AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Jeg sliter sånn med det. Jeg skal opp for å levere i barnehage og komme meg på jobb. Har en unge som en del netter våkner og kommer inn til oss, noen netter våken over flere timer. Så bør jo legge meg tidlig for å få litt søvn av god kvalitet. Likevel, klarer liksom ikke å avslutte kvelden. Føler disse små timene på kvelden er den tiden jeg kan være meg selv og i fred. Og vips er klokka 23 og jeg er sein. Anonymkode: f586b...955 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Konklusjonen her er å ikke få barn 😁 Anonymkode: 2d3f0...fc0
hjärterdam Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Høres veldig kjent ut. Har bestemt meg for de senere år å avslutte kvelden kl 22 (nesten) uansett. Legger meg i senga da og noen ganger scroller jeg litt på telefon eller ser noe på TV, men målet er egentlig å legge fra seg og sove da. Det krever et genuint ønske og så krever det at man er litt disiplinert. Her er det sjelden mannen er klar til å legge seg så tidlig, men det må nesten bare være, vi jobber ulikt og har ulik døgnrytme og slik er det bare.
Forundret.. Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 Dette skulle jeg også fått til for det går ikke, klin umulig. Jeg trenger liksom noen timer på å lande etter at ungene har er lagte. Av og til noen timer etter at mannen har lagt seg også 😅 Legger jeg meg tidlig så våkner jeg mer på natta. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Konklusjonen her er å ikke få barn 😁 Anonymkode: 2d3f0...fc0 Jahh, det er litt sent å tenke på det for meg nå😅 Dum som jeg er så venter jeg også nr.2... Anonymkode: f586b...955
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 Det er jo bare å bestemme seg for et klokkeslett , og da går du uansett. Etterhvert blir det en vane Anonymkode: 99435...5c0
Gjest Anonyme-meg Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Jeg får lagt meg i fornuftig tid, ved å ikke skaffe meg et stressende liv. Valgte å stoppe med et barn. Ikke være opptatt av at alt skal være perfekt til en hver tid. Det er helt greit at det ser ut som det bor noen i hjemmet vårt.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Slet veldig med det, også før jeg fikk barn. Jeg kom inn i en fin rytme da jeg var syk fra midten av november til midten av januar. La meg til fornuftig tid fordi jeg var dårlig og ikke klarte holde meg våken lengre, og etter jeg ble frisk igjen har den rytmen fortsatt. Tidligere kunne jeg sitte oppe til langt på natt bare fordi det var så digg å være alene og nå er jeg god og sovetrøtt i 22-tida. Hell i uhell! 😅 Anonymkode: 72aba...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Konklusjonen her er å ikke få barn 😁 Anonymkode: 2d3f0...fc0 Alternativt å ha et veldig bevist forhold til å få barn. Mange som er så kunnskapsløse der ute at de faktisk blir overrasket når de skjønner hva det innebærer. Her har vi et bevist forhold til det før det ble graviditet. Vi var helt klar over at fra nå av ble det MYE mindre tid til egentid, hobbyer, venner og andre ting. 2 unger og 7 år senere så snakker vi fortsatt om at vi visste hva vi gikk til, og derfor ingen sure miner. Spesielt i småbarnsperioden så må man bare hvile og sove når anledningen byr seg I tillegg er det greit å IKKE ha ambisjoner om et rent og ryddig hus til enhver tid. Her har vi ryddetid en halvtime hver kveld, ellers ingen ting utover den obligatoriske fredagsvasken. Anonymkode: 3ecd2...1ce 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 Samme døgnrytme uka rundt, året rundt. Da sovner jeg i det jeg legger hodet på puta kl 23, våkner av meg selv før kl 6. Selvfølgelig kan det være en sen kveld innimellom, en reise, sykdom, og slikt. Men kroppen husker, og er rett tilbake på 23-6. Anonymkode: 21a7c...971
Lykkefrø Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 (endret) Jeg har lurt på det samme, men konkludert med at det innimellom er mer verdifullt med den tiden man kan være bare seg selv, enn søvnen selv. 🥰 Gjør det som gir deg mest påfyll - noen ganger kan du legge deg tidligere, og andre ganger kan du nyte en sen kveld og få litt påfyll av tid for deg selv. Synes begge deler er like verdifullt og fornuftig. Endret 25. januar 2023 av Lykkefrø Skrivefeil 2
Veggdyret Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 Jeg har "alenetid" i senga jeg, for da kan jeg ligge med minstebarnet på armen (samsover) og scrolle på mobilen eller se på TV (med lavt volum...) helt alene. Om jeg ikke ligger i senga så føler jeg et evig press etter å rydde, vaske, ordne ting. I tillegg til at jeg har større barn som gjerne vil se en serie med mamma eller ha hjelp til å lage kveldsmat eller noe sånt. Så da sier jeg god natt og går og legger meg tidlig så jeg vet jeg får min nødvendige søvn selv om jeg ligger en time og bare slapper av i senga. Så har jeg TV-kveld med eldste én kveld i uka og "datenight" med mannen én kveld i uka, og de to sene kveldene er alt jeg orker i min alder 🤣
Reign Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 På iPhone kan du legge inn slik at telefonen din skal si fra at du skal gå og legge deg, tipper Android tilbyr noe av det samme. Finn ut hvor lang tid du bruker på normalt kveldsstell, og sett på denne funksjonen slik at den sier i fra når du skal begynne med dette. Sett på vekkerklokka, og legg mobilen vekk fra senga. Jeg gjentar mobilen skal IKKE opp i senga. Det samme gjelder nettbrett og laptop, og for så vidt TV. TV har ingenting å gjøre på et soverom som ikke er på et hotell. Følg denne rutinen også i helgen, ikke endre leggetidspunktet med mer enn time, så langt det er mulig. Dette vil sammen med riktig kosthold der du får i deg alle vitaminer og mineraler, tilstrekkelig med vann og mosjon, gi deg bedre søvn- og livskvalitet.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 For meg trumfer søvn alt annet. Jeg har også vært der at jeg satt og trykka og ikke ville legge meg fordi jeg var så utsulta på egentid. Men jeg fungerer så dårlig med for lite søvn og det påvirker alt og alle og det er rett og slett ikke verdt det. Klokka 21 gjør jeg meg klar for senga og da har jeg tid til å scrolle, lese, eller se litt på iPad hvis jeg skulle ha behov for eller ønske om det og allikevel sovne til vettug tid. Jeg gjør også mye av kveldstellet når jeg uansett er på badet og gjør barna klare for kvelden. Dusjer, vasker ansikt, hudpleie osv, slik at jeg ikke trenger å bruke tid på det senere på kvelden. Anonymkode: db2ec...818
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #16 Skrevet 25. januar 2023 Jeg kommer meg ofte i seng fordi jeg blir så trøtt at jeg ikke koser meg oppe mer, og det er deilig å legge seg. Men jeg kan delvis kjenne meg igjen også. Det skjer jevnlig at jeg burde lagt meg før for å få nok søvn. Jeg prøve å unne meg selv ro og fred og litt for mange timer på kveldstid i blant, og søvn andre dager. Etter en for sen kveld, er jeg ofte skikkelig trøtt ikke bare påfølgende morgen, men også neste kveld. Så da syns jeg det er lettere å legge meg i rimeligere tid. Ellers så pleier jeg å gå på badet og gjøre meg helt klar for senga, og så sette meg litt i stua igjen og kose meg, før jeg kan gå rett i seng. Det gjør det lettere å legge meg for min del, for jeg blir så trøtt at jeg sitter oppe enda litt til fordi jeg ikke orker å gå på badet til tider. Å legge meg og høre på podcast kan også funke i blant, men jeg må innrømme at jeg ikke er så glad i å gjøre det, jeg liker egentlig best å være oppe når jeg er våken. Å legge meg i rent sengetøy med varmeflaske hjelper litt da. Anonymkode: 14744...572
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #17 Skrevet 25. januar 2023 -Stå opp tidlig hver morgen - Få nok fysisk aktivitet - Dropp alt som heter skjerm, Tv, KG etter klokken 21-22. Anonymkode: 8e3c2...5e7
Reign Skrevet 25. januar 2023 #18 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dropp alt som heter skjerm, Tv, KG etter klokken 21-22. Synes det er helt utrolig at ikke flere har fokus på dette, og har med seg alskens skjermer inn på soverommet og opp i senga.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #19 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg sliter sånn med det. Jeg skal opp for å levere i barnehage og komme meg på jobb. Har en unge som en del netter våkner og kommer inn til oss, noen netter våken over flere timer. Så bør jo legge meg tidlig for å få litt søvn av god kvalitet. Likevel, klarer liksom ikke å avslutte kvelden. Føler disse små timene på kvelden er den tiden jeg kan være meg selv og i fred. Og vips er klokka 23 og jeg er sein. Anonymkode: f586b...955 1. du har behov for mer søvn 2. du har behov for mer egentid. Løsning: 1. sett av tid til deg selv som ikke er etter at barnet legger seg. Gi hver forelder 2-3 kvelder i uka der en forelder drifter hjemmet og den andre får ut og trener, setter seg på en kafé med en bok eller bare legger seg på sofaen i kjelleren. 2. barnet bør avvennes å komme inn til dere voksne. Det ligger god mestring for et barn i å regulere seg selv. Så la det få den mestringen. Lær det å våkne, være urolig, selv regulere, og så sovne igjen. Gi det verktøyene, og la det gjøre oppgaven. 3. å lære barnet mestring tar alltid tid. I mellomtiden? To voksne trenger ikke våkne på grunn av ett barn. En voksen kan sove et annet sted når denne voksne trenger en hel natt med uavbrutt søvn. Så sov hver for dere ved behov. Anonymkode: fc777...b08 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #20 Skrevet 25. januar 2023 Fordi jeg er utslitt..?🤪orker ikke være oppe etter 22/23. dere som ikke klarer å legge dere- er dere ikke trøtte da? Anonymkode: 348fe...e9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå