AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #21 Skrevet 27. januar 2023 Ble satt igang i uke 38. Fikk først ballong, som ga meg rier i en dag, før det gav seg. Deretter fikk jeg tabletter over flere dager. Fikk rier og vannet gikk, men ikke åpning. Fikk til slutt drypp og var deretter i aktiv fødsel i ti timer. Helt ærlig? Det var helt jævlig. Jeg sov ikke på en uke pga riene, så jeg var helt utslått. Fikk panikk på et tidspunkt, for jeg var så sliten og hadde så vondt. Gikk bedre etter jeg fikk epidural (selv om den ble satt feil først, noe som gjorde j. vondt) og bedøvelse i vagina. Var en lettelse da jeg (endelig) kunne trykke. Jeg håper på et barn til, men håper da samtidig at det skjer naturlig. Syntes det var helt jævlig å bli satt igang, selv om jeg ser at flere har fine opplevelser. Skulle iallefall ønske noen hadde advart meg om at man kan få rier i en uke uten å føde. Anonymkode: 09fb3...4a7
høydepunkt1234 Skrevet 2. februar 2023 #22 Skrevet 2. februar 2023 mammahjarte skrev (På 25.1.2023 den 0.10): Hei. Om eg kjem meg til termindato så får eg tilbod om å bli satt i gong. Det kan vere at eg blir satt i gong lenge før den tid også pga medisinske ting. Eg er i utgangspunktet positiv altså, samtidig litt "skeptisk". Er andregongs, hadde styrtfødsel første gongen ein månad før termin. Er det nokon som kunne tenkja seg å dela erfaringar med induksjon? Eg tåler å høyra det som det er. Korleis var det for deg? Hei! Jeg fødte i går og ble igangsatt. Og jeg fikk virkelig en drømmefødsel. jeg ble satt i gang uke 39+0, først med ballong. 1 cm åpning og jeg var ganske så moden. Ballongen dro jeg ut selv i dusjen dagen etter. Videre tok jeg vannet, og begynte få litt rier. Etter noen timer fikk jeg drypp. Men før det fikk jeg satt inn epidural- just in case. Riene jeg fikk av dryppet var heftige, men jeg følte jeg hadde kontroll hele veien. Fikk epidural på 7 cm åpning. Den satt sååååå godt, merket ingenting til til riene, pluss at den satt bra på begge sider. Klarte fint å bevege meg rundt. På 10 cm, begynte jeg å kjenne riene igjen, men epiduralen tok toppen. Presset ut barnet på 6 rier, kjente Ikke pressriene, men kjente når jeg hadde rier, så presset sammen med di. Merket ikke at jeg ble klippet, og hadde ikke vondt i det hele tatt under pressingen. Så anbefaler å sette klart en epidural før drypp, så har du noe å lene deg på om du trenger det ❤️ En skikkelig drømmefødsel vil jeg si, og jeg fikk fantastisk oppfølging av et helt supert team. masse lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #23 Skrevet 2. februar 2023 Jeg ble satt i gang i uke 38 pga tvilling nr 2 hadde sluttet å vokse. Ved undersøkelse på poliklinikken fant de at jeg var moden så jeg ble innlagt for igangsettelse dagen etter. Dagen etter ble vannet tatt men før det mente legen at jeg ikke var moden og det ble en diskusjon om det skulle settes opp keisersnitt eller vanlig fødsel. Endte med at jeg fikk bestemme og da tok de vannet. En time gikk og ingenting skjedde så det ble satt drypp. Nøyaktig 6 timer etter at vannet ble tatt kom sistemann ut. Det gikk fort men det var utrolig smertefullt så jeg ble proppet med bedøvelse samt det ble satt epidural (det var en kamp pga sprøytefobi). Det var sannsynlig at de skulle bruke tang på sistemann siden han lå i seteleie men han kom ut i ett trykk sammen med morkaka. Tidligere har jeg født uten bedøvelse men denne gangen måtte jeg bare gi meg over. Anonymkode: 192cf...4df
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #24 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 8.58): Du tåler å høre det som det er? Okay 😚 Det er HELT JÆVLIG å bli satt i gang. Min andre fødsel var indusert. GJØR DET ALDRI, ALDRI, ALDRI IGJEN. Jeg kan virkelig ikke anbefale det. Jeg skriver det for å hjelpe deg. La naturen gå sin gang så langt det overhodet er mulig! La kroppen kjøre sitt eget løp! Ikke si ja med mindre du MÅ si ja! Jeg fødte førstemann helt naturlig. Uten smertelindring. Gikk okay bortsett fra at morkaka satt fast og måtte dras ut. Med andremann ble jeg indusert/satt i gang. Jeg har aldri kjent en så intens smerte, kroppen jobbet kraftig imot hele fødselen og jeg gråt og skrek. Det var noe helt annet, helt unaturlig og jeg har traumer. Fødselen varte akkurat like lenge (typ 16 timer), og jeg skalv og hadde det så forjævlig. Måtte trygle om epidural, det hjalp. Men i ettertid har jeg fått nerveproblemer i ryggen. Sååå ja. Anbefales IKKE. Anonymkode: 107e2...037 Husker skjelvingene med tredjemann. 15 dager ( ikke lov lenger ) over termin. Tok vannet og vips. Helvete i gang! Gikk 4 timer så var’n ute heldigvis. Med jenta vår, ble jeg satt i gang med ballong og modningstablett bare. Gikk fint. Ikke voldsomt moden. Perfekt fødsel sånn sett. Gikk 4 timer der og. Helt innafor. De prøvde seg på modningspille nr to. Nekta plent for jeg jobber perfekt i lag med kroppen og lot den gjøre jobben. Hjalp til der det trengtes! må arrestere deg : ikke bra å gå over termin om kroppen ikke jobber naturlig. Jeg misliker sterkt at kvinner skal måtte gå over termin. Hadde jeg blitt satt i gang litt før termin eller på termin dato hadde siste man vært i live! Anonymkode: a7c74...905 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #25 Skrevet 2. februar 2023 mammahjarte skrev (På 25.1.2023 den 0.10): Hei. Om eg kjem meg til termindato så får eg tilbod om å bli satt i gong. Det kan vere at eg blir satt i gong lenge før den tid også pga medisinske ting. Eg er i utgangspunktet positiv altså, samtidig litt "skeptisk". Er andregongs, hadde styrtfødsel første gongen ein månad før termin. Er det nokon som kunne tenkja seg å dela erfaringar med induksjon? Eg tåler å høyra det som det er. Korleis var det for deg? Jeg hadde også styrtfødsel med første mann. De satte meg i gang med nr to, ni dager over termin. De gav meg max dose. Jeg sa jeg kjente riene men jordmor mente at jeg så uberørt ut, hun valgte å gi meg den siste lovlige dosen. Dermed fikk jeg en konstant ri som holdt på å drepe barnet. I ettertid fikk jeg vite av en annen jordmor at kvinner med styrtfødsler ofte ikke kjenner riene, det er derfor barnet plutselig kommer som en overraskelse mens kroppen faktisk har jobbet en god stund. Vårt barn ble kvalt pga en konstant ri på nesten ti min. En blanding av mine rier samt kunstige rier. Jeg ville for alt i verden unngått det å bli satt i gang. I og med at jeg ikke har garanti for det så lar jeg heller være å føde flere barn. Anonymkode: d324f...b57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå