AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Det står at man skal oppgi husstandens samlede inntekt, men det inkluderer vel ny samboer også? Vi har helt delt økonomi og jeg har ikke innsikt i hans inntjening. Forstår ikke helt hvorfor dette er riktig, for han skal jo ikke forsørge mitt barn. Anonymkode: b79e0...df3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Han forsørger jo ikke ditt barn når du får lavere boutgifter når du deler med en samboer. Da får du mer penger å bruke til å forsørge eget barn. Disse kan du bruke på feks å betale Sfo. Anonymkode: 742b6...cc4 12 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han forsørger jo ikke ditt barn når du får lavere boutgifter når du deler med en samboer. Da får du mer penger å bruke til å forsørge eget barn. Disse kan du bruke på feks å betale Sfo. Anonymkode: 742b6...cc4 Jeg får ikke lavere boutgifter, de er like. Vi har delt husholdning, så da har jeg vel teknisk sett lov til å føre opp min samlede inntekt, og ikke hans? ts Anonymkode: b79e0...df3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg får ikke lavere boutgifter, de er like. Vi har delt husholdning, så da har jeg vel teknisk sett lov til å føre opp min samlede inntekt, og ikke hans? ts Anonymkode: b79e0...df3 Du har vel ikke tatt inn en gratis boer eller? Nå er dere 2 til å betale hus i allefall. Hvorfor ta inn en kropp som snylter.....??? Anonymkode: 3bcd8...896 12
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg får ikke lavere boutgifter, de er like. Vi har delt husholdning, så da har jeg vel teknisk sett lov til å føre opp min samlede inntekt, og ikke hans? ts Anonymkode: b79e0...df3 Så du betaler like høy leie/utgift på lån etc når dere er to kontra når du var en? Strømutgiftene dine er like høye nå som de deles på to? Internettregningen økte i takt med antall mennesker i husholdningen? Det samme gjorde de kommunale avgiftene og forsikringer? I så fall har du gjort en dårlig deal! https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Leksehjelp/veileder-om-moderasjonsordninger-i-sfo/ Her kan du lese om hvem som får og hvordan du går frem. Anonymkode: 742b6...cc4 11 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg får ikke lavere boutgifter, de er like. Vi har delt husholdning, så da har jeg vel teknisk sett lov til å føre opp min samlede inntekt, og ikke hans? ts Anonymkode: b79e0...df3 Så han betaler ikke på husleie, strøm eller andre ting? Hvorfor ikke? Anonymkode: dd20f...b21 11 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg får ikke lavere boutgifter, de er like. Vi har delt husholdning, så da har jeg vel teknisk sett lov til å føre opp min samlede inntekt, og ikke hans? ts Anonymkode: b79e0...df3 Nei Anonymkode: 03ecd...90f 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Vi har ny, felles bolig. Jeg har plass til meg og mitt barn, og han har plass til seg og sine. Det er ikke billigere med en større bolig enn en mindre, så utgiftene blir det samme, også strøm og forsikringer nettopp fordi vi er flere mennesker. Sparer 50kr på netflixkontoen… Likevel så har jeg ikke innsikt i hans økonomi, så jeg kan ikke føre opp hans inntekt fordi han deler ikke den informasjonen, og jeg har ikke rett på innsyn heller🤷♀️ ts Anonymkode: b79e0...df3
Rucula Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har ny, felles bolig. Jeg har plass til meg og mitt barn, og han har plass til seg og sine. Det er ikke billigere med en større bolig enn en mindre, så utgiftene blir det samme, også strøm og forsikringer nettopp fordi vi er flere mennesker. Sparer 50kr på netflixkontoen… Likevel så har jeg ikke innsikt i hans økonomi, så jeg kan ikke føre opp hans inntekt fordi han deler ikke den informasjonen, og jeg har ikke rett på innsyn heller🤷♀️ ts Anonymkode: b79e0...df3 Så merkelig å ikke ha innsikt i hverandres økonomi når man bor sammen. Du aner ikke hva kjæresten din tjener liksom? 13
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 Du får selvsagt ikke redusert betaling. Det er ikke kommunen sin feil at dere har kjøpt for dyr FELLES bolig. Dessuten sjekker de opplysningene og kommer til å lure på hvorfor du ikke har oppgitt samboer og samboers inntekt? Anonymkode: 24c77...70b 14 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er svaret det samme. Du får ikke redusert betaling. Anonymkode: a63a9...e87 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 Det stemmer. Du får ikke refusert SFO. Sånn må det være. Du får innrette deg annerledes privat med deres økonomi. Det ER mer belastende økonomisk å være aleneforsørger med en inntekt. Det er derfor ordningen finnes, formå ivareta desse. Det er ikke det offentliges ansvar at dere ikke finner en bedre ordning dere mellom. Anonymkode: 2a126...aef 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 Dessverre er det slik ja. I mitt tilfelle betød det å bli samboer at jeg mistet overgangsstønad og gikk ned i uførepensjon, og jeg fikk derfor ikke noen økonomisk gevinst på å bli samboer, til tross for at vi ble to om husholdningen. Allikevel mistet jeg redusert foreldrebetaling, og mitt barn måtte slutte på SFO. Trist, da alle hans lekekamerater gikk der og han falt utenfor sosialt. Men regler er regler... Når det gjelder at du ikke har innsyn i hans økonomi: hvis du skal søke så blir du nødt til å spørre han, ellers vil du ikke kunne fylle ut en fullstendig søknad. Ønsker han ikke å dele opplysningene med deg så kan du jo la være å søke. Anonymkode: c13f8...2e0 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har ny, felles bolig. Jeg har plass til meg og mitt barn, og han har plass til seg og sine. Det er ikke billigere med en større bolig enn en mindre, så utgiftene blir det samme, også strøm og forsikringer nettopp fordi vi er flere mennesker. Sparer 50kr på netflixkontoen… Likevel så har jeg ikke innsikt i hans økonomi, så jeg kan ikke føre opp hans inntekt fordi han deler ikke den informasjonen, og jeg har ikke rett på innsyn heller🤷♀️ ts Anonymkode: b79e0...df3 Men her har du isåfall valgt å bo over evne, for nei du får ikke redusert Sfo når du er samboer og samlet årslønn overstiger grensen. At du har valgt å flytte i en bolig du ikke har råd til bare fordi du har fått ny kjæreste er ikke statskassen sitt problem. Anonymkode: 26a3b...5b5 7 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 Tenk om jeg kjøpte meg en funkis perle til 14 mill sammen med en annen også klagde fordi jeg måtte betale fullpris i bhg.... hjelpes! Vi andre betaler for bhg, da køarer du det også! Anonymkode: b656e...d13 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #16 Skrevet 25. januar 2023 Det er en del ting man mister som samboer ja, nedsatt sfo er en av dem. Anonymkode: 9a1f8...72e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #17 Skrevet 25. januar 2023 Det nytter jo ikke unnlate å oppgi samboers inntekt. Dette blir jo sjekket og du må betale tilbake. Spill med åpne kort det lønner seg alltid. Samboeren din får bare oppgi inntekt Anonymkode: 9a1f8...72e 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #18 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har ny, felles bolig. Jeg har plass til meg og mitt barn, og han har plass til seg og sine. Det er ikke billigere med en større bolig enn en mindre, så utgiftene blir det samme, også strøm og forsikringer nettopp fordi vi er flere mennesker. Sparer 50kr på netflixkontoen… Likevel så har jeg ikke innsikt i hans økonomi, så jeg kan ikke føre opp hans inntekt fordi han deler ikke den informasjonen, og jeg har ikke rett på innsyn heller🤷♀️ ts Anonymkode: b79e0...df3 Lykke til med dette samboerskapet, høres ut som suksess. Anonymkode: 26a3b...5b5 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #19 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har ny, felles bolig. Jeg har plass til meg og mitt barn, og han har plass til seg og sine. Det er ikke billigere med en større bolig enn en mindre, så utgiftene blir det samme, også strøm og forsikringer nettopp fordi vi er flere mennesker. Sparer 50kr på netflixkontoen… Likevel så har jeg ikke innsikt i hans økonomi, så jeg kan ikke føre opp hans inntekt fordi han deler ikke den informasjonen, og jeg har ikke rett på innsyn heller🤷♀️ ts Anonymkode: b79e0...df3 Mest idiotiske jeg noen gang har lest. felles lån uten å vite lønn? jissess for noen dåremikkler som fins. Anonymkode: 3bcd8...896 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #20 Skrevet 25. januar 2023 Rucula skrev (6 timer siden): Så merkelig å ikke ha innsikt i hverandres økonomi når man bor sammen. Du aner ikke hva kjæresten din tjener liksom? tull og tøys de har vel felles lån? lukter katastrofe lang vei Anonymkode: 3bcd8...896
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå