Gå til innhold

BankID på mobil, er det pålitelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke appen, og tar derfor med kodebrikke når jeg skal være borte noen dager eller vet at jeg kanskje må betale noe via nett. Men jeg har klart å miste brikke nr 2 nå, og tenker nå når jeg bestiller ny å heller ta i bruk appen, og la brikken ha en fast plass hjemme.

Men det jeg lurer på er: Er appen pålitelig, slik at man kan forvente at den fungerer når den skal? Eller er det slik at man risikerer å stå et sted for å betale en billett via nett, og så plutselig finner den ut at "nei akkurat idag må du verifisere appen med den ekte brikken", eventuelt "Nei, nå er det så lenge siden den har blitt brukt at alt må settes opp på nytt"? Har androidtelefon.

Min erfaring med apper som er innlogget på et eller annet, og kun brukes en gang i blant, er at de nesten uten unntak alltid slutter å fungere etter en viss tid, og man må begynne å logge inn på nytt med "glemt passord" osv.

Anonymkode: eaf73...c1a

Skrevet

Jeg har aldri hatt noen problemer med BankID på mobil i all fall. 

• Liker 5
Skrevet

Har også android men aldri hatt innloggingsproblemer. Brikke har jeg ikke hatt på mange år. 

• Liker 2
Skrevet

Det er jo egen kode for å komme videre så den er sikker. 

Skrevet

Aldri hatt problemer med bank-id ift til sikkerhet selv etter mer enn 6 års bruk. Bruker biometrisk innlogging. Kodebrikke blir faset ut veldig snart så det er bare å ta den i bruk TS. 

Anonymkode: 75d6a...458

Skrevet

Appen er jo relativt ny så vanskelig å si på et godt grunnlag at det aldri er eller blir problemer med den, men den har fungert så langt. Vanlig bank- id på mobil har det vært et par ganger problemer med siden det kom, men aldri alvorlige nok for å lage store problemer. Jeg har ikke hatt kodebrikken med meg på 10 år eller noe sånt. :D

Anonymkode: 193ec...b5e

Skrevet

Jeg har ikke måtte vertifisere meg med brikke på mange år, selv om jeg har byttet telefoner og abonnement på telefon.  Må sette opp på nytt hver gang jeg bytter telefon eller abonnement da, men aldri ellers.

Jeg har en svært sjeldent gang opplevd at bank-id ikke fungerer, vil anta ca en gang hvert tredje år.

Kan ikke huske å ha måtte byttet passord.

Anonymkode: 85a02...30d

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke bank id på mobil lenger, du må over på bank id appen. 

Anonymkode: 7632f...bb0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Den er trygg, men skal jo utfases. Så kodebrikke anbefales uansett. :nikke:

Skrevet

Bank-id- appen er jo forholdsvis ny, så det er jo vanskelig å si, men jeg har hittil ikke hatt problemer med den. Før denne brukte jeg bank-id på mobil helt fra den ble introdusert. Jeg mener vagt å huske at det var noe problemer med den EN gang, men jeg er jammen ikke sikker på om jeg husker rett. Ny verifisering osv har jeg aldri opplevd ved kjøp av noe, ikke ellers heller (tror jeg). 

Jeg bruker aldri kodebrikken lenger. 

Anonymkode: 356de...cbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 0.49):

Jeg har ikke appen, og tar derfor med kodebrikke når jeg skal være borte noen dager eller vet at jeg kanskje må betale noe via nett. Men jeg har klart å miste brikke nr 2 nå, og tenker nå når jeg bestiller ny å heller ta i bruk appen, og la brikken ha en fast plass hjemme.

Men det jeg lurer på er: Er appen pålitelig, slik at man kan forvente at den fungerer når den skal? Eller er det slik at man risikerer å stå et sted for å betale en billett via nett, og så plutselig finner den ut at "nei akkurat idag må du verifisere appen med den ekte brikken", eventuelt "Nei, nå er det så lenge siden den har blitt brukt at alt må settes opp på nytt"? Har androidtelefon.

Min erfaring med apper som er innlogget på et eller annet, og kun brukes en gang i blant, er at de nesten uten unntak alltid slutter å fungere etter en viss tid, og man må begynne å logge inn på nytt med "glemt passord" osv.

Snakker du om appen BankID, eller om funksjonen BankID på mobil, som fases ut nå?

Skrevet
Reign skrev (11 timer siden):

Snakker du om appen BankID, eller om funksjonen BankID på mobil, som fases ut nå?

Enten, eller. Det blir vel sikkert appen. Poenget er bare at man får kode på telefonen istedenfor å bruke den fysiske kodebrikken.

Men jeg forstår det slik at det er to ting. Det ene hvor det ofte var mye styr med SIM-kort og greier (funksjonen BankID?), og en ny variant som ikke har problemet (appen).

Jeg fant forresten igjen kodebrikken :D Den lå sammen med noen andre ting i en bærepose i garderobeskapet.

Skrevet

BankID på mobil var svært ustabilt hos meg. Appen fungerer så langt bedre, men har likevel med kodekort om den skulle svikte akkurat når jeg må betale noe på farten.

Anonymkode: 171fe...7bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enten, eller. Det blir vel sikkert appen. Poenget er bare at man får kode på telefonen istedenfor å bruke den fysiske kodebrikken.

Men jeg forstår det slik at det er to ting. Det ene hvor det ofte var mye styr med SIM-kort og greier (funksjonen BankID?), og en ny variant som ikke har problemet (appen).

Jeg fant forresten igjen kodebrikken :D Den lå sammen med noen andre ting i en bærepose i garderobeskapet.

Det er uansett enklere med appen. Jeg har en arbeidssituasjon der jeg må bruke kodebrikke noen ganger i uken, og det er jo litt drass å måtte huske den hver gang pluss taste inn både tallkode og passord i tillegg til fødselsdato. Så at folk velger dette av fri vilje når man kan slippe unna et ledd ved å bruke telefonen, som man uansett alltid har i nærheten av seg, er litt vanskelig for meg å forstå. Men, men, det velger man jo selv. 

Anonymkode: 356de...cbb

Annonse
Skrevet

Stadig problemer med engangskode på mobil godt bankID fungerer inntil videre kan være lurt med brikke i tillegg (Sparebank1) 

Skrevet
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Stadig problemer med engangskode på mobil godt bankID fungerer inntil videre kan være lurt med brikke i tillegg (Sparebank1) 

Kan laste ned engangskode appen. 

Anonymkode: a12f2...283

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan laste ned engangskode appen. 

Anonymkode: a12f2...283

Yepp den har jeg men ender alltid opp med BankID da den andre er treig ☹️

Skrevet
Reign skrev (12 timer siden):

Det står bankid på mobil i overskriften

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 20.18):

Du får ikke bank id på mobil lenger, du må over på bank id appen. 

Anonymkode: 7632f...bb0

Men å bruke Bankid på mobil fungerer utmerket selv om den utifra hva jeg vet skulle vært faset ut. Har Bankid og har brukt denne noen få ganger, trykker inn det jeg skal og regner med at den skal videresende meg, men ingenting skjer DNB.

Må trykke meg ut og gå inn på appen til DNB og så skrive passord. Enklere enn Bankid på mobil….??? Ikke overbevist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...