AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Han spør svært lite om min fortid uansett hva. Livredd for å få vite eller se noe fra livet mitt tidligere. Men jeg synes det er rart at han ikke lurer mer på meg. Ikke interessert i å se på bilder osv. har album fra et av barna var liten. der er riktignok en x,pappan. Vi snakker sammen men er ikke venner. Han ser ikke i disse pga han. Tenker det er litt rart siden han er stefar nå og far til våre felles barn. Men har tenkt jaja.. han vil vel ikke se noe om hvordan vi hadde det, og kan vel kanskje forstå det litt. Men.. vi var hos en veninne av meg der hun drar frem album fra vår barndom og ungdomstid. Jeg er over 40 år.da snur han seg etterhvert bort å sitter på tlf. Føler han fornekter hele meg.. vil jo gjerne at han skal vite litt mer om meg enn akkurat bare sånn som vi har det nå sammen. Visste ikke hvordan besteforeldrene mine så ut..selv om jeg har sikkert hundre bilder av de. Spør aldri om noe heller.. sier bare at han trenger ikke vite så mye. Han er ekstremt sjalu hvis han ser noen på et bilde som jeg har vært sammen med, eller om noen andre sier noe om noen. Merker da jeg blir helt stiv. Han har ikke vært sjalu hvis jeg er med venninner eller drar på julebord med jobbe og slike ting. Han er heller ikke interessert i at jeg skal få oppfylt mine drømmer i livet. Da snakker jeg om ting som ikke koster en formue. Han er far til flere av barna mine og vi har vært lenge sammen. Over ti år. Men alikevel føler jeg meg veldig usikker. Noen ganger har jeg lyst til å stikke. Men vi har det bra i hverdagen ellers. Skulle ønske han var mer interessert i meg. Han sier han elsker meg,men jeg synes det er rar oppførsel av en voksen mann. Hva tenker dere? Anonymkode: 80e82...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Han har vært sånn helt siden dere ble kjent? Jeg blir litt matt når jeg leser sånt, for jeg tenker at det blir tatt valg om å få barn sammen, selv om dere er så usikre på hverandre. Tror han er like usikker på deg som du er på ham. Dere burde snakke skikkelig sammen, og på en rolig og hyggelig måte. Det er første bud. Han føler sjalusi på de du har vært sammen med tidligere, og er kanskje usikker på om du virkelig liker ham. Og så går du og er like utrygg. Dette må jo oppklares på et vis, det er ikke bare å stikke når dere har flere barn sammen. Du skriver også at dere har det bra i hverdagen, så det er tydeligvis når det blir snakk om fortiden at dette plager ham. Det at han viser så tydelig ubehag, forteller at han bryr seg. Ville prøvd å komme mer innpå ham. Vise at du er glad i ham, men at du trenger at han viser mer omtanke for deg. Anonymkode: e26a3...5bf 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 At han ikke vil at du skal få oppfylt drømmer du har i livet er et stort rødt flagg og slå-opp grunn. En partner skal støtte partneren sin, være interessert og engasjert. At han ikke vet hvordan besteforeldrene dine så ut eller ikke vil se i gamle fotoalbum er mindre viktig. Anonymkode: f3d56...cfe 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 Tenker at dette kan være noe som handler om psykologiske issues i han. At han kanskje er en svært, svært usikker mann som ikke takler at du har hatt det fint med andre menn tidligere i livet og trenger å tro på at han er den beste mannen du kan få, og det dere har det beste livet for deg. Tipper at det med at han ikke viser interesser for dine drømmer også handler om at han ser din eventuelle selvrealringing som en trussel fordi han vil at det dere har nå skal være alt du ønsker og trenger. Så lenge dere har det bra er vel alt fint, men dersom hen lenger ned i veien viser tendenser til å kontrollere deg, bestemme over deg, eller begrense deg, er det gjerne dags å få han i terapi. Anonymkode: ca5a8...c5c 2
Fremmed fugl Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 Hvilke drømmer i livet er det som han ikke vil at du skal få oppfylt? Du skriver at det ikke vil koste en formue, så da er det vel drømmer som koster noe. Er nesten umulig å svare på spørsmålet om det er vanlig å ikke ønske at partneren får oppfylt slike drømmer, når vi ikke har peiling på hva det er. Men det plager deg, så da bør du nok få avklart hvorfor han ikke støtter dette. Når det gjelder fortid, her vil jeg tro at det normale er at vi mennesker er svært uvanlig. Både generelt og mer spesifikt når det gjelder tidligere romantiske/seksuelle relasjoner. Noen menn syns det er ekkelt, og andre spennende å høre om når kjæresten hadde trekant med med Stian og Mats. Jeg tenker at begge er normalt, så mye har jeg skjønt at vi mennesker er ulike. Noen syns det er spennende å høre om når kjæresten spilte håndball, andre syns det er gørr kjedelig. Tenker igjen at begge er innenfor det normale. Så det med fortid, da tenker jeg at du kan tenke at dere er ulike og ikke overtolke det som han har manglende interesse for deg. Et slikt manglende interesse er vel mer å ikke være oppmerksom på deg idag. Men det med drømmene dine, det kan være noe ugeit tegn, eller så er det ikke det, helt avhengig av hva du egentlig drømmer om og konsekvenser av disse drømmene. Beklager, var alt annet enn et entydig svar med to strekker under. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 Mange sjalu mennesker synes det er krevende å forholde seg til fortid generelt. Og i disse albumene er det bilder av eksen din men kanskje også et og annet crush fra barndommen din. Hvis du vil at han og barna skal vite hvordan besteforeldrene dine så ut, heng opp bilder av dem på veggen. Spør også gjerne etter bilder av hans slektninger, og forklar at du vil lage slektsvegg til barna. Hva er det som ikke koster så mye, som du gjerne vil gjøre? Er det soloferie? Videreutdanning? Hobby hver uke? Har du spart penger til det? Har han praktisk mulighet til å se til barna mens du gjør dette? Hvis det er viktig for deg, og mulig å kombinere med å være forelder, så gå for det. Anonymkode: 73ddd...d24
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Han har vel selvinnsikt nok til at han veit å beskytte seg og dermed forholdet fra ting i dine forrige forhold. Synes han skal ha litt kudos for det. Dine drømmer sier du ikke hva er. Min kone har gått fra videregående til master og landet drømmejobben mens vi har vært sammen. Har støttet henne hele veien og det har kostet tid og økonomi. Samtidig har hun hatt et ønske om å flytte til Italia og jobbe der noen år. Den har jeg ikke støttet siden vi har hus , barn, forpliktelser osv. Sånn sett har jeg ikke støttet henne i den drømmen. Men innen rimelighetens grenser strekker jeg meg langt for at hun skal ha det bra. Er heller ikke interessert å sitte sammen å se bilder fra språkreiser og venninne ferier hvor hennes ferie flørter dukker opp. Hvorfor skal jeg måtte sitte å mimre om hennes morsomme opplevelser sammen med andre menn. Det kan hun ikke kreve. Anonymkode: 01d88...f4b 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Så bra at han selv har bekreftet at han har et sjalusiproblem. Det er mange som benekter dette, og skylder på at det er partneren som oppfører seg umoralsk - at de da har grunn til å være sjalu. Det er jo ikke bare å skru av sjalusien. Ser ikke helt poenget med at han på død og liv skal bla i bilder av eksene dine for å se bilder av besteforeldrene dine. Putt det evt i en ramme og sett på en hylle sammen med bilder av annen familie. Hvilke drømmer er det du ikke får oppfylt? Jeg vil ikke at mannen skal dra på seiltur i 3 måneder, f.eks. Gjør det meg til en dårlig person? Anonymkode: 1c691...e77
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Mulig å legge avsnitt til innlegget ditt? Blir jo matt av å lese. Anonymkode: 15aa2...d88
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mulig å legge avsnitt til innlegget ditt? Blir jo matt av å lese. Anonymkode: 15aa2...d88 Jeg leste kun den første og den siste setningen. Skjønner jeg ingenting ut av de to, er ikke resten av teksten verdt det. Anonymkode: c9c4d...f25
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Han spør svært lite om min fortid uansett hva. Livredd for å få vite eller se noe fra livet mitt tidligere. Men jeg synes det er rart at han ikke lurer mer på meg. Ikke interessert i å se på bilder osv. har album fra et av barna var liten. der er riktignok en x,pappan. Vi snakker sammen men er ikke venner. Han ser ikke i disse pga han. Tenker det er litt rart siden han er stefar nå og far til våre felles barn. Men har tenkt jaja.. han vil vel ikke se noe om hvordan vi hadde det, og kan vel kanskje forstå det litt. Men.. vi var hos en veninne av meg der hun drar frem album fra vår barndom og ungdomstid. Jeg er over 40 år.da snur han seg etterhvert bort å sitter på tlf. Føler han fornekter hele meg.. vil jo gjerne at han skal vite litt mer om meg enn akkurat bare sånn som vi har det nå sammen. Visste ikke hvordan besteforeldrene mine så ut..selv om jeg har sikkert hundre bilder av de. Spør aldri om noe heller.. sier bare at han trenger ikke vite så mye. Han er ekstremt sjalu hvis han ser noen på et bilde som jeg har vært sammen med, eller om noen andre sier noe om noen. Merker da jeg blir helt stiv. Han har ikke vært sjalu hvis jeg er med venninner eller drar på julebord med jobbe og slike ting. Han er heller ikke interessert i at jeg skal få oppfylt mine drømmer i livet. Da snakker jeg om ting som ikke koster en formue. Han er far til flere av barna mine og vi har vært lenge sammen. Over ti år. Men alikevel føler jeg meg veldig usikker. Noen ganger har jeg lyst til å stikke. Men vi har det bra i hverdagen ellers. Skulle ønske han var mer interessert i meg. Han sier han elsker meg,men jeg synes det er rar oppførsel av en voksen mann. Hva tenker dere? Anonymkode: 80e82...7e2 Han er ekstremt sjalu og vil ikke/trenger ikke vite noe om deg. Håper du selv ser et stort rødt flagg, for det gjør jeg. Han er jo ikke oppegående i det hele tatt. Jeg tenker at dette er en mann med mye ukontrollert sinne, og hvis du går videre med han så kommer han med all sannsynlighet til å bli voldelig - enten fysisk eller psykisk. Anonymkode: 36fe9...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Han har vel selvinnsikt nok til at han veit å beskytte seg og dermed forholdet fra ting i dine forrige forhold. Synes han skal ha litt kudos for det. Dine drømmer sier du ikke hva er. Min kone har gått fra videregående til master og landet drømmejobben mens vi har vært sammen. Har støttet henne hele veien og det har kostet tid og økonomi. Samtidig har hun hatt et ønske om å flytte til Italia og jobbe der noen år. Den har jeg ikke støttet siden vi har hus , barn, forpliktelser osv. Sånn sett har jeg ikke støttet henne i den drømmen. Men innen rimelighetens grenser strekker jeg meg langt for at hun skal ha det bra. Er heller ikke interessert å sitte sammen å se bilder fra språkreiser og venninne ferier hvor hennes ferie flørter dukker opp. Hvorfor skal jeg måtte sitte å mimre om hennes morsomme opplevelser sammen med andre menn. Det kan hun ikke kreve. Anonymkode: 01d88...f4b Her er det ikke snakk om disse tingene du nevner her, det er snakk om helt vanlige bilder av ts og familien hennes. Så dette har ingenting mrd saken å gjøre, helt normalt at man ønsker å bli kjent og er engasjert. Denne mannen virker helt avstumpet, hvis man ser bort fra den ekstreme sjalusien. Han er ikke oppegående. Anonymkode: 36fe9...f7d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Her er det ikke snakk om disse tingene du nevner her, det er snakk om helt vanlige bilder av ts og familien hennes.. Anonymkode: 36fe9...f7d Ifølge TS: Bilder av TS, familien og oppvekst/ liv før hun møtte mannen, inkludert bilder av eks og barnefar. Anonymkode: 73ddd...d24
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 Min mann er slik. Jeg klarer faktisk å humre å le litt av det. Han kan se i album fra jeg var lita osv. Men ikke fra den tiden jeg var fri og frank og reiste rundt i verden som 20 åring. Jeg hadde min livs største opplevelse sammen med en god vennegjeng da vi reiste rundt og når vi treffes, så snakker vi alltid om disse turene. Dette vet jeg plager ham. Og han innrømmer det og. Vi har snakket mye om sjalusien hans og han har klart å jobbe seg igjennom det. Det har vært flere episoder der han har vært veldig sjalu. Men han har heldigvis lært å sette ord på det og jeg er blitt mye flinkere til å ta mere hensyn også. Anonymkode: e7ffa...27c 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 Mitt inntrykk er at han ikke elsker deg, men heller den han later som du er. Han er ikke interessert i å bli godt kjent med deg, han er ikke villig til å støtte dine drømmer. Alt tyder på at han bare vil at du skal være den han vil du skal være, at han ikke vil forholde seg til det som virkelig er deg og det som er viktig for deg. Når han på toppen er sjalu så støtter det bare opp, han ønsker å kontrollere deg. Jeg hadde krevd parterapi fordi dere har barn. Når dere har gått en stund i terapi, vurder om dette er måten du ønsker å leve resten av livet ditt på. Og nei, den typen sjalusi og holdninger er ikke vanlig blant oppegående, friske menn som er interessert i partneren og elsker partneren. Anonymkode: af9ed...162 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå