Gå til innhold

Trenger tips til å lære meg å tåle det å være utendørs igjen og ikke være så redd for skitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ca 10 år siden begynte jeg å slite med at alt føltes så skittent. Alt av klær måtte kokvaskes og klor ble min beste venn. Har med årene klart å begrense både kokvask og bruk av klor, med det resultat at jeg er slitsomt hysterisk rundt alt som har med utendørs å gjøre.

Jeg vil være inne i mitt sterile hus. Får jeg insekt, fluer og lignende i hus ser jeg på huset som skittent. Jeg liker ikke å ha fysisk kontakt med dyr for de føles og lukter så skitne. Har egentlig alltid vært veldig glad i dyr og hadde katter i oppveksten og drev med hest og hjalp til med pass og stell av andre dyr så dette er litt sårt for meg.

Klarer heller ikke sitte ute å kose meg lengre for jeg føler at alt er så skittent og ekkelt. Vil kunne være ute å gå turer i skog og mark, kunne sette meg på en benk uten grundig inspeksjon og bare nyte livet litt. 

Planter både inne og ute er også noe jeg kunne tenke meg å klare ut med. Har prøvd flere ganger men angsten tar overhånd og jeg blir helt overbevist om at de har fått skadedyr og at de er overalt i huset og på meg. Bare det å ha frukt/grønnsaker liggende på benken går ikke. Har lyst til å dyrke egne grønnsaker og ha urteplanter men panikken tar overhånd.

Har brent og kastet ganske mye ting i løpet av disse 10 årene på grunn av at jeg har vært helt fullstendig overbevist om at de er infisert av diverse skadedyr. Blir jo helt gal til tider! 

Har et håp om å klare å nyte denne sommeren utendørs. Noen tips?

Anonymkode: 9d4eb...a4e

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har tvangstanker. Kontakt en dyktig psykolog og få henvisning til behandling.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Oj, det hørtes slitsomt ut. Jeg tror jeg hadde blitt overbevist av kunnskap, men dette sitter vel ganske dypt.

Anonymkode: e5205...403

Skrevet

Får du behandling for OCD'en? For dette er ganske sterk grad av OCD og virker svært plagsomt for deg.

Anonymkode: aa63c...590

Skrevet

Men hva er det som er så farlig med skitt?.

Anonymkode: 14b97...98a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...