Gå til innhold

"Cancel culture" eksisterer ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk som sier "hei, denne tingen skjedde" og så andre folk som sier "åh, takk for at du fortalte meg det; jeg liker ikke den tingen, så jeg vil unngå det" har skjedd i all tid. Det er ikke noe nytt.

Da Frankrike nektet å invadere Irak etter at 11. september "kansellerte" amerikanerne Frankrike til det punktet at restaurantene trykte ut menyene sine på nytt for å si "freedom fries" i stedet for pommes frites. Da Dixie-chicks sa "uh irakere krasjet ikke flyene inn i WTC, det var saudiere" "kansellerte" høyresiden Dixie-chicks. Dere som ikke er altfor unge, husker dette godt.

Før det var det høyresiden/konservative som "kansellerte" Dungeons and dragons, Harry Potter, etc. for å være satanisk.

Det viser seg at hvis folk finner ut at noe er assosiert med noe de misliker, vil de fortelle vennene sine og de vil unngå den tingen. slik har samfunnet alltid fungert.

Anonymkode: 144b5...e84

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo boikott og er fair, men kansellering er som jeg forstår noe annet? At man trekker tilbake invitasjoner etc.? Er helt enig i at boikott er helt greit og at folk gjør det hele tida, jeg også. Ingen skal legge seg opp i mitt privatliv og hva jeg fokuserer på og ikke.

Anonymkode: f0c1c...e2c

Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk som sier "hei, denne tingen skjedde" og så andre folk som sier "åh, takk for at du fortalte meg det; jeg liker ikke den tingen, så jeg vil unngå det" har skjedd i all tid. Det er ikke noe nytt.

Da Frankrike nektet å invadere Irak etter at 11. september "kansellerte" amerikanerne Frankrike til det punktet at restaurantene trykte ut menyene sine på nytt for å si "freedom fries" i stedet for pommes frites. Da Dixie-chicks sa "uh irakere krasjet ikke flyene inn i WTC, det var saudiere" "kansellerte" høyresiden Dixie-chicks. Dere som ikke er altfor unge, husker dette godt.

Før det var det høyresiden/konservative som "kansellerte" Dungeons and dragons, Harry Potter, etc. for å være satanisk.

Det viser seg at hvis folk finner ut at noe er assosiert med noe de misliker, vil de fortelle vennene sine og de vil unngå den tingen. slik har samfunnet alltid fungert.

Anonymkode: 144b5...e84

Du snakker om boikott.

kansellering er at person A liker deg ikke. 
Person A tar kontakt med media, sjefen din, ungene dine, partneren din, ene og alene for å forsøke å påvirke dem slikt at du får det vanskelig i hverdagen.

Dem kjører på med nettkampanjer for å få rekruttert flere folk som kan ringe til sjefen din og si at dem liker deg ikke. 
Dem møter opp utenforbi huset ditt og sperrer for at du kan dra noen steder uten å få en hel masse ubekvemme ord og handlinger i din retning.

Kansellering handler rett og slett om ett intenst hat mot noen, til det punktet der dem blir fanatiske og prøver å utslette deg så godt dem kan.

At noen boikotter en restaurant fører ikke til dødstrusler og sjikaneringer.

Endret av Duraton
  • Liker 3
  • Nyttig 2
  • 3 uker senere...
Skrevet
On 1/25/2023 at 12:48 AM, Duraton said:

Du snakker om boikott.

Person A tar kontakt med media, sjefen din, ungene dine, partneren din, ene og alene for å forsøke å påvirke dem slikt at du får det vanskelig i hverdagen.

Dem kjører på med nettkampanjer for å få rekruttert flere folk som kan ringe til sjefen din og si at dem liker deg ikke. 
Dem møter opp utenforbi huset ditt og sperrer for at du kan dra noen steder uten å få en hel masse ubekvemme ord og handlinger i din retning.

Kansellering handler rett og slett om ett intenst hat mot noen, til det punktet der dem blir fanatiske og prøver å utslette deg så godt dem kan.

Hvem har blitt utsatt for den type kansellering som du beskriver her? :klo:  Det høres ut som det er privatpersoner du snakker om?

Anonymkode: 772ca...d86

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 15.35):

Hvem har blitt utsatt for den type kansellering som du beskriver her? :klo:  Det høres ut som det er privatpersoner du snakker om?

Anonymkode: 772ca...d86

Kan jo nevne J.K. Rowling. Hun fortjener ingenting av det hun har blitt utsatt for. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Enig i at boikott alltid har eksistert. Men det har gått lenger i dag.

Det er ikke lenger bare at man personlig boikotter noe, men at man går ut og lager kampanjer på nett for å se til at vedkommende mister jobben sin. Ofte også for bagateller, bare at man kommer med uttalelser som ikker er innafor i dagens politiske klima eller har en hendelse med dårlig oppførsel. Noen ganger er også bare anklager nok, man venter ikke til de blir verifisert/bekreftet/dom foreligger før man begynner å kansellere.

Enkelte innenfor woke-bevegelsen har gått etter de som har streamet Hogwarts Legacy-spillet for å kalle dem "transfobe" i chatten. Johnny Depp mistet jobben både i Pirates-filmene og i Fantastical Beasts-filmene fordi det kom påstander om konemishandling (hva skjedde med "innocent until proven guilty"?)

Dette fører til et umenneskelig press mot kjendiser, de kan aldri si eller gjøre noe feil, for da er faren for at de blir uthengt og utskjelt på nett og kan miste film/spillejobber.

Kan lese mer om det her:

https://www.goodto.com/entertainment/what-is-cancel-culture-607262

Endret av Tabris
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
On 1/25/2023 at 1:48 AM, Duraton said:

Du snakker om boikott.

Enig. Denn "cancel culturen" har ingen forholdsmessighet. Man går inn for å ødelegge livet til de man er uenig med og det er et voldsomt "enten er du med oss eller så er du mot oss". 

Anonymkode: cd834...45e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...