Gå til innhold

Gynekolog mistenker PCOS, legen er ikke interessert. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste 6 månedene har jeg fått noen symptomer som:

- ingen menstruasjon

- økt hårvekst i ansikt, hake, bryst, rygg, rumpe, lår

- mye akne (har tidligere ikke slitt med dette)

- vektøkning på 25kg

Det var samboer som tipset om at dette lignet på PCOS, da han har noen i familien med dette syndromet. Dermed bestilte jeg time hos gynekolog som kunne bekrefte at mye av symptomene mine stemte med PCOS. Eggstokkene så «greie» ut, altså ikke over 20 cyster men noe i nærheten. På bakgrunn av dette kunne han sette to av tre kriterier til stede, nemlig økt behåring/akne og ingen/sjelden menstruasjon. Men ettersom jeg har P-stav kunne mangelen på menstruasjon muligens skyldes denne. Jeg har hatt P-stav i 7 år og menstruasjonen min har vært regelmessig helt fram til August 2022. Fikk tips om å evt. ta denne ut eller begynne på p-piller oppå p-staven.

Jeg har ME, og tok opp bekymringen min for vektøkningen jeg så hos legen i desember - da ble det bare snakket litt løst om mulige hjelpemidler men ikke mer enn dette. Jeg tok opp dette igjen hos legen i januar etter jeg hadde vært hos gynekolog og ytret min bekymring for vekten og mulige helserisikoer dette kan føre til (spesielt da vi har diabetes 2 i familien). I bunn og grunn avfeide hun PCOS og ba meg forsøke yoga for vektnedgang. Noe jeg allerede benytter i samråd med avspenningsøvelser hos fysio.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, BMI har passert 39 og jeg er redd for hvordan dette påvirker kroppen min samtidig som jeg ikke føler legen tar bekymringen min angående PCOS og vekten min på alvor. Jeg forsøkte å poengtere at det er enklere å forebygge enn å reversere noe, ettersom vekten stadig går litt og litt opp. Men hun gikk tilbake til å si at PCOS er et kostholdsproblem, og poengterte at jeg bare var stresset (kostholdsvanene mine har ikke endret seg). Jeg trodde at ønske om en bedre helse og vektnedgang var noe leger var interessert i å hjelpe med. Gynekolog nevnte noen legemidler, og selv om jeg i utgangspunktet ikke er glad i ta medisiner så innser jeg at med min bakgrunn og underliggende sykdom vil det være vanskelig å bevege seg mer enn det jeg gjør i dag. Hvis du har lest frem til nå så vil jeg takke deg, og hvis du har noen tips til hvordan jeg kan legge dette fram til legen på nytt for å bli tatt på alvor er jeg lutter øre! Jeg mistrives sterkt i egen kropp nå, og jeg kjenner at disse ekstra kg som har lagt seg som lim på kroppen gjør hverdagslige aktiviteter mye tyngre enn de var tidligere og slik ønsker jeg ikke å ha det.

Anonymkode: 3f7d9...428

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overvekt har noe med hva du putter i munnen. Man trenger ikke å trene for å gå ned i vekt. Prøv å spise ca 1500 kcal daglig og vekten vil røre seg. 

Anonymkode: f5285...262

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overvekt har noe med hva du putter i munnen. Man trenger ikke å trene for å gå ned i vekt. Prøv å spise ca 1500 kcal daglig og vekten vil røre seg. 

Anonymkode: f5285...262

TS her, har lagt inn alt jeg har spist i VG’s vektklubb og ligger daglig på mellom 1300-1750kcal daglig. Ja, jeg fikk tips om å måle alt jeg steker og veie alt. Før jeg begynte med dette var det noe feilmargin så den første mnd (oktober) så det ut til at jeg lå på mellom 1000-1200, men har rettet på dette nå. Vil fortsatt ikke si at et kcalinnskudd på 1300-1750 daglig er noe som i seg selv burde økt vekten min så drastisk? Men takk for tipset, skal hvertfall ikke innta mer enn det jeg gjør i dag.

Skrevet

Hei TS.

Skriver denne som AnonymBruker siden jeg ikke liker å dele mine helseopplysninger med hvermannsen på forumet, men tenker at det er greit å tipse deg etter egne opplevelser.

Jeg har selv PCOS og tenkte lenge at det var det som sto for vektoppgangen min pga. Insulinresistens opplegget. Om det er det så kan du få medisin for det. For da er det jo kroppen som jobber mot deg uansett hvor få kalorier man teller. 

Når det er sakt så er det som i mitt tilfellet fullt mulig og også ha lavt stoffskifte i tillegg. Her gikk jeg opp nesten 25 kilo før jeg fikk medisin, selv om jeg lå helt på grensa, og det hjalp enormt. Gikk i fra å spise få kalorier å legge på meg av ingenting, til å gå ned på samme antall kalorier og kosthold. Nå er det jo 10 ganger lettere å legge på seg en å ta av pga av hvordan lagring og energiomsetting fungerer . Men ja. Ville bedt om prøver på det i tillegg om du kjenner deg igjen på symptomer ( Google).

Anonymkode: 2a789...67f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De siste 6 månedene har jeg fått noen symptomer som:

- ingen menstruasjon

- økt hårvekst i ansikt, hake, bryst, rygg, rumpe, lår

- mye akne (har tidligere ikke slitt med dette)

- vektøkning på 25kg

Det var samboer som tipset om at dette lignet på PCOS, da han har noen i familien med dette syndromet. Dermed bestilte jeg time hos gynekolog som kunne bekrefte at mye av symptomene mine stemte med PCOS. Eggstokkene så «greie» ut, altså ikke over 20 cyster men noe i nærheten. På bakgrunn av dette kunne han sette to av tre kriterier til stede, nemlig økt behåring/akne og ingen/sjelden menstruasjon. Men ettersom jeg har P-stav kunne mangelen på menstruasjon muligens skyldes denne. Jeg har hatt P-stav i 7 år og menstruasjonen min har vært regelmessig helt fram til August 2022. Fikk tips om å evt. ta denne ut eller begynne på p-piller oppå p-staven.

Jeg har ME, og tok opp bekymringen min for vektøkningen jeg så hos legen i desember - da ble det bare snakket litt løst om mulige hjelpemidler men ikke mer enn dette. Jeg tok opp dette igjen hos legen i januar etter jeg hadde vært hos gynekolog og ytret min bekymring for vekten og mulige helserisikoer dette kan føre til (spesielt da vi har diabetes 2 i familien). I bunn og grunn avfeide hun PCOS og ba meg forsøke yoga for vektnedgang. Noe jeg allerede benytter i samråd med avspenningsøvelser hos fysio.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, BMI har passert 39 og jeg er redd for hvordan dette påvirker kroppen min samtidig som jeg ikke føler legen tar bekymringen min angående PCOS og vekten min på alvor. Jeg forsøkte å poengtere at det er enklere å forebygge enn å reversere noe, ettersom vekten stadig går litt og litt opp. Men hun gikk tilbake til å si at PCOS er et kostholdsproblem, og poengterte at jeg bare var stresset (kostholdsvanene mine har ikke endret seg). Jeg trodde at ønske om en bedre helse og vektnedgang var noe leger var interessert i å hjelpe med. Gynekolog nevnte noen legemidler, og selv om jeg i utgangspunktet ikke er glad i ta medisiner så innser jeg at med min bakgrunn og underliggende sykdom vil det være vanskelig å bevege seg mer enn det jeg gjør i dag. Hvis du har lest frem til nå så vil jeg takke deg, og hvis du har noen tips til hvordan jeg kan legge dette fram til legen på nytt for å bli tatt på alvor er jeg lutter øre! Jeg mistrives sterkt i egen kropp nå, og jeg kjenner at disse ekstra kg som har lagt seg som lim på kroppen gjør hverdagslige aktiviteter mye tyngre enn de var tidligere og slik ønsker jeg ikke å ha det.

Da vet legen din noe som forskningsmiljøet rundt PCOS ikke veit, og bør legge frem dette, både for deg og i forskninga.

PCOS har ukjent årsak, men forskningen tror det har noe med unormale hormonnivåer å gjøre.

Om du har PCOS, kan du ha problemer med insulinet også, og det påvirker vekta direkte, og det bør sjekkes hos legen.

Da må du enten ta legen for deg på neste time, konfrontere henne med det hun påsto om PCOS og be om bevis på det, og samtidig spørre om hun dermed mener at forskninga på dette fokuserer på feil sted. Eller så må du be om å få tester og time hos en annen lege.

• Nyttig 1
Skrevet

Utover medisiner som metformin så er det er en del livsstilstiltak som kan hjelpe. Blant annet:

-Blodsukker- og insulinvennlig kosthold. Her bør du prøve deg frem. Noen får resultater av vegetarisk, andre av lavkarbo eller keto, andre igjen av ren mat/lite ultraprosessert mat.

-Kosttilskudd som D-vitamin. Mange med PCOS har mangel. Selv tar jeg høy dose for å holde meg i øvre del av referanseområde. 

- Periodisk faste. Det kan være dumt å spise lite og ofte for da får du insulinutskillelse støtt, kroppen får aldri pause til å la insulinnivåene falle.

Generelt: alle mulige tiltak som reduserer insulin og stress.

Anonymkode: 7dc9c...1d9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...