AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Skrevet 25. januar 2023 Ser at Bitcoin har hatt en eventyrlig vekst i det siste, og er over 30% opp den siste måneden; det kan bli mer de kommende ukene. Om Norge hadde investert i Bitcoin for noen få år siden og sett potensialet da kursen var under $30, hadde fondet vært nesten tusen ganger mer verdt idag; med andre ord hadde hver av oss hatt nesten to milliarder på konto. Og det er summer av en annen verden i forhold til de lusne to millionene man har idag. Vel kan kryptomarkedet kollapse i tilfelle det kommer en større krise, men det samme gjelder aksjemarkedet - bare å se på verdien av utenlandske investeringer i Russland. Potensialet for verdistigning er likevel større i krypto, og tunge investeringer fra et land som Norge ville få kursen til å stige. Hva er det som hindrer Norge i å bli rikt på krypto - konservativ angst for det moderne og ukjente, eller angst for å gamble i forhold til risiko ...? Man gambler jo med pengene uansett, og aksjene eller de flotte, rådyre eiendommene kommer neppe til å være mye verdt den dagen det kommer en krig, bygningene bombes i fillebiter, og aksjekursene raser. Anonymkode: 08785...175
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 NEI. Det er null verdt å satse på. Anonymkode: 830d5...5a6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 Se bare hvor mange som har tapt på det. Og hvor til helvete det går. Nei. Anonymkode: 830d5...5a6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 2 minutter siden, Portia Catonis said: Nei. Gå og legg deg. Kan du begrunne hvorfor investeringer i krypto skulle være mer risikable enn de 70% man investerer i aksjemarkedet idag? Sjansen for at man faktisk har noe å ta av den dagen man virkelig trenger pengene i fondet, er neppe så stor dersom det skjer store omveltninger i verdensøkonomien, noe det gjør fra tid til annen, slik at papirverdiene Norge har på konto idag, godt kan være borte imorgen. Nei, krypto er på ingen måte sikkert; det er gambling som alt annet. Men det samme gjelder også andre finansielle markeder, selv om tidsperspektivet er et annet, og man får inntrykk av at dette er "sikkert". Men hvor sikkert er det egentlig å investere i Tesla eller Meta? For å si det slik: Å investere på New York-børsen sommeren 1929 var ikke det smarteste man kunne gjøre, og jeg gjetter på at papirverdiene i fondet vil være borte den dagen man trenger dem; da er det uvesentlig om man har investert i Bitcoin eller Tesla. Anonymkode: 08785...175
norw Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Nei, altfor risikabelt. Kryptovaluta bør forbys, ikke noe man bør finansiere offentlige midler i.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 6 minutter siden, norw said: Nei, altfor risikabelt. Kryptovaluta bør forbys, ikke noe man bør finansiere offentlige midler i. Risikabelt, ja. Men er aksjemarkedet mindre risikabelt når det kommer til stykket? Det er lenge siden investeringer i aksjer var synonymt med investeringer i solid kapital; hva består kapitalen i for eksempel Meta i? Noen servere, og en flokk brukere som kan være borte imorgen ...? Gull er solid kapital, men Norge vil tydeligvis ikke satse på gull, og foretrakk å bli kvitt det man hadde. Jeg forsvarer ikke kryptovaluta; det er gambling som alt annet. Men samtidig synes jeg det er rart at man har en tiltro til et marked der aktørene er dresskledde menn heller enn unggutter i T-skjorter; aksjemarkedet blir ikke mindre risikabelt av at man tror at det er uten risiko. Anonymkode: 08785...175
norw Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Risikabelt, ja. Men er aksjemarkedet mindre risikabelt når det kommer til stykket? Det er lenge siden investeringer i aksjer var synonymt med investeringer i solid kapital; hva består kapitalen i for eksempel Meta i? Noen servere, og en flokk brukere som kan være borte imorgen ...? Gull er solid kapital, men Norge vil tydeligvis ikke satse på gull, og foretrakk å bli kvitt det man hadde. Jeg forsvarer ikke kryptovaluta; det er gambling som alt annet. Men samtidig synes jeg det er rart at man har en tiltro til et marked der aktørene er dresskledde menn heller enn unggutter i T-skjorter; aksjemarkedet blir ikke mindre risikabelt av at man tror at det er uten risiko. Anonymkode: 08785...175 Fullstendig urealistisk. Det er ingenting som tyder på et dramatisk fall. Jeg har helt klart mer tillit til høyt utdannede og erfarne menn i dress som forvalter offentlige midler.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 18 minutter siden, norw said: Fullstendig urealistisk. Det er ingenting som tyder på et dramatisk fall. Jeg har helt klart mer tillit til høyt utdannede og erfarne menn i dress som forvalter offentlige midler. Det samme mente tyskerne om russisk gassforsyning, og lo godt da Donald Trump advarte dem. Her var alt like sikkert som i banken. Går man noen år tilbake til finanskrisen i 2008, ser man at heller ikke disse dresskledde mennene er ufeilbarige, noe en del nordmenn fikk merke da de så hvordan det gikk med de fantastiske investeringene deres som bankene varmt hadde anbefalt. Anonymkode: 08785...175
norw Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 Jeg markerte det som er fullstendig urealistisk.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 15 minutter siden, norw said: Jeg markerte det som er fullstendig urealistisk. Se for deg at sjefen selv blir arrestert i en sak i forbindelse med for eksempel misbruk av mindreårige. Det blir neppe like kult å henge på Facebook da; giganter i IT-verdenen har gått under tidligere, og folk på nett går hit den ene dagen, og dit den neste - se hva som skjer med Twitter. Anonymkode: 08785...175
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå