. 

• Liker 3
Skrevet

Vi har vært nødt til å møtes litt på midten på det her. Mannen min fikk absolutt alt han tegnet og lagde kastet som liten (også det som var fint), så han nekter å kaste noe som helst av det barnet lager. Jeg vokste opp med at vi hadde én ting hver stående til utstilling oppå pianoet også fikk vi bytte ut den tingen når vi hadde lagd noe nytt. Det som var fint eller hadde en fin eller morsom historie bak seg ble beholdt, og resten ble kastet. Mannen min vil naturligvis stille ut alt barnet lager fordi hans ble kastet uten at foreldrene i det hele tatt gadd å se på det.

Vi har den første tegningen og den første figuren stående fremme til utstilling, og en tegning og en figur til som byttes ut med ujevne mellomrom. Når barnet har laget noe nytt får han velge om han vil bytte ut tegningen/figuren som står fremme, og det som ikke står fremme blir pent pakket ned i kasser og tatt vare på. Heldigvis har vi tre store boder og godt med plass til kassene. 🙈

Anonymkode: 9317c...e1f

• Liker 2
Skrevet

Kaster det meste. Tegner sikkert 10-15 tegninger til dagen. Går gjennom innimellom og tar vare på et par av de fineste. Når de blir større kn de velge hvilke de vil beholde. Har hver sin perm de settes inn i. 

kan jo være kjekt å se tilbake på tegneutvilingen om de plutselig skulle blitt kjente kunstnere🤣🤭

Anonymkode: 3420e...9e7

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler å plukke ut 1/500-del av tegningene og putte de i plastmapper, sånne som grafisk designere gikk rundt med i «gamle dager». Og så anbefaler jeg at det ikke er en del av barna sine oppgaver å kaste papirsøpla, hehe. Har brent oss på det, og fått masse tegninger i retur

(går an å bytte ut den grelle rosa forsiden med en av barnetegningene)

ADAF106D-87A3-4BC2-BED4-B0CF2B0808D4.jpeg

Skrevet
Trollkatt skrev (2 minutter siden):

Jeg anbefaler å plukke ut 1/500-del av tegningene og putte de i plastmapper, sånne som grafisk designere gikk rundt med i «gamle dager». Og så anbefaler jeg at det ikke er en del av barna sine oppgaver å kaste papirsøpla, hehe. Har brent oss på det, og fått masse tegninger i retur

(går an å bytte ut den grelle rosa forsiden med en av barnetegningene)

ADAF106D-87A3-4BC2-BED4-B0CF2B0808D4.jpeg

Hvor kjøper du det?

Anonymkode: e7634...0e3

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor kjøper du det?

Anonymkode: e7634...0e3

Jeg har noen tilsvarende som jeg har kjøpt på Clas Ohlsson og Staples.

Anonymkode: 9317c...e1f

• Nyttig 1
Skrevet

Hva med at barna får hver sin davinci ramme på veggen? 

her kaster jeg det meste. Tatt vare på permene barna får på slutten av hvert barnehageår. Der er både bilder, historier, tegninger, ting de har laget og malerier. Så tar jeg vare på 1.klassesekken med bøker og spesielle klær. De har hver sin store pappkasse på loftet. Med 4 barn kan jeg ikke ta vare på alt😅 

forresten, ene sønnen min på 8 år elsker å perle. Så har ikke hjerte til å hive de største han har laget, han bruker mange timer på å lage en😅

Skrevet

Jeg kaster mesteparten. Jeg har to stykker, og samboeren min har ei fra før av også, så hvis vi skal ta vare på hver minste lille tegning de lager blir det jo et evig lite kaos. Tar vare på noe, spesielt det som blir laget i barnehagen som er litt mer enn bare krusseduller, strekmenn og hjerter. Har dem i en perm. 

Eldste vår på fire elsker å perle. Jeg har kjøpt en boks til henne hvor hun kan legge alle de ferdige motivene i. Vi får hjem 7-10 ferdige motiver fra barnehagen hver uke, så det blir mange av de også. 

Anonymkode: 3bef6...03b

Skrevet

Har noen få av tegningene jeg laget da jeg var barn, men skulle ønske mer hadde blitt tatt på.

Som barn hadde vi ikke så god råd, og heller ikke råd til tykkere tegnepapir slik andre barn brukte, slik at jeg simpelthen brukte toalettpapir til å tegne en egen avis på. Dette var i 8-årsalderen og jeg var relativt flink til å tegne, slik at det var mer enn noen kruseduller.

Og idag - som voksen - hadde det vært så fint å se alt dette som jeg kom til å tenke på da jeg så denne tråden; disse tegningene på toalettpapir fordi man ikke hadde råd til noe annet, som for lengst har blitt kastet.

Nei, det er ikke nødvendigvis de beste eller fineste tegningene man vil se igjen mange år senere.

Som en annen liten kuriositet kan jeg nevne at jeg idag fortsatt drikker te av den samme koppen vi brukte hjemme for 43 år siden.

Anonymkode: 0e5d1...5b4

Skrevet

Hun har sikkert tegnet flere esker. Har kun tatt vare på noen få utvalgte. Produksjonen er enda høy i en alder av 13 år. Heldigvis er det meste digitalt nå ;)

Anonymkode: 46ef1...d84

Skrevet

Jeg tar bilde av mange av de så jeg har de på mobilen :) sparer også de fineste

Anonymkode: 6a41f...dde

Annonse
Skrevet

Vi har en sånn davinci ramme til hver av ungene som vi henger opp det ungene er mest stolt av. 

Ellers legger vi det litt bort og går igjennom (nesten) alle tegningene med barna, de får selv velge ut hva som er viktigst for dem å beholde. Vi har ofte bare kastet ting som de har tegnet/malt og ikke brukt noe tid på. Typ når de bare tar en tusj og tegner massevis av streker fordi det er en del av leken.

Alt som de har brukt tid på blir tatt vare på og gåes gjennom sammen. 

For videre lagring har vi en dokument eske som det blir lagt oppi. Alt som tas vare på har dato og navn på.

Anonymkode: 9a57e...483

• Liker 2
Skrevet

For å sitere ped lederen til min eldste: Det er kanskje på tide å installere peis?  😂

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en sånn davinci ramme til hver av ungene som vi henger opp det ungene er mest stolt av. 

Ellers legger vi det litt bort og går igjennom (nesten) alle tegningene med barna, de får selv velge ut hva som er viktigst for dem å beholde. Vi har ofte bare kastet ting som de har tegnet/malt og ikke brukt noe tid på. Typ når de bare tar en tusj og tegner massevis av streker fordi det er en del av leken.

Alt som de har brukt tid på blir tatt vare på og gåes gjennom sammen. 

For videre lagring har vi en dokument eske som det blir lagt oppi. Alt som tas vare på har dato og navn på.

Anonymkode: 9a57e...483

Dette er jeg enig i, be barna om å velge hvilke de vil ta vare på 1 av 10 f.eks hver uke/ dag. Og kanskje de angrer seg etterpå, men det er læring i det også. 

Skrevet

Henger det opp på kjøleskapet og kaster det etter noen dager😂 tar vare på ting som er lagt mer innsats i, f. eks på juleverksted i barnehagen 😛 

Anonymkode: 2cf3c...e10

Skrevet

4-åringen har sitt første "mesterverk" (det første som faktisk så ut som noe annet enn en krusedull) hengende på veggen, en kulepenntegning av en kanin. I tillegg henger det noen malerier fra barna var 2-3 år i kjelleren, i glass og ramme, og alle ungene har på et eller annet tidspunkt lagd kunst rett på lerret i barnehagen så det henger også på veggen. Ellers har vi stort sett puttet de tegningene de har lagt ned mest innsats i inn i en strikkmappe, og så kaster vi nok 80-90% av tegningene ja. Kriteriene for å beholde er at det enten er det første av noe, veldig mye innsats, eller at barnet selv uttrykker stor begeistring for verket. 

(Kom på at mannen min også har rundt 10 kunstverk hengende på kontoret sitt, litt fra hvert barn.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...